NBT magazine nr 6-2024 Online

nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | December 2024 | 25e jaargang no.6 | Pr i j s € 10, 50 Coverstory RBK Group: een integrale blik op de food SPECIAL HYGIËNE

Maintenance | service | spareparts | engineering Chain Rod Belt Capway service & spare parts Vacuum depanning Needle depanning Tray cleaning Proofing systems Tunnel oven Loading/ Unloading Cooling & tray conveyors Automation The Netherlands I Pascalbaan 3 I 3439MP I Nieuwegein I +31343523880 I sales@divardy.nl I www.divardy.nl

COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (Verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (Media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. NBT Magazine heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Het zijn enerverende tijden in de bakkersbranche op dit moment. Er speelt van alles rondom verduurzaming, het reduceren van CO2-uitstoot, het verlagen van je energieverbruik en het tegengaan van verspilling. Dan is er nog het heikele onderwerp dat personeel – of het gebrek aan personeel – heet. Allemaal uitdagingen waarmee je als bakker, ambachtelijk of industrieel, mee te maken hebt of krijgt. Het is ook de rode draad in deze uitgave van NBT Magazine. Duurzaamheid blijft de bakkerij scherp houden en zorgt voor vele innovaties. Kijk naar Royal Kaak die als pionier altijd vooroploopt en in staat is om met haar hybride ovens een perfecte oplossing te bieden voor het energieprobleem dat bij veel bakkerijen speelt. Of RBK Group die met haar kennis en ervaring productiefaciliteiten ontwerpen die gedurende hun hele levenscyclus efficiënt blijven draaien en rekening houden met energieverbruik, kostenbesparing en toekomstige aanpassingen. Dat is ook duurzaamheid. De Visie nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | December 2024 | 25e jaargang no.6 | Pr i j s € 10, 50 Coverstory Hygiënisch (bouw)ontwerp behoort tot de expertise van de RBK Group SPECIAL HYGIËNE Hoofdredacteur vaktijdschrift NBT Magazine c.dejager@gpmedia.nl Als je kijkt naar het tegengaan van verspilling, dan heeft Bakkersgrondstof de laatste jaren een voorname rol gespeeld. Helaas is hun missie niet geslaagd, want onlangs werd het initiatief van onder meer Sebastiaan Hetterschijt failliet verklaard, maar de strijd gaat ook voor hen door, zo vertelt hij ons in een uitgebreid interview. Bakkerij Nollen pakt het overschot van producten aan het einde van de dag op geheel eigen wijze aan met het WhatsApp-platform ‘Laatste Rondje’. Klanten kunnen hiermee twee uur voor sluitingstijd pakketten met de laatste producten bestellen voor aantrekkelijke prijzen die kunnen oplopen tot wel vijftig procent korting. Met alle uitdagingen waar Nederland en de gehele wereld voor staan, is het voor elke branche verstandig om goed voorbereid te zijn op de toekomst. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) nam, onder leiding van directeur a.i. Frank Janssen, de handschoen op en formuleerde een Strategische Visie 2040 voor de hele bakkerijketen. Belangrijkste conclusie? De bakkerij staat er goed voor, maar zal op belangrijke punten moeten innoveren. Gezondheid, duurzaamheid en transparantie zijn daarin belangrijk, maar zeker digitalisering, automatisering en robotisering, want het aantal mensen dat werkzaam zal zijn in de bakkersbranche, is in de toekomst lager. Daar moet je als bakkerij dus nu al mee bezig zijn… NBT Magazine besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Met alle uitdagingen waar Nederland en de gehele wereld voor staan, is het voor elke branche verstandig om goed voorbereid te zijn op de toekomst NBT MAGAZINE NR 6 2024 3

INHOUD P. 22 COVERSTORY RBK GROUP In de voedingsindustrie is hygiëne niet alleen een vereiste, maar de basis voor een efficiënte en veilige productiefaciliteit. Rinke Kortenbach, senior consultant, en Hans van den Hoorn, architect bij de RBK Group – specialist in hygiënisch ontwerp – benadrukken dat een succesvolle productieomgeving pas echt tot stand komt wanneer kennis op het gebied van hygiëne, ontwerp, techniek en logistiek samenkomt. P. 16 BAKKERIJ NOLLEN Bakkerij Nollen, met 21 winkels in Overijssel en de Achterhoek en de centrale bakkerij in Hengevelde, heeft een vernieuwend initiatief gelanceerd om voedselverspilling tegen te gaan: het WhatsApp-platform ‘Laatste Rondje’. P. 11 ROYAL KAAK Rondom de productie met ovens in een productielijn kan veel besparing worden gerealiseerd en met de introductie van een hybride systeem voor de thermische olie- en cyclotherm ovens van Royal Kaak is dat geen toekomstmuziek meer. P. 8 INCUBAKER EN HET BANKETHUIS Het Bankethuis in Est heeft onlangs een complete herpositionering doorgevoerd. Waar voorheen nog veel dagvers banket geproduceerd werd, ligt tegenwoordig de focus op halffabricaten voor bakkerijen. Dat vraagt om een nieuwe bedrijfsstrategie waarin Het Bankethuis ondersteund is door Eva Jansen van Incubaker. 22 16 8 11 4 NBT MAGAZINE NR 6 2024

P. 40 RETRO: BAKKERIJ WOLFERT Jaco Wolfert heeft in drie jaar tijd vier bakkerijen overgenomen en zodoende zijn er op dit moment vijf filialen die onder zijn leiding vallen. Op 1 oktober nam Bakkerij Wolfert de bakkerijen van Echte Bakker De Koning in Puttershoek en ‘s-Gravendeel over. P. 34 BAKKERSGRONDSTOF Bakkersgrondstof heeft de afgelopen jaren met veel passie gewerkt aan een circulaire toekomst voor de bakkersbranche. Ondanks hun inspanningen om duurzame en vernieuwende oplossingen te introduceren, kan het bedrijf niet doorgaan in de huidige vorm. Initiatiefnemer Sebastiaan Hetterschijt vertelt waar het misging, hoe ze nu verdergaan en waarom het cruciaal is voor een bakker om op tijd na te denken over het onderwerp retourstromen. P. 31 STRATEGISCHE VISIE 2040 Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) heeft, onder leiding van directeur a.i. Frank Janssen, de handschoen opgenomen en formuleerde een Strategische Visie 2040 voor de hele bakkerijketen. Belangrijkste conclusie? De bakkerij staat er goed voor, maar zal op belangrijke punten moeten innoveren. P. 26 SONNEVELD Innovatie is in de bakkerswereld vaak de sleutel tot succes. Tekorten aan personeel en stijgende kosten van energie en grondstoffen dwingen bakkerijen om hun processen en eindproducten te optimaliseren. Etienne Verhoef, Category Manager Brood bij Sonneveld, onderstreept het belang van deze ontwikkeling. 26 34 40 31 NBT MAGAZINE NR 6 2024 5

