Pakkracht nr 2 2024 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Mei 2024 | 10e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 Special E-COMMERCE & LOGISTIEK Coverstory Verpakkingsopleidingen van Packademy: ‘Wij vinden dat leren ook gewoon leuk mag zijn’

FOLD IT. GLUE IT. LOVE IT. Beleef de revolutie in het vouwen van golfkartonnen dozen en de bewezen lijmtoepassingsoplossingen voor e-commerceverpakkingen live op drupa 2024. Rillen, vouwen, lijmen – you’ll love it! Meer ervaren: go.robatech.com/drupa 28.05. - 07.06.2024 STAND C10 HAL 12

PAKKRACHT NR 2 2024 3 Het is nog niet zo lang geleden dat de verpakkingsindustrie zich wederom verzamelde in de beurshallen van Gorinchem voor Empack. Ik was er natuurlijk ook bij en hoorde van verschillende exposanten keer op keer hetzelfde: “Empack is dé beurs voor relatiebeheer.” Een van de bezoekers vertelde mij dat ze haast te weinig tijd had om de beurshal volledig door te lopen, omdat ze te vaak in de gangpaden aangesproken werd door bekenden. Het benadrukt de saamhorigheid van de Nederlandse verpakkingsindustrie. Mensen kennen elkaar in deze branche, ondanks de grote diversiteit in producten, beroepen en bedrijven. Stands in het teken van vouwkarton stonden naast print- en drukprofessionals en de overbuurman toonde vol trots een nieuwe palletlabellaar. Het is nodig om op de hoogte te blijven van alles wat er speelt in de branche, en om te weten waar verschillende takken van de industrie zich mee bezighouden. Het zorgt uiteindelijk namelijk voor een beter product voor de consument. Interesse in het werk van branchegenoten en hechte samenwerkingen tussen verschillende ketenspelers hebben alleen maar voordelen, die verder gaan dan enkel een goed product. Een hechte keten zorgt ook voor duurzamere producten en efficiëntere uitwisseling van kennis over bijvoorbeeld wet- en regelgeving. Het bedrijf op de cover van deze editie, Packademy, begrijpt het belang van samenwerken en kennis verspreiden maar al te goed. Bedrijven kwamen al jaren bij Edward Fuchs, oprichter van GetPact, aan om advies te vragen over allerlei problemen die ze tegenkwamen in de verpakkingsindustrie. Samen met Stefan Hermsen besloot hij daarom een nieuw, onafhankelijk bedrijf op te richten: Packademy. De heren ontwikkelen en organiseren samen trainingen waarmee ze verpakkingsprofessionals bij elkaar willen brengen om van elkaar te leren. Door de prettige, informele sfeer en kleine groepen is er tijd voor persoonlijke aandacht en in-dept advies over verpakkingsvraagstukken. “We gaan specifiek in op één probleem, maar geven professionals ook de tools om toekomstige problemen zelfstandig op te lossen”, vertelt Stefan Hermsen. U leest meer over Packademy op bladzijde 22. Volgende kennismomenten Samen hebben we het juiste gereedschap om veranderingen te realiseren. Ik ben nu al enthousiast voor de volgende evenementen die ik bij kan wonen, waar ik de kracht van samenwerking wederom zal ervaren. De drupa, de Duitse beurs voor de printindustrie, staat al een tijdje op mijn verlanglijst. U leest er meer over in de voorbeschouwing op pagina 7. Ook de Dag van de Duurzame Verpakking, georganiseerd als afstudeerproject door studenten van de HAS Green Academy, zal binnenkort plaatsvinden en wil ik zeker bezoeken. Het is een landelijk kennisevent en onderdeel van het Innovatieprogramma Circulaire Verpakkingen Oss Over dit evenement leest u meer op pagina 35. Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Celeste Roberts (hoofdredacteur) c.roberts@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Mei 2024 | 10e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 Special E-COMMERCE & LOGISTIEK Coverstory Verpakkingsopleidingen van Packademy: ‘Wij vinden dat leren ook gewoon leuk mag zijn’ Celeste Roberts Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht c.roberts@gpmedia.nl DE VISIE INTERESSE IN HET WERK VAN BRANCHEGENOTEN EN HECHTE SAMENWERKING TUSSEN VERSCHILLENDE KETENSPELERS HEBBEN ALLEEN MAAR VOORDELEN

4 PAKKRACHT NR 2 2024 INHOUD P. 22 COVERSTORY: PACKADEMY Packademy is het nieuwe kenniscentrum van GetPact dat bedrijven en organisaties met onder andere workshops, opleidingen en advies helpt bij diverse verpakkingsvraagstukken. Ook op het gebied van duurzaamheid en ketensamenwerking. In de trainingen en opleidingen neemt Packademy mensen mee in de wereld van verpakken. Pakkracht sprak met Edward Fuchs van GetPact en Stefan Hermsen, die leidinggeeft aan Packademy P. 16 EMPACK NABESCHOUWING Op 9,10 en 11 april is er weer volop genetwerkt bij Empack in Evenementenhal Gorinchem. Het was wederom een drukbezochte en inspirerende editie. De toevoegingen van De Showroom, Pitch-Pack-Plein en het kennistheater zorgde voor een boeiende ervaring tijdens de beurs. We spraken Roos Ouwerkerk van Easyfairs. P. 21 CASESTUDY: NODEMA BIJ WEHKAMP RETAIL GROUP Nodema B.V. uit Weesp integreerde een BVM-verpakkingsmachine in de lijn van Wehkamp Retail Group. De redactie van vaktijdschrift Pakkracht ging in gesprek met Dennis Masereeuw en Gijs Kurvers van Nodema en sprak ook Jan Fennema, Packaging Manager bij Wehkamp Retail Group. P. 14 LANTECH OPTIMALISEERT LOGISTIEK Het volledig geautomatiseerde Parcel Pack systeem van Lantech produceert trays in brievenbusformaat. E-commerce retailers en fulfilment serviceproviders profiteren van deze efficiënte pakketlogistiek. 16 21 22 14

PAKKRACHT NR 2 2024 5 25 P. 28 BEDRIJFSNIEUWS DS SMITH DS Smith investeert 6 miljoen euro in een ultramoderne 4-kleuren verwerkingsmachine voor zijn verpakkingsfabriek in Eerbeek als reactie op de groeiende vraag naar duurzame alternatieven voor plastic en op papiervezels gebaseerde verpakkingen P. 35 DAG VAN DE DUURZAME VERPAKKING Op 19 juni 2024 zal de vijfde editie van De Dag van de Duurzame Verpakking plaatsvinden. Na de succesvolle voorgaande edities zal ook dit jaar de complete verpakkingsindustrie weer samen komen met als doel: kennis delen, elkaar inspireren en nieuwe connecties aangaan. P. 40 UITGEBREID PORTFOLIO WEBER Weber Food Technology heeft een toonaangevende positie verworven binnen de voedingsmiddelenindustrie dankzij haar complete verwerkings- en verpakkingslijnen. Maar vandaag de dag staat Weber voor veel meer. Het portfolio is de afgelopen jaren voortdurend uitgebreid met oplossingen voor andere producten marktsegmenten. Dit bewees de Duitse systeemaanbieder onlangs tijdens Anuga FoodTec. P. 25 ZWAGER TECHNIEK Zwager Techniek heeft de samenwerking met Reepack uitgebreid. Het Italiaanse machinemerk presen teerde onlangs een tweetal nieuwe machines die bij uitstek geschikt zijn voor de voedingsmiddelenindustrie. Onze redactie liet zich tijdens Empack door Nicole Jordens bijpraten over de nieuwste ReeFlow 200 (flowpacker) en ReeMaster (traysealer). 35 40 28

