NBT-magazine n6-2021 Online

NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 2 1 41 voor doen”, zo vult Hélène aan. “Het is niet een predicaat dat je zomaar krijgt. Het is ook wel even spannend als je helemaal doorgelicht wordt, maar uiteindelijk kregen we het tijdens de feestavond uitgereikt. Daar zijn we natuurlijk heel erg trots op.” OPEN DAG EN JUBILEUMACTIVITEITEN Het 150-jarig jubileum wordt door Bakkerij Broekmans nog een jaar lang op diverse manieren gevierd met relaties en klanten. Op zondag 10 oktober werd als eerste activiteit een open dag georganiseerd bij ‘De Bekkereij’ in Panningen. Vanaf 11.00 uur konden klanten en geïnteresseerden de bakkerij bezichtigen, demo’s van bakkers en leveranciers bijwonen en proeven van diverse ambachtelijke producten. “Het was echt een topdag”, aldus Thijs. “We hebben zoveel mooie reacties gekregen. We wilden graag de bezoekersaantallen tellen, maar dat is niet gelukt. We hadden met de catering rekening gehouden met vijfduizend mensen en nagenoeg alles is opgegaan, dus we gaan er maar vanuit dat er ongeveer vijfduizend mensen op bezoek zijn geweest. Dat is inderdaad veel, maar mensen zien niet zo vaak meer een bakkerij van binnen. Dat is leuk om te laten zien en iedereen was ook heel enthousiast.” Na de open dag worden gedurende het verder feestjaar van Bakkerij Broekmans nog diverse acties georganiseerd voor klanten. “Denk daarbij aan kleurwedstrijden voor de kinderen, maar ook een grote cakewedstrijd voor de echte hobbybakkers met aandacht voor het prachtige bakkersvak. Bakken is populair en daar dragen wij graag ons steentje aan bij. Het is belangrijk dat jongeren geënthousiasmeerd worden voor het bakkersvak en dat zagen we ook tijdens de open dag. Daarnaast worden in het jubileumjaar nog diverse unieke producten geïntroduceerd, zoals een jubileumvlaai en jubileumbolletjes. Voor ons en onze klanten ligt er nog een feestelijk jaar in het verschiet in ieder geval.” met alle bakkers die hier zijn. Ik heb verder het geluk dat ik een sterke vrouw achter me heb staan en dat mijn kinderen het zo goed oppakken. We zijn een echt familiebedrijf, nog steeds.” BEWUSTE KEUZES Bram stelt dat er goed nagedacht wordt over elke stap die er gezet wordt. “We durven te investeren, maar we kijken ook altijd heel bewust met zijn allen naar wat kan en wat niet kan. Toen we hier de bakkerij openden, stonden er ook nog genoeg ‘oudere’ machines in de productie die we stap voor stap hebben vervangen. Ook de oude WP Haton ovens hebben nog lange tijd dienst gedaan. Niet te hard van stapel lopen, dat is wel iets dat we geleerd hebben.” Afgelopen jaar (begin 2020) gaven Hélène, Nicole en Bram definitief aan hun ouders aan dat ze het familiebedrijf graag wilden voortzetten. Hélène: “We waren al werkzaam in de bakkerij of in het bedrijf en hadden het al vaker aangegeven, maar nu werd het echt concreet. We zijn natuurlijk opgegroeid in de bakkerij. Vroeger zat de keuken voor ons links en de bakkerij rechts en dan liepen we altijd de bakkerij in. Het was absoluut geen verplichting om in de voetsporen van onze ouders of familieleden te treden, maar het is gewoon zo gegroeid. Ik ben bakker, Nicole is uiteindelijk ook in de bakkerij als chocolatier en als verkoopster in de winkel terecht gekomen en Bram zorgt met zijn commerciële achtergrond voor onder andere de aansturing van de winkels. Zo heeft ieder zijn eigen taak en gelukkig is het bedrijf groot genoeg om met zijn allen te runnen.” “We hebben allemaal niet getwijfeld om deze stap te nemen”, zo vult Bram aan. “Je kan je ei en je creativiteit kwijt in dit werk. Het is ons leven en dat wordt het nu nog meer doordat we de zaak mogen voortzetten. Mede door de bedrijfsopvolgingsregeling - die nog gunstig is - hebben we de stap nu gezet en gaan we de komende vijf jaar geleidelijk het bedrijf overnemen van onze ouders.” MEER MANAGER DAN BAKKER “Het is dus niet zo dat ik ze de sleutels overdraag en zeg ‘nu is het van jullie’”, vertelt Thijs. “Ik hoop ook nog lang bij het bedrijf betrokken te blijven. Ik heb er altijd zoveel plezier eruit gehaald, dat ik het enorm zou missen. Mijn vader was 60% bakker en 40% ondernemer, maar voor mij is het 40% bakker en 60% ondernemer geworden. Dat is het belangrijkste verschil geworden. Je bent meer en meer manager.” Dat beamen Hélène, Nicole en Bram ook. “We zijn iedere dag gewoon om 06.00 uur aanwezig hier en kijken of alles goed loopt, maar in principe zou alles kunnen draaien zonder dat wij aanwezig zijn. Zonder bakkershart kun je echter niet een bakkerij runnen. Daarvoor is kennis van proces nodig. Onze taak is dat alles op tijd in de winkels is en dat alle producten naar onze tevredenheid de bakkerij verlaten. We hebben en houden een hoge kwaliteitsstandaard.” PREDICAAT HOFLEVERANCIER Alle mijlpalen zijn bijzonder in een rijke historie als die van Bakkerij Broekmans, maar het predicaat Hofleverancier is toch wel de ultieme beloning. “Het is een bijzondere erkenning”, zo bevestigt Thijs. “Maar je moet er ook veel ▲ De familie Broekmans onthult het predicaat van Hofleverancier samen met Burgemeester Wilma Delissen van de gemeente Peel en Maas ▲ De open dag was een doorslaand succes

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4