NIEUWS INTRODUCTIEPROGRAMMA INDUSTRIËLE BAKKERIJ NU OOK IN HET ENGELS Het Introductieprogramma is een interactief, online programma waarin nieuwe medewerkers kennismaken met het werk in de ambachtelijke of industriële bakkerij, en met belangrijke onderwerpen als veiligheid en hygiëne. Het programma is beschikbaar via Bakbekwaam; medewerkers kunnen er op een laptop, desktop, tablet of smartphone mee aan de slag. Interactief en duidelijk “In de industriële bakkerij werken relatief vaak medewerkers die nog geen of weinig Nederlands spreken. Daarom was er behoefte aan een Engelstalige variant van het Introductieprogramma”, zegt Carla Zwierstra, directeur van de Stichting Bakkracht. “Deelnemen is eenvoudig: de leidinggevende stuurt de link van het programma naar de nieuwe medewerker. Die kiest na het aanmaken van een account voor de Engelse versie en kan vervolgens direct aan de slag met de introductie.” Ook de Engelstalige versie van het Introductieprogramma voor de industriële bakkerij werkt met duidelijke instructievideo’s, interactieve afbeeldingen, praktische tips en quizvragen waarmee medewerkers zichzelf kunnen testen. Het programma besteedt veel aandacht aan veilig werken en hygiëne, omdat Internationale bakkerijmedewerkers in de industriële bakkerij kunnen voortaan ook goed voorbereid van start op hun nieuwe werkplek. Het Introductieprogramma voor de industriële bakkerij is vanaf nu namelijk beschikbaar in het Engels. HAPBV: SPECIALIST IN HYGIËNISCHE BEDRIJFSRUIMTES HAPbv, gespecialiseerd in de afwerking van wanden, plafonds, kozijnen, deuren, vloeren en plinten, richt zich voornamelijk op ruimtes waar strenge hygiëne-eisen gelden, zoals HACCP. Voor renovatie, nieuwbouw of onderhoud bent u bij HAPbv aan het juiste adres. Van bakkerij op de hoek tot industriële bakkerij, maar ook overige foodindustrie, horeca, huisvesting- en zorginstellingen kunnen wij van een passende afwerking voorzien. Met de juiste materialen creëert HAPbv een langdurig kwalitatieve bedrijfsruimte, perfect aansluitend bij uw wensen. Met Glasbord® gebruiken wij het A-merk op het gebied van polyester wanden en plafondplaten. De met glasvezel versterkte polyester platen worden toegepast in ruimtes waar HACCP richtlijnen gelden. Glasbord® platen zijn voorzien van een unieke extra beschermlaag; Surfaseal®. Deze beschermlaag is wereldwijd gepatenteerd en maakt hét grote verschil met andere polyester platen. Kenmerken: Glasbord® • Hygiënisch • Onderhoudsarm • Slagvast • Krasvast • Roestvrij Keurmerken Glasbord® • HACCP • USDA/FSIS • ASTM • FM Approved* • GreenGuard Gold De oplossingen van HAPbv voldoen aan de hoogste normen op het gebied van hygiëne, zodat u kunt voldoen aan de geldende voorschriften. Meer informatie: HAPbv - Hygiënische Afbouw Projecten BV www.hapbv.nl | Tel. +31 (0) 314 39 18 14 | info@hapbv.nl nieuwe medewerkers in de industrie niet altijd ervaring hebben opgedaan in de bakkerij of de voedingssector. “Nieuwe medewerkers gaan, nadat ze het programma hebben doorlopen, sneller en beter geïnformeerd aan de slag”, zegt Carla Zwierstra. “Dat komt de veiligheid op de werkvloer ten goede. Zo helpt het programma de bakkerijsector om een aantrekkelijke werkgever te zijn en medewerkers te werven en te behouden. Het levert bovendien een bijdrage aan goed werkgeverschap en het imago van de sector.” 6 NBT MAGAZINE NR 6 2024

NIEUWS Rondom de Wereld van de Bakkerij start Bakkracht regelmatig deelcampagnes, zegt Carla Zwierstra, directeur van Stichting Bakkracht. “Bijvoorbeeld de campagne om jongeren te stimuleren naar een ROC of AOC bij hen in de buurt te gaan voor een open dag of informatie. En de campagne Bijbaan in de bakkerij was er dit voorjaar op gericht om jongeren via een (bij)baan te laten kennismaken met het vak en de branche. Onderdeel van die campagne was een sollicitatieformulier waarmee ze naar hun lokale bakker konden stappen. De campagnepagina op de Wereld van de Bakkerij werd meer dan 10.000 keer bekeken en er zijn ruim 400 sollicitatieformulieren gedownload.” Meer vmbo’ers enthousiast maken Leerlingen van vmbo-scholen zonder bakkerij- of horecarichting vinden vaak lastig de weg naar een bakkerijgerichte mbo-opleiding, omdat zij er op school niet mee in aanraking komen. Stichting Bakkracht stelt daarom, in samenwerking met Stichting Vakbekwaamheid Horeca, sinds dit jaar een vmbolespakket beschikbaar. Leerlingen maken daarmee onder andere door een praktijkles kennis met het bakkersvak. Daardoor kunnen ze bewuster kiezen voor een bakkerijgerichte opleiding. “Met het pakket bereiken we een bredere groep vmbo’ers die we enthousiast kunnen maken voor de sector; een andere manier om de instroom te bevorderen”, licht Carla Zwierstra toe. Ook rondom dit pakket liep een succesvolle mediacampagne: het pakket is tot nu toe door 39 scholen besteld en ruim 1.200 leerlingen zijn ermee aan de slag gegaan. Sociale media als sleutel De campagnes worden intensief ondersteund via sociale media, die een sleutelrol hebben bij het onder de aandacht brengen van de bakkerij als een aantrekkelijke opleidings- en beroepskeuze. Zwierstra: “Onze berichten, filmpjes en beelden op onder andere TikTok en Facebook bereiken veel jongeren. Een belangrijk deel van hen klikt vervolgens door naar de Wereld van de Bakkerij: de meeste bezoekers van het platform komen via sociale media, en het aantal bezoekers piekt tijdens campagnes. De meesten daarvan bezochten het platform bovendien nog niet eerder. Door sociale media in te zetten bereiken we dus veel nieuwe geïnteresseerden in onze branche. Een hogere instroom in de branche realiseer je weliswaar niet van vandaag op morgen, maar met deze campagnes leggen we daarvoor alvast wel een fundament.” Meer weten? Kijk dan op www.wereldvandebakkerij.nl BAKKRACHT WERKT MET CAMPAGNES AAN INSTROOM JONGEREN IN SECTOR De laatste tijd is gebleken dat de bakkerijbranche grote behoefte heeft aan instroom van nieuwe medewerkers. Om meer jongeren te interesseren in een bakkerijopleiding en het werk in de bakkerij, zet Stichting Bakkracht stevig in op het creëren van een positief en realistisch beeld van de branche. Dat doet Bakkracht met een imagocampagne die de afgelopen maanden goede resultaten boekte. Spil in de imagocampagne voor jongeren is het succesvolle en veelbezochte online platform Wereld van de Bakkerij. Op dit platform vinden (v)mbo’ers alle opleidingen waarmee ze in de ambachtelijke of industriële bakkerij aan de slag kunnen, en verhalen van studenten over hun opleiding en werk, in tekst en beeld. NBT MAGAZINE NR 6 2024 7

