Pakkracht nr1-2023 Online

PAKKRACHT NR 1 2023 47 SUP-REGELGEVING HELDERHEID OVER SUP-REGELGEVING OM HELDERHEID TE BRENGEN IN DE ‘REGELGEVING KUNSTSTOFPRODUCTEN VOOR EENMALIG GEBRUIK’ DIE SINDS 1 JANUARI 2023 GELDT, HEEFT HET MINISTERIE VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT (I&W) AAN REBEL EN PARTNERS FOR INNOVATION GEVRAAGD EEN AFWEGINGSKADER TE ONTWIKKELEN. ZIJ HEBBEN EEN ADVIESRAPPORT OPGESTELD. STAATSSECRETARIS HEIJNEN VAN I&W HEEFT DE TWEEDE KAMER GEADVISEERD DIT TOE TE PASSEN. HIEROVER MOET DE TWEEDE KAMER NOG BESLISSEN. Vier afzonderlijke beslisbomen zijn in dit rapport ontwikkeld om de nodige helderheid te verschaffen over de ‘grijze gebieden’. Het betreft (vormvaste) voedselverpakkingen, drinkbekers, drankverpakkingen, en zakjes en wikkels. Het afwegingskader bevat bovendien een overzicht van diverse voorbeelden en een lijst met definities. Bij het ontwikkelen van de beslisbomen is zoveel mogelijk de intentie en de formuleringen uit de Europese en Nederlandse wetgeving aangehouden. ADVIEZEN De regelgeving richt zich specifiek op producten met een hoog zwerfafvalrisico. Het advies van Rebel en Partners for Innovation – om de invoering voor alle partijen op korte termijn werkbaar te houden – is om in eerste instantie een nauwere afbakening te gebruiken met de eenpersoonsportie als grens, tenzij het risico op zwerfafval groot is. EENPERSOONSPORTIE Als definitie van een eenpersoonsportie wordt een bovengrensvan<2portiesgeadviseerd. Eerderwerdvanuit I&W gesproken over eenpersoonsvoedselverpakkingen. Dan bestaat echter de kans dat ruime eenpersoonsporties buiten de scope gaan vallen. Vandaar het voorstel de bovengrens te pakken van alle porties kleiner dan twee porties. In het rapport wordt een overzicht gegeven van welk gewicht per productgroep daarvoor geadviseerd wordt. ZWERFAFVALKANS Wat betreft de zwerfafvalkans is deze bovengrens van <2 porties mogelijk niet toereikend voor de productgroepen ‘snoep’ en ‘snacks’. Het doorvoeren van een aanvullende afbakening vraagt om een objectieve en goed onderbouwde definitie, die volgens Rebel en Partners for Innovation op deze korte termijn niet haalbaar is, zonder een nieuw grijs gebied te creëren. Zij adviseren daarom deze later in te voeren op basis van gedetailleerde meetgegevens van zwerfafvalonderzoek van RWS. Zo wordt het mogelijk om tijdig aan te kondigen dat de specifieke producten die in het zwerfafval worden gevonden onder deze definitie gaan vallen. MULTIPACKS Voor (vormvaste) voedselverpakkingen vallen mulitpacks vooralsnog buiten scope. In het Besluit kunststofproducten voor eenmalig gebruik art. 15 staat expliciet genoemd dat ‘voedselverpakkingen die verkocht worden in meerdere eenheden van eenpersoonsporties’ buiten de reikwijdte van de richtlijn vallen. In sommige gevallen zijn dit producten die gemakkelijk onderweg geconsumeerd kunnen worden en zou het logisch zijn om deze producten wel mee te nemen. Rebel en Partners for Innovation adviseren te kijken naar de mogelijkheden om deze producten in een later stadium wel binnen de scope van de regeling te laten vallen. Multipacks voor drankverpakkingen en zakjes en wikkels vallen nadrukkelijk wél binnen de scope van de SUP. Het ‘Afwegingskader Regelgeving kunststofproducten voor eenmalig gebruik’ kan worden gedownload via www.rijksoverheid.nl/documenten.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4