6 PAKKRACHT NR 2 2024 KORT NIEUWS De nieuwe generatie producten is een logische opvolger van het succesvolle EKS-systeem en heeft vele voordelen op het gebied van digitale toegangscontrole en de selectie van een safe operating mode. Templateprojecten met vooraf gedefinieerde functies en gegevensvelden hebben het programmeerwerk dat nodig is om het systeem te integreren tot een minimum beperkt. Huidige vereisten, inclusief beveiligingsfactoren, zijn bijvoorbeeld vanaf het begin in overweging genomen. Eenvoudige integratie Euchner maakt gebruik van PROFINET voor communicatiedoeleinden, samen met betrouwbare, veilige halfgeleideruitgangen. De PROFINET-switch die deel uitmaakt van het systeem maakt de integratie ervan in een uitgebreid bussysteem zeer eenvoudig. De 1-of-n veilige uitgangen zijn rechtstreeks verbonden met een veilig besturingssysteem en worden daar geëvalueerd. Dit maakt het mogelijk om een veilige bedrijfsmodus op het hoogste veiligheidsniveau, bijvoorbeeld PLe, te selecteren. In plaats van de volledige selectie van safe operating modes in het besturingssysteem te programmeren, zoals in het verleden het geval was, kunnen klanten nu een geschikt project selecteren en eenvoudig individuele Het nieuwe Electronic-Key-System EKS2, ontwikkeld door Euchner in de Duitse stad Leinfelden-Echterdingen, is de nieuwste generatie sleutelsystemen. Het nieuwe product voldoet aan drie doelstellingen: het is eenvoudig te implementeren, eenvoudig te bedienen en eenvoudig aan te passen. Het is voor Euchner als specialist in veiligheid hierbij vanzelfsprekend om de nadruk te leggen op safety engineering. BLUEPRINT AUTOMATION PRESENTEERT SPIDER 200I CASE PACKER Deze nieuwe toevoeging aan de Spider-serie, waar ook de Spider 100i en Spider 300i deel van uitmaken, biedt oplossingen voor diverse verpakkingsbehoeften. De Spider 100i is ideaal voor producten die horizontale doosvulling vereisen en de Spider 300i voor zowel verticale als horizontale vulling. Een van de opvallende optionele functies van de Spider-serie is het geavanceerde productverificatiesysteem. Voordat producten door de case packer worden ingenomen, worden ze gecontroleerd om nauwkeurigheid en kwaliteit tijdens het secundaire verpakkingsproces te waarborgen. Meer informatie: BluePrint Automation www.blueprintautomation.com BluePrint Automation, een toonaangevende speler in geautomatiseerde oplossingen voor secundaire verpakkingen, heeft onlangs de Spider 200i Case Packer geïntroduceerd, een innovatieve toevoeging aan de Spider-serie. De veelzijdige case packer combineert naadloos verticale vulling van dozen met een geïntegreerde RSC dozenoprichter en een sluitsysteem aan de boven- en onderkant. HET NIEUWE ELECTRONIC-KEY-SYSTEM EKS2 parameters configureren via het GSDML-bestand in hun configuratiesoftware. Andere voordelen zijn onder meer compacte afmetingen, industriële sleutels en een hygiënisch ontworpen leeseenheid. Meer informatie: Euchner Tel. +31 (0)78-615 4766 | www.euchner.nl

PAKKRACHT NR 2 2024 7 DRUPA HÉT PRIMETIME-EVENEMENT VOOR DE WERELDWIJDE GRAFISCHE INDUSTRIE Gedurende elf dagen zullen 1.427 exposanten uit vijftig landen zich verzamelen in Düsseldorf voor drupa, de grootste beurs voor printtechnologieën in Duitsland. Zij zullen hier de nieuwste innovatieve technologieën, oplossingen en onderwerpen presenteren die de (print) industrie nu en in de toekomst zullen beïnvloeden. Een breed scala aan speciale evenementen zal waardevolle knowhow opleveren. De focus van drupa dit jaar ligt op digitalisering en duurzaamheid. In deze zeer volatiele tijden, gekenmerkt door grote sociale en ook snelle technologische veranderingen en mondiale megatrends, moeten bedrijven reageren en anticiperen op belangrijke ontwikkelingen. Hiervoor wordt drupa op het juiste moment gehouden. De toonaangevende mondiale handelsbeurs voor printtechnologieën presenteert zowel de state-of-the-art van de industrie als een breed spectrum aan innovaties die de toekomst zullen vormgeven. De beurs biedt daarnaast mogelijkheden voor hoogwaardige kennisuitwisseling. Op een netto oppervlakte van ca. Op 140.000 m2 met achttien showhallen presenteren 1.427 exposanten uit vijftig landen het hele spectrum van actuele trends en visionaire ideeën binnen de printtechnologie. Van gerenommeerde wereldspelers tot ambitieuze nieuwkomers en start-ups – de lijst met geregistreerde exposanten is bijna een wie-is-wie van de grafische en verpakkingsindustrie. Een greep uit de exposanten bevat namen zoals Bobst, Canon, Comexi, Duplo, EFI, Epson, ESKO, Fujifilm, Heidelberg, Horizon, HP, Kodak, Koenig & Bauer, Kolbus, Komori, Konica Minolta, KURZ, Landa, Müller Martini, Ricoh, Scherm, Windmöller & Hölscher en Xeikon. Duurzaamheid en digitalisering De beperkte fossiele hulpbronnen en de CO2-uitstoot hebben ervoor gezorgd dat duurzaamheid een essentieel onderdeel is geworden van bedrijfsstrategieën voor de lange termijn. Afhankelijk van het gebruik van hulpbronnen maken de print- en verpakkingsindustrieën tegenwoordig al gebruik van productieprocessen die energie en hulpbronnen besparen. drupa legt de belangrijke feiten uit voor de duurzame productie van print- en verpakkingsoplossingen en welke trends zich binnen de sector ontwikkelen om het doel van een circulaire economie te bereiken. Digitalisering verandert analoge processen, terwijl kunstmatige intelligentie steeds meer taken op zich neemt. Drupa presenteert toptechnologieën over de gehele toegevoegde waardeketen van de industrie, met een speciale focus op toekomstige en transversale technologieën. Met dit scenario in gedachten zullen onderwerpen als de circulaire economie, automatisering, printen/ afwerken 4.0, kunstmatige intelligentie, platformeconomie en connectiviteit centraal staan in het conferentieprogramma en de expertforums. drupa cube Waarom is printen belangrijker dan ooit in het digitale tijdperk? Waarom beschouwen klanten bedrukte producten niet altijd als duurzaam? En hoe bereken je jouw ecologische voetafdruk? Het zijn slechts enkele van de onderwerpen die in 2024 in de drupa cube aan bod zullen komen. In ruim vijftig sessies biedt de conferentie inspiratie en expertise. Het programma biedt vijf keynotes van gerenommeerde internationale branchespecialisten en presentaties over onderwerpen als het vergroten van zakelijk succes, circulaire economie en duurzaamheid, de toekomst van drukwerk en verpakkingen, evenals sessies en best practice voorbeelden met betrekking tot nieuwe bedrijfsmodellen en trends. Meer informatie over het programma, partners en sprekers van elk speciaal forum is te vinden op www.drupa.de/de/Programm.