REPORTAGE Om te beginnen een introductie van Incubaker. Bottomline helpen ze spelers in de wereld van brood en banket aan een duurzame toekomst. “Wat wij doen als innovatieburo voor de bakkerijsector, is samen met ketenspelers projecten initiëren en realiseren om de waarde van brood en banket te verhogen", vertelt Eva. Daardoor krijgen ketenspelers meer ruimte om hun aanbod beter en relevanter te maken, hetgeen nodig is om als bedrijf succesvol te zijn in de wereld van nu. Food bedrijven moeten zich steeds drukker maken over extra onderwerpen als transparantie, footprint en gezondheid om in de behoefte van afnemers te voorzien en financieel gezond te blijven. De sweetspot van innovatie zit in het optimaal samenkomen van marktbehoeftes, commercieel slim acteren en creativiteit. Dat zorgt ervoor dat een benodigde verandering leidt tot een effectief resultaat, althans dan is de kans van slagen het grootst. HET BANKETHUIS HERPOSITIONEERT ZICH ALS SPECIALITEITENBAKKERIJ MET HULP VAN INCUBAKER Het Bankethuis in Est heeft onlangs een complete herpositionering doorgevoerd. Waar voorheen nog veel dagvers banket geproduceerd werd, ligt tegenwoordig de focus op halffabricaten voor bakkerijen. Een enorme transitie van doelgroepbenadering tot productie. Dat vraagt om een nieuwe bedrijfsstrategie waarin Het Bankethuis ondersteund is door Eva Jansen van Incubaker. Mascha van Mourik van Het Bankethuis kwam vijf jaar geleden al in contact met Eva. “Ik had toen de vraag hoe we een plan konden neerzetten om meerwaarde te creëren voor een retailklant. Inmiddels zijn we door ontwikkelingen in de markt een andere koers gaan varen. We zijn nu een echte specialist in halffabricaten op het gebied van taarten, cake en kapsel.” 8 NBT MAGAZINE NR 6 2024

De kunst is om goed helder te krijgen wat er nodig is en hier de juiste handen en voeten aan te geven. Dat vraagt om maatwerk en dus verschilt de output per klant: van een productconcept tot een compleet nieuwe ketensamenwerking. Met Incubaker hebben we één doel voor ogen: bouwen aan een broodwaardige toekomst voor de hele keten, wat voor mij symbool staat voor een toekomstbestendig voedselsysteem.” Strategische plannen Zoals gezegd werkten Eva en Mascha al langer samen voor het ontwikkelen van nieuwe concepten voor klanten van Het Bankethuis. Mascha: “Waar wij voorheen in de retail een groot afzetkanaal hadden voor onze dagverse producten, is daar de laatste tijd verandering in gekomen. We waren genoodzaakt onze bedrijfsstrategie te herzien en zagen potentie in de halffabricatenmarkt. Samen met Incubaker hebben we gekeken naar de toekomst van gebak en naar wat er speelt binnen bakkerijen. Op basis van marktonderzoek en strategische sessies hebben we hele duidelijke keuzes gemaakt die bij ons passen. Daar zijn vervolgens strategische plannen uit voortgekomen die uitkomst moeten bieden voor vraagstukken van bakkerijen. Hiermee hebben we ons geherpositioneerd als een gespecialiseerde bakkerij in kapsel, cake en taart voor bakkerijen.” Keuzes maken “Het begint met teruggaan naar wie je bent als bedrijf, waar je goed in bent en energie van krijgt”, vult Eva aan. “Je staat in dit geval bekend als specialist in dagvers banket en als dat wegvalt moet je op zoek naar een andere invulling. Misschien wel één die beter past. De conclusie die we samen trokken, na grondig onderzoek, was dat er veel groeimogelijkheden liggen voor Het Bankethuis in het leveren van halffabricaten aan allerlei bakkerijen. De supermarkt zet steeds meer in op vernieuwing van het banketassortiment en dus wordt het voor ambachtelijke bakkers nog belangrijker zich te onderscheiden. Uniek gebak maken met een eigen signatuur vergt echter aandacht en die is er vaak niet door personeelstekort en minder tijd. Dat speelt bij een groot deel van de bakkerijen. Dan moet je keuzes maken en een van die keuzes kan zijn om de basis voor gebak in te kopen. Die moet dan van hoogwaardige kwaliteit zijn en een betaalbare prijs hebben. Een specialiteitenbakkerij als Het Bankethuis is dan een interessante partner. Maar ook grote bakkerijen die leveren aan retail en foodservice gaan hier baat bij hebben: Het Bankethuis is namelijk klein genoeg voor maatwerk en groot genoeg om serieuze volumes tegen een interessante prijs te maken.” “In het voortraject hebben we veel gesprekken gehad met potentiële klanten om te zien waar hun behoeftes liggen en die gesprekken waren mede aanleiding om ons op bakkerijen te richten”, vertelt Mascha. “Door de basis in te kopen bij een specialiteitenbakkerij, besparen bakkerijen tijd en kosten omdat hier heel efficiënt geproduceerd wordt.” Ready to Make, Ready to Decorate en Ready to Eat Het Bankethuis speelt in op verschillende behoeftes binnen bakkerijen. Mascha: “We hebben drie categorieën: Ready to Make, Ready to Decorate en Ready to Eat. Binnen iedere categorie bieden we producten aan in diverse vormen, maten en smaken. In ons Ready to Make-assortiment vind je alle ‘bouwstenen’ om eigen kapsels, cakes en taarten te maken. In het Ready to Decorate-aanbod zitten gevulde taarten en schnitten die je als bakker alleen nog hoeft af te werken en te decoreren. Tot slot zijn er de Ready to Eat-producten: kant en klare eindproducten die zo in het schap kunnen. Denk daarbij aan een carrotcake of appeltaart. Op onze nieuwe website is precies te zien welke productoplossingen we binnen iedere categorie aanbieden.” Veranderend consumentengedrag Eva is ervan overtuigd dat de gebaksdoelgroep het meest gaat veranderen de komende decennia. “Als je nu kijkt naar wie er gebak consumeert, is dat een relatief oude doelgroep. De definitie van gebak zal gaan veranderen en ook het moment en de manier waarop we het eten. We hechten steeds meer waarde aan wat we eten en waar ons eten vandaan komt. Dat geldt net zo goed voor gebak. Productkenmerken als ‘minder suiker’ en ‘met fruit van Nederlandse bodem’ gaan ook hier een rol spelen in de koopmotivatie. Op genietmomenten moet het gebak meer dan ooit écht goed zijn, dan mag het meer geld gaan kosten. Dat zit bovenal in smaak maar dus ook steeds meer in andere componenten die vaak ook weer bijdragen aan kwaliteit.” Mascha: “Dit nemen we ook mee in productinnovatie, we willen namelijk meebouwen aan de toekomst van onze klanten en gezamenlijk producten ontwikkelen waar ze aansprekende assortimenten mee kunnen voeren.” Toekomstbestendig De rol van Eva in dit hele proces moet niet onderschat worden, zegt Mascha. “Waar Eva’s kracht ligt, is dat ze met een open blik meekijkt naar je organisatie. Ik werk al vijftien jaar hier en dan ga je je wat blindstaren op bepaalde zaken. Eva dwingt je na te denken over wat je doet, wat je belangrijk vindt, waar je goed in bent en waar je toekomst ligt. Je moet keuzes maken en de spiegel die dan voorgehouden wordt van iemand van buitenaf, is heel waardevol. Eva maakt het simpel. Als je kijkt naar de uitdaging die er voor ons lag, heeft ze die aan de hand van een analyse en goed doordachte strategie platgeslagen tot een plan. Hierdoor konden wij gemakkelijker keuzes maken. Ondernemen is ook risico’s nemen, maar het liefst wel op basis van goede plannen. Afwachten past niet bij ons, dan kun je maar beter de regie zelf in handen nemen. Eva heeft ons daarin heel goed begeleid en daarmee denken we weer toekomstbestendig te zijn. We richten ons nu op de lange termijn en kijken uit naar mooie samenwerkingen met bakkerijen die voort gaan komen uit deze stap.” Meer informatie: www.incubaker.nl | www.hetbankethuis.nl Eva Jansen en Mascha van Mourik NBT MAGAZINE NR 6 2024 9

