Pakkracht nr 3 2019 Online

P a k k r a c h t n r 3 2 0 1 9 18 I n n o v a t i e Filip Weymans, VP Marketing van Xeikon, zegt: “Deze innovatie is een goed voorbeeld van wat wij klantgestuurde innovatie noemen, ofwel ‘customer driven innovation’. Met een oplossing die focust op deze toepassing, ondersteunen we de behoeften van onze klanten en spelen we ook in op de huidige trends op het vlak van consumentenvoorkeuren. Deze ontwikkeling tilt ons portfolio voor digitale productie naar een hoger niveau. Met onze technologische expertise zijn we bij Xeikon ideaal gepositioneerd om innovatieve digitale processen mogelijk te maken.” END-TO-END PROCES VEREENVOUDIGD Stazakken kunnen door het flexibele karakter van hun meerdere lagen vrij complex zijn om te produceren. Een stazak is in essentie een gelamineerde zak, die gemaakt is van meerdere lagen materiaal. Die vereisen een aantal verschillende stappen in de productie. Xeikon helpt het end-to-end proces te vereenvoudigen met een oplossing die een snelle doorlooptijd biedt. Door eerst de tekst en graphics digitaal te drukken op een thermisch laminaat, wordt de buitenlaag van de stazak geprepareerd en klaargemaakt voor de volgende stappen. Vervolgens worden verschillende lagen opgebouwd door middel van laminering met een reeks barrières of sperlagen ter bescherming. De laatste stap in het productieproces is het in elkaar zetten van de zak. Xeikons digitale drukoplossing biedt de laagst mogelijke complexiteit en ondersteunt de breedst mogelijke keuze qua opbouw van de laminering. DE VELE VOORDELEN Marketeers en merkeigenaars zien veel meerwaarde in dit soort verpakkingen dankzij de vele voordelen op bijvoorbeeld het gebied van productpresentatie en ook functionaliteit voor de consument. Stazakken kunnen ook duurzaam zijn: een stazak heeft een zogenaamde product-to-packageverhouding van 35:1. Dat betekent dat de verpakking tot wel 35 keer haar eigen gewicht kan dragen, wat resulteert in minder energieverbruik bij de productie en het transport. Afhankelijk van het formaat, de eindgebruikstoepassing en de functionaliteit, kunnen stazakken verschillende vormen hebben. Veel merken zijn aan het overstappen van stijve soorten verpakkingen naar flexibelere versies zoals stazakken. Digitaal drukken met Xeikons droge tonertechnologie biedt de hoogste drukkwaliteit op flexibele substraten, daarnaast zorgt het voor besparingen op instelkosten en kosten voor jobwissels. Belangrijk is ook dat de drukkerij geniet van keuzevrijheid om informatie met variabele data in één kleur of in full-color te drukken. Verder maakt Xeikons digitale drogetonertechnologie het mogelijk om just-in-timeproductie, productie van verschillende versies en lastminuteaanpassingen uit te voeren. Het omslagpunt tussen het digitale procedé en flexo ligt bij jobs van minstens 4000 strekkende meter, wat interessant is voor drukbezette drukomgevingen met een hoog volume en complexe jobs die willen beoordelen welk proces en welke technologieën hen een voordeel zullen opleveren. BREED TECHNOLOGIEPORTFOLIO “Xeikon blijft nieuwe innovaties ontwikkelen voor verschillende markten om tegemoet te komen aan de uitdagende en snel veranderende consumentenwereld van vandaag de dag. Met ons brede technologieportfolio zijn wij perfect gepositioneerd om in te spelen op de huidige markten en elke vereiste oplossing te ontwikkelen. Onze digitale drukoplossing voor stazakken maakt gebruik van onze drogetonertechnologie, die standaard gegarandeerde voedselveiligheid biedt. Deze technologie garandeert ook consistentie en een gelijkwaardige finish in vergelijkingmet offset (AM-raster) en in vergelijking met flexo wanneer kleurafstemming vereist is. Met ons aXelerate-programma bieden onze gespecialiseerde teams onze klanten bij elke stap in het traject directe en persoonlijke training en ondersteuning. Xeikon engageert zich om alleen de allerbeste producten en diensten te leveren”, besluit Weymans. Meer informatie: Xeikon Tel. +31 (0)117-375020 www.xeikon.com Xeikon ONTWIKKELT ‘DIGITAL PRINTING SOLUTION FOR POUCHES’ XEIKON KONDIGT HAAR DIGITALE DRUKOPLOSSING VOOR STAZAKKEN AAN. DEZE NIEUWSTE INNOVATIE IS ONTWIKKELD VOOR DE MARKTEN VOOR CONSUMPTIEGOEDEREN, OF SPECIFIEKER DE VOEDINGS-, DRANKEN-, CHEMISCHE EN FARMACEUTISCHE SECTOREN. HET PROCES VOOR HET DIGITAAL BEDRUKKEN VAN STAZAKKEN SPEELT IN OP HUIDIGE TRENDS, ZOALS AANZIENLIJKE AANTALLEN SKU’S, KORTERE DOORLOOPTIJDEN EN DE GROEIENDE POPULARITEIT VAN STAZAKKEN IN WINKELS. VANWEGE HUN VERMOGEN OM RECHTOP TE BLIJVEN STAAN, HUN LICHTE GEWICHT EN HUN DUURZAAMHEID WETEN FLEXIBELE STAZAKKEN MERKEIGENAARS TE BEKOREN DIE HUN PRODUCTEN WILLEN LATEN OPVALLEN IN DE WINKELREKKEN. DOOR EEN OPLOSSING MET EEN SNELLE DOORLOOPTIJD TE BIEDEN, HEEFT XEIKON EEN BELANGRIJK DEEL VAN HET END-TO-END PRODUCTIEPROCES NU VEREENVOUDIGD.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4