Pakkracht nr1-2022 Online

P a k k r a c h t n r 1 2 0 2 2 50 C o l u m n Het vraagstuk was complex. Er was niet zoiets als dé duurzame verpakking. Geen one-size-fits-all oplossing waarmee het probleem de wereld uit was. De VNV (Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen) begon eenwerkgroepwaarinwe duurzaamheid onderzochten en tools en definities probeerden te formuleren. In leuke en inspirerende sessies leverde het leerzame uitwisselingen van gedachten en inzichten op. De meest duurzame verpakking is altijd een resultaat van het compromis van de functies van de verpakking en de product-verpakkingscombinatie. Het is niet één product maar een integraalvergelijking. In wiskundige termen zou het mogelijk iets zijn als: dp = ∑∆∫x∆Pv. Kortom, geen eenvoudige formule. Niet zo elegant als E=MC 2 en een stuk complexer dan het leren van een rijtje als: mit nach nebst nächst samt bei seit von zu zuwider entgegen ausser aus. Ondertussen zijn er flinke stappen gezet door de industrie op het gebied van integraal duurzaam verpakken. Weliswaar soms gedwongen door politieke maatregelen of het sentiment van consumenten. Toch ook vaak en vaker intrinsiek gemotiveerd. Maar de industrie kan het niet alleen. Ook de consument is onderdeel van de som der delen en onderdeel van het probleem én daarmee ook van de oplossing. Duurzaam verpakken is een maatschappelijke opdracht. Bij de HAS Hogeschool kreeg ik destijds de kans om een afstudeerrichting rondom het verpakken van food te bouwen. De basis daarvoor was integrale duurzaamheid. Opgeknipt in vakken, lessen, onderwijsmodules en huiswerk maken wordt het onderwerp behapbaar. De studenten leren dat er meerdere oplossingen zijn voor het duurzaamheidsvraagstuk. Ik ben trots op de vele studenten met hun diploma op zak, die nu carrière maken en werken aan de toekomst. Al het verschil dat duurzaam verpakken maakt, lijkt nu een krabbel in de kantlijn. Op het moment dat ik dit schrijf worden er andere, sinistere, berekeningen gemaakt. De maatschappij is onderdeel van een onbegrijpelijke formule geworden. Met een impact waarvan ik de gevolgen nu niet durf te overzien en waarvan ik hoop dat tegen de tijd dat de column verschijnt het een sisser blijkt. De meest duurzame wereld voordat het te laat is. Dat is een maatschappelijke opdracht. MISSCHIEN WEL DE BELANGRIJKSTE REDEN VOOR MIJ OM HET ONDERWIJS IN TE GAAN, WAS OM HET VERSCHIL TE KUNNEN MAKEN. OM DE BESLISSERS VAN MORGEN HET GEREEDSCHAP EN DE KENNIS TE GEVEN OM HET VERSCHIL TE MAKEN. OM ZO MEER IMPACT TE KUNNEN MAKEN DAN IK ALLEEN KON. HET ZOGENAAMD MULTIPLIEREFFECT. HET IS NU ZO’N TIEN JAAR GELEDEN DAT IK DIE STAP NAAR HET ONDERWIJS MAAKTE. IN DE JAREN DAARVOOR KWAM ‘DUURZAAMHEID’ LANGZAAM IN BEELD. TOELEVERANCIERS EN MERKEIGENAREN BEGONNEN OM DUURZAME VERPAKKINGEN TE VRAGEN. MAAR VEEL VERDER DAN IETS MET GERECYCLED PAPIER OF BIOPLASTIC KWAM DE INDUSTRIE NOG NIET. IN ELKE EDITIE VERTELT STEFAN HERMSEN, DOCENT FOOD PACKAGING OP DE HAS HOGESCHOOL, OVER DIVERSE ACTUELE ONDERWERPEN BINNEN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. Stefan Hermsen Docent Food Packaging HAS Hogeschool DOE MAAR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4