Pakkracht 1 2021

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 1 14 I n n o v a t i e Nieuwe HCR-A cobotlijn EN AGV’S VOOR FLEXIBELE AUTOMATISERING INTERN TRANSPORT Cobots zijn enkele jaren gepresenteerd als het maatje voor de operator. De extra hand die je soms nodig hebt bij assembleren of verpakken. Ondertussen heeft de cobot zich ook een positie verworven als flexibele automatiseringsoplossing die zelfstandig logistieke taken uitvoert zoals palletiseren. “De cobot kan immers eenvoudig verplaatst worden omdat er maar één kalibratiepunt nodig is. En dankzij de intuïtieve bediening programmeren medewerkers zonder robotervaring de cobot snel voor een nieuwe taak”, zegt Wouter Tel, Product Specialist Robotics bij Dymato, dealer van de Hanwha HCR cobots. De Koreaanse producent introduceert nu de HCR-A (Advanced) lijn. De drie nieuwe cobots (draaggewichten van maximaal 3, 5 en 12 kg en reikwijdtes van 630 tot 1.300 mm) gaan verder dan de eerste serie. Zowel op technisch vlak als qua toepassingen plaatst Hanwha de HCR-A serie op een hoger niveau. ROBOT VISUAL SAFETY Wat niet verandert bij de HCR-A reeks is de intuïtieve bediening voor onervaren gebruikers. Het programmeren blijft heel eenvoudig. Meer ervaren gebruikers kunnen zelfgemaakte plug-ins in de besturing inlezen. Voor de nieuwe HCR-A cobot biedt Hanwha een gratis SDK kit (Software Development Kit) aan. System integratoren kunnen hiermee de software voor bepaalde end- of arm toevoegingen eenvoudig integreren in de besturing. Hierdoor wordt de implementatietijd korter. Qua veiligheid blijft de HCR-A een van de meest veilige cobots. Ze voldoen standaard aan het hoogste veiligheidsniveau, ISO 13489-1 Cat3 PLD 3. Bij de HCR-A serie voegt Hanwha daar nog Robot Visual Safety aan toe. Een camera scant de omgeving en zodra iemand te dichtbij komt, vertraagt de cobot of stopt de beweging helemaal. “Met name voor toepassingen waarin de cobot zwaardere producten of dozen verplaatst, is dit een aantrekkelijke optie”, zegt Wouter Tel. Zeker in combinatie met het softwarematig verhogen van de snelheid met 20%. “Bij dergelijke toepassingen kiezen bedrijven immers vaak al vanzelf voor extra veiligheid in de vorm van een scherm.” NAUWKEURIGERE EN STABIELE NAUWKEURIGHEDEN Hanwha heeft de nauwkeurigheid van de nieuwe HCR-A serie verbeterd. Deze bedraagt ±0,05 mm voor de HCR-3A en 5A en ±0,07 mm voor de HCR-12A. Om deze nauwkeurigheid ook in een wat ruwere omgeving te garanderen, kan de HCR-A serie uitgebreid worden met Robot Positioning Compensation, oftewel Machine Tending Automation. De cobot wordt dan uitgebreid met een 2D camera die een vast markeringspunt scant. Is de positie van de cobot licht verschoven, bijvoorbeeld omdat iemand er tegen heeft gestoten, dan compenseert de besturing hiervoor automatisch. WILLEKEURIG GRIJPEN DANKZIJ 3D VISION Om de cobot nog flexibeler te maken, heeft Hanwha het Robot AI Vision systeem ontwikkeld. Een 3D camera scant de producten die willekeurig gepositioneerd worden aangevoerd. Algoritmen, die leren dankzij de kunstmatige intelligentie (AI, Artificial Intelligence), herkennen de productvorm in het beeld en positioneren de cobotgripper om het product veilig te grijpen. De HCR-A cobot kan zo willekeurig aangevoerde producten automatisch sorteren, verpakken en volle dozen op een pallet plaatsen. Of producten uit een doos halen en ze op een transportbandplaatsen. AUTONOME HEFTRUCKS In combinatie met de nieuwe mobiele systemen die Hanhwa op de markt brengt, kunnen ook mkb-bedrijven hun interne logistiek vergaand flexibel automatiseren, zonder dat er uitgebreide roboticakennis noodzakelijk is. De Automated Mobile Robot (AMR) maakt van de HCR-A een mobiele cobot, bijvoorbeeld om producten naar een assemblagelijn te transporteren of afwisselend in te zetten op plekken waar verpakt of gepalletiseerd moet worden. De volledig autonoom opererende heftruck voor intern transport, de Hanwha LGV (Laser Guided Vehicle) neemt het transport van en naar de tot 6,8 meter hoge magazijnstellingen voor z’n rekening. Deze heftruck is er als autonome vorkheftruck (maximaal tilgewicht 1.300 kg), pallettruck (maximaal 1.500 kg) of als reachtruck (maximale capaciteit 1.000 kg, 6,8 meter hoog). “Deze oplossingen kunnen vrij gemakkelijk geïmplementeerd worden, zodat je al direct een deel van je werk automatiseert, het aantal bedrijfsuren fors uitbreidt en intern transport minder manafhankelijk wordt”, zegt Wouter Tel. Via de nieuwe Hanhwa Techwin CCTV app houden medewerkers ongeacht waar ze zijn zicht op de HCR-A cobot en krijgen ze een pushmelding als er onverhoopt iets misgaat. “Eigenlijk bouw je met de Hanhwha HCR-A en alle opties stapsgewijs je eigen smart factory”, zo vat de roboticaspecialist van Dymato afsluitend samen. Meer informatie: Dymato Tel. +31 (0)318-550800 | www.dymato.nl HANWHA MAAKT LEVERT MET DE HCR-A COBOT, 3D VISION OP BASIS VAN AI ÉN AUTONOME TRANSPORTSYSTEMEN DE BOUWSTENEN VOOR SLIMME, FLEXIBELE AUTOMATISERING VAN INTERNE LOGISTIEK. DE TOEGANKELIJKHEID VAN DE TECHNOLOGIE MAAKT DIT CONCEPT AANTREKKELIJK VOOR KLEINERE EN MIDDELGROTE BEDRIJVEN, DIE NOCH DE BUDGETTEN NOCH DE MANKRACHT HEBBEN VOOR GROTE AUTOMATISERINGSPROJECTEN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4