Pakkracht 1 2021

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 1 15 C o l u m n REMOVABLE SLEEVES Onder de hashtag #betterpackaging, toonde LinkedIn mij een video over een vernieuwing bij PET-flesjes met Chocomel, Fristi en Yazoo. Deze zuiveldranken zijn gevoelig voor licht. Daarom werd het transparante PET-flesje altijd al omhuld met een wikkel waar aan de binnenkant carbon-black gebruikt wordt. Daarmee is de zuivel beschermd tegen het licht, maar is het flesje onherkenbaar geworden in de sortering van verpakkingsafval. Oftewel: hij kan niet gesorteerd worden. InfraRood, zoals dat gebruikt wordt bij de sortering van ons verpakkingsmateriaal, kan namelijk niet omgaan met carbon black. FrieslandCampina heeft als mogelijke oplossing een removable sleeve geïntroduceerd. Deze wikkel met perforatie-strip (of wikkel-rits) kan dus, door een kleine inspanning van de consument, verwijderd worden. Hierna is de PET-fles vervolgens wel te detecteren, sorteren en recycleren. Een mooie techniek! Maar ook een oplossing waarbij actie van de consument wordt gevraagd. Óf dit gaat werken en hoe vaak dit gaat werken is afhankelijk van meerdere zaken: hoe leuk en makkelijk maken we het om dit te verwijderen? Hoe goed wordt de gebruiker door de verpakking gestimuleerd om de wikkel te verwijderen? Hoe goed snapt de consument wat het voordeel is van het verwijderen van de wikkel? En hoe vaak zal de klant op andere manieren geïnformeerd worden om de wikkel te verwijderen? Al met al een prima innovatie. Wel een verandering die aandacht en uitleg nodig heeft om de consument blijvend uit te dagen om de wikkel te verwijderen. Een mooie uitdaging om dit consumentengedrag te volgen en verder te verbeteren! TRANSPARANT VERVANGT KLEUR 7UP Nederland vervangt met ingang van half februari de welbekende groen gekleurde flessen voor ongekleurde PET-flessen. Op zich waren de transparant groene flessen goed te sorteren en reprocessen. Door de kleur werden ze echter vaak in een toepassing gebruikt die als downcycling gezien kon worden. Daarentegen kan het PET van een kleurloze transparante fles eenvoudig weer in nieuwe flessen wordt ingezet. Van downcycling gaan we deze flessen nu dus écht recyclen. Transparantie doet er dus toe! PROEFBALLONNETJE Tegelijk met deze grootschalige introducties is ook een proefballonnetje opgelaten. Coca Cola gaat een test doen met tweeduizend ‘kartonnen’ flessen. Na meer dan zeven jaar laboratoriumonderzoek , is het bedrijf klaar om komende zomer een field test te doen in Hongarije met fruitdrank Adez. Helaas is ook na meer dan zeven jaar research nog steeds plastic nodig om het drankje in de fles te houden. Door deze combinatie worden zowel het karton als het plastic slecht recyclebaar. Ondanks goede bedoelingen en testen met bio-based materialen vrees ik dat dit voor Nederland voorlopig geen goede oplossing zal zijn. Pas bij aanpassing van de recyclings- infrastructuur zou een goede verwerking mogelijk zijn. Wat deze verpakkingen betekenen voor de perceptie van consumenten en welk effect het daarmee zal hebben op het zwerfafval is ook nog iets om scherp in de gaten te houden. Laten we vooral blijven innoveren en daarbij de end-of-life fase van een verpakking blijvend integreren in het ontwerp. Met de in Nederland aanwezige creativiteit én kennis blijven we dan echt stappen maken! Veel succes! VERANDERING IS DE ENIGE CONSTANTE. NIEUWE MATERIALEN, NIEUWE PRODUCTEN EN INCREMENTELE WIJZIGINGEN ZORGEN ER VOOR DAT HET NOOIT SAAI IS IN VERPAKKINGSLAND. GOOI DAAR NOG WAT VERANDEREND ‘CONSUMER BEHAVIOUR’ EN AANVULLENDE REGELGEVING TEGENAAN EN JE WEET DAT JIJ JE ALS VERPAKKINGS-EXPERT OF MARKETEER NIET HOEFT TE VERVELEN. GEDURENDE DE AFGELOPEN WEEK ZAG IK AL DRIE GROTE WIJZIGINGEN IN DE MEDIA VOORBIJ KOMEN. EN HIERBIJ GING HET ALLEEN NOG MAAR OVER DE VERPAKKINGEN VAN DRANKEN. ZIJN DEZE WIJZIGINGEN VANUIT RECYCLING- EN DUURZAAMHEIDSOPTIEK VERSTANDIG? HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. VINCENT MOOIJ, MANAGER VAN SUEZ.CIRCPACK ® , INFORMEERT U OVER WAT ER SPEELT RONDOM DE RECYCLING VAN UW VERPAKKINGEN Manager SUEZ.circpack® Vincent Mooij Veranderen? OF VERBETEREN?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4