Pakkracht nr1-2022 Online

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 2 13 K r a c h t p a t s e r ( m / v / x ) Götz Werner: die naam zegt je vermoedelijk weinig. Hij was oprichter van de Duitse drogisterijketen DM. Was, want Werner overleed begin februari van dit jaar. Werner stond vooral bekend om zijn voor naoorlogs Duitsland ongebruikelijke manier van ondernemen: maatschappelijk betrokken en weinig hiërarchisch. Zijn medewerkers zette hij altijd voorop, omdat hij onvoorwaardelijk geloofde dat ieder mens in principe goed wil doen. Hij gaf zijn medewerkers bovendien handvatten om te kunnen meebewegen in de steeds sneller veranderende samenleving. Ze kregen al in de jaren negentig training in de inmiddels welbekende 21st Century Skills: communicatie, empathie en flexibel handelen, bijvoorbeeld. En niet in saaie schoolbanken, maar in het theater. De vrouw van Werner was actrice. En deze bijzonder betrokken ondernemer maakte zich, als vrijwel de enige grote Duitse ondernemer, hard voor het basisinkomen. Duizend euro, zonder voorwaarden, iedere maand. Want gratis geld geeft mensen de vrijheid om mee te doen aan de maatschappij, vond hij. Het maakt werk mogelijk. De dood van Götz Werner zette me aan het denken over onze verpakkingsindustrie. En dat er op verschillende vlakken nog een wereld te winnen valt. Als sector moeten we mee in de transitie naar een duurzame industrie. De wereld zal altijd verpakkingen nodig hebben, maar wel betere. Want alleen zo kunnen we onze wereld nog redden. Gelukkig zien we op steeds meer plekken dat bedrijven - naast duurzame techniek, processen en producten - ook steeds meer bezig zijn met een duurzame werk- en leefomgeving van hun personeel. Want een duurzame verpakkingsindustrie gaat over meer dan verpakkingen, materialen en techniek. Duurzaamheid en de strategische uitdagingen van de verpakkingsindustrie gaan ook - en vooral - over mensen. Mensen zijn de versnellers van de transitie naar een duurzame verpakkingsindustrie. Bij Lytz geloven we daarom heilig in de driehoek sustainable work, sustainable life, sustainable packaging. Hoe creëren we als verpakkingsindustrie een duurzame werk- en leefomgeving voor onze medewerkers? Voor mij is het vanzelfsprekend dat iemand op een plek terechtkomt die past. Niet alleen qua functie, maar ook qua omstandigheden. Je werktijd is een groot gedeelte van je levenstijd. Maar soms wordt dat wel eens vergeten. Alle bedrijven in de verpakkingsindustrie willen medewerkers die betrokken zijn, die meedoen met ontwikkelingen en vooral: die een duurzame relatie met een bedrijf willen aangaan. Die langere tijd willen blijven. Het is dus belangrijk dat die mensen aan het eind van de dag niet helemaal kapot en uitgeblust naar huis gaan. Dat ze een goede bijdrage kunnen leveren aan wat een bedrijf wil. Dat ze zich verbonden voelen met de purpose van het bedrijf waarvoor ze werken. En dat ze daar het liefst ook nog hun eigen purpose uithalen. In deze nieuwe serie van Krachtpatser (M/V/X) neem ik je mee in de verhalen van de mensen uit de Nederlandse verpakkingsindustrie. Wat betekent een duurzame werk- en leefomgeving voor hen? Zodat we samen de transitie naar een duurzame verpakkingsindustrie kunnen versnellen. Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. Marion Richter Sustainable work, life and packaging KRACHTPATSER (M/V/X) IS TERUG! MARION RICHTER, OPRICHTER VAN LYTZ, NEEMT JE IN DEZE NIEUWE SERIE MEE IN DE VERHALEN VAN MENSEN UIT DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. WANT WE STAAN VOOR EEN GROTE UITDAGING: DE TRANSITIE NAAR EEN DUURZAME SECTOR. EEN DUURZAME VERPAKKINGSINDUSTRIE GAAT OVER MEER DAN VERPAKKINGEN, MATERIALEN EN TECHNIEK. DEZE TRANSITIE GAAT OOK - EN VOORAL - OVER MENSEN. HOE ZORG JE DAT ZIJ DIE TRANSITIE VERSNELLEN? MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER 'SUSTAINABLE WORK, SUSTAINABLE LIFE, AND SUSTAINABLE PACKAGING'

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4