Online editie Pakkracht nr3 2018

P a k k r a c h t n r 3 2 0 1 8 39 K r a c h t p a t s e r ( m / v ) Sinds maanden is regelmatig in de krant te lezen dat in ons land een tekort aan technici heerst. Ook de verpakkingsindustrie heeft last van schaarste aan technisch geschoolde mensen in de breedste zin van het woord. Bedrijven zoeken niet alleen operators voor hun druk- of verpakkingsmachines, maar ook verpakkingstechnologen, verpakkingsengineers en zelfs verkopers met een bepaalde technische kennis van verpakkingsmateriaal of machines. De schoen wringt dus ook in onze sector op alle opleidings- en werkniveaus. Maar is deze stelling eigenlijk juist? Beschikken we over te weinig vakkrachten in de verpakkingsindustrie? Of stellen bedrijven in onze sector té hoge eisen aan hun (toekomstige) medewerkers en hebben ze té specifieke wensen, waar ze maar moeilijk van willen afwijken? Volgens mij is het ‘gevoelde tekort’ in onze sector groter dan het echte. Veel bedrijven in de verpakkingsketen, en dan met name merk- en private label producenten maar ook retailers, zijn de laatste jaren vraagstukken rond het verpakken van producten steeds serieuzer gaan nemen. Verpakkingen beschermen, transporteren, informeren en dienen als marketinginstrument. Er is steeds meer wet- en regelgeving bij gekomen, die ook nog vaak verandert. Kennis en ervaring op het gebied van verpakkingen is dus steeds belangrijker geworden. Waar vroeger een levensmiddelentechnoloog nog snel een verpakking om het nieuwe product moest bedenken, wordt nu geld vrijgemaakt voor een heuse verpakkingstechnoloog, die nauwmet de foodtechnoloog samen moet werken. En dus ontstond er een steeds grotere vraag naar verpakkingsdeskundigen. Maar ook bij de producenten van verpakkingsmateriaal is door de groei van de economie de behoefte naar engineers en verkopers gegroeid. De eisen aan al deze vakmensen waren en zijn vrij specifiek, omdat bedrijven deze kennis vaak meteen in willen zetten en geen tijd hebben (of beter: willen nemen) voor opleiding en scholing intern. En zo’n schaap, waar geen van de vijf poten eraf mag, is inderdaad moeilijker te vinden. Het vinden van de juiste mensen voor je organisatie is een vak apart en heeft veel voorbereiding en aandacht nodig. Maar wat zoeken bedrijven langs de verpakkingsketen in Nederland dan precies? Welke fouten worden in deze zoektocht (nog) gemaakt? En wat gaat al wel goed? Hoe zit het eigenlijk met het aanbod aan verpakkingsdeskundigen (engineers, verkopers, inkopers enz.) in Nederland? En kunnen we misschien iets leren van onze buurlanden? Deze en nog meer onderwerpen zal ik in deze rubriek bespreken. DE GROTE VAN DALE DEFINIEERT HET WOORD KRACHT - PAT - SER ZO: EEN BIJZONDER GESPIERD, STERK PER- SOON. ALS JE DIT NET EVEN WAT BREDER UITLEGT IS HET PRECIES WAAR DE VERPAKKINGSINDUSTRIE NAAR OP ZOEK IS: IEMAND MET BIJZONDERE SPECIFIEKE KENNIS, STERKE ACHTERGROND IN DE VERPAKKINGEN, EEN KEI IN ZIJN OF HAAR VAK, EEN KRACHTPATSER DUS. UITERAARD (M/V) - MANNELIJKE EN VROUWELIJKE KEIEN, WAT MIJ BETREFT GRAAG NOG MEER VAN HET LAATSTE. MAAR HOE VIND JE ZO IEMAND? WAAR ZIJN ZE EN HOE HAAL JE ZE BINNEN? EN MISSCHIEN NOG BELANGRIJKER: HOE HOUD JE ZE BINNEN DE ORGANISATIE? DAAROVER GAAT HET IN DEZE RUBRIEK. Marion Richter Heb je een specifieke vraag of wil je graag een bepaald onderwerp hier besproken hebben? Stuur dan een mail aan marion@lytz.nl MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER DE ARBEIDSMARKT IN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE Nieuw in Pakkracht: KRACHTPATSER (M/V)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4