Verbeter jouw grootbrood SonLution Ontdek SonLution - het vloeibare broodverbetermiddel dat zorgt voor een goede malsheid en veerkrachtig kruim. Eenvoudig doseren, met die gedachte biedt het SonLution assortiment oplossingen die constant hoge kwaliteit garanderen. Ons assortiment, verkrijgbaar in wit, bruin en vezel, is perfect voor automatische bakkerijprocessen, en verhoogt de e ciëntie en consistentie van jouw productie. Vraag jouw Sonneveld contactpersoon om meer informatie! Sonneveld Group B.V. Rietgorsweg 1-3 - 3356 LJ Papendrecht - The Netherlands Tel. +31 (0)78 644 25 25 - www.sonneveld.com - info@sonneveld.com

DUURZAAMHEID BETAALBAAR VERDUURZAMEN MET HYBRIDE OVENS VAN ROYAL KAAK In het nieuwe tijdperk van verduurzaming en het verder reduceren van CO2uitstoot, is Royal Kaak zoals altijd een pionier. Vorig jaar beloofde Paul Heijnen (Sales Director van Kaak Ovens & Proofers) ons al dat er steeds meer bekend zou worden over de verduurzamingsslag die Royal Kaak met haar klanten maakt. Tijdens de IBA volgde daarop de introductie van ‘Food without Footprint’, de toekomstvisie van Royal Kaak, met als doel in 2050 geheel CO2-neutraal te produceren. Zeker rondom de productie met ovens kan in een productielijn veel besparing worden gerealiseerd, cijferde Paul al eerder voor ons, en met de introductie van een hybride systeem voor de thermische olie- en cyclotherm ovens is dat geen toekomstmuziek meer. “We hebben een hele serie elektrische ovens ontwikkeld en gerealiseerd, maar daarnaast hebben we ook hybride ovens, waarmee we onze klanten op verschillende manieren kunnen helpen om kosten te besparen én duurzamer te produceren.” Duurzaamheid, energiebesparing, voedselverspilling minimaliseren en zuinig omgaan met water zijn thema’s die binnen Royal Kaak de focus hebben en dat alles wordt onder de noemer Food without Footprint verder uitgedragen. Royal Kaak heeft de laatste jaren onder meer gebruikt om een hybride systeem te ontwikkelen waardoor bestaande én nieuwe ovens door middel van zowel gas als elektra verwarmd kunnen worden. Paul: “De hybride thermische olie- en cyclothermische oven zijn de klassieke gasovens die men van ons kent, maar deze nieuwe variant heeft twee verschillende warmtebronnen - waar de een met elektriciteit en de ander met gas verwarmd wordt en je per situatie kan kiezen welke warmtebron je gebruikt en zelfs beide bronnen gelijktijdig in kunt zetten. Je bent dus niet afhankelijk van gas of elektra, maar je kunt omschakelen wanneer je wilt en zo ben je zeer flexibel in de energiekeuze.” Lees verder op de volgende pagina ▶ NBT MAGAZINE NR 6 2024 11

DUURZAAMHEID Kiezen voor gas of elektra Je kunt binnen dit hybride systeem kiezen om volledig gas of volledig elektrisch te bakken, maar je kunt ook voor een mix kiezen, zo beargumenteert Paul: “Stel dat je midden op de dag zonne-energie beschikbaar hebt, dan gebruik je die natuurlijk. Heb je een netaansluiting van maximaal 500 kilowatt en de energieprijs is op een bepaald moment van de dag heel gunstig, dan kan het systeem zoveel mogelijk elektriciteit gebruiken om de oven te verwarmen, waardoor je het gasverbruik weer drastisch omlaag brengt. Dat gebeurt door onze slimme software die ontwikkeld is om dergelijke fluctuaties op de markt te herkennen en daarop in te spelen. Het kan ook zo zijn dat je zelf een piek hebt in de opwekking van energie, die je niet wil terugleveren aan het stroomnet omdat je dan belast wordt. Dan kun je die energie in de oven gebruiken, maar als de oven meer energie nodig heeft om de optimale omstandigheden voor het bakken te bereiken, dan kun je met gas bijverwarmen. Deze ovens zijn al in de praktijk in gebruik en hebben de voordelen al bewezen. Nogmaals: geen toekomstmuziek, maar nu al beschikbaar en te implementeren in onze nieuwe én bestaande ovens.” Geen verandering in bakproces Een belangrijke kanttekening die Paul maakt: het gebruik van een andere warmtebron heeft totaal geen effect op de bakkwaliteit van de oven. De hybride ovens zijn indirect verwarmde systemen. De radiatoren in de bakkamers worden verwarmd door warme olie of warme lucht “De lucht of olie die wordt verwarmd door gas of elektra is niet anders en er is dus ook geen verandering in het proces. Dit indirecte verwarmingsproces heeft dus geen effect op de bakkwaliteit en de kwaliteit van het brood.” 12 NBT MAGAZINE NR 6 2024

Hybride en volledig elektrisch In totaal biedt Royal Kaak drie verschillende varianten. “De thermische olieoven en cyclotherm ovens zijn dus beschikbaar als hybride model en we hebben een range van volledig elektrisch modellen dat in de praktijk heel interessant is voor bedrijven die beschikken over goedkopere elektriciteit. We hebben deze ovens vooral in Scandinavië en Frankrijk al veel mogen installeren. De eerste twee hybride varianten zijn zeker voor de Nederlandse markt interessant vanwege hun unieke eigenschappen, zoals we hiervoor al besproken hebben. De initiële investering in de oven is iets hoger, maar je kan dit vrij snel terugverdienen door optimaal gebruik te maken van flexibele energietarieven door alleen elektriciteit te gebruiken wanneer de kosten lager liggen dan gas of soms zelf negatief zijn. Zo creëer je een verdienmodel als grootverbruiker en reduceer je ook nog eens CO2-uitstoot. Het is trouwens ook mogelijk om bestaande gasovens van Kaak om te bouwen naar een hybride variant.” CO2-reductie Naast een kostenbesparing levert het bakken met een hybride systeem ook een reductie van CO2-uitstoot op en laat dat net voor de lange termijn een zeer belangrijk doel zijn. “In 2030 dien je als grote producent je CO2-uitstoot gehalveerd te hebben en twintig jaar later behoor je helemaal CO2-neutraal te produceren. Dat is een serieuze uitdaging, die wij als Royal Kaak samen met onze klanten aangaan. Rondom de oven kunnen we al besparingen realiseren door simpele ingrepen als een retrofit voor de stoomzone, nieuwe software voor de afzuiging en een realtime monitor in onze iBakeCare-app voor bewustwording, waardoor je ziet wat je daadwerkelijk verbruikt. Dat is al zo gedetailleerd, dat je kunt zien hoeveel energie per geproduceerd broodje er is verbruikt. Maar de grootste besparing is te bereiken met een hybride systeem. De interesse in deze oplossingen komt ook zeker vanuit onze klanten. Op dit moment zijn alle ovens die wij leveren al voorbereid of volledig hybride uitgevoerd.” Advies Royal Kaak neemt in het hele proces ook een adviserende rol op zich. “We kijken heel goed samen met onze klanten naar het totaalplaatje. Daarin nemen we alles mee: van proces en productieplanning tot de gasprijs per dagdeel en andere belangrijke parameters. Van daaruit kunnen we een eerlijk advies geven over welk systeem het beste past bij de situatie van onze klant en ondersteunen we met klantspecifieke haalbaarheidsstudies om een betaalbare transitie te realiseren.” Meer informatie: Royal Kaak Tel. +31 (0)315 339 111 | www.kaak.com NBT MAGAZINE NR 6 2024 13

