Pakkracht nr1 2025 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P918971) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Maart 2025 | 11e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Special EMPACK 2025 COVERSTORY KERSTEN PACKAGING Van profvoetballer tot verpakkingsspecialist

VOLTA: ONE DOT AHEAD Wilt u slim besparen op uw lijmverbruik? Volta is dé oplossing! Smart, profitabel, veilig. U bepaalt hoeveel lijm u wilt besparen – Volta doet de rest. Klaar om te besparen? Zeker weten! go.robatech.com/dotahead-en 02-03 APRIL 2025 STAND 3.E21

PAKKRACHT NR 1 2025 3 Ik bereid me voor op mijn eerste Empack en daar kijk ik met veel plezier naar uit. Ik weet al een beetje wat daar gepresenteerd gaat worden, mede door alle verhalen die ik gemaakt heb voor deze speciale editie van Pakkracht. Ik raad u dan ook zeker aan om deze uitgave aandachtig door te nemen, want je kunt maar beter goed beslagen ten ijs komen bij een beursbezoek, zo is mijn ervaring. De afgelopen maanden heb ik gebruikt om nader kennis te maken met de verpakkingsbranche en heb ik vele nieuwe inzichten gekregen. Zo was ik recent op bezoek in Venlo bij Akarton, waar ze een prachtig nieuwe technologie in de vorm van Hexpand™ hebben geïntroduceerd, waardoor ze verpakkingen met de grootste aandacht voor innovatie, duurzaamheid, efficiëntie en bescherming kunnen realiseren. Ook heb ik een leuk gesprek gehad met Klaas Muller – CEO van Robatech Nederland – over de ontwikkelingen daar. Daarover leest u in deze editie meer. Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P918971) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Februari 2025 | 11e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Special EMPACK 2025 COVERSTORY KERSTEN PACKAGING Van profvoetballer tot verpakkingsspecialist DE VISIE TIJDENS EMPACK BEN IK MET HET HELE TEAM VAN PAKKRACHT AANWEZIG ALS STANDHOUDER Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht c.dejager@gpmedia.nl Natuurlijk heb ik de afgelopen tijd ook veel meer oog voor verpakkingen en de functionaliteit ervan. Er moet mij in dat opzicht toch iets van het hart. Mijn dochter van 5 is een fervent fan van de Hongaarse salami van de Albert Heijn. Ik maak geen grap; bij ons gaat er per week zeker twee tot drie keer een nieuwe verpakking open. En daar ligt nu precies mijn ergernis, want de verpakking van de Hongaarse salami gaat nooit op de juiste manier open zoals je zou willen. Ik roep bij deze dan ook op: Albert Heijn, doe daar iets mee. Het moet makkelijker kunnen, want de rest van jullie vleeswaren – zoals de favoriete boterhammenworst van mijn zoon – zijn wel goed te openen, zonder dat de hele verpakking scheurt. Ook namens mijn dochter, alvast bedankt. Tijdens Empack ben ik met het hele team van Pakkracht aanwezig als standhouder. Daar staan we u graag te woord als u vragen of opmerkingen voor ons heeft. Uiteraard gaan we zelf ook alles ontdekken en ervaren wat er tijdens Empack te ontdekken en ervaren is. Daar zullen we in onze volgende editie uitgebreid op terugblikken ook en verslag van doen. Voor nu heel veel leesplezier gewenst, zodat je van te voren al goed weet wat er te ontdekken is op Empack!

4 PAKKRACHT NR 1 2025 INHOUD P. 6 Empack De grootste verpakkingsvakbeurs van de Benelux is terug. Empack 2025 strijkt op 2 en 3 april neer in de Brabanthallen in Den Bosch, gelijktijdig met Packaging Innovations. Wij blikken alvast vooruit. P. 20 Akarton Akarton B.V. is sinds 1 oktober vorig jaar de officiële producent van Hexpand™ producten voor Europa en het Midden-Oosten geworden. “Dankzij deze samenwerking kunnen wij al onze klanten in beide gebieden, verpakkingen van wereldklasse aanbieden”, zo horen wij van Mike Noldus, CEO van Akarton B.V. P. 16 Lantech End-of-Line verpakkingsmachinebouwer Lantech presenteert geavanceerde automatiseringsoplossingen van alle drie haar specialistische productgroepen tijdens Empack 2025 in de Brabanthallen in Den Bosch op 2 en 3 april in stand 3-B14. P. 26 Coverstory Kersten Packaging Tot ruim twaalf jaar geleden was Koen Kersten dagelijks op de voetbalvelden te vinden. Zijn jaren als profvoetballer hebben de 32-jarige Brabander mede gevormd als mens en de basis gelegd voor het zelfstandig ondernemerschap. De juiste discipline, samen toewerken naar een gezamenlijk doel en de bereidheid om er alles uit te halen, vormen de pijlers waarop zijn vorig jaar gestarte onderneming Kersten Packaging rusten. 6 20 16 26

PAKKRACHT NR 1 2025 5 P. 30 Robatech Robatech viert dit jaar een bijzondere mijlpaal met het vijftigjarig bestaan. Robatech Nederland is ook alweer bijna 35 jaar actief in ons land en bouwt voort op het succes van het moederbedrijf. Door de ontwikkelingen bij Robatech in Zwitserland kan Robatech Nederland steeds meer klanten voorzien van de juiste oplossing. P. 44 BEMA Vijfentwintig jaar geleden begon Bema als messenslijperij in een klein pand in Gouda. Inmiddels is het familiebedrijf uitgegroeid tot producent en leverancier van diverse voedselverpakkingen, zoals kunstdarmen, vacuüm(krimp)zakken en verschillende folies. Wij spraken met Marja, Bernd, Lucas, Tom, Olga en Magda. P. 38 GEA GEA biedt een verscheidenheid aan machines voor processing, productie en verpakken in de vleesverwerkende- en voedingsmiddelenindustrie. Om ook het middensegment te kunnen voorzien van de juiste verpakkingsoplossingen, introduceerde de Duitse machinefabrikant vorig jaar de PowerPak 1000. P. 48 Domino De internationale regelgeving voor het etiketteren van consumentenproducten verandert continu. Steeds meer industrieën gebruiken 2D-codes om de transparantie en traceerbaarheid te verbeteren en vervalsing tegen te gaan. Tegen deze achtergrond bereidt Domino Printing Sciences (Domino) zich voor om zijn internationale productieklanten te ondersteunen om aan de regelgeving omtrent 2D-codes te voldoen in alle industrieën. 30 38 48 44

6 PAKKRACHT NR 1 2025 VOORBESCHOUWING EMPACK ONTDEK DE TOEKOMST VAN VERPAKKEN OP EMPACK 2025: INNOVATIE & AUTOMATISERING IN DE SPOTLIGHTS De grootste verpakkingsvakbeurs van de Benelux is terug. Empack 2025 strijkt op 2 en 3 april neer in de Brabanthallen in Den Bosch, gelijktijdig met Packaging Innovations. Met meer dan 285 deelnemers belooft het weer een must visit event te worden voor iedereen die actief is in de verpakkingsindustrie. De twee area's die je absoluut niet mag missen zijn de Empack Etalage en Automation4Packaging. Hier ontdek je de nieuwste trends, slimme innovaties en toekomstgerichte oplossingen die jouw verpakkingsprocessen naar een hoger niveau tillen. Empack Etalage: innovatie en kennis in compacte vorm Benieuwd naar de nieuwste verpakkingsmaterialen, slimme technologieën of verrassende designoplossingen? De Empack Etalage is dé plek waar innovatie en kennis samenkomen. Hier krijg je een exclusief kijkje in de nieuwste ontwikkelingen binnen de branche. Startup bedrijven presenteren hun baanbrekende producten en diensten. Zo kun je snel en efficiënt ontdekken welke oplossingen perfect aansluiten bij jouw behoeften. Of je nu werkt in food, non-food, e-commerce of retail – de Empack Etalage biedt inspiratie voor iedereen!