Altijd de juiste producten bij uw klanten, geen onnodige recalls Uw producten altijd traceerbaar Simpele integratie van onze systemen in uw lijn In de meest veeleisende productie-omgevingen printen, labelen en controleren Voorkom fouten met eenvoudige softwarekoppelingen 24/7 service ondersteuning • • • • • • ALTIJD DE BESTE TOTAALOPLOSSING! Coderen | Labelen | Inspectie | Software De beste service is voor ons vanzelfsprekend! Meer info! +31 (0)26 741 00 00 info@dekoningh.nl | www.dekoningh.nl PROFESSIONALS IN VERPAKKINGSTOEPASSINGEN Nodema De betrouwbare E-commerce verpakkingsspecialist Wat jij kunt bedenken, kunnen wij verpakken. Hogeweyselaan 77 in Weesp | tel. 0294 - 411 985 | info@nodema.nl | nodema.nl

PAKKRACHT NR 2 2024 9 E-COMMERCE Er wachten enorme kansen voor e-commercebedrijven om hun omzet over de hele wereld veilig te stellen, niet alleen in eigen land. Voor ‘e-tailers’ die de sprong naar cross-border verzending willen maken, is het belangrijk om aan de behoeften van de klanten te voldoen, in het land waarnaar ze willen verzenden. Het is niet ‘one-size-fits-all’. De inzichten in dit rapport kunnen een potentiële klant naar een koper leiden”, zegt Pablo Ciano, CEO van DHL eCommerce. Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking (55%) doet aankopen in buitenlandse webwinkels. 55% koopt kleding en shoenen, 32% gaat op zoek naar sport-, vrijetijd- en hobbyitems en 21% van de Nederlanders winkelt voor make-up en verzorgingsartikelen. De producten die Nederlanders in buitenlandse webwinkels kopen, komen vooral uit China (49%), Duitsland (32%) en de Verenigde Staten (19%). NEDERLANDSE ONLINE-WINKELGEWOONTES DHL eCommerce laat ieder jaar een onderzoek uitvoeren naar het onlinewinkelgedrag van klanten. De resultaten zijn verzameld in twee rapporten: een internationaal rapport, gezien vanuit zes mondiale regio’s, en een diepere duik in specifiek de Europese e-commercemarkt. Daarnaast werden enkele landen apart genomen om naar het verkoopgedrag te kijken. Een van de landen waarop DHL inzoomde, was Nederland. Met inzichten in hoe shoppers denken, zich gedragen en producten kopen, bieden deze onderzoeken waardevolle en praktische informatie om cross-border verkoop te stimuleren. Koopjesjagers Het meeste wat Nederlandse kopers willen hebben, kunnen ze in eigen land verkrijgen, luidt het rapport. Maar ze kijken graag over de grenzen voor koopjes en lagere prijzen. Dit is volgens het onderzoek van DHL de grootste reden dat Nederlanders producten kopen in het buitenland. 57% van de online winkelaars benoemde het als een reden. Ook hogere retourkosten lijken geen probleem te zijn voor de Nederlandse online winkelaar. Slechs 37% van de respondenten vindt gratis verzendkosten een vereiste, alhoewel 51% van de Nederlanders aangeeft dat simpel en gratis retourneren hen wel meer zou stimuleren om in het buitenland hun geld uit te geven. Ook duidelijke informatie over importkosten en alternatieven voor thuisbezorging (zoals pakketkluisjes of bezorging bij een pakketpunt) worden door Nederlanders op prijs gesteld. DHL meldt dat 62% van de Nederlandse bevolking een online bestelling afkapt als ze niet tevreden zijn met de verzendopties. Dingen die Nederlanders het meest tegenhouden om in buitenlandse webshops te winkelen, zijn de langere wachttijden en het feit dat ze veel producten in eigen land kunnen vinden. Duurzame keuzes Nederlanders worden zich steeds bewuster van de impact die ze hebben op het milieu door online winkelen, maar slechts de helft van de respondenten melden dat zij duurzaamheid belangrijk vinden bij het maken van een online bestelling. De andere helft van de bevolking wil meer betalen voor een duurzame verzendverpakking (45%) of groener transport (43%). Meer informatie: www.dhl.com