NIEUWS Onlangs werd al bekend dat Dossche Mills en Euro Pizza Products samen hun schouders zetten onder een duurzame toekomst. Euro Pizza Products tekent daarvoor in op het Terah Footprint Program van Dossche Mills dat zich richt op regeneratieve landbouw en CO2-reductie door de productie en aanlevering van duurzaam geteelde tarwebloem naar partners uit de voedingssector. Het commitment van Euro Pizza Products voor het Terah Footprint Program leidt er heel concreet toe dat jaarlijks meer dan honderd miljoen duurzame pizzadeegbollen zullen worden geproduceerd en verdeeld naar consumenten in meer dan 25 landen binnen en buiten Europa. Duurzaamheidsstrategie Niet alleen verhoogt Euro Pizza Products op deze manier het aanbod aan duurzame voedingsmiddelen voor de consument, maar draagt het ook bij aan zijn eigen bedrijfsdoelstellingen om CO2 te reduceren én relevant te blijven als marktleider in Europa en deegspecialist in de sector. Daarnaast opent het Terah Footprint Program voor Euro Pizza Products ook deuren naar nieuwe afnemers die, binnen hun eigen duurzaamheidsstrategie, bewust kiezen voor een duurzamer product en zo de gezamenlijke groeiambitie realiseert. Reactie “Deze samenwerking binnen Terah sluit niet alleen naadloos aan op de vragen die we krijgen van onze klanten en potentiële klanten, maar ook op onze eigen ambities om onze voetafdruk te reduceren terwijl we onze positie als deegspecialist blijven versterken”, aldus Teun van Genugten, Managing Director DOSSCHE MILLS BLIJFT MARKTPOSITIE UITBREIDEN Dossche Mills heeft niet alleen recent met Euro Pizza Products een samenwerking opgezet, ook neemt een van de grootste maalderijen in Europa het Duitse Mühle Rüningen over. De mededingingsautoriteiten hebben die transactie goedgekeurd. Met deze belangrijke stap versterkt het Belgische familiebedrijf zijn marktpositie. Het aantal productiesites verdubbelt en het assortiment breidt verder uit. “De rijke traditie van Mühle Rüningen sluit perfect aan bij ons DNA”, duidt CEO Kristof Dossche de beslissing. ADVERTENTIE WAAR AMBACHT EN AUTOMATISERING SAMEN KOMEN EEN COMPACTE MACHINE VOOR DE AMBACHTELIJKE BAKKERIJ De minirex Multi Een flexibele opbolmachine met een enorm gewichtsbereik (8 tot 330 gram), uitbreidbaar met o.a. een langmaker of rustkastje met stempelinstalatie. We helpen u graag met de oplossing voor uw bedrijf. Koenig Benelux I De Vort 2a I 4225SJ Noordeloos I +31.183.6828.68 I info_nl@koenig-rex.com I www.konig-rex.nl 14 NBT MAGAZINE NR 6 2024

ADVERTENTIE van Euro Pizza Products. Van Genugten doet dan ook een warme oproep aan andere industriële partners in de voedingsmiddelenindustrie om zich verder te verenigen en samen de kaart te trekken van duurzame en onderbouwde initiatieven die leiden tot een gezondere landbouwgrond en een betere wereld. Mühle Rüningen De overname van Mühle Rüningen is ook een mooie stap. Gedurende de voorbije 150 jaar groeide het familiebedrijf Dossche Mills gestaag, via eigen uitbreidingen en door overnames. De toevoeging van het Duitse Mühle Rüningen is de volgende stap in het expansietraject van de maalderij. De onderneming Mühle Rüningen Stefan Engelke GmbH is een sterk merk, dat in de toekomst wellicht verder zal evolueren tot Mühle Rüningen GmbH. De overname brengt twee graaniconen op hun respectievelijke markten samen. “Het laat ons toe om Franse, Duitse en Benelux-klanten nog efficiënter te bedienen en een betere service te bieden”, zegt Kristof Dossche, CEO van Dossche Mills. Na goedkeuring van de mededingingsautoriteiten hebben beide bedrijven de overname nu officieel gemaakt. Het management van Mühle Rüningen vervoegt en versterkt het management van Dossche Mills. Zo blijven de vertrouwde contactpersonen en beschikbare expertise behouden. Het is meteen een duidelijke illustratie van het engagement en vertrouwen waarmee de maalderijen samen in de toekomst stappen. Meer informatie: www.terahprogram.com NBT MAGAZINE NR 6 2024 15

VOEDSELVERSPILLING BAKKERIJ NOLLEN PAKT VOEDSELVERSPILLING AAN: 'KLANTEN WETEN WAT ZE KIEZEN' Bakkerij Nollen, met 21 winkels in Overijssel en de Achterhoek en de centrale bakkerij in Hengevelde, heeft een vernieuwend initiatief gelanceerd om voedselverspilling tegen te gaan: het WhatsApp-platform ‘Laatste Rondje’. Klanten kunnen hiermee twee uur voor sluitingstijd pakketten met de laatste producten bestellen voor aantrekkelijke prijzen die kunnen oplopen tot wel vijftig procent korting. We spraken over dit concept met marketing manager Bob Vervoort van de ambachtelijke bakkerij. Laatste Rondje is een platform via WhatsApp, waarmee klanten eenvoudig twee uur voor sluitingstijd van hun bakkerijvestiging een pakket kunnen bestellen met de laatste broden, gebakjes of taart van die dag. “In plaats van deze producten weg te gooien, bieden we ze tegen een scherpe prijs aan onze klanten aan”, legt Vervoort uit. “Ze krijgen rond de vijftig procent korting op de reguliere prijs en kunnen de productsoorten kiezen die ze willen. Geen verrassingen dus, zoals bij Too Good To Go, waar we ook mee werken. Al hebben we – voor wie dat wil – ook een verrassingspakket.” 16 NBT MAGAZINE NR 6 2024

