Pakkracht nr2-2020 Online

P a k k r a c h t n r 2 2 0 2 0 26 C o v e r s t o r y – B l u e P r i n t A u t o m a t i o n ( B P A ) De oprichting van BPA kwam tot stand doordat ingenieur Bob Prakken vanuit zijn werkzaamheden in de procesapparatuur veel bij klanten op locatie kwam. Daar viel het hem op dat de productieprocessen bij zijn klanten al grotendeels geautomatiseerd verliepen, maar dat de secundaire verpakkingsafdeling op dat gebied flink achterbleef. “Er stond dan wel een vorm-, vul- en sluitmachine, maar daarachter was het een grote jungle van mensen die alles met de hand inpakten. Dus mijn vader dacht: Daar móet toch iets op te verzinnen zijn?!” SUCCESVOLLE INSPANNINGEN En zo geschiedde: Bob schetste een eerste prototype en na een periode van vallen en opstaan, werd het eindresultaat zeer positief ontvangen en had hij een succesvol systeem in handen. “Met dit systeem bood hij zijn klanten voor het eerst de mogelijkheid om flexibele verpakkingen geautomatiseerd te verpakken in secundaire verpakkingen zoals dozen. Zijn initiatief werd verwelkomd door klanten uit diverse markten, zodat zijn inspanning een succes werd. Zo kreeg hij bekendheid binnen de markt en werd BPA geboren”, vertelt Martin trots over zijn inmiddels overleden vader. In de jaren ’80 opende Bob een eerste locatie in Woerden, waar BPA ook zelf aan de slag ging met het assembleren van zijn machines. Nu, veertig jaar later, beschikt het bedrijf over drie full- service fabrieken in Nederland en de Verenigde Staten en acht verkoopkantoren in Europa, China, Brazilië en Australië. Met duizenden succesvolle installaties in meer dan zestig landen zijn BPA- verpakkingsoplossingen vandaag de dag wereldwijd befaamd vanwege hun snelle omsteltijden, flexibiliteit en eenvoudige bediening. De geheel geïntegreerde vooruitstrevende technologieën bestaan onder meer uit kartonneren, gravitysystemen, pick and place, wrap around en camera- gestuurde robotica-oplossingen. AMERIKAANSE MARKT In 1987 stak BPA de oceaan over en vestigde zich ook in de Verenigde Staten. In de eerste vijf jaren werd er vooral een focus gelegd op de snackfood-markt. Toen Martin in 1992 naar de VS kwam liepen de orders in de snackfood zeer sterk terug en was er de noodzaak zich te richten op de andere belangrijke markten voor BluePrint Automation, waaronder de markt voor diepvries friet. Terwijl in Europa zakken friet vooral liggend in de doos verpakt worden, werd dat in Amerika BluePrint Automation (BPA) VEERTIG JAAR INNOVATIE, FLEXIBILITEIT EN PARTNERSCHAP AL VEERTIG JAAR SPECIALISEERT BLUEPRINT AUTOMATION (BPA) ZICH IN HET AUTOMATISCH VERPAKKEN VAN FLEXIBELE ZAKKEN IN DOZEN, TRAYS OF KRATTEN. MARTIN PRAKKEN IS DE ZOON VAN OPRICHTER BOB PRAKKEN EN NU ZELF EIGENAAR EN CEO VAN HET BEDRIJF. HIJ VERTELT OVER HET JUBILEUM, DE AFGELOPEN VEERTIG JAAR EN DE TOEKOMST VAN BPA. “ALS JE VERMOGEN HEBT OM TE INNOVEREN EN OOK FLEXIBEL GENOEG BENT OM DIT PER OPDRACHT, PER KLANT TE DOEN, BOUW JE FANTASTISCHE RELATIES MET HEN OP EN KUN JE ALS BEDRIJF GEZOND BLIJVEN GROEIEN”, ALDUS MARTIN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4