Pakkracht nr2-2023 Online

PAKKRACHT NR 2 2023 40 E-COMMERCE & LOGISTIEK Met het No Pack Project reduceert bol.com het verpakkingsmateriaal dat zij gebruikt bij het verzenden van haar pakketjes aanzienlijk. Dit vermindert de uitstoot van CO2 flink en daarnaast wordt er minder onnodige lucht en verpakkingsmateriaal verzonden richting de klanten. “Met minder verpakkingen, maken we zo méér impact”, aldus Kiki. Het project loopt al een hele tijd en momenteel wordt er hard gewerkt aan schaalvergroting in de toekomst. “We streven ernaar steeds meer artikelen te verzenden zonder een extra verzendverpakking. Het project is bij ons in principe niet nieuw, maar we werken aan innovaties om de opschaling verder te automatiseren en optimaliseren. Er zijn veel factoren om rekening mee te houden. Denk aan een fysiek geschikte productverpakking, de waarde van het product en de klantbeleving.” Uitdagingen binnen het project Uiteraard is het niet zo dat van de ene op de andere dag alle verzenddozen weg worden gelaten bij de pakketjes die bol.com verstuurt. We vragen naar de struikelblokken die het No Pack-team tegenkomt. “Het is een uitdaging gezien de verschillende belangen die een rol spelen in dit vraagstuk”, weet projectleider Kiki. “Enerzijds zien we veel waarde in de vermindering van verpakkingsmateriaal en de reductie van de CO2-uitstoot. Anderzijds zien we ook een impact die het kan hebben op klantbeleving en retouren. Het gaat er hierbij om of de eigen verpakking geschikt en stevig genoeg is om het artikel goed te verzenden én of de verpakking geen onderdeel is van de beleving van een artikel, bijvoorbeeld bij speelgoed of artikelen die vaak cadeau worden gedaan. Hier moeten we de juiste balans in zien te vinden.” Het project verloopt goed, aldus Kiki Verhagen: “We hebben afgelopen jaar meer pakketten in de originele doos verstuurd dan het jaar ervoor en we hebben het inmiddels over miljoenen bestellingen. We streven ernaar het aantal No Pack-verzonden artikelen dit jaar nog verder te verhogen!” ‘MAG HET EEN DOOSJE MINDER ZIJN?’ Dagelijks verlaten tienduizenden bestellingen de warehouses van ‘de winkel van ons allemaal’. Om de impact van al deze pakketjes op het milieu zo klein mogelijk te maken, riep bol.com het ‘No Pack Project’ in het leven. Zoals de naam al doet vermoeden, houdt het in dat bestellingen waar mogelijk zónder de herkenbare bol.com-doos worden verzonden. In dit artikel vertelt Kiki Verhagen, No Pack-projectleider bij bol.com, er alles over. Niet iedere productverpakking is momenteel geschikt om zonder extra verpakking te verzenden. De herkenbare bol.comdoos verdwijnt dus (nog) niet compleet

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4