De grote vraag is natuurlijk: hoe gaat dat dan in z’n werk? “Klanten sturen een bericht naar de vestiging van hun keuze en ontvangen vervolgens een overzicht van de beschikbare pakketten. Bijvoorbeeld drie grote broden voor 4,99 euro of een pakket met verschillende soorten gebak voor een aantrekkelijke prijs. De klant weet precies wat hij koopt, maar de broodsoorten blijven wel een verrassing. Vervolgens kunnen klanten het pakket ophalen in de winkel. Het is vooral aantrekkelijk voor klanten die het financieel lastig kunnen hebben, zoals studenten. Zo maken we het voor iedereen mogelijk om lekker en gezond brood te eten, zonder dat er onnodig voedsel wordt verspild. Voor kleinere bakkers, die gedurende de dag nog extra kunnen produceren, is deze aanpak misschien minder interessant.” Consumenten onvoorspelbaar Het idee voor het Laatste Rondje komt niet alleen voort uit de wens om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook uit de wens om commerciële kansen te benutten. “In een ideale wereld zouden we altijd precies genoeg producten kunnen bakken en precies het aantal klanten ontvangen dat we nodig hebben. Helaas is dat niet het geval. Consumenten zijn onvoorspelbaar. Mede daarom belandt er vaak te veel van onze mooie producten in de prullenbak, wat ons pijn deed. Ondanks donaties aan de Voedselbank om voedseloverschotten op te vangen, bleek dat niet altijd genoeg. En we kregen vaak de reactie ‘het is altijd maar afwachten wat in het pakket van Too Good To Go zit’. In de huidige samenleving is iedereen druk en moet er vaak na het werk nog even brood gehaald worden. De automatische weg is dan niet meer de warme bakker, want men gaat ervan uit dat die dan niks meer heeft. Om die weg naar de supermarkt te onderbreken, willen we dat mensen aan het einde van de dag laatsterondje.nl kunnen checken, bij de winkel waar ze op dat moment in de buurt zijn.” De eerste resultaten van het Laatste Rondje zijn veelbelovend. In enkele vestigingen werd het platform al getest en de reacties van klanten zijn positief. “Klanten vinden het ideaal dat ze kunnen kiezen wat ze willen kopen, zonder dat ze verrast worden door productsoorten die ze misschien niet willen. Het aantal pakketten is beperkt en we maken geen extra producten voor ons platform. Daardoor verandert er niks aan onze werkwijze wat betreft productie. We zijn net gestart en hebben nog geen concrete cijfers over de inkomsten, maar ik verwacht dat het platform ook op financieel vlak kan bijdragen aan het succes van onze bakkerij. Het concept moet zeker nog wat meer gaan leven onder de mensen.” Risico’s Hoewel het nieuwe platform positieve reacties oplevert, zijn er ook enkele risico’s waar Bakkerij Nollen zich bewust van is. Een van de meest gestelde vragen is of klanten massaal gaan wachten op de aanbiedingen, waardoor de reguliere verkoop onder druk komt te staan. “Dat is iets waar we natuurlijk wel over nagedacht hebben. Maar het is opgezet om onze verse producten te redden van de derving. Mensen die speciaal op een korting wachten, kunnen geluk hebben. Maar dan nog is het aanbod het altijd maar beperkt. We denken niet dat de reguliere verkoop eronder lijdt. De plannen voor het Laatste Rondje zijn ambitieus. De bakkerij is met het concept gestart bij vier vestigingen in Enschede en één in Rijssen, maar vanaf 2025 is het de bedoeling dat alle winkels van Nollen gebruikmaken van het platform. Ook zijn er plannen om de technologie, die is gebouwd door OrderLemon, achter het platform verder te ontwikkelen. “Het was voor het personeel in de winkels even wennen aan de nieuwe routine en het proces van het Laatste Rondje, en we moeten het zelf ook goed blijven testen. We merken dat klanten soms verwachten dat er bijvoorbeeld aan het einde van de dag nog gebak beschikbaar is, terwijl dit niet altijd het geval is. Hoe dan ook: voor elke bakker geldt dat die aan het einde van de dag uitverkocht wil zijn. Laatste Rondje draagt daaraan bij.” Meer informatie: Bakkerij Nollen Tel. +31 (0)547 7600005 www.bakkerijnollen.nl NBT MAGAZINE NR 6 2024 17

Habasit Netherlands BV +31 (0)33 247 20 30 socials.bnx@habasit.com www.habasit.nl Verlaag uw TCO, downtime en optimaliseer uw productie. • Weefselbanden • Kunststof modulaire banden • Monolitische banden en tandriemen • 24/7 Service en onderhoud Habasit een band vol vertrouwen! Wij hebben de oplossing die u zoekt! Unispray is een specialist als het gaat om spuitsystemen voor de voedingsmiddelenindustrie. Ook geschikt voor Bio-lossing. Hoefslag 7 | 4131ME Vianen | Tel: +31 (0)347-322097 VOOR GEBRUIKTE EN NIEUWE BROODSNIJMACHINES EN VERPAKKINGSMACHINES. ✓ Blaastafels, inpakbanen, clip-sluitmachines, tape sluitermachines, broodsnijmachines, taartsnijmachines, broodjessnijmachines, verpakkingsmachines, flowpack machines. ✓ De scherpste prijs voor broodsnijmessen, zowel bandslicers als raamsnijmachines. ✓ Ook voor onderhoud, reparatie en revisie aan snij- en verpakkingsmachines KIJK OP ONZE WEBSITE VOOR DE ACTUELE VOORRAAD. WWW.AVT.NU - INFO@AVT.NU NIJVERHEIDSWEG 25 - 4731 CZ OUDENBOSCH Muffin- & Cakebakvormen ONTWORPEN VOOR UW BAKKERIJ American Pan begrijpt hoe belangrijk het is om de juiste bakvorm te vinden voor de unieke producten en behoeften van uw bakkerij. Ons team van experts staan voor u klaar om een innovatieve oplossing op maat van uw bakkerij ontwerpen. Met een verscheidenheid aan materialen, afmetingen, matrixen, ontwerpen en coatings. Nuran Gelici | Director of Sales +31 6241 08202 | ngelici@americanpan.com americanpan.com | Een Familiebedrijf Sinds 1964

VOORUITBLIK Tijdens de beurs kunnen bezoekers kennismaken met een breed aanbod aan producten, diensten en innovaties. De stands van exposanten vormen een bron van inspiratie voor alle bezoekers, maar de beleving gaat verder: speciale smaak- en kennispleinen bieden volop gelegenheid om direct met producten en technieken aan de slag te gaan in workshops en demonstraties. Op het Veganplein leren bakkers hoe zij plantaardige alternatieven kunnen inzetten in hun recepten – een thema dat steeds belangrijker wordt in de bakkerijwereld. Het gezellige Marktplein biedt een laagdrempelige plek waar exposanten hun producten laten proeven en waar vakgenoten elkaar kunnen ontmoeten. Programma vol demonstraties en vakwedstrijden Op het gebied van vakwedstrijden en demonstraties wordt Bakkersvak & IJs-Vak gedragen door enkele van de bekendste en meest inspirerende vakmensen uit Nederland. Het Dutch Pastry Team, dat patisserie als ambacht naar een hoger niveau tilt, is dit jaar weer aanwezig. Dit team van patissiers verzorgt op zondag 9 maart demonstraties waarin vakmanschap centraal staat. BAKKERSVAK & IJS-VAK 2025: DÉ VAKBEURS VOOR INSPIRATIE EN INNOVATIE IN HET AMBACHT Op 9, 10 en 11 maart 2025 komen vakgenoten uit de Nederlandse bakkerij- en ijsbranche samen in de Evenementenhal Gorinchem voor Bakkersvak & IJs-Vak. Dit jaarlijkse evenement is al jaren hét moment voor bakkers, ijsbereiders, chocolatiers en patissiers om elkaar te ontmoeten, kennis uit te wisselen en nieuwe inspiratie op te doen voor het vak. De Dutch Pastry Award vindt plaats op maandag 10 maart en daagt patissiers uit om rondom het thema ‘Vintage’ een indrukwekkend showstuk en bijpassende taarten te creëren. Deze jaarlijkse wedstrijd biedt deelnemers de kans om hun vakmanschap te tonen en zich te meten met anderen uit het vakgebied. Dinsdag 11 maart staat in het teken van de strijd om de Beste Bonbon van Nederland. Deelnemers werken met de speciaal ontworpen Tourage-bonbonmal en strijden om de felbegeerde titel. IJsbereiders en patissiers in de spotlight Naast patisserie staat ook de kunst van het ijs maken in de schijnwerpers. De Vereniging van Ambachtelijke IJsbereiders (VAIJ) organiseert dit jaar de wedstrijden De Gouden IJsspatel en De Gouden IJscreatie, waarin respectievelijk het beste karamel-ijs en de mooiste ijscreatie worden beloond. De laatste dag van de beurs is gewijd aan het studentenprogramma van het IJscentrum, waar aankomende vakmensen laten zien wat ze in huis hebben. Het is een uitgelezen kans voor bezoekers om te zien hoe de nieuwe generatie ijsbereiders het ambacht beheerst. Inschrijven vanaf 6 januari Bezoekers kunnen zich vanaf 6 januari gratis registreren met een code van een partner. Laat je inspireren door vakgenoten, ontdek de nieuwste producten en technieken en ervaar zelf waarom Bakkersvak & IJs-Vak een onmisbare bron van inspiratie en innovatie is in de bakkerij- en ijsbranche. Meer informatie: www.bakkersvak.nl NBT MAGAZINE NR 6 2024 19

