Pakkracht nr2-2022 Online

P a k k r a c h t n r 2 2 0 2 2 8 K o r t n i e u w s “We doen het goed: 82 procent van alle gebruikte verpakkingen in Nederland wordt gerecycled,” aldus Helene van Zutphen. “Om tot de koplopers te blijven behoren, is innovatie onmisbaar. In de keten van recycling speelt iedere schakel een belangrijke rol. Van het verpakkingsontwerp tot inzameling in gemeenten en van sortering tot recycling naar een nieuw product. Op alle onderdelen is innovatie van groot belang. Aan mij een mooie taak om onze regierol binnen de keten van inzameling tot en met recycling verder invulling te geven. Met een innovatieprogramma waarmee we innovaties in de recyclingketen stimuleren. Wij werken bijvoorbeeld met projecten aan de recycling van folies, drankenkartons en PET-trays”, aldus Van Zutphen. Hester Klein Lankhorst, Algemeen Directeur Afvalfonds Verpakkingen: “Ik ben heel blij dat Helene na tien jaar directeurschap van Nederland Schoon de overstap maakt naar het Afvalfonds. In deze jaren heeft ze Nederland Schoon goed op de kaart gezet. Er is steeds meer aandacht voor verpakkingen waardoor deze duurzamer én beter recyclebaar gaan worden. Toch is er nog een wereld te winnen. Ons gezamenlijk doel? Verpakkingen omzetten naar grondstoffen die we opnieuw kunnen gebruiken. Als Directeur Innovatie en Informatie speelt Helene daar een belangrijke rol in”. Meer informatie via www.afvalfondsverpakkingen.nl . HELENE VAN ZUTPHEN VERSTERKT VOORTAAN STICHTING AFVALFONDS VERPAKKINGEN ALS DIRECTEUR INNOVATIE EN INFORMATIE. DEZE AFDELING DRAAGT BIJ AAN DE KETENVERANTWOORDELIJKHEID DIE HET AFVALFONDS VERPAKKINGEN HEEFT EN DAARMEE AAN EEN CIRCULAIRE ECONOMIE WAARBIJ VERPAKKINGSMATERIAAL EEN GRONDSTOF IS ÉN BLIJFT. NIEUWE DIRECTEUR INNOVATIE EN INFORMATIE STICHTING AFVALFONDS VERPAKKINGEN Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit zeventig producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot ingrediënten voor het avondeten zoals pasta en rijst. Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Het mooie van dit concept is dat klanten producten gewoon in een eigen, herbruikbare verpakking kunnen meenemen en dat keer op keer. Ook kun je precies de hoeveelheid pakken die je nodig hebt. Zo zorgen we samen voor minder afval en minder verspilling.” EIGEN VERPAKKING Elisah Pals, oprichter van Zero Waste Nederland is blij met het initiatief van Albert Heijn: “We moeten weg van de wegwerpmaatschappij. Thuis afval scheiden is mooi, voorkomen bij het winkelen nog beter. Dat is directe milieuwinst. Ik hoop dat we binnenkort in meer winkels verpakkingsvrij boodschappen kunnen doen.” Meer informatie via nieuws.ah.nl. ALBERT HEIJN LANCEERT EEN NIEUW CONCEPT: AH VERPAKKINGSVRIJ. DEZE BEWEGING PAST IN DE AMBITIE VAN ALBERT HEIJN OM IN 2025 TWINTIG MILJOEN KILO MINDER VERPAKKINGSMATERIAAL TE GEBRUIKEN. ALBERT HEIJN WERKT VOOR DE INTRODUCTIE SAMEN MET SUPZERO, EEN ORGANISATIE DIE BEDRIJVEN BEGELEIDT BIJ DE OVERGANG NAAR AFVALVRIJE CONCEPTEN. VERPAKKINGSVRIJE BOODSCHAPPEN BIJ ALBERT HEIJN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4