Pakkracht nr2-2023 Online

PAKKRACHT NR 2 2023 13 Marion Richter, oprichter van Lytz – The Packaging Recruiter, neemt je in haar column mee in de verhalen van mensen uit de verpakkingsindustrie. Want we staan voor een grote uitdaging: de transitie naar een duurzame sector. Een duurzame verpakkingsindustrie gaat over meer dan verpakkingen, materialen en techniek. Deze transitie gaat ook - en vooral - over mensen. Hoe zorg je dat zij die transitie versnellen? Dit was de openingszin van de verpakkingsconferentie waar ik vorige week aan deelnam. Ik had een dag vol lezingen over verpakkingsinnovatie en duurzaamheid verwacht, dus deze zin verraste me. En waarschijnlijk dáárdoor is hij blijven hangen en gonst het sindsdien door mijn hoofd. De kranten staan al maanden vol met artikelen over de krapte op de arbeidsmarkt en hoe moeilijk het voor bedrijven is om de juiste mensen te vinden en aan boord te halen. De verpakkingsindustrie vormt daarbij geen uitzondering, integendeel. Door de vaak zeer specifieke eisen die bedrijven in de keten aan de kennis en ervaring voor bepaalde functies stellen, blijft de lat erg hoog liggen en wordt elke kandidaat de beroemde speld in de hooiberg. ‘Packaging is always relationship’. Het gaat dus altijd en in eerste instantie om mensen. Maar ik heb vaak het gevoel dat bedrijven het binnenhalen van nieuwe medewerkers zien als de inkoop van machines of grondstoffen. De afdelingsmanager schrijft een gedetailleerde specificatie en aan het eind van de rit wordt de nieuwe collega geïnstalleerd en diegene moet na een korte inwerkperiode presteren. Misschien wat kort door de bocht en zeker ook niet voor hele industrie geldig, maar ik maak het in mijn dagelijkse werkzaamheden nog te vaak mee dat in het hele recruitmentproces de werkgever en zijn wensen centraal staan en de mogelijk toekomstige collega hierbij vergeten wordt. ‘Packaging is always relationship’, vooral bij het begin van een relatie is het belangrijk om een goede indruk te maken, anders is de kans groot dat het helemaal geen relatie wordt. Op LinkedIn gaf een recruiter laatst een aantal tips aan bedrijven om met behulp van hun recruitmentproces kandidaten af te schrikken. Hij kreeg een groot aantal met tranen lachende emojis als commentaar. Maar het grappige was eigenlijk, dat veel bedrijven de tips helemaal niet nodig hebben. Zo vinden bijvoorbeeld nog steeds veel bedrijven meerdere sollicitatierondes en inclusieve assessments nodig, om er zeker van te zijn niet de ‘verkeerde’ persoon binnen te halen. Een probleem is vaak al het afstemmen van de verschillende agenda’s, waardoor sollicitatieprocedures soms wekenlang duren. Voornamelijk HR-managers vragen sollicitanten dan in het eerste gesprek al het hemd van het lijf en willen een goede motivatie horen, want niet iedereen krijgt natuurlijk de kans om bij zo een geweldig bedrijf te werken. Idealiter beschikt de kandidaat al over het bedrijfs-DNA! Dit is geen grapje, de afwijzing vanwege het missende ‘bedrijfs-DNA’ heb ik heel vaak gehoord. En zo kan ik nog uren doorgaan. Maar is het dan echt zo ingewikkeld, om goede mensen te vinden en aan boord te halen? Niet als je de volgende basisregels aanhoud: 1. Weet wat je nodig hebt aan kennis en persoonlijkheid binnen de organisatie; 2. Stel een eenvoudig en vooral voor iedereen bindend recruitmentprocs op, waardoor bij elke te bezetten functie snel geschakeld kan worden; 3. Wees flexibel in de voorwaarden voor de samenwerking. ‘Packaging is always relationship’. Vergeet dus niet dat het uiteindelijk allemaal mensen zijn, die op deze manier proberen uit te zoeken of ze voor een bepaalde tijd samen willen gaan werken. Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. PACKAGING IS ALWAYS RELATIONSHIP Marion Richter KRACHTPATSER (M/V/X)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4