Met de beschermde status zijn strikte eisen verbonden aan de Limburgse vlaai. Zo moet deze vers worden gebakken op Limburgs grondgebied in België of Nederland en mag er na het bakken niets meer worden toegevoegd, zoals slagroom of gelei. De vlaaibodem, van gistdeeg, mag maximaal één centimeter dik zijn en de diameter van de vlaai moet tussen de 10 en 30 centimeter liggen. De vulling – bijvoorbeeld fruit, pudding, griesmeel of rijst – moet samen met de bovenlaag worden meegebakken. Invriezen na het bakken is verboden en de vlaai moet zodanig zijn dat een punt eenvoudig uit de hand gegeten kan worden. Op deze manier kunnen producenten eerlijker concurreren en hun product beter in de markt zetten. Bakkers uit Limburg dringen erop aan dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) actie onderneemt tegen collega’s die hun vlaaien ten onrechte als ‘Limburgs’ bestempelen. De bakkers hebben zelfs de hulp van Europarlementariërs ingeroepen om via Brussel druk uit te oefenen op de NVWA om de Europese streekproductstatus daadwerkelijk te handhaven. Sinds januari van dit jaar heeft de Limburgse vlaai namelijk het keurmerk van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). INTERVIEW ‘VEEL PARTIJEN VERKOPEN VLAAI ONDER DE NAAM LIMBURGS, TERWIJL DIE DAT NIET IS’ Kartrekker van dit initiatief is Marcel Roubroeks van de Echte Bakker. Zeven jaar geleden begon de bakker uit Sittard al met het traject om erkenning te krijgen voor de Limburgse vlaai. “In januari van dit jaar was het eindelijk zover”, vertelt Roubroeks. “En die erkenning was hard nodig. Veel bakkers verkopen vlaai onder de naam Limburgse vlaai, maar hun product voldoet vaak niet aan de afgesproken kenmerken. We verbieden niemand om vlaai te maken, maar als ze het Limburgse vlaai willen noemen, dan moeten ze zich houden aan de spelregels op het gebied van receptuur en gewicht. Het meest uitdagende was om het product naam en faam te geven, want alleen met die bekendheid kun je zo’n erkenning krijgen.” Op één lijn Om de erkenning voor Limburgse vlaai te krijgen, moest veel gebeuren. “We wisten dat vlaai 300 jaar geleden al werd gemaakt”, gaat Roubroeks verder. “Samen met een historicus zochten we naar het officiële recept en legden dit uiteindelijk voor in Brussel. Dit kostte veel tijd, want de erkenning geldt voor de hele sector. Zo’n 200 ambachtelijke bakkers moesten met elkaar op één lijn komen, ondanks hun geheime familierecepten. Daarbij was ook de betrokkenheid van ministeries en instanties uit Brussel noodzakelijk, wat de zaak complex maakte. Wat besproken werd, koppelde ik telkens terug naar de bakkers. Ook vroeg ik Frans Voncken van de gelijknamige bakkerij uit Kerkrade om te helpen met het opzetten van een logo en een merk. Om zo de herkenbaarheid onder consumenten te vergroten – zowel in Limburg als daarbuiten. Iedereen moet weten: als ik een Limburgse vlaai koop, zit het Europese logo erop. Anders is het geen echte Limburgse vlaai.” 20 NBT MAGAZINE NR 6 2024

Voncken vult op zijn beurt daarop aan: “Ik zie het als een kans voor ambachtelijke bakkers om hun receptuur te beschermen tegen industriële imitatie, die vaak niet kan voldoen aan de strenge kwaliteitseisen en prijsniveaus. Het is belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt, zodat de integriteit van de Limburgse vlaai gewaarborgd blijft. Misbruik van de term door onbetrouwbare partijen moet dan ook actief worden bestreden. Er zijn duidelijke regels die je moet naleven om de status van de Limburgse vlaai te behouden. De NVWA zal toezicht houden en handhavend optreden tegen overtredingen. Dit proces kost tijd, maar is essentieel om ervoor te zorgen dat alleen authentieke Limburgse vlaaien worden geproduceerd. Bakkers moeten zich richten op het volgen van de receptuur en de regelgeving, met gebruik van de zeventien geregistreerde varianten. Door deze richtlijnen te respecteren, kunnen bakkers de kwaliteit van hun producten garanderen en de échte Limburgse vlaai maken.” Eenvoudig aanmelden Er is een vereniging zonder winstoogmerk opgezet, waarbij Roubroeks de voorzitter is van de Nederlandse tak. Omdat er geen contributie mag worden gevraagd, is er alleen weinig budget beschikbaar. Roubroeks: “Nu proberen we subsidie te krijgen van de provincie, bijvoorbeeld voor reclamecampagnes zoals posters in bushokjes. Dat soort promotie kost allemaal geld, maar we blijven ons ervoor inzetten. Het vraagt tijd, maar er is vooruitgang. Bakkers geven al aan dat hun vlaaiverkoop stijgt, wat per definitie positief is. Ben je nog niet aangesloten? Je kunt je eenvoudig aanmelden door contact met mij op te nemen. Je krijgt dan inloggegevens om online reclamemateriaal te bestellen en je wordt officieel ingeschreven. Ik geef vervolgens aan de NVWA door dat je bent aangesloten. Degenen die zich niet aanmelden, vallen hier automatisch buiten.” Meer informatie: Marcel Roubroeks, De Echte Bakker Tel. +31 (0)46 451 4709 | marcel.roubroeks@echtebakker.nl www.roubroeks.echtebakker.nl ▲ Marcel Roubroeks zet zich in voor erkenning voor de Limburgse vlaai DOOR DE RICHTLIJNEN TE RESPECTEREN, KUNNEN BAKKERS DE KWALITEIT VAN HUN PRODUCTEN GARANDEREN EN DE ÉCHTE LIMBURGSE VLAAI MAKEN NBT MAGAZINE NR 6 2024 21