PAKKRACHT NR 1 2025 7 Automation4Packaging: de toekomst van verpakkingsautomatisering Automatisering is de toekomst en in hal 2 van de Brabanthallen ontdek je waarom. Automation4Packaging brengt de nieuwste technologische innovaties samen die verpakkingsprocessen slimmer, sneller en efficiënter maken. Denk aan hightech machines, robotica, sensoren en softwareoplossingen die niet alleen tijd en kosten besparen, maar ook zorgen voor een hogere productkwaliteit. Wil jij jouw verpakkingsprocessen optimaliseren? Dan is Automation4Packaging dé plek waar je moet zijn. Waarom Empack 2025 niet mag worden gemist Empack is dé ontmoetingsplek voor iedereen in de verpakkingsindustrie. Naast de Empack Etalage en Automation4Packaging biedt het event een uitgebreid programma in een van de drie theaters met inspirerende kennissessies en masterclasses. Hier kom je in contact met vooraanstaande bedrijven en experts, je ontdekt de nieuwste trends en vindt oplossingen voor jouw verpakkingsuitdagingen. Registreer je nu Zet 2 en 3 april 2025 in je agenda en zorg dat je erbij bent in de Brabanthallen in Den Bosch! Mis deze kans niet en ontdek hoe jij jouw verpakkingsstrategie toekomstbestendig maakt. Registreer je nu via de www.empack.nl met code MP1300.

JAAR MEESTERSCHAP IN VACUÜMVERPAKKING VOOR VOEDSEL BEZOEK ONS OP EMPACK 2025 DEN BOSCH STAND 3.C13 MAKE IT SURPREME COMPACT. ROBUST. MODULAR.

PAKKRACHT NR 1 2025 9 EMPACK MANTER LANCEERT DE PUNNET FILLER: GEBRUIKSVRIENDELIJK EN MAKKELIJK IN GEBRUIK De nieuwste Punnet Filler van Manter zet een nieuwe standaard in het automatisch vullen van verpakkingen. Deze automatische machine vult en transporteer twee bakjes tegelijkertijd, waardoor een snelheid van 44 punnets per minuut kan worden behaald. Dit maakt de Punnet Filler bij uitstek geschikt voor bedrijven die hun productie-efficiëntie willen verhogen zonder concessies te doen aan kwaliteit. Daarnaast wordt de valhoogte van het product geminimaliseerd doordat het vulstation naar beneden beweegt tijdens het vullen. Hierdoor blijft het product in een optimale staat. Punnet Filler en verpakkingen De machine kan worden uitgerust voor zowel (kartonnen) bakjes als (plastic) clamshells. Afhankelijk van de gekozen toepassing wordt al dan niet een clamshell-sluitunit op de machine gemonteerd. Wanneer de Punnet Filler is voorzien van een clamshell-sluitunit, is deze unit verstelbaar en eenvoudig aan te passen aan verschillende formaten punnets of clamshells. Dit geldt zowel voor de front- als de corner closure uitvoering van de clamshell. Om elke maat clamshell te kunnen sluiten wordt gebruik gemaakt van een inventief rolsysteem wat eenvoudig aan te passen aan ieder clamshell formaat, wat omsteltijden minimaliseert. Geleidelijk rolsysteem voor het sluiten van Clamshells De bakjes kunnen handmatig op de band worden gelegd, maar de machine kan ook eenvoudig gecombineerd worden met een automatische ontstapelaar. Op deze manier is de verpakker volledig automatisch. Door de 2-vlakkengeleiding komen de bakjes altijd recht op de band te liggen. Daarnaast is de machine eenvoudig te bedienen via een touchscreen en de machine is onderhoudsvriendelijker door een zorgvuldige materiaalkeuze. Mechanical engineer Albert Veldhuis concludeert: “De diverse verbeteringen zijn tot stand gekomen doordat we hebben geluisterd naar de feedback van onze klanten, met als doel het gebruiksgemak verder te optimaliseren.” Punnet Filler + Naast de Punnet Filler, lanceert Manter ook een + uitvoering. Het verschil tussen deze twee uitvoeringen is het type band dat de bakjes voorwaarts transporteert. Bij de standaardversie is dat een band met meenemers, wat een vaste steek van bakjes-toevoer vereist. De Punnet Filler + is uitgevoerd met een vlakke band, waarbij “stoppers” de bakjes op de juiste plaats laten staan om gevuld of gesloten te worden. Hierdoor kan de Punnet Filler+ ook uit de voeten met een onregelmatige toevoer van bakjes. Veldhuis: “Deze machines zijn volledig in RVS geconstrueerd en hebben een IP klasse 65, waardoor hij ook in een voedselproducerende omgeving ingezet kan worden.” Daarnaast sluiten beide machines perfect aan op een IMA Record Flow Wrapper of een Top Sealer, die Manter ook in haar productportfolio aanbiedt. Wilt u meer weten over de innovatieve oplossingen van Manter? Bezoek dan www.manter.com of neem contact op met Sarco Packaging: tel. +31 (0) 418 56 25 53, info@sarcopackaging.com, www.sarcopackaging.com Empack-stand: 1.D14 Manter, specialist in weeg- en verpakkingsoplossingen, breidt haar portfolio uit met de lancering van de gloednieuwe Punnet Filler. Deze automatische verpakkingsmachine is zeer gebruiksvriendelijk en speelt in op de groeiende marktvraag, met name de groeiende behoefte aan duurzame punnetverpakkingen. De naam zegt het al: de nieuwste Punnet Filler is speciaal ontwikkeld voor het efficiënt verpakken van punnetverpakkingen. Daarnaast kan de machine worden uitgevoerd voor het gebruik van clamshells. Eerder dit jaar werd ook al de nieuwste M14i D gelanceerd.