10 PAKKRACHT NR 2 2024 E-COMMERCE DUURZAME PAPIERBESCHERMING VOOR PAKKETJES Fromm zet zich in om twee problemen op te lossen in de wereld van de e-commerce: beschadigde producten en overbodig verpakkingsmateriaal. Fromm introduceert de Paperpad, een nieuw papierkreukelsysteem dat papierbescherming voor verzendpakketjes maakt van 100% gerecycled en recyclebaar papier. De 4 stappen bij maatwerk inpakplaatsen Omdat iedere klant andere behoeften en wensen heeft, kan Paperpad op maat worden gemaakt. Hiertoe doorloopt Fromm 4 stappen. 1. Identificatie De eerste stap is identificatie. Tijdens een gezamenlijke intake inventariseert Fromm de behoeften en vereisten van de klant. 2. Integratie Daarna komt integratie 2D/3D tekeningen. Binnen twee weken ontvangt de klant een offerte, inclusief de doorlooptijd, van Fromm. 3. Productie Hierop volgt productie. Het paperpadsysteem wordt op maat gemaakt. 4. Installatie Als laatste komt installatie en inbedrijfstelling. Meer informatie: Fromm | Tel. +31 (0) 30 606 67 00 | E-mail: info@fromm.nl | www.fromm.nl Met de Fromm Paperpad zetten bedrijven in de logistiek een grote stap richting duurzaamheid. De Paperpad gebruikt 100% gerecycled en recyclebaar papier biedt optimale bescherming door middel van Fromms gepatenteerde kreukelmethode. Zo gebruik je zo min mogelijk papier per pakketje. Door perforatielijnen en vouwen in het papier is het makkelijk aan te passen aan dozen met uiteenlopende afmetingen en door de geoptimaliseerde compactheid van het papier is het stootbestendiger dan voorheen. Hierdoor is er minder beschermend papier nodig per pakketje, waardoor de omvang van de dozen ook kleiner wordt. Ook gebruikt het systeem geen lijm. Veilig en efficiënt Paperpad werkt zonder (afsnij)messen, wat zorgt voor meer veiligheid op de werkvloer. Daarnaast is de paperpad vrijwel onderhoudsvrij. Er hoeven geen afgesleten messen vervangen te worden en het bijvullen van het papier is eveneens eenvoudig. De Paperpad is op verschillende manieren te gebruiken. Manueel met een voetpedaal of knop, of geïntegreerd in een automatische lijn. Het compacte systeem past in kleine werkruimtes. Verder biedt Paperpad hoge volumeopbrengst en hoge drukbestendigheid en door de geluidsdempende behuizing is de Fromm Paperpad een geluidsvrij systeem. Monoverpakkingen Klanten houden van eenvoud, weet Fromm. Naast gemak en plezier bij het uitpakken vormt ook het weggooien van het verpakkingsmateriaal voor de eindklant een belangrijk onderdeel van de uitpakbeleving. Hoe eenvoudiger en duurzamer, hoe beter. E-commercebedrijven willen daarom bij voorkeur dat het verpakkingsmateriaal maar in één soort afvalcontainer weggegooid hoeft te worden. De Paperpad voldoet aan deze eis. De papieren pads kunnen eenvoudig plat worden gemaakt en bij het oud papier worden weggegooid.

PAKKRACHT NR 2 2024 11 TRANSPORTBANDEN U kunt bij M.C. Technology terecht voor de logistieke oplossingen van Belt Technologies. Dit Amerikaanse bedrijf is specialist op het gebied van metalen strippen, banden en conveyersystemen. Met behulp van geavanceerde technologie en innovatieve productieprocessen, maakt Belt Technologies al vijftig jaar metalen transportbanden, timingbanden en poelies. Breed inzetbaar Metalen riemen worden in een brede range van industrieen toegepast en zijn duurzaam, schoon en nauwkeuriger dan schakel/ketting-, rubberen- of PVC-banden. Ze zijn sterk, hebben geen rek en zijn geschikt voor hoge temperaturen. Dat maakt deze logistieke oplossing uitermate geschikt voor het transporteren en positioneren van diverse producten in onder andere de chemische-, voedingsmiddelen- en verpakkingsindustrie. Metalen banden bezitten bovendien de benodigde eigenschappen om ingezet te worden in uiteenlopende verpakkingsapplicaties, zoals conveyers, kartonverpakkingen en heatsealers. DE VOORDELEN VAN METALEN TRANSPORTBANDEN Aandrijf- en besturingstechniek zijn de kernwoorden van M.C. Technology. Het bedrijf uit Heerhugowaard is in de basis een technische handelsonderneming met ruim 25 jaar ervaring en is gespecialiseerd in stappenmotoren, sledes, geleidingen, lineaire actuatoren en metalen transportbanden. Goed toepasbaar bij robotics Diverse drive tapes en timing poelies worden toegepast bij robotische toepassingen. Mechanische speling, zoals backlash, zorgt voor onnauwkeurigheid en speling in de robot. Roestvrijstalen drive tapes zijn daarin een goede oplossing voor nauwkeurige positionering. Denk hierbij aan toepassingen als automated material handeling, LCD-Solar-Wafer productie of bij de inzet van robotische armen. Geautomatiseerde batterijproductie De roestvrijstale banden van Belt Technologies zijn tevens een ideale oplossing voor de productie van batterijen, zoals lead-acid, lithium-ion en nickelbatterijen. Doordat er vrijwel geen rek in het materiaal zit, kunnen de items nauwkeurig gepositioneerd worden, ook bij meerdere banden die parallel aan elkaar lopen. De bewegingen van de machine zijn daardoor zeer nauwkeurig te regelen. Bovendien zijn de RVS-banden in hoge mate resistent tegen chemische corrosie, eenvoudig te reinigen en weerbaar tegen chemische bijproducten en schoonmaakmiddelen. Belt Technologies kan deze banden tevens voorzien van een vacuümpatroon om producten, zoals batterijcomponenten, op positie te houden en coatings voor maximale performance. Meer informatie: M.C. Technology Tel. +31 (0)72-5717821 | www.mctechnology.nl Metalen transportbanden zijn breed inzetbaar in verschillende industrieën Metalen transportbanden in de zonnepanelenindustrie

Etipack BV I Weidehek 125-D | 4824 AT Breda | Nederland T: +31 (0)76 542 26 60 I info@etipack.nl | www.etipack.nl Member of Possehl Identification Solutions www.possehl-identification.com Stappenmotoren en besturingen Voor iedere applicatie de juiste combinatie Super- en XTreme Torque stappenmotoren Drivers en controllers in de vermogensrange van 12 t/m 200 Vdc / max. 12 Amp. Nu ook met AC input van 18-115 VAC / 230 VAC. RS232/485, USB, CANbus, Modbus RTU/TCP-IP, EtherCat, Profinet, digitale en analoge I/O. Closed Loop incremental / absolute encoders. BESTURINGSTECHNIEK AANDRIJVEN LINEAIRE TECHNIEK COMPONENTEN Buys Ballotstraat 31 1704 SK Heerhugowaard Tel. +31 (0)72-5717821 info@mctechnology.nl www.mctechnology.nl Nieuwe serie Nema 8, 20x20 mm. Houdkoppel tot 6 Ncm. Nema 42, 110x110 mm. Houdkoppel tot 32 Nm. Stappenmotoren beschikbaar in Nema size 8 t/m 42. Optioneel met encoder, houdrem, reducties, aangepaste as, kabelsets. Uitvoeringen voor cleanroom en vacuümomgeving. Ook met geïntergreerde controller. TECHNOLOGY IN MOTION

