Pakkracht nr 1 2019 Online

P a k k r a c h t n r 1 2 0 1 9 39 K r a c h t p a t s e r ( m / v ) Laatst kreeg een kandidaat van dertig jaar oud, die in de afrondende fase van een sollicitatieprocedure zat, een contract aangeboden waarin onder andere de werktijden vastgelegd waren: kerntijd van 9 tot en met 16 uur, aanwezigheid verplicht, thuiswerken niet mogelijk. En als ‘kers op de taart’ kon de werkgever het nieuwe teamlid ook op andere productielocaties in het land laten werken, zonder dat van tevoren te moeten overleggen. Het enthousiasme van de kandidaat over de nieuwe uitdaging werd behoorlijk gedempt. Temeer, omdat op navraag bleek, dat het contract ook niet individueel aangepast kon worden, want: “dit doen we al jaren zo”. GENERATIES NAAST ELKAAR Sociologen in verschillende landen hebben de afgelopen jaren de werkende bevolking onderzocht en, met het geboortejaar als indelingscriterium, afgeleid welke voorkeuren elke generatie heeft op het gebied van communicatie en interactie in teams. De meest bekende indeling is die in Baby Boomers (1945- 1960), Generation X (1961-1980), Generation Y (1981-1995) en Generation Z (na 1995). Nieuwere studies benoemen ook Generation Alpha (2016-2030) en beperken dus Generation Z tot 2015. Er werd gekeken door welke ervaringen in hun jeugd ze gevormd werden en wat dit voor een invloed heeft op hun gedrag en communicatie. Daarnaast was van belang welke techniek voornamelijk ter beschikking stond en staat en hoe die geïntegreerd was in werk en privéleven. INDUSTRIEEL TIJDPERK Ook in de verpakkingsindustrie in Nederland bestaan de meeste bedrijven al vele jaren en zijn ze opgericht en voor het grootste deel bezet door de zogenoemde babyboomers en Generation X. Zij hebben dus de voorwaarden bepaald, waaronder nu ook de volgende generaties moeten werken. Deze regels zijn echter al veel eerder ontstaan en stammen grotendeels nog uit het industrieel tijdperk met controle, efficiency, strikte indeling van werktijd en vrije tijd als kenmerken. Echter willen (en moeten) deze bedrijven jonge mensen met frisse ideeën aan boord halen om de toekomst van het bedrijf te garanderen. Hun kijk op de wereld is een andere, waarbij work-life-balance vooral van groot belang is. Doordat technisch zo veel meer mogelijk blijkt, is bijvoorbeeld fysieke aanwezigheid op kantoor niet meer dwingend noodzakelijk. En ook materieel bezit, zoals een auto van de zaak of een torenhoog salaris, zal voor de generaties van kort voor en na de eeuwwisseling geen overtuigend argument zijn in de afweging tussen twee banen. Uitdagende taken, mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen, afwisseling in de werkzaamheden en vrijheid in de indeling ervan zullen daarentegen wel het verschil maken. SAMEN VERDER Gezien in West-Europa de levensverwachting steeds hoger wordt en in Nederland de AOW-leeftijd ook, moeten de verschillende generaties het nog een tijdje met elkaar volhouden. En in veel bedrijven zullen ze niet alleen naast maar vooral mét elkaar (moeten) werken. Mijn tip: laat de verschillende generaties in een bedrijf met elkaar in gesprek gaan en van elkaar leren, Babyboomers van GenZ of GenX van GenY en sowieso altijd ook andersom. En ga een keer met de bezem door de oude arbeidscontracten. DE DIKKE VAN DALE DEFINIEERT HET WOORD KRACHT - PAT - SER ZO: BIJZONDER GESPIERD, STERK IEMAND. ALS JE DIT NET EVEN WAT BREDER UITLEGT IS HET PRECIES WAAR DE VERPAKKINGSINDUSTRIE NAAR OP ZOEK IS: IEMAND MET SPECIFIEKE KENNIS, STERKE ACHTERGROND IN DE VERPAKKINGEN, EEN KEI IN ZIJN OF HAAR VAK, EEN KRACHTPATSER DUS. UITERAARD (M/V) - MANNELIJKE EN VROUWELIJKE KEIEN DUS, WAT MIJ BETREFT GRAAG NOG MEER VAN HET LAATSTE. MAAR HOE VIND JE ZO IEMAND? WAAR ZIJN ZE EN HOE HAAL JE ZE BINNEN? EN MISSCHIEN NOG BELANGRIJKER: HOE HOUD JE ZE BINNEN JE ORGANISATIE? DAAROVER GAAT HET IN DEZE RUBRIEK. Marion Richter Heb je een specifieke vraag of wil je graag een bepaald onderwerp hier besproken hebben? Stuur dan een mail aan marion@lytz.nl MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER DE ARBEIDSMARKT IN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE “We hebben het altijd zo gedaan”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4