Pakkracht nr1 2020

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 0 11 LYTZ OVER DE TOEKOMST VAN RECRUITMENT Lytz is een unieke onderneming: geen andere recruitment consultancy in Nederland concentreert zich uitsluitend op de verpakkingsindustrie. Waarom maakt Lytz deze keuze? “Packaging is een wereld op zich, waarin heel veel verschillende partijen actief zijn, variërend van verpakkingsproducenten en -verwerkers, via machinebouwers tot retailers en brand owners. Maar tegenwoordig spelen ook afvalverwerkers een rol, want de industrie zit midden in een transitie naar duurzaam werken, zet stappen op weg naar een circulaire economie. Er is een breed scala aan taken en rollen binnen de sector: creatieve functies in conceptontwikkeling en design, technische functies in het productieproces, sales- en managementfuncties en nog veel meer. Het gaat vaak om specialistische functies. Omdat alleen een specialist een specialist op waarde kan schatten vraagt packaging om een specifieke benadering van recruitment”, stellen Marion en Susanne. EEN VEELZIJDIG VAK Recruitment is in essentie het maken van een match tussen werkgever en werknemer. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. “Een trend op de arbeidsmarkt is dat kennis, ervaring en vaardigheden van belang blijven, maar dat persoonlijkheid een steeds grotere rol speelt. De ideale kandidaat is niet alleen deskundig, maar vooral een aanvulling op het team.” Deze ontwikkeling heeft invloed op het werk van de recruiter: “Eigenlijk zijn wij psycholoog, coach, trendwatcher en consultant in één”, schetst Susanne Malner trefzeker de veelzijdigheid van het vak. PARTNERS EN AMBASSADEURS Hoe verloopt het proces van werving en selectie bij Lytz? “Wij zien onszelf als partners. Partners van de werkgever, maar ook partners van de kandidaat. Want een goede match is een match voor langere tijd.” Het proces begint altijd met een afspraak bij de opdrachtgever over de vacature die openstaat. In dat gesprek leert Lytz het bedrijf kennen, én de mensen die er werken. De volgende stap is dat Marion en Susanne geschikte kandidaten zoeken. “Soms kennen we die al, soms nog niet. Om ons netwerk uit te breiden bezoeken we vrijwel ieder Europees event waar talent uit de verpakkingsindustrie samenkomt.” Alle kandidaten worden in uitvoerige gesprekken gescreend op kennis en persoonlijkheid, waarna er een of enkele aan de opdrachtgever gepresenteerd worden. Marion en Susanne begeleiden kandidaten door het gehele proces en zijn altijd aanwezig bij de eerste kennismaking van kandidaat en opdrachtgever om een volledig beeld van de match te krijgen. Houdt de samenwerking op als er een kandidaat geplaatst is? Nee, want Marion en Susanne beschouwen zichzelf als partners en ambassadeurs van de opdrachtgever. Zij houden hun ogen open voor kandidaten die mogelijk in de toekomst bij het bedrijf passen. EEN STRATEGISCHE BENADERING Er zijn diverse trends zichtbaar, op de arbeidsmarkt én in de verpakkingsindustrie. Verduurzaming en circulair produceren is daarvan een van de belangrijkste. Omdat de wereld snel verandert, denkt Lytz dat in de toekomst een nieuwe werkwijze in werving en selectie noodzakelijk is. “Wij willen de sprong maken van één vacature vervullen naar een strategische benadering”, vertelt Marion Richter. “Bedrijven formuleren een missie en een visie voor de toekomst, en ontwikkelen vervolgens op die basis strategieën voor producten en markten. Ze denken aan marketing, communicatie en sales, aan equipment, logistiek en kostenbeheersing. Maar volgens ons hoort ook het human capital een centrale rol te spelen in de strategie. Het gaat tenslotte steeds meer over ideeën en concepten, over visie. Uiteindelijk zijn mensen doorslaggevend bij het creëren van toegevoegde waarde in deze industrie.” PROACTIEF WERKEN Wanneer de tijden snel veranderen is het zaak om niet af te wachten, maar proactief te werken. Ondernemers zouden volgens Lytz vaker de vraag moeten stellen: “Hoe ontwikkelt de markt zich, welke positie wil ik in de toekomst innemen en welke mensen heb ik daarbij nodig? Welke skills, welke kennis en kunde zijn essentieel in mijn organisatie als ik deze future proof wil maken?” Lytz kan daarbij helpen door samen met de onderneming een strategie te ontwikkelen voor het vinden, inzetten en behouden van de juiste mensen. “Wij kennen de trends in de verpakkingsindustrie, weten hoe de arbeidsmarkt verandert, en hebben oog voor de skills die een industrie in transitie nodig heeft. Daardoor is Lytz een waardevolle partner voor ondernemingen die niet alleen nu, maar ook in de toekomst de beste mensen aan zich willen binden.” Meer informatie: Lytz - The Packaging Recruiter Tel. +31 (0)50-2110035 www.lytz.nl Lytz WORDT TWEE KEER ZO GROOT: SUSANNE MALNER VERSTERKT THE PACKAGING RECRUITER LYTZ IS THE PACKAGING RECRUITER: DE ENIGE PARTIJ IN NEDERLAND DIE ZICH UITSLUITEND RICHT OP WERVING EN SELECTIE VOOR DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. DE NAAM ‘LYTZ’ KOMT VAN HET FRYSKE WOORD LYTS, DAT ‘KLEIN’ BETEKENT. MAAR LYTZ HEEFT GROEIKRACHT: SINDS SEPTEMBER 2019 IS SUSANNE MALNER TOEGETREDEN EN IS LYTZ TWEE KEER ZO GROOT GEWORDEN. OOK DE VISIE VAN LYTZ GROEIT MEE: MARION EN SUSANNE ZIJN ERVAN OVERTUIGD DAT RECRUITERS DE STAP MOETEN ZETTEN VAN ‘EEN VACATURE VERVULLEN’ NAAR EEN MEER STRATEGISCHE BENADERING VAN WERVING EN SELECTIE.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4