10 PAKKRACHT NR 1 2025 KORT NIEUWS Stefaan Deblauwe is de nieuwe CEO van Athena Graphics Group. Hij volgt Ignace Cosaert op, die sinds 2000 de functie van CEO bekleedde. NIEUWE CEO ATHENA GRAPHICS GROUP Huidig CEO Ignace Cosaert is zeer verheugd te kunnen melden dat Stefaan Deblauwe vanaf 6 februari 2025 is aangtreden als nieuwe CEO van Athena Graphics Group. Het niche bedrijf werd opgericht in 1991 en is ondertussen één van de belangrijkste design-to-print companies in Europa. Grote brands en verpakkingsdrukkerijen worden ontzorgd door Athena die een belangrijke schakel is tussen het ontwerp en de druk van verpakkingen. Ignace Cosaert was 25 jaar lang CEO, en Stefaan Deblauwe begon tien jaar geleden als COO binnen de groep. Nieuwe kansen benutten Ignace Cosaert zal als actieve voorzitter van de Raad van Bestuur (RvB) de strategie intensief blijven ondersteunen en specifieke nieuwe projecten binnen de groep op zich nemen. “Met Stefaan als CEO aan het roer van ons bedrijf kunnen we nieuwe kansen benutten en onze kennispositie op het gebied van artwork, prepress en drukplaten nog versterken”, aldus Ignace Cosaert. Groeiambities Stefaan Deblauwe treedt op een belangrijk moment aan als CEO van Athena Graphics Group. De groep heeft veel ambitie en wil de mooie rendabele groeicijfers voortzetten. Het groeibedrijf heeft meer dan ooit ambitieuze plannen met hun “strategisch plan 2030”. “Ik zie het als een enorme eer om de rol van CEO van Athena Graphics Group op mij te nemen, een bedrijf met een mooie geschiedenis en een veelbelovende toekomst. Bovenal zie ik ernaar uit om met bijna 100 gepassioneerde collega’s in België, Nederland en Frankrijk de groeiambities samen vorm te geven voor onze internationale klanten en partners.” Metsä Board heeft de CO2-footprint van verpakkingen voor beautymerken onderzocht. Volgens het recente levenscyclusanalyseonderzoek kan de overstap van massief gebleekt karton naar het vouwkarton van Metsä Board de footprint met meer dan 50% terugbrengen. KLEINERE CO2-PRINT IN BEAUTYCARE VERPAKKINGEN MET VEZELKARTON VAN METSÄ BOARD De vermindering van de CO2-voetafdruk is te danken aan het hoge aandeel fossielvrije energie in de productie en het lichte gewicht van de verse vezelkartons van Metsä Board. Ondanks dat ze lichter zijn, behouden de vouwkartons van Metsä Board volgens de organisatie nog steeds de duurzaamheid en functionele eigenschappen van traditionele zwaardere kwaliteiten. Productverpakkingen zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de Scope 3-emissies van fabrikanten van schoonheidsverzorgings- en cosmeticaproducten, waaronder elementen zoals de productie van grondstoffen voor de verpakking, de productie ervan en de verwijdering aan het einde van de levensduur. Anne Uusitalo, Product Safety and Sustainability Director bij Metsä Board stelt: "Het optimaliseren van het verpakkingsmateriaal van een klant met onze verse vezelkartons biedt hen een tastbare manier om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken zonder in te leveren op prestaties of kwaliteit." De beoordelingen van Metsä Board zijn geverifieerd door het IVL Swedish Environmental Research Institute. Meer informatie: Metsä Wood Holland B.V. Tel. +31 (0) 85 486 3340 | info.nl@metsagroup.com | www.metsagroup.com De nieuwe voorzitter van de RvB, Ignace Cosaert, en de nieuwe CEO, Stefaan Deblauwe, gaan samen met de huidige CFO, Joke Vandromme, en het voltallige team een nieuw hoofdstuk in. Samen gaan ze voortbouwen op de sterke punten van de Groep, duurzame groei stimuleren en nog meer waarde creëren voor hun klanten, partners en stakeholders.

PAKKRACHT NR 1 2025 11 CODEREN CODEERPRINTER FOENIX ONE PLUS PRINT TOT 72 MM HOOG In verschillende sectoren is het belangrijk voor het logistieke proces, dat de end-of-line-verpakking duidelijke informatie biedt. Dat in één oogopslag zichtbaar is wat de inhoud en de UHT of EAN-code daarvan is. Daarvoor is niet altijd een etiket nodig. Zeker niet wanneer de doos uiteindelijk wordt uitgepakt en vervolgens wordt gerecycled. De Groot BV introduceert de Foenix One Plus codeerprinter die de benodigde informatie duidelijk leesbaar op de doos print en ook nog in hoge resolutie. “De tot nu toe beschikbare codeerprinters kunnen een tekst of afbeelding tot 18mm hoogte printen”, legt Bert de Groot van het gelijknamige bedrijf uit. De Groot levert apparatuur op het gebied van coding, labelling en filling. Voor coding leverde het bedrijf al de Foenix One codeerprinter, nu is er de Foenix One Plus die print tot wel 72mm. “Dat heeft voordelen voor het logistieke proces. Met name in de voedingsindustrie, maar ook in de chemische industrie, wordt gevraagd om duidelijke zichtbare informatie met een minimale hoogte van 50mm.” Informatie op vier regels Bij de printer hoort een softwareprogramma met daarin de mogelijkheid om een boodschap samen te stellen van in totaal 72mm hoog. Dat kan het logo zijn, de EAN-code, beschrijving van de inhoud qua aantallen, alles wat nodig is voor een vlotte afhandeling. In de software kan een database worden aangemaakt en de ontwerpen voor elk product worden opgeslagen. “In het logistieke proces zijn er warehousemomenten en daar liggen wat normen, onder andere om de print tot soms wel 50mm hoog te maken”, vertelt de Groot. “Met de Foenix One Plus voldoe je dus altijd aan de norm. Omdat je in de lengte de boodschap net zo lang kunt maken als de doos, kun je ook op kleinere verpakkingen veel informatie leesbaar kwijt.” Foodgrade inkt in saving mode Foenix One Plus print in hoge resolutie van 300dpi. Het is mogelijk de printer in te stellen op een inktbespaarmodus, afhankelijk van het soort karton waarop geprint wordt. De Groot BV levert ook de bijpassende inktcartridges die eenvoudig te vervangen zijn. De foodgrade inkt is mineraalvrij. De Groot besluit: “Het is efficiënt om de dozen te printen als de dozen gesloten zijn. Wanneer de toepassing van de doos het toelaat, is het fijn om zonder etiket te werken. Je hebt nooit te maken met een tekort of een overschot aan etiketten die je moet bijmaken of weggooien en voor het recycleproces is het ook beter als er geen zelfklevend etiket op de doos is aangebracht.” Meer informatie: De Groot BV Tel. +31 (0)345 512747 | www.degrootbv.nl

info@heatandcontrol.com I heatandcontrol.com LOOKING BACK. PRESSING FORWARD. ALWAYS INNOVATING. SINCE 1950 Industry changing equipment+ technology designed for results Our value-added systems prepare and cook consistently superior beef, pork, chicken, turkey, fish and other meat products including alternative meat to create a distinctive quality that stands out in the marketplace. JOIN US 2 - 3 April 2025 Den Bosch, Netherlands Stand #1.A10 VAN STREEPJES- NAAR QR-CODE GTIN en THT in één code! Stand 1.C26 2 & 3 APRIL 25 BRABANTHALLEN DEN BOSCH , GRATIS kaarten +31 (0)26 741 00 00 info@dekoningh.nl | www.dekoningh.nl

