Pakkracht nr2-2023 Online

PAKKRACHT NR 2 2023 29 ONDERZOEK INTEGRALE VERDUURZAMING VAN PRODUCTVERPAKKINGSCOMBINATIES ONDERZOCHT Reden voor het onderzoeksproject? Het ontbreken van integrale kennis waarmee mkb’ers een goede afweging kunnen maken bij de ontwikkeling van product-verpakkingscombinaties. Antien Zuidberg licht toe: “Allereerst hebben onze studenten bij de HAS onderzocht tegen welke problematiek bedrijven (in het geval van dit onderzoeksproject specifiek binnen kanten-klaar en AGF) aanlopen. Denk aan houdbaarheid, materiaalgebruik of consumentenperceptie. Communicatie met de consumenten is ontzettend belangrijk in het proces van integrale verduurzaming”, licht Antien toe. “Daarnaast onderzochten de minorstudenten van de Haagse Hogeschool welke ontwerpstrategieën – zoals reuse, reduce, recycle – kunnen bijdragen bij het omgaan met de vastgestelde problematiek. En tot slot leidde de Hogeschool van Amsterdam het onderzoek naar de manier waarop de door hun ontwikkelde Rethink-methode in te zetten is om nieuwe en alternatieve oplossingen te kunnen vinden voor het integraal verduurzamen van product-verpakkingscombinaties.” Stefan: “En hierbij moeten we met het hele consortium gaan nadenken hoe we met elkaar tot vernieuwende systemische oplossingen kunnen komen. Dat is iets waarvoor ketensamenwerking nodig is.” Bijdragen aan SDG’s Belangrijk ombij stil te staanwanneer het gaat omvoedsel-verpakkingscombinaties is dat ondanks dat verpakkingen slechts vijf tot tien procent van de milieu-impact Voedselproducenten, verpakkingsbedrijven en retailers lopen bij het ontwikkelen van product-verpakkingscombinaties tegen complexe afwegingen aan. Enerzijds hebben zij te maken met de doelstellingen om voedselverspilling te reduceren en anderzijds wil men het gebruik van (plastic) verpakkingen verminderen. Samenmet vele consortiumpartners, waaronder ook mede-onderzoekers van HHs en HvA, nam HAS green academy de afgelopen twee jaar de integrale verduurzaming van productverpakkingscombinaties in de voedingsindustrie onder de loep binnen het project Goed Verpakt. We spreken lector Antien Zuidberg en Food Packaging docent Stefan Hermsen van de HAS over dit onderzoeksproject. veroorzaken, ze wel een cruciale rol spelen bij het voorkomen van die overige negentig procent milieu-impact die grotendeels voortkomt uit voedselverspilling. “Als we voedingsproducten echt goed en slim verpakken, kunnen ze substantieel bijdragen aan de SDG’s. Maar de duurzaamheid van de productverpakkingscombinatie wordt voor een groot deel bepaald door de waarde en duurzaamheid van voedingsproducten en de hele keten die erachter zit. Wanneer je je enkel richt op de verpakking, hou je jezelf voor de gek. Daarom onderzoeken we de integrale duurzaamheid”, vertelt Antien. Doel en ambitie De onderzoeken die nu door studenten zijn gedaan, duurden maximaal twintig weken. Stefan: “Dit soort korte analyses geven al heel interessante inzichten, maar zouden nog verder uitgediept kunnen worden in langdurige onderzoeken, die natuurlijk nóg interessantere resultaten kunnen opleveren.” Het uiteindelijke doel van het onderzoeksproject is het kunnen geven van handzame adviezen omtrent het maken van keuzes ten behoeve van integraal duurzame product-verpakkingscombinaties. “Samen met het KIDV wordt nu gekeken hoe de kennis kan worden doorgezet naar voedsel- en verpakkingsproducenten alsook retailers uit de food praktijk”, besluiten Antien en Stefan tevreden. De volgende keer In de komende vijf edities van vaktijdschrift Pakkracht delen wij een artikel omtrent de onderzoeken die door studenten vanuit de hogescholen zijn gedaan naar de keten van product-verpakkingscombinaties en de keuzes die producenten en retailers kunnen maken om hun product-verpakkingscombinaties duurzamer te maken alsook dit beter te kunnen communiceren naar consumenten. In de volgende uitgave leest u over kant-en-klaar maaltijden: ‘waar in de keten van boer tot consument ontstaat de meeste foodwaste?’ Meer informatie via www.has.nl/onderzoek/projecten/goed-verpakt. HAS green academy werkt in dit project samen met Hogeschool van Amsterdam, de Haagse Hogeschool en een consortium van twaalf instanties en bedrijven. Creatieve mogelijkheden genoeg, maar wat is nu duurzaam? Binnen het onderzoeksproject wordt gestart met een nieuw soort consumentenonderzoek, namelijk met eye-tracking glasses

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4