PAKKRACHT NR 2 2024 13 Marion Richter, oprichter van Lytz – The Packaging Recruiter, neemt je in haar column mee in de verhalen van mensen uit de verpakkingsindustrie. Want we staan voor een grote uitdaging: de transitie naar een duurzame sector. Een duurzame verpakkingsindustrie gaat over meer dan verpakkingen, materialen en techniek. Deze transitie gaat ook - en vooral - over mensen. Hoe zorg je dat zij die transitie versnellen? Marion Richter KRACHTPATSER (M/V/X) Nu denk je waarschijnlijk: daar gaan we weer, de zoveelste klaagzang over de beruchte Generation Z. En inderdaad, de kranten staan er de laatste tijd weer vol van, vooral nu met de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Alle vooroordelen komen langs: het is moeilijk met hun samen te werken, ze eisen veel en doen weinig, willen alleen parttime werken en zijn snel weer weg als het gras ergens anders groener is. Waar moet het heen met onze maatschappij als dit de toekomst is?! Maar wat als de mentaliteit en het gedrag van deze jongeren die de komende jaren de arbeidsmarkt betreden, in de toekomst de norm gaan worden en een nieuwe manier van kijken naar werk zullen inluiden? Dat de dingen waar we nu over klagen, zoals deeltijdwerk en de balans tussen werk en privé, over tien jaar normaal zijn omdat jongeren er nu op aandringen en zo een nieuwe realiteit creëren?! Generatieconflicten bestaan al zolang er mensen zijn; zelfs Plato en Aristoteles klaagden over het arbeidsethos van de jongere generatie. Maar zonder de dingen anders te doen, zou er geen vooruitgang zijn en zou bijvoorbeeld de zaterdag nog steeds onderdeel zijn van de werkweek. In zijn boek “Work Survive Balance” verrast de Duitse Hans Rusinek, o.a. docent voor het vak “Future of Work”, met een andere kijk op werken en stelt hij, dat de toekomst van arbeid nauw samenhangt met de toekomst van onze planeet. Volgens Rusinek zitten we momenteel in een vicieuze cirkel van werk en consumptie: we werken om te kunnen consumeren en creëren door consumptie ook weer werk. En dat steeds meer, meer en meer. Hij noemt het zelfs een wereldvernietigende cyclus, die geen ruimte laat voor zinvolle arbeid en ons afleidt van maatschappelijke en politieke problemen. Volgens Rusinek is het daarom niet meer dan logisch, dat alleen diegenen kritische impulsen kunnen geven, die nog niet (volledig) in het arbeidsleven geïntegreerd zijn, zoals afstudeerders, kunstenaars of starters op de arbeidsmarkt. Dus eigenlijk zit er maar een ding op: niet meer mopperen over de onredelijk lijkende eisen van de jeugd van tegenwoordig, over hun ogenschijnlijke luiheid en hun verlangen naar een ontspannen en zinvol leven. Want als we hun ideeën over werken en leven serieus nemen, kan het zo maar zijn, dat we nu aan de vooravond van een nieuw tijdperk staan en de desastreuze cirkel van werk en consumptie doorbroken zal worden. Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work of sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. “WORK SURVIVE BALANCE” Kortgeleden interviewde ik een jonge verpakkingstechnoloog, die vooral zingeving en vrijheid in haar werk miste en ondanks een fors salaris en leuke collega’s uiteindelijk zelf ontslag nam. Een dag later had ik een junior accountmanager aan de telefoon, die pas een half jaar geleden begonnen was bij zijn huidige werkgever, een hippe food-startup. Op mijn vraag, waarom hij nu al weer zou willen wisselen, kwam zonder nadenken: voor duizend euro meer per maand ga ik wel over.

14 PAKKRACHT NR 2 2024 E-COMMERCE Kleine footprint De TE Parcel trayopzetter en LA Parcel dekselopzetter met een kleine footprint zijn ontworpen voor efficiënte ruimtebesparing en gebruiksgemak. Met zijn volledig afgesloten ontwerp zorgt de combinatie voor maximale veiligheid en minimaliseert het de blootstelling aan externe elementen. Het ergonomisch ontworpen plano-magazijn maakt het gemakkelijk om tray-plano’s aan te vullen en te hanteren, wat vermoeidheid vermindert tijdens langdurig gebruik. 1.000 trays per uur Met een indrukwekkende snelheid van 1.000 trays en deksels per uur bieden deze machines snelle en betrouwbare productieprestaties. Dankzij zijn eenvoudige en nauwkeurige aanpassingen is het mogelijk om snel de gewenste instellingen te bereiken, wat de productiviteit verhoogt en de kans op fouten verkleint. Bovendien maakt het unieke ontwerp het mogelijk om trayformaten te wijzigen in slechts vijf tot zeven eenvoudige stappen. Het aanpassen aan verschillende productie behoeften verloopt hierdoor moeiteloos. Met de TE Parcel en LA Parcel kunnen bedrijven volgens Lantech hun productieprocessen optimaliseren en tegelijkertijd voldoen aan de hoogste normen voor kwaliteit en efficiëntie. Beide machines zijn ook los verkrijgbaar. NIEUW LANTECH PARCEL PACK SYSTEEM OPTIMALISEERT LOGISTIEK Lantech heeft haar nieuw ontwikkelde verpakkingsoplossing gepresenteerd op de Empack beurs in Gorinchem. Het volledig geautomatiseerde Parcel Pack systeem produceert trays in brievenbusformaat. E-commerce retailers en fulfilment serviceproviders profiteren van deze efficiënte pakketlogistiek. De TE Parcel Tray opzetmachine en de LA Parcel dekselmachine produceren tot 1.000 perfect rechthoekige golfkartonnen brievenbuspakketten per uur. Deze compacte systemen zijn eenvoudig te integreren in de verzendafdelingen van e-commerce of fulfillment diensten. Kenmerken Parcel-machines • Stevige transportverpakking in brievenbusformaat bespaart verzendkosten • Het dempende effect van golfkarton beschermt tegen productbeschadiging • Het pakket heeft geen opvulmateriaal nodig • Het kleine formaat optimaliseert de belading van vrachtwagens • Dit resulteert in vermindering van de CO2-uitstoot • De aanwezigheid van de ontvanger bij levering is niet vereist Over Lantech De fabrikant van verpakkingsmachines Lantech is wereldwijd marktleider op het gebied van Stretchwikkelaars en robuuste en efficiënte karton- en trayverwerkingsmachines. Het Amerikaanse familiebedrijf werd opgericht in 1972, ontwikkelde 's werelds eerste roterende stretchwikkelaar en heeft deze technologie sindsdien voortdurend geoptimaliseerd. Vandaag de dag heeft Lantech ongeveer 750 mensen in dienst. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Malden, Nederland. Meer informatie: Lantech Tel. +31 (0) 485 751 700 | www.lantech.com

“ECHT WAAR” “DOYPACKS” Hersluitbaar Licht en waterdicht Aroma en zuurstof bescherming Recyclebaar 250 ML 500 ML Hersluitbaar Licht en waterdicht Aroma en zuurstof bescherming Recyclebaar UW PRODUCT WAARDEVOL VERPAKT WWW.ADELMO.NET NIEUW! ‘DOYPACKS’ BINNEN 5 MINUTEN BESTELD UW EIGEN DESIGN BINNEN 5 DAGEN GELEVERD IN DE BENELUX 250 ML 500 ML NIEUW! ‘DOYPACKS’ WWW.ADELMO.NET BINNEN 5 MINUTEN BESTELD UW EIGEN DESIGN BINNEN 5 DAGEN GELEVERD IN DE BENELUX GA NAAR DEMOZA OF WWW.ADELMO.NET 250 ML 500 ML Recyclebaar Hersluitbaar Licht & waterdicht Aroma & zuurstof bescherming Doypacks KS’ WWW.ADELMO.NET NIEUW! ‘DOYPACKS’ Cor Rijken Verpakkingen Benelux pouch partner Adelmo 5 dagen T Binnen 5 minuten besteld, binnen 5 dagen geleverd in de Benelux 250 ML 500 ML uw eigen ontwerp binnen 5 minuten besteld binnen 5 dagen geleverd. info op www.cor-rijken.nl of bel (0031) 575 448430

