Pakkracht nr1-2023 Online

PAKKRACHT NR 1 2023 13 MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER ‘SUSTAINABLE WORK, SUSTAINABLE LIFE, AND SUSTAINABLE PACKAGING’ MARION RICHTER, OPRICHTER VAN LYTZ – THE PACKAGING RECRUITER, NEEMT JE INHAAR COLUMNMEE IN DE VERHALEN VAN MENSEN UIT DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. WANT WE STAAN VOOR EEN GROTE UITDAGING: DE TRANSITIE NAAR EEN DUURZAME SECTOR. EEN DUURZAME VERPAKKINGSINDUSTRIE GAAT OVER MEER DAN VERPAKKINGEN, MATERIALEN EN TECHNIEK. DEZE TRANSITIE GAAT OOK - EN VOORAL - OVER MENSEN. HOE ZORG JE DAT ZIJ DIE TRANSITIE VERSNELLEN? Een maand geleden gebruikte ik voor het eerst in mijn toch al weer vijftien jaar LinkedIn-leven een poll in een post. En dat kwam zo: een paar dagen daarvoor kwam ik een artikel tegen, waarin een recruitment expert een vlammend betoog hield voor het duidelijk benoemen van het salaris al in de vacature advertentie. Zijn argumenten waren: volledige transparantie en dat je kandidaten misloopt, omdat ze zonder deze informatie niet meer reageren. De dagen daarna heb ik talloze gesprekken gevoerd over dit onderwerp met collega-recruiters, en vooral ook met kandidaten. Ik wilde er graag achter komen of een salaris in een vacaturetekst daadwerkelijk het verschil maakt en nog twijfelende kandidaten overhaalt om op een advertentie te reageren. Ik had een week vol met zeer interessante discussies en ik ben er zeker wijzer van geworden. Echter bleken de aanzichten over dit onderwerp toch zeer divers, dus lang verhaal kort: ik kreeg geen eenduidig antwoord op mijn vraag. Daarom heb ik uiteindelijk een poll op LinkedIn gezet met de vraag, op welk moment in een recruitment proces mensen graag het salaris voor een bepaalde functie te weten willen komen: ‘Direct in de advertentie’; ‘Mail van de recruiter’; ‘1e gesprek met de recruiter’; ‘Helemaal niet nodig’ Het overgrote deel van de stemmers koos voor optie 1, op de voet gevolgd door optie 3, optie 2 en 4 bleven ver achter. Ik ben me er natuurlijk van bewust, dat deze kleine enquête (170 deelnemers) geen representatieve waarde heeft. Maar het resultaat en ook alle discussies eromheen, alle commentaren en mails die ik als reacties ontving, hebben me zeker aan het denken gezet. En mij werd vooral weer duidelijk: er is geen eenvoudig antwoord op de vraag. Het is zeker belangrijk, om het salaris zo vroeg mogelijk in de zoektocht naar nieuwe medewerkers te communiceren. Zo hoor ik nog steeds verhalen van kandidaten, die na vier interviews met verschillende managers van een bedrijf uiteindelijk in gesprek met HR het salaris genoemd kregen en moesten vaststellen, dat het zoveel lager was dan hun huidige, dat ook een onderhandeling geen zin meer had. Energie- en tijdsverspilling voor beide partijen. Maar ik zie het salaris nog steeds als één criterium van velen om de overstap naar een andere werkgever te maken. En als het al in de advertentie (vast)staat, verschuift de focus daarop en wordt het een soort omgedraaide markt: kandidaten solliciteren alleen bij de hoogste bieder. Uit onderzoek blijkt, dat mensen een baan willen hebben, waarin ze vrijheid en voldoende uitdaging krijgen en waar ze de wereld een stukje beter kunnen maken. Als een van deze drie pijlers – autonomy, mastery, purpose – weg valt, dan blijven ze ook niet voor een hoger salaris. “Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.” zei Albert Einstein al in de vorige eeuw. Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. MONEY MAKES THE WORLD GO ROUND Marion Richter KRACHTPATSER (M/V/X)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4