Pakkracht nr 2 2018

P a k k r a c h t n r 2 2 0 1 8 B r a n c h e n i e u w s CONSUMENTEN EISEN MEER GEBRUIKSGEMAK WAT DE VRAAG NAAR KLEINERE VERPAKKINGEN VERHOOGT. TEGELIJKERTIJD WILLEN GEBRUIKERS DAT HET GEBRUIKTE MATERIAAL MILIEUVRIENDELIJK EN GERECYCLED IS. DE VERPAKKINGS- INDUSTRIE WORDT VORMGEGEVEN DOOR DEZE VRAAG NAAR DUUR- ZAAMHEID EN DAT HEEFT GROTE GEVOLGEN VOOR DE TOEKOMST VAN DE BRANCHE. DIT ZIJN DE UIT- KOMSTEN VAN EEN ONDERZOEK VAN EUROMONITOR. MILIEU- EN DUURZAAMHEIDSTRENDS In het onlangs verschenen rapport van het onderzoeksbureau werden de resultaten van een studie naar de Nederlandse verpakkingsindustrie gepresenteerd. Duurzaamheid is de belangrijkste trend op het gebied van schoonmaak- en wasmiddelen. Fabrikanten van deze producten zoeken naar manieren om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren. Dit resulteert in kleinere verpakkingen. Deze ontwikkeling werd in 2016 ingezet en zal dit jaar nog verder worden uitgerold. FELLE CONCURRENTIE Retailers in Nederland hebben met veel concurrentie te maken. De markt is ontzettend competitief en omdat consumenten lage prijzen verwachten, moet de sector de kosten drukken. Logistiek en distributie moeten geoptimaliseerd worden. Fabrikanten van verpakkingsmateriaal voor de voedsel- industrie proberen op verschillende manieren kosten te drukken én duurzaam te werken. De beautybranche en de gezondheidssector kampen ook met felle concurrentie. Producten in deze branches moeten fraai verpakt, maar tegelijkertijd betaalbaar en duurzaam zijn. De verpak- kingssector moet op zoek naar kostenefficiënte verpakkingsmaterialen. Op het vlak van distributie hebben verpakkers ook te maken met druk vanuit retailers. Zij eisen lage prijzen, terwijl verpak- kingsbedrijven met hoge distributiekosten kampen. Dergelijke ontwikkelingen hebben invloed op de marges van deze tak van de verpakkingssector. HORECA Verpakkingsbedrijven voor de horeca hebben ook met ontwikkelingen vanuit de markt te maken. Ouders zijn zich steeds bewuster van de gevolgen van suiker voor de gezondheid van hun kinderen. Dat is dan ook de reden dat steeds meer opvoeders hun kroost minder frisdrank en zoete sappen serveren. Deze ontwikkeling resulteert in de afname van drankkarton en blik. Verpakkingsfabrikanten van dergelijke dranken krijgen met een terugloop te maken. Alcoholische dranken hebben juist met een toename van verpakkingsmateriaal te maken. De vraag naar verschillende afmetingen en formaten stijgt. Daarnaast wil de consument ook kleinere ver- pakkingen voor bierflessen. Er vindt een verschuiving plaats naar formaten van 250 en zelfs 150 milliliter. Het hele onderzoek lezen? Kijk voor meer informatie op www.euromonitor.com 9 BEÏNVLOEDEN VOLLEDIGE VERPAKKINGSINDUSTRIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4