16 PAKKRACHT NR 2 2024 TERUGBLIK EMPACK De bezoekersaantallen overstegen de zesduizend bezoekers over drie dagen, waarbij vooral dag één en twee drukbezocht waren. “Dit was de eerste volwaardige Empack Gorinchem na corona en we hebben meer bezoekers mogen ontvangen dan tijdens de vorige editie. Daar zijn we ontzettend tevreden over”, benadrukt Roos. Ook onder de exposanten was het behoorlijk druk. “De beurshal beneden was bruisend met talloze exposanten, waardoor we daar eigenlijk niet veel meer kunnen uitbreiden. Op de tweede verdieping hebben we dit jaar verder geëxperimenteerd om zo Next Level er nog meer bij te betrekken aangezien we hier kunnen uitbreiden in de toekomst. Daarom hadden we ervoor gekozen om daar partners, de foodcorner en area’s zoals de consumentenverpakkingsstraat en de co-packers square te plaatsen. Hierdoor raakten bezoekers vertrouwd met de tweede verdieping en waren we er zeker van dat ze deze zouden bezoeken”, vertelt Roos. Pitch-Pack-Plein Het Pitch-Pack-Plein was een groot succes deze beurseditie. “Op dag één was het zo drukbezocht dat we het de volgende dag hebben verplaatst naar een plek met nog meer ruimte”, vertelt Roos. Op dag één stond het Pitch-Pack-Plein in het thema van Automation for Packaging. “We hoorden geluiden vanuit de markt dat hier interesse naar was. En kijkend naar de enorme opkomst werd dit volledig bevestigd. Daar doen wij het natuurlijk voor.” Op dag twee vond Pitch Your Circular Product plaats. Deelnemers maakte kans op de ‘Circular Product Award’ middels de jurering van circulairexperts Charles van Reij (Cradle to Cradle), Caroli Buitenhuis (Green Serendipity) en Chris Bruijnes (KIDV). “Het Pitch Your Product werd vorige jaar voor het eerst geïntroduceerd, dit jaar wilde we GESLAAGDE EMPACK GORINCHEM MET DE NADRUK OP DUURZAAMHEID EN INNOVATIE Op 9,10 en 11 april is er weer volop genetwerkt bij Empack in Evenementenhal Gorinchem. Het was wederom een drukbezochte en inspirerende editie. De toevoegingen van De Showroom, PitchPack-Plein en het kennistheater zorgde voor een boeiende ervaring tijdens de beurs. “Voor ons was dag één al een succes momentje als beursorganisator, wanneer alles klaar staat, machines draaien, je het geroezemoes hoort en de eerste bezoekers binnen komen lopen”, vertelt Roos Ouwerkerk, Content Coördinator. meer aandacht besteden aan circulariteit. De winnaar was Thijs Wester van PAKT B.V., hij nam de award in ontvangst na een boeiende pitch over ‘de herbruikbare toekomst van glazen verpakkingen’”, vertelt Roos. Dag drie stond in het teken van consumentenverpakkingen, waarbij Empack een leuke samenwerking had met Now New Next die een uitgebreid onderzoek hebben gedaan naar hoe we gaan verpakken in 2030, 2040 en 2050. “Tijdens Empack deelde de twee dames hun eerste resultaten, waar ontzettend veel interesse naar was onder bezoekers. We zien hierbij het belang van gericht zijn op de toekomst”, vertelt Roos. Ze voegt toe: "In de grote congreszaal vond het kennistheater plaats, waar we al vele jaren met waardevolle kennispartners samenwerken, waaronder HAS Green Academy, NRK Verpakkingen en Brightlands. Deze partners verzorgden presentaties over de uitdagingen in de verpakkingsindustrie en hoe we hier toekomstgericht op kunnen inspelen. We willen de volgende editie dit kennistheater net zoals het Pitch-Pack-Plein meer open en vrijblijvender maken, zodat bezoekers sneller kunnen aanschuiven.” Empack Going Green Een uitdaging waar de organisatoren van Empack druk mee bezig zijn, is het verduurzamen van de beurs. Zo hadden ze deze editie voor het eerst geen papieren plattegronden meer. De plattegrond kon je bekijken via een QR-code. “Daarnaast hebben we dit jaar gekozen voor een nieuw presentje voor alle exposanten die hun deelname voor één van de volgende edities wederom hebben vastgelegd. Waar we voorheen een fles bubbels cadeau deden, zijn we vanaf dit jaar officieel bomenpartner van Trees For All en hebben we twee bomen per bevestigde deelname cadeau gedaan. Waarvan één boom wordt gepland in Nederland en de andere in Madagaskar. Deze aanpassing is ontzettend goed

PAKKRACHT NR 2 2024 17 ontvangen; het gaf velen een beter gevoel, omdat ze zelf ook volop bezig zijn met het verduurzamen van hun ondernemingen. We zijn natuurlijk nog lang niet klaar met verduurzamen: zo zijn we bezig met herbruikbare materialen die we opnieuw kunnen inzetten bij volgende beurzen”, aldus Roos. Empack is dus al goed bezig, maar blijft zichzelf verbeteren en vernieuwen. “Onder het mom van Empack Going Green hadden we voor het eerst een showroom staan. In deze showroom stonden tweedehands en refurbished machines die meteen gekocht konden worden. Dit was de eerste keer dat we dit deden en we gaan nog rond de tafel, hoe we dit kunnen verbeteren en groter kunnen maken. Uiteindelijk hebben we de ambitie om er een veiling van te maken”, aldus Roos. Zowel de bezoekers als de exposanten waren buitengewoon tevreden met deze editie van Empack Gorinchem. “We kregen het grootste compliment dat we kunnen ontvangen van een exposant: ‘De kwaliteit van de bezoeker is on-point’. En als dat ook nog eens gepaard gaat met grote aantallen zoals dit jaar, dan is dat een win-win situatie!” De volgende editie van Empack vindt 2 en 3 april 2025 plaats in de Brabanthallen, samen met Packaging Innovations. Meer informatie via www.empack.nl DE BEURSHAL BENEDEN WAS BRUISEND MET TALLOZE EXPOSANTEN, EN VOLGEND JAAR BREIDEN WE NOG VERDER UIT

