Pakkracht nr2-2021 Online

P a k k r a c h t n r 2 2 0 2 1 25 D u u r z a a m v e r p a k k e n & r e c y c l i n g Onderzoek toont aan: HELFT NEDERLANDERS KOOPT PRODUCTEN ALLEENALS DE VERPAKKING RECYCLEBAAR IS Uit een enquête van de Europese vereniging Every Can Counts bij meer dan achthonderd Nederlanders blijkt dat de helft van de Nederlanders informatie en pictogrammen raadpleegt alvorens een product te kopen, zich laat beïnvloeden door de recyclebaarheid van de verpakking en gestopt is met het consumeren van bepaalde niet-recyclebare producten. Een groot deel van de aankoopbeslissing is daarom nu gebaseerd op de informatie op de verpakking van een product en de samenstelling ervan: 46% van de Nederlanders vindt dat het 100% recyclebaar moet zijn; 38% vindt dat het biologisch afbreekbaar moet zijn; 28% vindt dat er meer sorteerbakken in de openbare ruimte moeten komen; 54% is overtuigd van het statiegeldsysteem; en meer dan 20% wil koste wat kost plastic vermijden. “De mentaliteit is aan het veranderen en het is geruststellend vast te stellen dat de aankoop van een product rechtstreeks verband houdt met de al dan niet recyclebaarheid ervan. Milieuoverwegingen zijn evenzeer een onderdeel van het consumptieproces evenals de calorische waarde of de ingrediënten. Productinformatie is dus van cruciaal belang, evenals voorlichtings- en populariseringscampagnes. We werken hier hard aan”, zegt David Van Heuverswyn, directeur van Every Can Counts Europe. PICTOGRAMMEN ONBEKEND BIJ DE NEDERLANDERS Hoewel recyclingpictogrammen deel uitmaken van het dagelijkse leven in Nederland, begrijpt de meerderheid van de Nederlanders ze niet of is er niet mee vertrouwd. Terwijl bijna de helft van de bevolking bekend is met de Groene Stip, wat betekent dat de fabrikant een systeem voor verpakkingsafvalbeheer financiert (en niet dat de verpakking automatisch wordt gerecycled), kent slechts 25% de betekenis van het aluminiumsymbool. Het logo ‘Metaal recycling zonder einde’ wordt nog minder goed begrepen (24%). Naast het probleem van de pictogrammen, vermeldt DavidVan Heuverswyn het gebrek aan informatie over recycling: “Ook al is Nederland goed in sorteren en recycleren, toch zeggen veel Nederlanders dat ze beter geïnformeerd willen worden over de verschillende recycleprocessen. Uit onze enquête blijkt dat meer dan de helft van de bevolking niet weet hoe gemakkelijk het is om verpakkingen te recyclen (39%), wat er met het huishoudelijk afval gebeurt (42%), op welke manier verpakkingen kunnen worden gerecycled (48%) en waar het afval naartoe gaat zodra de blauwe zak is ingezameld (38%). Intuïtief denken de Nederlanders ook dat slechts de helft van de verpakkingen in de PMD-zak wordt gerecycled, tegenover 39% van de verpakkingen in de normale zak. Voorlichtingswerk is dus van essentieel belang.” DE EVERY CAN COUNTS VERENIGING Every Can Counts heeft het grootste promotieprogramma voor blikrecycling in Europa. Het doel is iedereen aan te moedigen zijn blikjes te recyclen, waar hij zich ook bevindt, en haar opdracht is de bevolking te informeren over haar sorteerproces. Om de praktijk van het sorteren van blikjes verder te democratiseren, voert zij acties op het terrein en voert ze eveneens communicatiecampagnes. “Of het nu gaat om informatie over verpakkingen, het recyclingproces of de eigenschappen van aluminium dat steeds opnieuw kan worden gerecycled, het blikje laat zien dat het perfect past in een circulaire economie. Wij stellen echter vast dat het ongeveer de helft van de Nederlanders aan informatie en zelfs aan motivatie ontbreekt. Dit is de kern van het Every Can Counts-programma: informeren, demonstreren, sensibiliseren, overtuigen over alle aspecten van blikrecycling en ervoor zorgen dat elk blikje echt telt”, besluit David Van Heuverswyn. Meer informatie via www.everycancounts.eu . IN NEDERLAND WORDT 82% VAN DE BLIKJES GERECYCLED. EEN SCORE WAAR WE TROTS OP MOGEN ZIJN, WANT ONS LAND HEEFT EEN VAN DE BESTE RECYCLINGPERCENTAGES VAN EUROPA. UIT EEN ONDERZOEK VAN DE EUROPESE VERENIGING EVERY CAN COUNTS BLIJKT ECHTER DAT VEEL NEDERLANDERS BETER GEÏNFORMEERD WILLEN WORDEN OVER DE VERSCHILLENDE RECYCLINGPROCESSEN. HUN AANKOOPBESLISSINGEN WORDEN MEER DAN OOIT GEMOTIVEERD DOOR DE RECYCLEBAARHEID OF NIET-RECYCLEBAARHEID VAN VERPAKKINGEN. BIJNA DE HELFT VAN DE RESPONDENTEN ZEGT ECHTER DAT ZIJ DE PICTOGRAMMEN OP HUN PRODUCTENNIET VOLLEDIG BEGRIJPEN. DAAROM HEEFT EVERY CAN COUNTS ZICH TOT TAAK GESTELD DE NEDERLANDSE BURGERS TE INFORMEREN EN BEWUST TE MAKEN VAN HET SORTEERPROCES.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4