NBT magazine nr 6-2024 Online

De grote vraag is natuurlijk: hoe gaat dat dan in z’n werk? “Klanten sturen een bericht naar de vestiging van hun keuze en ontvangen vervolgens een overzicht van de beschikbare pakketten. Bijvoorbeeld drie grote broden voor 4,99 euro of een pakket met verschillende soorten gebak voor een aantrekkelijke prijs. De klant weet precies wat hij koopt, maar de broodsoorten blijven wel een verrassing. Vervolgens kunnen klanten het pakket ophalen in de winkel. Het is vooral aantrekkelijk voor klanten die het financieel lastig kunnen hebben, zoals studenten. Zo maken we het voor iedereen mogelijk om lekker en gezond brood te eten, zonder dat er onnodig voedsel wordt verspild. Voor kleinere bakkers, die gedurende de dag nog extra kunnen produceren, is deze aanpak misschien minder interessant.” Consumenten onvoorspelbaar Het idee voor het Laatste Rondje komt niet alleen voort uit de wens om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook uit de wens om commerciële kansen te benutten. “In een ideale wereld zouden we altijd precies genoeg producten kunnen bakken en precies het aantal klanten ontvangen dat we nodig hebben. Helaas is dat niet het geval. Consumenten zijn onvoorspelbaar. Mede daarom belandt er vaak te veel van onze mooie producten in de prullenbak, wat ons pijn deed. Ondanks donaties aan de Voedselbank om voedseloverschotten op te vangen, bleek dat niet altijd genoeg. En we kregen vaak de reactie ‘het is altijd maar afwachten wat in het pakket van Too Good To Go zit’. In de huidige samenleving is iedereen druk en moet er vaak na het werk nog even brood gehaald worden. De automatische weg is dan niet meer de warme bakker, want men gaat ervan uit dat die dan niks meer heeft. Om die weg naar de supermarkt te onderbreken, willen we dat mensen aan het einde van de dag laatsterondje.nl kunnen checken, bij de winkel waar ze op dat moment in de buurt zijn.” De eerste resultaten van het Laatste Rondje zijn veelbelovend. In enkele vestigingen werd het platform al getest en de reacties van klanten zijn positief. “Klanten vinden het ideaal dat ze kunnen kiezen wat ze willen kopen, zonder dat ze verrast worden door productsoorten die ze misschien niet willen. Het aantal pakketten is beperkt en we maken geen extra producten voor ons platform. Daardoor verandert er niks aan onze werkwijze wat betreft productie. We zijn net gestart en hebben nog geen concrete cijfers over de inkomsten, maar ik verwacht dat het platform ook op financieel vlak kan bijdragen aan het succes van onze bakkerij. Het concept moet zeker nog wat meer gaan leven onder de mensen.” Risico’s Hoewel het nieuwe platform positieve reacties oplevert, zijn er ook enkele risico’s waar Bakkerij Nollen zich bewust van is. Een van de meest gestelde vragen is of klanten massaal gaan wachten op de aanbiedingen, waardoor de reguliere verkoop onder druk komt te staan. “Dat is iets waar we natuurlijk wel over nagedacht hebben. Maar het is opgezet om onze verse producten te redden van de derving. Mensen die speciaal op een korting wachten, kunnen geluk hebben. Maar dan nog is het aanbod het altijd maar beperkt. We denken niet dat de reguliere verkoop eronder lijdt. De plannen voor het Laatste Rondje zijn ambitieus. De bakkerij is met het concept gestart bij vier vestigingen in Enschede en één in Rijssen, maar vanaf 2025 is het de bedoeling dat alle winkels van Nollen gebruikmaken van het platform. Ook zijn er plannen om de technologie, die is gebouwd door OrderLemon, achter het platform verder te ontwikkelen. “Het was voor het personeel in de winkels even wennen aan de nieuwe routine en het proces van het Laatste Rondje, en we moeten het zelf ook goed blijven testen. We merken dat klanten soms verwachten dat er bijvoorbeeld aan het einde van de dag nog gebak beschikbaar is, terwijl dit niet altijd het geval is. Hoe dan ook: voor elke bakker geldt dat die aan het einde van de dag uitverkocht wil zijn. Laatste Rondje draagt daaraan bij.” Meer informatie: Bakkerij Nollen Tel. +31 (0)547 7600005 www.bakkerijnollen.nl NBT MAGAZINE NR 6 2024 17

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4