18 PAKKRACHT NR 2 2024 TERUGBLIK EMPACK

PAKKRACHT NR 2 2024 19 WE KREGEN HET GROOTSTE COMPLIMENT: ‘DE KWALITEIT VAN DE BEZOEKER IS ON-POINT'

Telefoon +31-345-512747 | www.degrootbv.nl MERKEN DIE WERKEN:

E-COMMERCE Hij vervolgt: “Als het kan, en het product het toelaat, gaat het in een kunststof verpakking. De artikelen worden per order op de band gelegd van de BVM Comtex en gaan vervolgens langs een geïntegreerde scanner. Daarna wordt het product door de BVM-machine in een folieverpakking verpakt, die precies aansluit op de afmetingen van het product. Vervolgens wordt de verpakking in dezelfde machine aangedrukt waardoor alle extra lucht uit de verpakking verdwijnt. In het gehele logistieke traject vervoeren we daardoor veel minder volume ten opzichte van dozen, zowel in het transport naar de klant als in de retourstroom. Zelfs in een op maat gemaakte doos zit nog twintig tot dertig procent lucht, maar in een folieverpakking is de hoeveelheid lucht minimaal. Dit maakt de folie op het gebied van duurzaamheid een heel verantwoorde keuze.” De folieverpakkingen bieden nog meer voordelen op het gebied van duurzaamheid. Fennema legt uit: “De BVM-machine is voorzien van een rol met 2,5 kilometer folie, gemaakt van gerecycled materiaal en is zo dun als technisch mogelijk. Kunststof heeft een imagoprobleem. Klanten zien dozen vaak onterecht als de duurzamere optie, maar WRG wil juist uitbreiden op het gebied van kunststof, omdat het een duurzame keuze is. De combinatie van het verminderde volume in transport en de folie van gerecycled materiaal is natuurlijk heel mooi.” Meer informatie: Nodema B.V. Tel. +31 (0) 294 411 985 | E-mail: info@nodema.nl | www.nodema.nl Nodema B.V. uit Weesp specialiseert zich al 37 jaar in de verkoop van verpakkingstoepassingen en verricht daarbij ook service en onderhoud aan deze machines. “Onze focus ligt, in het bijzonder, op folieverpakkingsmachines, etiketteermachines, feeders en verbruiksmaterialen”, zegt Nodema’s oprichter Dennis Masereeuw. “Wij vertegenwoordigen een achttal buitenlandse leveranciers en verzorgen het gehele traject voor deze machines: verkoop, installatie, onderhoud en de verkoop van onderdelen en gebruiksmaterialen.” De redactie van vaktijdschrift Pakkracht ging in gesprek met Masereeuw en Gijs Kurvers, algemeen directeur van Nodema en sprak ook Jan Fennema, Packaging Manager bij Wehkamp Retail Group, waar Nodema verpakkingsmachines van BVM in de lijn heeft geïntegreerd. Nodema is de vaste partner van verschillende leveranciers van verpakkingstoepassingen voor de e-commercesector, zoals Herma, Kraus, en BVM in Nederland. Kurvers: “Wij zorgen ervoor dat klanten voor alles over deze machines bij Nodema terechtkunnen. Hierdoor kunnen klanten sneller aan service, onderhoud en onderdelen worden geholpen. Deze machines vormen vaak een essentieel deel van de organisatie, dus het is belangrijk dat storingen snel worden verholpen en stilstand wordt voorkomen. Door deze allesomvattende service weten inmiddels veel e-commerce bedrijven ons te vinden voor het verpakken van hun producten, zowel bij uitgaande als retourenprocessen.” Klantcase: Wehkamp Retail Group Nodema levert machines en verzorgt het onderhoud voor grote spelers in de e-commerce, zoals Wehkamp Retail Group (WRG), waar Nodema twee machines van BVM installeerde. “In 2015 zijn we gestart in ons nieuwe geautomatiseerde Distributiecentrum in Zwolle”, vertelt Fennema. “We kozen toen onder meer voor twee verpakkingsmachines van BVM en kwamen zo terecht bij Nodema. WRG verpakt producten veelal geautomatiseerd. Dit doen we voor een klein gedeelte in dozen. Grote orders of breekbare producten gaan bijvoorbeeld in een doos. Maar WRG verkoopt ook veel fashion, en dit kan prima in een kunststof zak.” PAKKRACHT NR 2 2024 21 WEHKAMP: “ALS HET KAN, GAAT HET IN EEN KUNSTSTOF FOLIEVERPAKKING VAN BVM”

22 PAKKRACHT NR 2 2024 COVERSTORY: PACKADEMY “WIJ VINDEN DAT LEREN OOK GEWOON LEUK MAG ZIJN’’ Het gebouw OpZeezand in Noord-Amsterdam is een hotspot voor inspiratie. Het heeft de vorm van een vrachtschip en is een bruisende werkomgeving voor jonge, innovatieve bedrijven. “Elk van deze bedrijven is een zeecontainer op dit vrachtschip, vertelt Edward Fuchs, eigenaar van ‘zeecontainer’ nummer 39K. Het thuishonk van de drie bedrijven GetPact, PIM.Today en sinds 1 februari Packademy. Packademy is het nieuwe kenniscentrum van GetPact dat bedrijven en organisaties met onder andere workshops, opleidingen en advies helpt bij diverse verpakkingsvraagstukken. Ook op het gebied van duurzaamheid en ketensamenwerking. In de trainingen en opleidingen neemt Packademy mensen mee in de wereld van verpakken. Pakkracht sprak met Edward Fuchs van GetPact en Stefan Hermsen die leidinggeeft aan Packademy. “Werken en leren moeten leuk zijn”, zegt Edward. “Vooral in deze tijd. Dat is ons uitgangspunt bij Packademy. Stefan beaamt dat: “We ontwerpen leuke, leerzame workshops en cursussen. Bij het geven van de trainingen staat voor ons een prettige, informele sfeer en interactie voorop. We geven de training niet in een schoolse setting, maar in een relaxte lounge-sfeer. Met soms het lunchbord op schoot. Zo delen we onze schat aan praktische kennis en inzichten toegankelijk en laagdrempelig. Doordat de deelnemers elkaars werk beter leren begrijpen en zo beter rekening met elkaar kunnen houden, maken we de verpakkingsketen én de sfeer binnen en tussen teams en ketenpartners beter.” Vanuit de grote vraag naar professionele begeleiding van verpakkingstrajecten is in 2010 GetPact opgericht, een onafhankelijk onderdeel van de FroQ groep. Edward: “We profileren ons graag als thought leader in de nichemarkt van verpakkingsartwork-ontwikkeling. Als onafhankelijke, betrouwbare partner met specifieke kennis van het vakgebied. Wij ondersteunen retailers, A-merken en fabrikanten bij het packaging project- of designmanagement, geven advies over de inrichting ervan. Ook kun je bij GetPact altijd terecht voor support op kennisonderwerpen als verduurzaming, wetgeving en de NutriScore. Met Packademy zetten we een volgende stap als thought leader.” Vak verder professionaliseren Enkele jaren geleden richtte GetPact samen met de HAS Green Academy onder leiding van Stefan Hermsen de bedrijfsopleiding Packaging Projectmanager op. “Samen delen we de ambitie om een bijdrage te leveren aan het verder professionaliseren van ons vakgebied, vertelt Edward. “De opleiding Packaging Projectmanager is in eerste instantie bedoeld voor iedereen die zich wil laten om- of bijscholen tot projectmanager op het gebied van verpakkingstrajecten. Maar de opleiding is ook heel geschikt voor andere mensen die in de packaging werken en hun kennis willen uitbreiden of updaten. In elf dagdelen lopen we met de cursisten door de hele keten van verpakkingen: van eerste idee tot productie. Tot nu toe hebben we deze cursus al zeven keer met veel succes gegeven en wij gaan hier met de HAS dan ook mee door.” Een veelheid aan vragen Edward vindt het belangrijk om kennis te delen: “We willen laten weten dat iedereen - retailers, fabrikanten, merkeigenaren - die tegen een specifiek probleem

