NBT magazine nr 6-2024 Online

STRATEGISCHE VISIE 2040 Lang geleden, in 2010, was er een toekomstvisie voor de bakkerijketen. Dat was het laatste wapenfeit op dat gebied. Maar in de veertien jaar die er intussen zijn verstreken is er veel anders geworden: de wereld is veranderd, de overheid is stringenter en er zijn grote issues met bijvoorbeeld het milieu, de energievoorziening en het klimaat. Bovendien spelen er belangrijke maatschappelijke aspecten mee, waaronder de transitie naar plantaardige eiwitten, voedselverspilling en voedselzekerheid. En dan hebben we het nog niet gehad over de groeiende arbeidskrapte, ontgroening en vergrijzing. Het werd, kortom, hoog tijd voor een vernieuwde visie. In gesprek met de hele keten Voor die visie heeft het NBC eerst onderzoek uitgevoerd, met een mooie uitkomst: consumenten hebben een heel positief beeld van bakkerijproducten. Zij zien brood als een lekker, voedzaam en betaalbaar pakketje voedingsstoffen, een essentieel en eenvoudig product. Dat vertrouwen hebben zij ook in andere bakkerijproducten. Janssen: “Dat is natuurlijk een uitkomst waar we blij mee zijn en die ons een goed uitgangspunt voor de toekomst geeft.” Met die bevinding in het achterhoofd is Janssen in gesprek gegaan met de hele keten. Niet alleen horizontaal met bakkers onderling, zoals vooral gebruikelijk was, maar ook verticaal met graanboeren, molenaars, toeleveranciers, afnemers, enzovoort. Het NBC inventariseerde wat er speelt bij de verschillende partijen, wat voor hen van belang is, hoe we tot een beter productieproces kunnen komen en bouwde daarop de Strategische Visie 2040. Janssen: “Het mooie was: vrijwel alle partijen hadden een heel helder beeld van wat er nodig is: de bakkerijketen moet aan de productkant gezonder, duurzamer en transparanter worden. Bovendien moet de keten de ‘menskant’ als belangrijk fundament nemen.” Gezonder De productgerichte kant van onze visie draait om brood en de aanverwante producten, vertelt Janssen. “We zien dat het voedingspatroon van consumenten verandert. Zo richten mensen zich meer op gezondheid. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld minder natrium willen en minder dierlijk. Met natrium zijn wij de grootste zoutleverancier in ons voedingspatroon, dus dat moet anders. We zijn nu al bezig het natrium te vervangen door andere mineralen, zodat we niet meer de grootste, maar na zuivel en vlees de derde zoutleverancier worden. Daar zetten we grote stappen in.” Wat de overgang van dierlijke naar plantaardige eiwitten betreft: brood is een plantaardig product en kan daarmee een belangrijke rol spelen in de eiwittransitie, zegt Janssen. “De gemiddelde Nederlander haalt 23% van zijn eiwitten uit MET DEZE VISIE HEBBEN WE EEN BELANGRIJKE STAP GEZET, MAAR NU IS DE KETEN ZELF AAN ZET EN MOET DAT OOK BLIJVEN. ONZE TOEGEVOEGDE WAARDE IS DE WETENSCHAPPELIJKE KENNIS DIE WE HEBBEN, MAAR ALLE KENNIS VAN DE BAKKERIJ ZIT BIJ DE BAKKERIJ Deze afbeelding is gecreëerd met behulp van kunstmatige intelligentie 32 NBT MAGAZINE NR 6 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4