Pakkracht nr 1 2019 Online

P a k k r a c h t n r 1 2 0 1 9 42 C o l u m n Vliegschaamte lijkt voornamelijk in krantenkolommen te bestaan. Het is de schaamte die je zou voelen wanneer je een vervuilende vliegreis maakt. Of eigenlijk is het de schaamte die je voelt wanneer anderen weten dat je een vervuilende vliegreis maakt. Gezamenlijk in het vliegtuig maakt iedereen zich heimelijk schuldig dus zolang je geen foto’s post van de reis gaat iedereen schaamteloos en onzichtbaar vrijuit. Lekker ongegeneerd CO2 produceren en dan heel schijnheilig wel protesteren tegen een plastic wrapper om het broodje. Online winkelen kan natuurlijk ook heerlijk anoniem. Het zal niet verbazen dat mensen allerlei spullen retour sturen die bij nader inzien toch niet bevielen, omdat ze niet pasten, niet de verwachte kleur hadden, niet de gedachte functionaliteiten of tal van andere legitieme redenen. Ongeveer 50% van de aankopen wordt retour gestuurd, afhankelijk van productcategorie en webwinkel. De getallen en schattingen over die retouren lopen uiteen, want geen webwinkel zal het achterste van zijn tong laten zien. Die retouren zijn een beetje een ingecalculeerd risico, want ook niet elke broek en shirt die mee in het pashokje van de stenen winkel verdwijnen, worden aangeschaft. Alhoewel, producten die je normaal niet meeneemt in het pashokje, zoals airfryers of scheerapparaten, komen ook voor de helft retour. Allemaal vervelend en een flinke uitdaging voor de webwinkels om die getallen omlaag te krijgen, maar nog geen getuige van schaamteloos gedrag. Echter, van die retouren is ook ongeveer de helft niet geschikt om opnieuw in de winkel te verkopen omdat het zodanig gebruikt en gedragen is dat het naar een opkoper gaat. Uit een recent artikel in de Volkskrant bleek dat stofzuigers met volle zakken en bladblazers waar de blaadjes uit dwarrelen schaamteloos retour worden gestuurd. De helft van de helft, dat is 25% van de producten die gekocht worden en niet hun volle economische waarde uitnutten. Ter vergelijking, van het eetbare voedsel wordt volgens milieu centraal slechts 13% weggegooid. In de strijd tegen de schaamteloosheid is Zalando begonnen met het bevestigen van opzichte labels aan gelegenheidskleding zoals cocktail-, party- en galajurken. Zonder het label mag de kleding niet worden teruggestuurd. Het is met name deze kleding die voor de gelegenheid gedragen wordt en daarna verfomfaaid geretourneerd wordt. Het label moet het eenmalig dragen op de party tegengaan. Misschien wordt het dragen van jurken met een anti-retourlabel een trend die rebellie uitstraalt, net zoals de tatoeages dat nu zijn en de afgezakte broeken dat waren. Ik ben benieuwd hoe schaamteloos de bezoekers van glitterfeestjes durven te zijn. Zo bezien valt het met de schaamteloosheid van de consumenten met betrekking tot verpakte voedingsmiddelen reuze mee. Het brood, de zuivel en rijst retourneren we in de vuilnisbak omdat het ‘over de datum’ is of te veel was. Misschien dat een groot opzichtig label verspilschaamte creëert. MENSEN KENNEN GEEN SCHAAMTE ZOLANG ZE ZICH ANONIEM GEWAAND TE BUITEN KUNNEN GAAN. TWITTER IS DAAR WEL HET MEEST SCHRIJNENDE VOORBEELD VAN, ALS IK DE STUITENDE VERHALEN MOET GELOVEN. ZELF BEN IK NOG NOOIT ANONIEM DE HUID VOL GESCHOLDEN. MOGELIJK IS DAAR NOOIT AANLEIDING TOE GEWEEST, MAAR DE VOORNAAMSTE REDEN ZAL ZIJN DAT IK HET TWEETEN AAN ME VOORBIJ HEB LATEN GAAN. SCHAAMTELOOS Stefan Hermsen Docent Food Packaging HAS Hogeschool

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4