PAKKRACHT NR 2 2024 23 aanloopt of vragen heeft over verpakkingen bij ons terechtkan. Klanten klopten al jaren bij GetPact aan met een veelheid aan vragen. Natuurlijk probeerden we ze altijd zo goed mogelijk te helpen. Zo ontstond bij ons uiteindelijk het idee voor de Packademy. Met de Packademy kunnen we als een onafhankelijke partij bedrijven en andere organisaties bij heel diverse vraagstukken adviseren en ondersteunen, en ze toegang geven tot alle kennis die we al die jaren hebben opgebouwd. We kenden Stefan al jaren. Met zijn ervaring in de bureauwereld en zijn grote expertise en enthousiasme als docent was hij voor ons meteen degene waarvan we wisten dat hij deze divisie van GetPact vorm kon geven.” De vrolijke sfeer die bij GetPact heerst en het enthousiasme van Edward en Stefan is meteen te merken. Stefan: “Dat vormgeven is inderdaad niet alleen inhoudelijk, maar mag je ook letterlijk nemen. We wilden zeker geen klaslokaalsfeer creeëren. We willen dat het voelt alsof je in je eigen huiskamer zit, of bij een gezellig café. Je mag die sfeer meteen bij binnenkomst voelen. We vinden dat leren leuk kan zijn!” Hele keten betrokken Packademy geeft een aantal basistrainingen, maar verzorgt ook specifieke trainingen op basis van klantvragen, vertelt Stefan: “We geven praktijkgerichte, tailormade trainingen, waarin we de hele keten en alle disciplines betrekken. Een organisatie kan bij ons aankloppen met een specifieke vraag. Onlangs hebben we onze eerste workshop over grafische druktechnieken gegeven. De opdrachtgever zag dat de verpakkingen die ze produceerden inconsistent waren. Zij realiseerden zich dat dit niet aan één projectmanager of drukwerkspecialist lag, maar dat de hele keten bij de oplossing betrokken moest worden. We hadden daarom veel verschillende disciplines hier in Amsterdam op bezoek: artworkers, structural designers, materiaalspecialisten, inkopers en marketeers. Die setting leverde de verschillende teams die bij ons langskwamen voor een sessie veel kennis en inzichten op. Hierbij is GetPacts ervaring in procesmanagement ideaal. Stefan: “Als een verpakkingstraject voor ons start, dan is er al veel werk aan voorafgegaan waar wij niet bij betrokken waren. Verschillende mensen zijn ermee bezig geweest en opeens komt het op het bordje van de projectmanager te liggen. Dan zie je pas hoe belangrijk het is om heel veel kennis en connecties te hebben. Daarom proberen we ervoor te zorgen dat mensen bij elkaar komen. Want zelden Stefan Hermsen Tiental jaren ervaring bij marketingproductie en designbureaus, gevolgd door meer dan een decennium HAS Green Academy waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling, implementatie en uitbouw van de opleidingsspecialisatie Packaging & Design. Deze expertise vormt de basis voor de bouw van Packademy. Edward Fuchs Na een carrière in de MarCom en mediawereld, werd Edward in 2017 directeur van GetPact, hét bureau voor packaging project management. Edward is de aanjager van nieuwe initiatieven in het packaging vak, zoals projectmanagement tool PIM.Today en nu de Packademy. zijn disciplines echt tegenstrijdig met elkaar. Als je het hebt over zaken als duurzaamheid, uitwerking of druktechnieken, dat moet je kennis gewoon met elkaar delen. Iedereen heeft een eigen belang, maar uiteindelijk heeft iedereen ook hetzelfde belang: een goed product neerzetten.” Circle of Influence Eén principe dat de trainingen en workshops van Packademy beïnvloedt, is de Circle of Influence. Stefan legt uit: “Je hebt drie invloedsferen: control, influence en concern. Waar je zelf direct invloed op hebt is je circle of control. Wij laten mensen daarnaast ervaren wat hun circle of influence is. Je hebt dan niet direct controle over de uitkomst, maar kunt zaken in deze circle wel sturen. Dit kun je nooit in je eentje. Maar als je de circle of influence van meerdere disciplines kunt laten overlappen, kun je ook daar een verandering teweegbrengen. Binnen je bedrijf of met ketenpartners. In de trainingen wordt dat spelenderwijs duidelijk. Als je alleen in je eigen circle of control blijft, verandert er niks. In de circle of concern bevinden zich de zaken waar we geen controle over hebben, maar als je dit ook snapt, kan je deze informatie gebruiken om je eigen circle of influence te veranderen. Wat is jouw rol? Waar heb jij controle over? Wat gebeurt er binnen en buiten jouw bedrijf? Als we met verschillende disciplines en partijen samen gaan zitten, verloopt het hele proces efficiënter en effectiever. Toekomst De opleiding Packaging Projectmanagement gaat in september weer van start. Op dit moment volgen meerdere klanten de Packademy workshop druktechnieken. Verder zijn er plannen voor een workshop over het verduurzamen van verpakkingen. En voor sessies waarin we samen met experts uit verschillende disciplines (zoals designers en technici) deelnemers meenemen naar de winkelstraat om inspiratie op te doen. Ook werkt Packademy aan een ‘stoomcursus voor managers’. Daarin leren zij-instromers in korte tijd de belangrijkste aspecten van de verpakkingswereld kennen, zodat zij een team van verpakkingsprofessionals kunnen aansturen. Verder kunnen bedrijven zoals altijd bij ons terecht voor advies over de NutriScore, de essentiële eisen in de wet- en regelgeving rondom verpakkingen, technische haalbaarheid, en grafisch en structureel design. Meer informatie: GetPact en Packademy | Tel. +31 (0) 6 37 28 38 04 | www.getpact.eu

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4