Pakkracht nr 2 2018

K l a n t b e l e v i n g P a k k r a c h t n r 2 2 0 1 8 12 MANTEL TWEEWIELERS VERKOOPT AL SINDS 1938 FIETSEN, FIETSONDERDELEN- EN ACCESSOIRES. DE PRODUCTEN ZIJN ZOWEL VIA DE WEB- SHOP ALS IN EEN VAN DE TWEE ‘SUPERSTORES’ VERKRIJGBAAR. KLANTBELEVING STAAT BIJ MANTEL CENTRAAL EN DAT IS TERUG TE ZIEN IN DE GROEICIJFERS. OM DIE KLANTBELEVING NOG MEER TE VERSTERKEN, GING MANTEL SAMEN MET BUNZL RETAIL & INDUSTRY OP ZOEK NAAR EEN VERZENDVERPAKKING WAARMEE HET BEDRIJF HAAR EIGEN PASSIE VOOR FIETSEN KON OVERBRENGEN OP DE KLANT. Tegenwoordig is de verpakking van een product méér dan slechts een onderdeel van de dienstverlening van een bedrijf; het moet bijdragen aan de productbeleving. Een verpak- king moet, net als een behulpzame verkoopmedewerker, bijdragen aan een positieve klantervaring. Of in het geval van Mantel: bijdragen aan het fietsplezier van de klant. Roel Jacobs: “We wilden heel graag een verpakking waarmee we ons onderscheidend vermogen weerspiegelen, namelijk aandacht voor de klant en het fietsplezier bewijzen.” Mantel koos er daarom voor om de verzendverpakkingen volledig in de huisstijl te bedrukken. Samen met Bunzl keek ze naar de mogelijkheden om de huisstijlelementen terug te laten komen in de verpakking, zoals de blauwe kleur, het logo en de slogan ‘Have a Wheelie Good Day’. Andere elementen voor een betere klantbeleving zijn de knipogen naar de fietser zoals ‘Warning: Opening This Box May Cause An Addiction!’ en extraatjes zoals een uitknipbare zadelbescherming voor een racefiets met als bijschrift ‘Save your Ass’. CUSTOMER ENGAGEMENT Menno van Driel, Brand Manager bij Mantel, merkt dat de verzendverpakking van een product steeds meer als communicatiemiddel wordt gebruikt: “We krijgen regelmatig reacties van klanten via social media. Ze maken bijvoorbeeld een foto van ons doosje en delen die niet alleen met ons, maar ook met hun vrienden. Betere reclame (mond-tot- mond) kun je niet hebben en die interactie met de klant is natuurlijk erg gaaf om mee te maken.” Verder hebben we gezamenlijk een doos ontwikkeld voor fietsen die naar het buitenland gestuurd kunnen worden. Youri Rox, Accountmanager bij Bunzl: “Door alle ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen en drukwerktechnieken is het voor Mantel bijvoorbeeld ook mogelijk een doos te laten ontwikkelen in de sfeer van bijvoor- beeld de Tour de France of Giro d’Italia.” MANTEL ZET MET BUNZL IN OP KLANTBELEVING EN VERHOOGT EFFICIENCY IN LOGISTIEKE PROCES EFFICIËNTE HERINRICHTING VAN HET MAGAZIJN Roel: “Ook heeft Bunzl het inpakproces op de werk- vloer geanalyseerd, waaruit bleek dat we nog aardig wat op uren konden besparen. De nieuwe verpakkingen zijn bijvoorbeeld voorzien van een autolock-bodem, waar- door de verpakking veel makkelijker gesloten kan wor- den. Ook plaatste Bunzl een nieuwe rollerbaan en een automatische tapemachine, wat het aantal handelingen voor de inpakmedewerkers enorm heeft gereduceerd. Het is fijn als een leverancier je niet alleen geeft wat je vraagt, maar ook meedenkt over andere zaken zoals efficiency en kosten. Dat is dan ook een van de redenen waarom we onlangs het contract met Bunzl met drie jaar hebben verlengd.” Meer informatie: Bunzl Retail & Industry Tel. 026-3843838 www.bunzl.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4