NBT-magazine n6-2021 Online

NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 2 1 36 R e p o r t a g e ‘Je buurman komt maar één keer te koop’. Het is iets dat je ondernemers wel eens hoort zeggen als ze willen uitbreiden en dat realiseren door de ruimte van de buurman over te nemen. Dat gold vorig jaar ook voor Echte Bakker Van der Veer. “Naast ons exploiteerde onze buurman een Grieks restaurant, maar was gedwongen te stoppen door gezondheidsredenen. Dat was voor ons de aanleiding om contact op te nemen met de vastgoedeigenaar van het pand met de vraag of hij het niet aan ons wilde verkopen. Wij waren namelijk al langere tijd op zoek naar uitbreiding van onze winkel en meer ruimte in de bakkerij. Onze oude winkel was ongeveer 40 vierkante meter groot, maar het naastgelegen pand dat we uiteindelijk konden kopen is maar liefst 300 vierkante meter in oppervlakte. We moesten er stevig voor onderhandelen, maar uiteindelijk zijn we er uitgekomen”, vertelt Remco. NIEUWE DYNAMIEK Zo ging een langgekoesterde wens om de winkel en bakkerij te vernieuwen en uit te breiden in vervulling. “In eerste instantie hadden we nog niet echt een idee wat we wilden met het pand”, zo bekent Remco. “We dachten zelfs aan een heel andere invulling met horeca, puur omdat het zo groot was. Daarna werd het idee om een bakkerswinkel met een deel lunchroom te realiseren, maar uiteindelijk besloten we toch voor een winkel en een open banketbakkerij te gaan. Dat geeft ons meer ruimte om te laten zien wat we doen met banket en het geeft de broodbakkers wat meer ruimte in de andere bakkerij. De ideale oplossing, zeker als je ziet dat onze winkel tweeënhalf keer zo groot is geworden en het een hele nieuwe dynamiek geeft.” INFRASHOP Met dat laatste doelt Remco op het concept dat in samenwerking met Infrashop is gerealiseerd. “We hebben in 2018 een nieuw filiaal in Ede geopend en daar heeft Infrashop ook de inrichting verzorgd. Dat is geënt op zelfbediening en een doordachte routing en in Ede werkt dat heel goed. Eigenlijk wilden we al in onze oude winkel hetzelfde realiseren, maar dat kwam er toen niet van. Nu konden we dat in deze prachtige, ruime winkel wel realiseren en daarvoor hebben we dus wederom gebruik gemaakt van de expertise van Infrashop. Wat ik zo fijn vind, is dat mensen nu echt een rondje door de winkel lopen en dan ook langs producten komen die ze normaal niet zagen of pakten. In Ede bijvoorbeeld verkopen we veel meer luxe producten, zoals cake en koekjes, waar we in Barneveld voorheen meer brood en basis verkochten. We wilden dus het gemiddelde bestedingsbedrag per klant proberen te verhogen door het Infrashop-concept te implementeren. Dat is gelukt.” ZELFSCANKASSA Ter inspiratie voor de nieuwe winkel bezocht Remco meerdere collega-bakkers, maar ook supermarkten. “Bij collega’s kun je veel ideeën opdoen, maar dat geldt net zo goed bij supermarkten. Wat ik daar uit haal? Hoe je bepaalde producten het beste kan verpakken, maar wat wij ook geïmplementeerd hebben als eerste bakker in Nederland, is een zelfscankassa. Dat zorgt voor een betere doorstroom in de winkel en veel jongere mensen vinden het wel plezierig dat ze niet meer in de rij hoeven te wachten op een oudere mevrouw die nog een praatje maakt terwijl haar zes halve broden gesneden worden. Het is een extra service naar onze klanten toe. Voor de toekomst zie ik het principe van zelf scannen naast zelfbediening echt als een meerwaarde.” Remco van der Veer

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4