PAKKRACHT NR 1 2025 13 DUURZAAMHEID & RECYCLING Hester Klein Lankhorst, voorzitter van de raad van bestuur van Verpact, benadrukte dat het tijd is om leiderschap te tonen en wil daarop met Verpact regie pakken: “Het is nodig dat we blijven investeren in innovaties om van oude verpakkingen nieuwe verpakkingen te maken. Dat vereist dat we moed en lef tonen om de grote uitdaging aan te gaan. De makkelijke stappen zijn nu gezet en er is nog een weg te gaan. We zullen tegen de stroom moeten inroeien om onze doelen te bereiken.” ‘Geen gebaande paden onderweg naar circulariteit’ Klein Lankhorst wees tijdens het event op de moeilijke tijd voor de verpakkingsketen, waarin bijvoorbeeld recyclers het hoofd niet boven water houden. Daarom riep ze in de Tweede Kamer al op tot leiderschap bij de overheid, in de vorm van een ‘deltaplan voor de circulaire economie’. “Ik ben blij met de recente motie van kamerlid Koekkoek, die vraagt om financiële steun voor circulaire plasticproducenten. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat we als maatschappij kwantiteit niet langer boven zuiverheid stellen als het gaat om recycling en hergebruik van verpakkingen.” De investering die Verpact in innovaties wil doen, is urgent om de wettelijke doelen te halen. Klein Lankhorst: “Nederland is tweede in Europa in het recyclen van verpakkingen. Dat is een mooie positie maar daardoor zijn er voor ons geen gebaande paden. Om de recycle- en circulariteitsdoelen te halen, die alleen maar ambitieuzer worden de komende jaren, is innovatie dus hard nodig en moeten er in de keten keuzes gemaakt worden die soms pijn doen. Ons innovatiebudget gaat naar onder meer naar het stimuleren van goed recyclebare verpakkingen, pilots voor nieuwe inzamelsystemen en betere sortering.” PACtalk als springplank voor innovatie Omdat innovatie een belangrijke uitdaging wordt, organiseerde Verpact voor de tweede keer PACtalk, een evenement waar partners uit de verpakkingsketen samenkomen om te leren van experts en van elkaar. Als leidraad voor deze bijeenkomst werd het thema ‘Circulariteit en Leiderschap’ gekozen: zonder leiderschap en durf immers geen innovatie. De inspirerende locatie, Naturalis Biodiversity Center in Leiden, zet dit thema nog meer kracht bij. Aan het woord kwamen innovator Daan Roosegaarde, die in zijn veelzijdige werk vaak speelt met circulariteit en duurzaamheid en Bas van Abel, founder van Fairphone, de ervaringsdeskundige bij uitstek als het gaat over circulariteit en leiderschap. Daarnaast waren er inspiratiesessies met sprekers als Thor Tummers van Unilever, Stef Traa van Droppie, Rob Verhagen van OPACKGROUP en Ingrid Goumans van Avantium. Deze sessies onderzoeken onderwerpen variërend van circulariteit in productontwerp tot geavanceerde recyclingtechnologieën en biobased oplossingen. Over Verpact Verpact zorgt ervoor dat verpakkingen in Nederland - na gebruik - op een slimme en efficiënte manier worden ingezameld, gerecycled en hergebruikt, ook via het statiegeldsysteem. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de wettelijk geregelde producentenverantwoordelijkheid voor verpakkingen. Verpact speelt een centrale rol in het circulair maken van de verpakkingsketen, met als ideaal dat elke oude verpakking weer een nieuwe verpakking wordt. Hiermee worden kostbare grondstoffen in de keten behouden, zwerfafval en microplastics verminderd en de impact van verpakkingen op het milieu beperkt. Onderdeel van Verpact zijn: • Supporter van Schoon, om zwerfafval te voorkomen en aan te pakken en het gebruik van herbruikbare verpakkingen te stimuleren • Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), dat bedrijven helpt om duurzame, onderbouwde verpakkingskeuzes te maken • Statiegeld Nederland, voor een efficiënte en effectieve uitvoering van het statiegeldsysteem VERPACT ROEPT OP TOT LEIDERSCHAP EN INNOVATIE VOOR EEN CIRCULAIRE VERPAKKINGSKETEN Vandaag maakte Verpact tijdens haar jaarlijkse evenement PACtalk bekend € 6,5 miljoen te willen investeren in innovatie in de verpakkingsketen. Hiermee wil de organisatie het belang van vernieuwing benadrukken in de uitdagende circulaire markt.

Bezoek ons op Empack 2025! Beurs Brabanthallen Den Bosch 2-3 april 2025 Stand 1.B32 Registreer nu!

PAKKRACHT NR 1 2025 15 COLUMN Serra Anker is Manager Packaging Materials and Processes bij het NVC Packaging Centre en schrijft in iedere editie van Pakkracht over haar ervaringen in de verpakkingsbranche Serra Anker Manager Packaging Materials and Processes bij het NVC Packaging Centre Wat me meteen opviel, was het contrast tussen de verpakkingen van het ‘foute’ snoepgoed en de luxere producten. Snoep moest niet alleen lekker zijn, maar er ook feestelijk uitzien, wat terug te zien was in de kleur- en fleurrijke verpakkingen. Ambachtelijke chocolade en luxe snoepgoed daarentegen hadden vaak transparante en elegante verpakkingen, zeker bij geschenkartikelen. Want om eerlijk te zijn: veel snoep wordt niet zozeer gekocht om meteen op te eten, maar ook om cadeau te geven. Daar zitten natuurlijk grote kansen voor de verpakkingswereld. Ook opmerkelijk: we zijn nog maar net klaar met de feestdagen en de industrie is alweer lekker bezig met Sinterklaas en Kerst. Van de kleine chocolatiers tot grote multinationals, iedereen presenteerde de producten die wij over maanden pas in de winkel gaan zien. Vooruit plannen kunnen ze wel! Toch beweegt de snoepindustrie tevens in een andere richting. Waar het ongezonde snoep nog met de meest foute verpakkingen wordt verkocht, zie je nu ook een trend naar veganistisch snoep en gezondere alternatieven. Veel van deze producten worden dan ook duurzamer verpakt, althans, zo doet de verpakking het voorkomen… Maar gezond en snoep, gaat dat eigenlijk wel samen? Steeds vaker wel. Dat was ook te merken op de beurs. De grens tussen ‘lekker’ en ‘gezond’ vervaagt en snoep met vitamines, eiwitten en andere voedingsstoffen wordt populairder. De mix tussen snoep en farma, de zogeheten nutra gummies, was niet te missen. Eten we straks onze dagelijkse hoeveelheid vitamines gewoon als een gezond snoepje? Als laatste, maar zeker niet te missen, waren de bekende TikTok trends. Deze waren aanwezig in grote getalen, zoals de Dubai-chocoladereep. En nee, niet alleen in reep vorm, maar alles had een Dubaichocolade smaakje gekregen. En voor elk wat wils: voor een gezondere keuze, kon je zelfs Dubai-chocolade proteïnepoeder kopen. Maar wat is nu de toekomst van de snoepindustrie? Wordt het allemaal verantwoord, vol eiwitten en vitamines? Blijven de kleurrijke ‘foute’ verpakkingen of moet het toch allemaal duurzamer op de een of andere manier? Ironisch genoeg liep de snoepindustrie al in 1912 voorop met biogebaseerde verpakkingen. Cellofaan, gemaakt van cellulose uit onder andere hout, was toen al dé manier om snoepjes in te verpakken. Misschien is de toekomst wel een slimme mix van beide werelden: lekker en verantwoord. Terwijl ik eindelijk mijn huis naderde, kauwend op mijn laatste snoepgoed, dacht ik: ach, soms mag het ook best wel even lekker én fout zijn. ‘LEKKER FOUT’ VERPAKT Daar stond ik dan, in de file in Duitsland. Nog aan het nagenieten van mijn buit na een bezoek aan de ISM ProSweets beurs. Wat is dat toch heerlijk, dat snoepgoed! Maar terwijl ik daar stilstond op de autobahn, dacht ik na over de trends die ik heb gezien. Wat zijn de kenmerken van snoepverpakkingen in het jaar 2025?

