NBT magazine nr 6-2024 Online

RETRO Het was eigenlijk nooit zijn bedoeling om een eigen bakkerij te hebben en binnen drie jaar heeft hij vijf winkels, twee bakkerijen, verkoopt zijn ambachtelijke producten op een markt en heeft vijftig man personeel in dienst. Jaco weet zelf eigenlijk ook niet zo goed hoe het allemaal zo gelopen is, maar over één ding is hij wel duidelijk: “Als zich een kans voordoet, moet je hem pakken.” Passie ontdekt Jaco kwam als 14-jarige per toeval in de bakkerij terecht. “Ik zocht een bijbaantje en hoorde dat ze bij de lokale bakker een weekendhulp zochten. Ik heb meteen gebeld en ben snel daarna gestart. Ik wilde eigenlijk eerst kok worden, maar de bakkerij sprak me ook aan. Altijd als ik er was, vond ik het heel leuk. Maar ik had er van tevoren nooit over nagedacht dat je ook ’s nachts moet werken. Als jonge jongen weet je niet dat je zeker Jaco Wolfert heeft in drie jaar tijd vier bakkerijen overgenomen en zodoende zijn er op dit moment vijf filialen die onder zijn leiding vallen. Op 1 oktober nam Bakkerij Wolfert de bakkerijen van Echte Bakker De Koning in Puttershoek en ‘s-Gravendeel over. Zodoende breidde Jaco Wolfert zijn marktaandeel uit met de derde vestiging in de Hoeksche Waard, want onlangs nam hij ook al de failliete bakkerij van Braal in het winkelcentrum Beijerse Hof in Oud-Beijerland over. Met zijn eerdere locaties in Den Bommel en HendrikIdo-Ambacht erbij, bestaat Bakkerij Wolfert nu in totaal vijf uit winkels en twee productielocaties en dat brengt de nodige verantwoordelijkheid met zich mee. Wij spreken de bevlogen ondernemer over zijn passie en zijn verdere plannen. BAKKERIJ WOLFERT GROEIT IN DRIE JAAR TIJD NAAR VIJF FILIALEN vijf uur nodig hebt om een brood te maken. Dat ondervond ik daar en ik ontdekte een passie. Ik had veel plezier in het werk en heb aansluitend de opleidingen gevolgd die nodig waren. Vanaf mijn 16e ben ik in loondienst geweest tot ik 32 was. Toen kreeg ik de kans om een kleine bakkerij over te nemen.” Overname 1 Dat was in eerste instantie echter aan dovemans oren gericht. “Ik wilde eigenlijk helemaal geen eigen zaak. Ik zag hoeveel werk het was en dat je makkelijk negentig uur per week moet draaien. Ik verklaarde die mensen altijd voor gek, maar nu doe ik het zelf ook. Met mijn vorige werkgever leverden we brood aan een klein bakkertje in Den Bommel. Hij vroeg mij of ik zijn bakkerij wilde overnemen, want hij ging stoppen. Ik zag het niet zitten, maar mijn schoonmoeder overtuigde mij. ‘Probeer het toch’, zei ze en ik dacht eigenlijk ook: ‘Wat kan me gebeuren’. Ik koop het gewoon en als het misgaat, bouw ik wat huizen op de grond. Zo blanco ben ik erin gestapt met als doel kwalitatief hoogwaardige en lekkere producten te maken. En toen kwam de gascrisis. Mijn energielasten stegen zo hard dat ik echt dacht ik klaar was. Een dergelijke stijging van de kosten konden we niet opvangen, zo was mijn gedachte. Maar we zijn toch boven water blijven drijven en hadden zelfs een heel goed jaar. Ik had een iets andere insteek dan de vorige eigenaar en breidde het assortiment uit met wat meer chocolade, snacks en eigen desembrood. Zeker de desembroden zijn een specialiteit geworden en een productgroep waarin ik nog heel potentie zie. Na een lastige start zag ik de omzet snel stijgen en dat was een mooie bevestiging dat we goed bezig waren. Er gaat veel tijd inzitten, maar je moet niet klagen, maar dragen”, aldus Jaco. 40 NBT MAGAZINE NR 6 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4