Pakkracht nr 2 2018

P a k k r a c h t n r 2 2 0 1 8 58 T o p t a l e n t IEDEREEN HERKENT HET WEL: EVEN GEEN ZIN OM AVONDETEN TE KOKEN. EN WAT IS DAN EEN VAAK GEMAAKTE KEUZE VOOR HET DINER? PIZZA. EN WAT IS ER NOU FIJNER DAN EEN PIZZA TE BAKKEN ZONDER ROMMEL EN ZONDER AFWAS? DAT MOET DE 21-JARIGE IRIS ALTING GEDACHT HEBBEN BIJ DE ONTWIKKE- LING VAN HAAR VERPAKKINGSCONCEPT PIZZO. MET HAAR IDEE WON ZE UITEINDELIJK EEN FOODMANSHIP AWARD TIJDENS DE HAS FOOD EXPERIENCE IN DE CATEGORIE ‘SMART CHALLENGE’. VAKTIJDSCHRIFT PAKKRACHT SPRAK MET HAAR OVER HET ONTWIKKELINGSPROCES EN DE ACHTERLIGGENDE GEDACHTE. De Utrechtse student volgt de opleiding Food Innovation aan de HAS Hogeschool in Den Bosch in de richting Food Packaging en is nu druk bezig met het afstuderen. Een onder- deel hiervan is het ontwikkelen van een voedselverpakking die uiteindelijk gepresenteerd zou worden op de HAS Food Experience. Deze individuele opdracht leidde uiteindelijk tot pizZO. Iris: “De naam slaat terug op het gemak van de verpak- king: Ziezo, pizZO!” VERPAKKING MET EEN FUNCTIE Voor de opdracht kreeg Iris veel vrijheid, maar daardoor moest ze veel keuzes maken. Haar inspiratie kwam uiteindelijk voort uit haar studentenleven. “Als student kwam ik wel eens in aan- raking met diepvriespizza’s”, gaat Iris verder. “Die verpakking daarvan is eigenlijk al jarenlang hetzelfde, zowel bij de goed- kope huismerk-pizza als bij een pizza van een duurder merk. De achterliggende gedachte bij het kopen van een diepvrie- spizza is natuurlijk gemak en snelheid. De huidige verpakking werkt daar tot op heden niet echt aan mee; de kartonnen doos is nog wel open te krijgen, maar het is een flinke klus om het plastic dat om de pizza heen zit te verwijderen. Dat leidt vaak tot ergernis en dat is zonde omdat je juist lekker makkelijk en snel het eten wil klaarmaken. Vanuit die gedachte ben ik gaan nadenken over een oplossing.” HOE WERKT HET? Iris vertelt hoe haar concept precies in elkaar steekt. “pizZO is de ultieme gemaksverpakking voor diepvriespizza’s. Gemak is dan ook in alle aspecten meegenomen. Het is een kartonnen tray die afgesloten is met een plastic seal die in één handeling te verwijderen is. De tray met de pizza erin kun je in zijn geheel in de oven zetten om af te bakken, waardoor je uit- eindelijk ook een schone oven overhoudt. Je hebt verder geen bestek nodig omdat de pizza al is voorgesneden en daarnaast dient de tray zelf als een bord. Geen afwas meer dus! Op deze manier heeft de verpakking dus een extra functie behalve alleen het beschermen van het product.” Op de Food Experience heeft Iris haar idee kunnen presen- teren en er zijn ook de nodige visitekaartjes uitgewisseld. “Ik word door meerdere partijen benaderd en ben inmiddels ook al in gesprek met zowel food-merken als retailers om het idee daadwerkelijk in de markt te zetten. Ik ben erg benieuwd wat daaruit voort gaat komen en hoop er veel van op te steken. Ik sta open voor alle ideeën en eventuele samenwerkingen.” “PIZZA IS EEN LEKKERE SNELLE MAALTIJD, DE VERPAKKING ZOU AAN DATZELFDE GEMAK MOETEN VOLDOEN” INNOVATION SCIENCES Na het winnen van de award wil Iris graag haar verpakking verder ontwikkelen nu ze veel aandacht en interesse krijgt, maar ze denkt ook verder over haar studieloopbaan. “Ik krijg nu nog heel veel reacties naar aanleiding van de Food Experience, dus daar wil ik zeker aandacht aan besteden. Maar daarnaast ben ik nog druk met het afstuderen en kijk ik naar wat ik hierna wil doen. Vooralsnog wil ik de pre-master en master ‘Innovations Sciences’ in Utrecht volgen. Dat is iets breder nog dan mijn huidige studie, maar ik kan er nog steeds mijn ‘food-ei’ in kwijt. Zo hoop ik mijn kennis nog verder uit te breiden”, sluit Iris af. Kijk voor meer informatie op het LinkedIn-profiel van Iris: www.linkedin.com/in/irisalting of mail naar i.alting@live.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4