Pakkracht nr 2 2019 online

merken die grote volumes produceren en kiezen in plaats daarvan voor kleinere, lokale of vernieuwende merken en bedrijven. Deze consu- menten willen dat merken zich aanpassen aan hun persoonlijke wensen en interesses. Daardoor ontstaat er een groeiende vraag naar op maat gemaakte verpakkingen, die op hun beurt de groei van gepersonaliseer- de verpakkingsmarkten stimuleren. DESIGN DAT VERKOOPT Met een 360°-design, ofwel een ‘wrap-around canvas’ zoals dat van een bierfles, in combinatie met digitale printtechnieken, is elke centimeter bruikbaar voor opvallende visuele kenmerken. Een dergelijk design op ambachtelijke bieren kan een merk doen verkopen, aldus een recent onderzoek. Bijna de helft van de consumenten zou namelijk een nieuw drankje proberen puur gebaseerd op de verpakking. Het proces van digitaal printen op glazen flessen biedt een unieke merkbeleving die de consument waardeert, waardoor ze bereid zijn om iets nieuws te proberen alleen op basis van visuele kenmerken. GLAZEN FLESSEN WORDEN KUNST Het digitaal printproces van O-I: Expressions maakt het mogelijk om in een laat stadium van het productieproces te differentiëren door zeer gepersonaliseerde en impactvolle verpakkingsafbeeldingen direct op de fles te drukken. Daarnaast biedt O-I: Expressions Relief de mogelijkheid om op maakt gemaakte, tastbare printeffecten op glazen flessen toe te voegen. Merken kunnen hiermee op een kostenefficiënte wijze en met flexibele productievolumes contact maken met de consument, door de dimensie van gevoel toe te voegen. Deze techniek geeft een doorsnee bierfles meteen de persoonlijke uitstraling die past bij het merk. VOORDELEN Ambachtelijke bierproducenten kunnen hun bierfles personaliseren. Dit biedt mogelijkheden voor beperkte oplages, speciale edities, seizoensgebonden promoties, nieuwe producten, cadeaus, et cetera. Op die manier kunnen producenten hun merk op een unieke manier profileren, door middel van transparantie, vierkleurendruk, hoge kwaliteit, nauwkeurig printen, coating en tastbare effecten. Er kunnen bijvoorbeeld verschillende ontwerpen in één campagne worden gebruikt, met een groot aantal kleuren en designmogelijkheden in 360° toepassen. Het design kan in een latere fase van het productieproces toepassen. Ook wordt het produceren van lage productievolumes, op industriële snelheden, tegen een betaalbare prijs mogelijk gemaakt. Bovendien zijn de nieuwe technieken heel duurzaam. Er wordt gebruik gemaakt van organische inkt, zonder zware metalen, die geen impact heeft op de recyclebaarheid van glas. Ook helpt de techniek bij het verminderen van afval, dankzij de lagere voorraden. Meer informatie: O-I: Expressions www.discoverexpressions.com P a k k r a c h t n r 2 2 0 1 9 15

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4