16 PAKKRACHT NR 1 2025 EMPACK LANTECH PRESENTEERT PRODUCTGROEPEN CASE HANDLING, STRETCH WRAPPING EN TRAY & LID HANDLING TIJDENS EMPACK End-of-Line verpakkingsmachinebouwer Lantech presenteert geavanceerde automatiseringsoplossingen van alle drie haar specialistische productgroepen tijdens Empack 2025 in de Brabanthallen in Den Bosch op 2 en 3 april in stand 3-B14. De innovatieve verpakkingssystemen zetten nieuwe standaarden in magazijnlogistiek en optimaliseren de verzending van goederen. Wij blikken alvast vooruit wat Lantech specifiek gaat tonen tijdens Empack. Parcel Pack systeem De vorig jaar geïntroduceerde E-commerce verpakkingsoplossing Parcel Pack produceert trays in brievenbusformaat. De TE Parcel Tray opzetmachine en de LA Parcel dekselmachine produceren tot 1.000 perfect rechthoekige kartonnen brievenbuspakjes per uur. De compacte systemen kunnen eenvoudig worden geïntegreerd in de verzendafdelingen van e-commerce of fulfilment diensten. Efficiëntie met rechthoekige dozen De C-1000 Case Erector produceert tot 30 dozen per minuut met flexibele afmetingen tussen 200 mm x 150 mm x 150 mm en 500 mm x 325 mm x 520 mm. De dozenopzetmachine maakt hoeken van 90 graden, ongeacht de aard van het golfkarton, veranderende temperaturen of luchtvochtigheid en variërende afmetingen van de plano’s. Gebruikers zijn verzekerd van rechthoekige verzenddozen die ideaal zijn voor de logistieke keten en maximale stabiliteit bieden. Afhankelijk van de voorkeur van de klant wordt de bodem van de doos gesloten met Hotmelt of tape. Tijdbesparende rekfolie oplossingen Voor het professioneel vastzetten van ladingen op pallets biedt Lantech met de QL400XT halfautomatische palletwikkelaar een efficiënte verpakkingsoplossing. Deze machine verkort elk wikkelproces met twee minuten per cyclus doordat de folie automatisch aan de pallet wordt bevestigd en na het wikkelen wordt afgesneden. Dit wordt mogelijk gemaakt door de gepatenteerde ‘XT Cut and Clamp’-functie, die puur mechanisch is en geen perslucht of elektriciteit nodig heeft. Een ander voordeel is het intelligente ‘Load Guardian’ besturingssysteem. Het systeem creëert speciale profielen met de juiste spankracht voor vaak voorkomende ladingen. Dit bespaart tijd en voorkomt bedieningsfouten. De QL-400XT stretchwikkelaar kan tot 35 Lantech Parcel Pack

PAKKRACHT NR 1 2025 17 palletladingen per uur verwerken, met een maximale diagonaal van 1830 mm en een maximale hoogte van 2030 mm. De verwerkte folie kan tot 300 procent worden voorgerekt. Over Lantech Lantech is een fabrikant van end-of-line verpakkingsmachines en staat wereldwijd te boek als specialist op het gebied van stretchwikkelmachines en robuuste, efficiënte case- en tray verwerkingsmachines. Het familiebedrijf, opgericht in 1972, ontwerpt, bouwt en onderhoudt verpakkingsmachines, transportmodules en andere aanvullende systemen. De machines worden gebouwd in Nederland (Malden) en de VS (Louisville KY) waar het bedrijf ook kantoren heeft in Australië en China. In het Europese kantoor in Malden (Nederland) ontwerpen en assembleren de vakmensen van Lantech de case- en trayverwerkingsmachines. Met meer dan 200 werknemers en een sterk netwerk van partners worden verkoop en service binnen Europa van daaruit georganiseerd. Lantech zal dit jaar tevens deelnemen aan diverse andere beurzen zoals Iba (van 18 tot en met 22 mei), Drinktec (15 tot en met 19 september), Fachpack (23 tot en met 25 september) en Logistica (4 tot en met 6 november). Bezoek Lantech op Empack 2025 Stand 3-B14 en ontdek hoe hun automatiseringsoplossingen uw verpakkingsprocessen kunnen optimaliseren. Meer informatie: Lantech Tel. +31 (0)485 751 700 | | euromarketing@lantech.com | Empack-stand: 3-B14 Lantech Case Erector C1000 Lantech QL400XT Stretch Wrapper

A giant step for your process Benieuwd wat wij voor uw productieproces kunnen betekenen? Bel dan +31 (0)416 37 52 25 of stuur een e-mail naar info@van-beek.nl. WWW.VAN-BEEK.NL Van Beek ontwikkelt en produceert schroeftransportsystemen voor een optimaal productieproces in onder andere de milieu- en recyclingindustrie. Het transporteren en mengen van kunststofrecyclaat of het transporteren en opvoeren van gebruikte PET-flessen zijn hier slechts enkele voorbeelden van. De Groot BV | Pascalweg 22, 4104 BG Culemborg | algemeen@degrootbv.nl | Telefoon +31-345-512747 | www.degrootbv.nl Nieuw • Windows besturing • Print rechtstreeks op dozen • 72 mm. printhoogte • Hoge resolutie • QR/2D/EAN-codes Informeer naar de mogelijkheden: +31-345-512747

PAKKRACHT NR 1 2025 19 NIEUWS KRACHTENBUNDELING DOOR DS SMITH EN INTERNATIONAL PAPER Twee grote producenten van duurzame verpakkingen, containerboard en pulpproducten bundelen hun krachten: International Paper en DS Smith. Gezamenlijk streven zij ernaar een nieuwe wereldleider in duurzame verpakkingsoplossingen te creëren. De focus hierbij ligt op de regio’s Noord-Amerika, Europa, Midden-Oosten en Afrika. Met de combinatie verwachten de bedrijven het beste samen te brengen om groei te versnellen, de winstgevendheid te verbeteren en klanten wereldwijd te bedienen vanuit operaties in meer dan 30 landen. Samen met DS Smith zal International Paper een geweldige werkplek zijn, met collega's die uitmuntendheid, ethiek en veiligheid boven alles waarderen. Sterker portfolio “De combinatie van International Paper en DS Smith vergroot ons portfolio en ons aanbod van duurzame verpakkingsoplossingen. Samen vergroten wij ook onze innovatiekracht en breidt de combinatie onze geografische reikwijdte uit”, aldus Andy Silvernail, voorzitter en CEO van International Paper. “We brengen de capaciteiten en expertise van twee ervaren teams met vergelijkbare culturen samen, om de wereldleider in duurzame verpakkingsoplossingen te creëren.” Klantbeleving en innovatie Door de beste elementen van beide bedrijven te combineren, creëert de fusie volgens de marktleider in duurzame verpakkingen, de meest responsieve en efficiënte service in de industrie, om klanten naar tevredenheid te bedienen en zij een bewezen waarde krijgen. Op het gebied van innovatie heeft de combinatie International Paper/DS Smith ook ambities: “Van kwaliteitsverpakkingen tot gedifferentieerde processen, het gecombineerde bedrijf heeft de beste vernieuwers die elke nieuwe kans aangrijpen om baanbrekende duurzame verpakkingsoplossingen te creëren.” Beide bedrijven profileerden zich als duurzaam. Nu stelt de combinatie dat duurzaamheid een kernkracht is van het nieuw samengestelde bedrijf, dat zich inzet om ‘zowel de duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken waar we vandaag de dag mee te maken hebben als ook de uitdagingen die toekomstige generaties zullen treffen. Samen zullen we zorgvuldig omgaan met onze bossen, verantwoordelijk omgaan met ons milieu en een positieve kracht zijn in onze gemeenschappen.’ Over International Paper Het hoofdkantoor van International Paper is gevestigd in Memphis, Tennessee, VS, en het EMEA-hoofdkantoor in Londen, VK. Het bedrijf heeft meer dan 65.000 medewerkers en bedient klanten over de hele wereld met productielocaties in meer dan 30 landen. De netto-omzet in 2024 was $18,6 miljard. In 2025 verwierf International Paper DS Smith, waarmee een industrieleider werd gecreëerd, gericht op de aantrekkelijke en groeiende Noord-Amerikaanse en EMEA-regio’s. Meer informatie: internationalpaper.com