Er komen, kortom, soms wel heel veel vragen op een food ondernemer af. Vaak heeft hij of zij niet de gelegenheid of de kennis om zich over al deze vraagstukken te buigen, en soms wil een ondernemer ook gewoon liever ondernemer zijn. Alle expertise onder één dak “Een foodbedrijf is meer dan de som der delen. Het is letterlijk een veeleisende omgeving waarin techniek, logistiek en inrichting afzonderlijk moeten kloppen, maar ook naadloos op elkaar moeten passen”, aldus senior consultant Rinke Kortenbach en architect Hans van den Hoorn, beiden werkzaam bij de RBK Group. RBK is al 45 jaar dé partner in de foodindustrie voor automatisering, milieuadvies en ontwerp en advies voor gebouw en installaties. De adviseurs, ingenieurs en architecten van RBK Food Projects, RBK Milieu Advies en RBK Verhoef helpen en ontzorgen ondernemers met advies en ontwerp op het gebied van logistiek, bouw, verbouw, installaties, energie en milieu. Met eigen softwareoplossingen zoals FOBIS® en FOPRO®, kan RBK Automatisering productieprocessen monitoren en optimaliseren, of energie-efficiënter maken. “Omdat wij alle vakgebieden in eigen huis hebben, kunnen wij onze projecten integraal benaderen”, vertelt Rinke. “Het voordeel hiervan is dat wij onze klanten kunnen helpen bij een breed scala aan ontwerp- en adviesvragen, die wij altijd vanuit meerdere invalshoeken kunnen oplossen.” Aan de hand van enkele onderwerpen lichten Rinke en Hans dit toe. Hygiëne “Hygiëne vormt de basis van ieder foodbedrijf”, geeft Rinke aan. “Hygiëne begint bij een optimale logistieke flow, waarin personeel, grondstoffen en producten zich logisch en efficiënt door de fabriek kunnen bewegen. Een goed logistiek plan verlaagt het risico op kruisbesmettingen, verhoogt de voedselveiligheid en verbetert daarnaast de operationele prestaties, en verlaagt daarmee de operationele kosten. Maar hygiëne gaat verder, met het kiezen van passende gebouwinstallaties voor bijvoorbeeld klimaatbeheersing (denk hierbij aan stof, vocht/damp, temperatuur, etc.) of schoonmaak (denk aan warm water, de hogedrukinstallatie, reinigingsventilatie, vloerputten, etc.). En tot slot stelt hygiëne natuurlijk de nodige eisen aan het gebouw. De afwerking moet robuust zijn, de wanden en vloeren liefst glad maar niet té glad en gemakkelijk te reinigen, en stofranden moeten uiteraard zoveel mogelijk worden voorkomen.” COVERSTORY RBK RBK GROUP: EEN INTEGRALE BLIK OP DE FOOD Stel, je bent ondernemer in de food. Je hebt plannen, je wil gaan nieuwbouwen, uitbreiden, kosten besparen of nieuwe producten gaan maken, maar er moet worden voldaan aan allerlei eisen op het gebied van bijvoorbeeld hygiëne, traceerbaarheid, milieu-impact (afval, geluid, stikstof) en energie. Er zijn rapportages die moeten worden aangeleverd, vergunningen of erkenningen die moeten worden aangevraagd. En dan heb je ook nog te maken met hoge bouwkosten, hoge energiekosten, problemen met de energievoorziening of technische problemen in je gebouw. 22 NBT MAGAZINE NR 6 2024

van de berekening echter minder gunstig. Wij kunnen dan uiteraard een Wnb vergunning aanvragen, maar we kunnen ook adviseren over saldering, of over technieken waarbij de NOx uitstoot kan worden verminderd of misschien zelfs voorkomen. Dit kan door een verbetering van de energie-efficiëntie, maar ook door bijvoorbeeld het omzetten van productie- of verwarmingsprocessen van gasgestookt naar elektrisch.” Condens Tot slot een nieuw maar tegelijkertijd oud fenomeen: condens. “Het klinkt tegenstrijdig, maar nieuwe opslagruimten zijn tegenwoordig gevoeliger voor condens dan 25 jaar geleden”, zegt Rinke. “De oorzaak hiervan is vaak te vinden in de alsmaar grotere temperatuurverschillen in combinatie met steeds betere isolatie en tochtdichting; de gebouwkoeling of -ventilatie hoeft minder te doen en daardoor wordt er minder vocht afgevoerd. Condens kan voortkomen uit een verkeerde opbouw van de gevel- of dakconstructie, door een tekort aan isolatie, een verkeerde luchtstroming, een verkeerd werkende installatie, etc. Het is een complex probleem, dat raakvlakken heeft met alle vakgebieden. Bij RBK werken die vakgebieden samen onder één dak.” RBK: een integrale kijk “Concluderend loont het altijd om een vraag of probleem vanuit meerdere gezichtspunten te bekijken”, sluiten Rinke en Hans af. “Dan kom je vanzelf tot de beste oplossing.” Meer informatie: RBK Group Tel. +31 (0)570-680 100 | info@rbk.nl www.rbk.nl Energievoorziening “Door netcongestie en hoge kosten voor gasverbruik is de beschikbaarheid van energie sinds de energietransitie niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger”, aldus Hans. “Soms verhindert dit een ondernemer zelfs om zijn bedrijf uit te breiden of extra machines bij te plaatsen. Een gedegen energieonderzoek kan helpen om het energiegebruik te optimaliseren. De belangrijkste rol is hierin weggelegd voor energiebesparing. Energie die je bespaart hoeft je immers niet te betalen, op te wekken of op te slaan. De besparing kan worden gerealiseerd met bouwkundige maatregelen, maar misschien ook met een slimmer gebruik van installaties. Verder zou restwarmte kunnen worden ingezet als aanvulling of vervanging van de centrale verwarming in het gebouw. Proceswarmte van ovens, warmte uit afvalwater of restwarmte uit koelsystemen kan worden hergebruikt voor kantoorverwarming of de warmwatervoorziening. Tot slot kunnen aanvullende maatregelen voor de stroomvoorziening worden onderzocht. Een combinatie van eigen energieopwekking met zonnepanelen, een geavanceerde aansturing van gebouwinstallaties en/of het opslaan van energie, kan helpen om het energieverbruik beter te balanceren en tegelijkertijd te verduurzamen.” Energiekosten Koude-installaties voor de opslag van goederen, of het terugkoelen of invriezen van eindproducten zijn meestal de grootste energiegebruiker in het bedrijf, vertelt Rinke. “Een besparing op dit energiegebruik levert dus veel op, zowel voor de carbon footprint als financieel. Op basis van koellastberekeningen die specifiek zijn afgestemd op de gebruiker en zijn of haar wensen, kunnen wij een zo kosteneffectief mogelijke koude-installatie ontwerpen. Hoewel de focus ligt op minimaliseren van het energiegebruik, kunnen we met de unieke FOPRO® besturing ook besparen op het beheer en onderhoud van de koude-installatie, door bijvoorbeeld rekening te houden met het voorkomen van slijtage.” Stikstof Naast netcongestie gaat de ontwikkeling van nieuwbouw- of uitbreidingsplannen vaak gepaard met een extra uitdaging: stikstofdepositie. Hans: “Een minimale overschrijding van de depositiewaarde op nabijgelegen natuurgebieden kan al voor problemen zorgen. Na onze stikstofberekening blijkt meestal dat de bouw of het gebruik van een gebouw wel is toegestaan. Soms is de uitkomst OMDAT WIJ ALLE VAKGEBIEDEN IN EIGEN HUIS HEBBEN, KUNNEN WIJ ONZE PROJECTEN INTEGRAAL BENADEREN Hans van den Hoorn Rinke Kortenbach NBT MAGAZINE NR 6 2024 23

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4