brood en andere graanproducten. Daarmee is brood voor veel mensen na vlees(vervangers) en zuivel(vervangers) de belangrijkste bron van eiwitten. Zeker in combinatie met spreads en plantaardige belegsoorten als 100% pindakaas is brood een volwaardige en eenvoudige basis voor een plantaardig dieet.” Duurzamer Duurzaamheid is een tweede belangrijke pijler uit de Strategische Visie. De inzet op plantaardige ingrediënten is natuurlijk niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook voor de duurzaamheid. Maar de keten kan op nog meer manieren verduurzamen. Nu komt bijvoorbeeld het meeste graan dat de keten gebruikt nog uit Duitsland en Frankrijk. Wat Nederland verbouwt is grotendeels voertarwe. Janssen: “Maar als we minder vlees en zuivel produceren, komt er vanzelf meer plek voor maaltarwe. Dan wordt Nederland niet alleen plantaardiger, maar produceren we ook nog eens lokaler. Twee vliegen in één klap. Dan moet het trouwens wel financieel aantrekkelijker (eerlijker!) worden om die tarwe te produceren, want op dit moment is de productie van voertarwe nog lucratiever.” Transparanter De derde pijler uit de visie, na gezondheid en duurzaamheid, is transparantie, vertelt Janssen. “Dat wil zeggen: we moeten aan consumenten vertellen wat we doen. Want de consument is kritisch en slim en laat zich niet voor de gek houden. Dus moeten we helder zijn. Als je bijvoorbeeld ingrediënten toevoegt, dan moet je aangeven waarom je dat doet, anders gelooft de consument je op een later moment niet meer.” Die transparantie was er al wel, maar Janssen merkt dat bakkerijen er minder alert op zijn geworden. “Ze denken: ons imago is goed, dus we kunnen de teugels wat laten vieren. Maar ik vind dat onverstandig. Je moet continu alert blijven, want een goed imago kost maanden, jaren om op te bouwen, maar is binnen een paar minuten afgebroken.” De mens als fundament In de Strategische Visie is een belangrijke rol weggelegd voor de ‘menskant’ van de keten. Op dit moment zijn er zo’n 35.000 mensen werkzaam in de sector. Janssen: “Met al die mensen draaien we een flinke productie, en we verwachten richting 2040 verder te groeien. Maar omdat we nauwelijks nieuwe medewerkers kunnen verwachten – het totaal aantal werkenden in Nederland daalt en andere sectoren, zoals de zorg, hebben de mensen harder nodig – zullen we die groei met hetzelfde aantal medewerkers of minder moeten realiseren.” Daarom moet de bakkerijketen groot inzetten op onder meer digitalisering, automatisering en robotisering. “Denk bijvoorbeeld aan productie met vacuümovens. Of jonge mensen enthousiasmeren voor de bakkerij door niet meer ’s nachts te werken, maar overdag te produceren en door beter voor het welzijn van onze mensen te zorgen. Op die manier richten we ons op een duurzamere inzetbaarheid van medewerkers en stellen we de mens centraal.” Steun van ministeries Met het concept van de Strategische Visie is het NBC naar de ministeries van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gestapt. Want ook daar zijn ze heel uitgesproken in de doelen die ze willen bereiken en hoe ze branches en ondernemers daarin kunnen ondersteunen. Janssen: “De ministeries wilden graag betrokken zijn en zitten daarom ook aan tafel bij de overleggen. Bovendien hebben zij aangegeven dat er financiële mogelijkheden zijn om onze doelen te behalen. Hoe we die kant gaan aanpakken, is op dit moment onderwerp van gesprek.” De keten is aan zet Het Nederlands Bakkerij Centrum probeert bewustzijn te creëren en de verschillende partijen aan elkaar te koppelen. “Met deze visie hebben we een belangrijke stap gezet, maar nu is de keten zelf aan zet en moet dat ook blijven. Onze toegevoegde waarde is de wetenschappelijke kennis die we hebben, maar alle kennis van de bakkerij zit bij de bakkerij. Daarom staan vertegenwoordigers uit de keten ook aan het roer in de stuurgroep die we gaan oprichten. Zij nemen de beslissingen, zij bewaken de processen en zij stellen de prioriteiten.” Janssen wil graag alle kennis samenvoegen zodat we met zijn allen gezamenlijk het verschil kunnen maken. “Die collectiviteit vind ik erg belangrijk, want daarmee wordt de hele keten sterker.” NBT MAGAZINE NR 6 2024 33
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4