20 PAKKRACHT NR 1 2025 VERPAKKINGSMATERIALEN AKARTON B.V. EXCLUSIEVE PRODUCENT VAN HEXPAND™ PRODUCTEN Het kan verkeren. Als Mike twee jaar geleden wat scrolt door zijn LinkedIn-feed, stuit hij op een bericht over Hexpand™. “Ik dacht meteen; ‘dat is gaaf en uniek!’ Op dat moment golden de strikte regelgeving zoals we die nu ervaren nog niet, maar wisten we wel dat er wat zat aan te komen. Ik zag meteen dat Hexpand™ een geweldige oplossing kon zijn voor de vraagstukken waar we nu mee te maken hebben. Ik heb contact met de ontwikkelaars van Hexpand™ opgenomen en een zaadje geplant. We bleken ook als toeleverancier eenzelfde grote klant te bedienen, dus er was meteen een connectie. Nadat duidelijk werd dat wij het perfecte machinepark hebben om de Hexpand™ producten te stansen, zijn we na meerdere gesprekken overeengekomen dat wij de producent van Hexpand™ producten mochten worden voor Europa en het Midden-Oosten.” Minder verpakkingsmateriaal nodig De Hexpand™ technologie, gepatenteerd onder nummer EP2895401, is een revolutionair product, dat is ontworpen om de manier waarop producten worden verpakt te transformeren. Het unieke expansiemechanisme van het materiaal biedt uitstekende bescherming voor kwetsbare goederen. Denk aan elektronische apparatuur, lampen, glas, maar ook chocolade en alle andere producten die vragen om beveiliging en bescherming. Tegelijkertijd wordt hierdoor het gebruik van verpakkingsmateriaal en daarmee de ecologische voetafdruk verminderd. Duurzaam in optima forma dus! Hexpand™ was tot nu toe alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten en het is gemaakt van volledig recyclebaar golfkarton. “In de nabije toekomst willen we ook realiseren dat het gemaakt is van honderd procent gerecycled karton. Dat is de laatste stap in de verduurzamingsslag die we willen slaan, zodat we echt volledig onze ecologische voetafdruk reduceren.” Alle soorten en maten Hexpand™ is in alle soorten en maten verkrijgbaar. Bijvoorbeeld ook als inserts die geïntegreerd kunnen worden in elk type verzenddoos. Mike: “Het inpakproces verloopt zo nog makkelijker en sneller. Door de innovatieve uitstraling draagt het daarnaast ook nog eens zeker bij aan het imago van een product. Een vermindering aan plastic vulmaterialen kan hierdoor worden bereikt. Een veilige verzending van alle producten en 100% duurzaam: een grote stap richting groenere verpakkingen is een feit.” Over Akarton Akarton staat al meer dan 35 jaar te boek als specialist in het ontwikkelen van golfkarton verpakkingen op maat. Deze duurzame producent maakt golfkarton voor diverse sectoren zoals de voedingsmiddelen industrie, de farmaceutische industrie, de industriële sector en de e-commerce. Akarton gelooft dat duurzaamheid niet alleen belangrijk is voor het milieu, maar ook voor hun eigen toekomst op de lange termijn. Door inzet van hun eigen circulaire bedrijfsprincipes zoals hernieuwbare energie, duurzame inkoop, verantwoorde grondstofkeuzes en slim ontwerp, kan Akarton blijven zorgen voor de meest hoogwaardige verpakkingsoplossingen. “Bij Akarton ontwikkelen we duurzame verpakkingsoplossingen en -concepten van golfkarton. Dat doen we binnen onze dienst PackLab. En met name voor opdrachtgevers in de maakindustrie, machinebouw, logistiek, e-commerce, food en medical equipment. In die branches zien wij veel toepassingsmogelijkheden voor Hexpand™. Voor elk product is er wel een Hexpand™-oplossing te bedenken. De komende tijd werken we bij Akarton aan de ontwikkelingvan nieuwe toepassingen.” Strategische stap Met deze samenwerking zet Akarton een uiterst strategische stap voorwaarts. Als een van de bekendste producenten van verpakkingsoplossingen heeft Akarton al een sterke reputatie en positie opgebouwd in de wereld van de papier en verpakkingsindustrie. “Met deze licentie versterken wij hiermee onze positie als leverancier van hoogwaardige verpakkingen. Akarton B.V. is sinds 1 oktober vorig jaar de officiële producent van Hexpand™ producten voor Europa en het Midden-Oosten geworden. “Dankzij deze samenwerking kunnen wij al onze klanten in beide gebieden, verpakkingen van wereldklasse aanbieden. Verpakkingen met de grootste aandacht voor innovatie, duurzaamheid, efficiëntie en bescherming. Wij zijn verheugd deze producten aan ons portfolio te kunnen toevoegen”, zo horen wij van Mike Noldus, CEO van Akarton B.V.

PAKKRACHT NR 1 2025 21 Tevens breiden wij hiermee ons aanbod uit met innovatieve technologieën die voldoen aan de constant veranderende eisen van de markt op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie. We zijn aan het pionieren, maar de meerwaarde is onmiskenbaar en we verwachten er daarom ook heel veel van.” Prijsbesparing De vraag naar Hexpand™ begint ook al flink op gang te komen sinds dat bekend is dat Akarton de producent voor Europa is. “We krijgen al hele serieuze aanvragen van premium merken die de meerwaarde van Hexpand™ zien. Naast het duurzame aspect – want je vervangt alle plastic opvulmaterialen – rekt Hexpand™ uit en past zich aan de vorm en grootte van alle producten aan. Hexpand™ is er verder in heel veel vormen en je realiseert een prijsbesparing, doordat alles uit één materiaal gemaakt wordt en je geen plastic hoeft te gebruiken. Maar wat echt de doorslag geeft is de hoogwaardige uitstraling die bijdraagt aan de hele look & feel van een product.” In eerste instantie is Akarton volop bezig met het zoeken van de juiste partners voor het verder distribueren van Hexpand™. “De aanvragen vanuit heel Europa stromen binnen, maar de productie houden we hier. We hebben zorg te dragen voor de naam en het patent van Hexpand™ en willen productinnovatie in eigen hand houden. We gaan nu het product volop promoten en onder de aandacht brengen in ieder geval dus je gaat de komende tijd nog veel meer horen over Hexpand™.” Meer informatie: Akarton tel. +31 (0)77 324 8700 www.Hexpand.eu

22 PAKKRACHT NR 1 2025 EMPACK QR Codes powered by GS1 bieden enorme mogelijkheden voor automatisering, traceerbaarheid en procesoptimalisatie. Hierdoor verschuift de focus naar de ontwikkeling van gestroomlijnde, flexibele productielijnen die dynamische 2D-codes gebruiken voor real-time data-inzameling. Zo krijgen bedrijven betere inzichten in hun productieproces. Domino biedt oplossingen zoals de Dx-serie laseroplossing, die snelle, permanente codering mogelijk maakt op materialen zoals kunststof, glas en papier. Bezoek de stand om meer te leren over de technologieën die voldoen aan de hoogste industrienormen voor snelheid, precisie en betrouwbaarheid. Meer informatie: Domino Benelux Tel. +31 (0)306 36 33 33 | info@dominobenelux.com www.dominobenelux.com | Empack-stand: 1.C38 Of het nu gaat om transparante, zeer spiegelende of heel donkere objecten, om kleine objecten die al dan niet op hoge snelheid voorbijkomen, of om objecten op grote afstand, dankzij de nieuwste SICK-chiptechnologie en een magnifieke omgevingslichtonderdrukking kan deze one-size-fits-alloplossing voor vele toepassingen binnen een machine worden ingezet. Behalve in detectieprestaties valt de W12 Laser op door zijn metalen behuizing. Zo kan de fotocel zelfs in de meest ruwe omgevingscondities worden toegepast. De SICK W12 Laser is leverbaar in verschillende uitvoeringen voor zeer kleine objecten (0,1 mm) of lange afstanden. Zijn beschikbaarheid is ongekend hoog, mede dankzij de geïntegreerde functies voor voorspellend onderhoud. Voor meer informatie: SICK B.V. | Tel: 030-2044000 | info@sick.nl | www.sick.nl Empack-stand 2.C11 Domino neemt deel aan Empack 2025, de grootste verpakkingsbeurs in de Benelux, op 2 en 3 april in de Brabanthallen in Den Bosch. Bezoekers kunnen op stand 1.C38 ontdekken welke technologieën de QR Code powered by GS1 kunnen aanbrengen en of hun huidige codeerapparatuur hiervoor geschikt is. “Geef me een sensor die alles binnen een meter kan detecteren!” Met de W12 Laser komt SICK zo goed als volledig tegemoet aan deze veelgehoorde klantwens. BENT U VOORBEREID OP HET CODEREN VAN QR CODES POWERED BY GS1? SICK W12 LASER: DE ALLROUNDER VOOR AANWEZIGHEIDSDETECTIE

PAKKRACHT NR 1 2025 23 NIEUWS TETRA PAK EN FARM DAIRY INTENSIVEREN HUN SAMENWERKING Tetra Pak, expert op het gebied van voedselverwerkings- en verpakkingsoplossingen, zet zich voortdurend in voor het benutten van nieuwe technologieën en de creatie van innovatieve oplossingen. Zij hebben dan ook de samenwerking met Farm Dairy, de grootste private label producent van verse melk in Nederland, uitgebreid. Farm Dairy breidt haar assortiment uit met lang houdbare zuivel en plantaardige producten geproduceerd op de nieuwe Tetra Pak processing- en verpakkingsinstallatie om zo te voldoen aan de vraag van de Nederlandse markt. Farm Dairy is een Nederlands bedrijf dat zuivelproducten maakt onder private label. Ze produceren zuivel zoals melk, yoghurt en vla, maar bieden nu ook plantaardige alternatieven aan. Innovatie, kwaliteit en duurzaamheid staan centraal in de bedrijfsvoering van Farm Dairy, waarbij ze nauw samenwerken met hun klanten om oplossingen te bieden die bijdragen aan de eiwittransitie in Nederland. Innovatie Met innovatie als fundamentele waarde blijft Tetra Pak investeren in geavanceerde technologieën. Het bedrijf werkt nauw samen met belangrijke spelers in de voedings- en drankenindustrie om innovatieve oplossingen te ontwikkelen om aan de groeiende vraag naar zuivel- en plantaardige producten te voldoen. De samenwerking met Farm Dairy in Nederland is hier een goed voorbeeld van. Duurzame oplossingen Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: “Bij Tetra Pak streven we ernaar om onze klanten te ondersteunen in hun transitie naar duurzame en toekomstgerichte oplossingen. Als betrouwbare partner willen wij met onze klanten mee groeien door waarde aan hun activiteiten toe te voegen. Onze samenwerking met Farm Dairy is hier een mooi voorbeeld van. Hun keuze om te diversifiëren naar plantaardige dranken sluit perfect aan bij onze missie om bij te dragen aan een duurzamere toekomst voor de voedingsindustrie. Dankzij onze processing- en verpakkingsinstallatie kan Farm Dairy niet alleen hun productiecapaciteit vergroten, maar ook de impact op het milieu minimaliseren.” Efficiënter produceren Arend Bouwer, Managing Director bij Farm Dairy, vult aan: “Bij Farm Dairy zetten we ons voortdurend in om onze productieprocessen te verbeteren en te verduurzamen. Met deze nieuwe verpakkingslijn spelen we in op de veranderende wensen van onze klanten en consumenten binnen de Nederlandse markt, zowel op het gebied van kwaliteit als duurzaamheid. Dankzij de innovatieve oplossingen van Tetra Pak kunnen we niet alleen efficiënter produceren, maar ook bijdragen aan de eiwittransitie in Nederland door ons aanbod met plantaardige dranken uit te breiden. Farm Dairy gaat voor beter dierlijk en meer plantaardig.”

Meer weten over onze nieuwe Dx-Serie? Scan dan de QR-code! Perfect voor hoge productiesnelheden Ideaal voor lastige ondergronden zoals glas en PET Ondersteunt GS1-conforme 2D-codes 2 & 3 april 2025 |Empack Den Bosch Bezoek onze stand 1.C38 tijdens Empack Den Bosch en ontdek onze nieuwe Dx-Serie CO2-laseroplossing Yannick van Campenhout y.campenhout@gpmedia.nl +31 (0)24-3246146 | www.pakkracht.biz Bezoek ons tijdens empack op stand 1.g14 Afspraak ake ? ee co tact op et: Check www.packimprove.nl voor meer info en actuele data Tevens verzorgen wij : In 2 uur praten wij u bij rond de PPWR, de tijdlijn, uitleg Prestatie Criteria en gestructureerde aanpak route PIM : in 2½ dag wordt u meegenomen in het boeiende verpakkingsvak, van materialen tot techniek 10 april (NL, Meteren) | 8 mei (BE, Gent) PIVO

PAKKRACHT NR 1 2025 25 SPECIAL GUEST COLUMN Special Guest Een beurs als Empack & Packaging Innovations organiseren begint lang voordat de eerste stand wordt opgebouwd. Meer dan een jaar van tevoren starten we met het bepalen van het beursconcept: welke trends spelen een rol in de industrie, welke exposanten en partners mogen niet ontbreken en hoe zorgen we ervoor dat de beurs niet alleen een informatief, maar ook een inspirerend platform is? De beursvloer moet een perfecte mix zijn van innovatie, duurzaamheid en technologische vooruitgang. We voeren gesprekken met exposanten, sprekers en partners om een programma samen te stellen dat aansluit bij de behoeften van de verpakkingsindustrie. We kijken naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van automatisering, circulaire verpakkingen en regelgeving. Ons doel is om een evenement te creëren waar kennis, netwerken en toekomstvisies samenkomen. Beleving en interactie Een beurs is meer dan alleen stands en producten; het draait om de ervaring. Daarom besteden we veel aandacht aan interactieve elementen zoals live demonstraties, kennissessies en netwerkmogelijkheden. Dit jaar kunnen bezoekers onder andere kennismaken met de nieuwste verpakkingsmachines in actie, inspirerende keynotes bijwonen en experts spreken over de toekomst van verpakkingen. Daarnaast zorgt ons team ervoor dat de logistiek tot in de puntjes is geregeld: van de opbouw en inrichting tot de faciliteiten voor exposanten en bezoekers. We willen dat iedereen zich welkom voelt en dat de beursdagen soepel verlopen, zodat bezoekers zich volledig kunnen onderdompelen in alles wat de verpakkingsindustrie te bieden heeft. Schrijf je nu in! Empack & Packaging Innovations is dé plek waar vakgenoten elkaar ontmoeten, inspiratie opdoen en de nieuwste ontwikkelingen ontdekken. Wil jij als eerste toegang tot alles wat er speelt in de verpakkingsbranche? Schrijf je dan nu in via www. empack.nl met de code MP1302. Wij kijken er enorm naar uit om je in april te verwelkomen in Den Bosch. Tot dan! ACHTER DE SCHERMEN VAN EMPACK & PACKAGING INNOVATIONS 2025 De dynamiek van de verpakkingsindustrie, de nieuwste innovaties in materialen en technologieën, en de ontmoetingen die de toekomst van verpakkingen vormgeven; het komt allemaal samen op Empack & Packaging Innovations 2025. Op 2 en 3 april verwelkomen we de gehele verpakkingsketen in Brabanthallen in Den Bosch. Maar voordat de deuren openen, gebeurt er achter de schermen al maandenlang ontzettend veel. Wat komt er kijken bij de organisatie van deze vakbeurs? Een kijkje achter de schermen. Sharon Haans is medeverantwoordelijk voor de organisatie van Empack en vertelt wat er allemaal komt kijken bij de totstandkoming van de vakbeurs. Sharon Haans Content Coördinator bij Empack en Packaging Innovations

26 PAKKRACHT NR 1 2025 COVERSTORY: KERSTEN PACKAGING VAN PROFVOETBALLER TOT VERPAKKINGSSPECIALIST Profvoetbal heeft de familie Kersten veel gebracht, maar het wereldje eromheen kent ook een kille keerzijde. Dat ervaarde Koen zelf in januari 2013. “We hadden nieuwjaar gevierd met het gezin in Engeland en op de terugreis kregen we een auto-ongeluk waarbij mijn moeder kwam te overlijden en mijn broer in coma belandde. Gelukkig is mijn broer na enkele maanden revalideren volledig hersteld. Door deze onverwachte gebeurtenis en de keiharde voetbalwereld heeft dit mij doen besluiten om mijn carrière als profvoetballer te beëindigen.” Moeder Dinie is een geijkte naam in het vrouwenvoetbal. Zo begeleidde zij VVV-Venlo met de oprichting van een vrouwenteam voor in de Eredivisie. Koens tweelingzus speelde ook betaald voetbal in Nederland. “We hebben op hetzelfde moment besloten te stoppen en voor een maatschappelijke carrière te gaan. Als klein kind droom je ervan om profvoetballer te worden, maar van de een op de andere dag was ik helemaal klaar met dit wereldje.” Expertise in kunststof verpakkingen en MAP verpakken Koen begint aan een HBO-studie commerciële economie naast een fulltime baan. Dat hij uiteindelijk in de verpakkingsindustrie terechtkomt, is niet geheel toevallig. “Als voetballer is voeding de basis om te kunnen presteren en één van de belangrijkste zaken rondom kwaliteit en houdbaarheid van voeding is de verpakking. De interesse was toen al gewekt. Uiteindelijk kon ik beginnen bij Ventilex, bedrijf gespecialiseerd in drogers, sterilizers en pasteurizers, in Amerika.” “Na mijn Amerikaanse avontuur ben ik gaan werken bij Air Liquide, gasproducent in Eindhoven. Daarna ben ik langzamerhand in de verpakkingsindustrie beland. Als eerste was dit bij Sarebo, een handelaar in Eindhoven in topseal en flowpackfolies. Hierna ben ik gaan werken bij Perfotec, een bedrijf gespecialiseerd in houdbaarheidsverlenging en kwaliteitsverbetering van groente en fruit. Dit doen ze onder andere door de ademhaling van het product te meten en de laserperforatie op de folie hierop aan te passen. Door deze technieken hebben ze controle over ‘Modified Atmosphere’ in de verpakking. Mijn laatste werkgever was Oerlemans Plastics, onderdeel van de OPACKGROUP en gespecialiseerd in flexibele folies. Door alle opgedane kennis in de afgelopen tien jaar, ben ik per september 2024 zelfstandig ondernemer geworden en heb ik Kersten Packaging opgericht.’’ Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding Kersten Packaging focust zich op mono APET, APET/PE, APET/PE-EVOH-PE en RPET-folies voor kaas, vlees, vis, pet food, brood en non-food markt. “De verpakkingsindustrie is een traditionele markt, met een hoge concurrentie intensiteit in de vorm van producenten, agenturen en distributeurs. Je moet er dus tussenuit springen. Ik fungeer als exclusief agent voor een Turkse producent van harde folies, uiteenlopend van 200 tot 1200mµ in diverse breedtes. De prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend. Het grote verschil is dat hun overheadkosten lager zijn dan in Europa, waardoor de prijzen veel toegankelijker zijn. Het granulaat dat zij gebruiken, komt van de bekende granulaatproducenten af en de extrusiemachines komen uit Duitsland.” “Deze partner biedt ook de mogelijkheid tot lamineren tegen een PE-EVOHPE (>40mµ), met additieven zoals anticonden, antiblock en peeleigenschappen. Wij leveren klantspecifiek, want iedere klant heeft andere wensen en eisen, zeker in de voedingsmiddelenindustrie. Wij onderscheiden ons mede door gerichte advisering. Vanwege de PPWR-wetgeving stappen steeds meer bedrijven over naar 100% recyclebare folies. Deze wetgeving mag echter niet ten koste gaan van de houdbaarheid en/of de kwaliteit van het product. Vanuit Kersten Packaging hebben wij een antwoord op dit soort vragen. Kersten Packaging onderscheidt zich door middel van brede kennis in verschillende facetten.” Tot ruim twaalf jaar geleden was Koen Kersten dagelijks op de voetbalvelden te vinden. Eerst bij Helmond Sport, later in het eerste elftal van Lommel United (België) en van Fortuna Sittard. Zijn jaren als profvoetballer hebben de 32-jarige Brabander mede gevormd als mens en de basis gelegd voor het zelfstandig ondernemerschap. De juiste discipline, samen toewerken naar een gezamenlijk doel en de bereidheid om er alles uit te halen, vormen de pijlers waarop zijn vorig jaar gestarte onderneming Kersten Packaging rusten. “Discipline en doorgaan waar anderen stoppen, zijn eigenschappen die je als voetballer hard nodig hebt, maar die ook als ondernemer enorm goed van pas komen”, benadrukt Koen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4