Pakkracht nr3-2020 Online

P a k k r a c h t n r 3 2 0 2 0 23 Daarnaast vertelt Kevin over de brede service- mogelijkheden bij Robatech. Als wereldwijde speler hebben zij overal wel een kantoor in de buurt waar een professional beschikbaar is om nodige service te verlenen. “Digitalisering zorgt er bovendien voor dat we nooit ver van onze klanten verwijderd zijn”, stelt hij. EÉN JAAR GREEN GLUING In mei 2019 verduidelijkte Robatech zijn missie met een vernieuwde uitstraling. Met onder meer de slogan ‘Green Gluing’ benadrukt de groep nog duidelijker zijn waarden en beloften. Kevin: “Het afgelopen jaar hebben wij gemerkt dat onze positionering ten opzichte van andere aanbieders sterk is verbeterd. De Robatech-identiteit is nu nog beter vertegenwoordigd en daar krijgen wij zeer positieve reacties op uit de markt. Het is voor onze (potentiele) klanten nu duidelijker wie wij zijn en waar wij voor staan.” Kevin gaat daarbij ook in op de tegenstrijdigheid van ‘duurzaam lijmen’. “Lijmen is in beginsel niet goed voor het milieu. Maar daar waar lijmen nódig is, pakken we dit zo duurzaam mogelijk aan. Bijvoorbeeld door minder lijm te gebruiken, en door de verkoop van producten met een lange levensduur. Wat dat betreft bewijst onze Green Gluing-filosofie zich op lange termijn absoluut waardevol.” INTERPACK 2021 Voor interpack 2020 had Robatech de nodige plannings- en voorbereidingswerkzaamheden al gedaan. Het uitstellen van de beurs is uiteraard een grote tegenvaller voor de groep, maar bij de pakken neer gaan zitten doen zij niet. “We grijpen deze extra tijd aan om geplande introducties te perfectioneren. In 2021 hebben we dus een hoop verrassingen op onze interpack-stand”, verklapt Kevin. “Een product dat we afgelopen maart al hebben gelanceerd en enorm graag hadden willen presenteren op interpack is de nieuwe SpeedStar Compact lijmkop; het kleinere broertje van de reeds bekende SpeedStar Diamond.” Net als de SpeedStar Diamond, heeft de Compact een speciale lijmkop, specifiek geschikt voor de verpakkingsindustrie. “Met 800 punten per seconde is dit de snelste op de markt. En toen we toch bezig waren met aanpassen, hebben we direct andere aspecten van de lijmkop geoptimaliseerd”, lacht Kevin. “Naast de verbetering qua grootte, gaat de lijmkop nu bijvoorbeeld twee keer zo lang mee; met 500 miljoen cycli ten opzichte van 250 miljoen, en bespaart de kop lijm, door middel van verkleinde puntgrootte, én energie, dankzij CoolTouch-isolatie. Bovendien heeft de lijmkop een automatische slagverstelling geïntegreerd om ervoor te zorgen dat de precisie bij het aanbrengen van de lijm gedurende de gehele levenscyclus aanblijft. Handmatige aanpassingen van de naald zijn dus niet meer nodig. De lijmkop meet de afwijkingen die ontstaan tijdens het gebruik en past deze automatisch weer aan, zodat de lijm applicatie constant hetzelfde blijft. Daarmee worden onderbrekingen als gevolg van onderhoud gereduceerd.” KLANTENFEEDBACK Bij productontwikkelingen neemt Robatech alle feedback van klanten ter harte. Kevin beschrijft dit als een constante informatie-flow: Robatech levert wereldwijd producten en houdt vervolgens nauw contact met de klant zodat ieders feedback wordt doorgezet naar de R&D-afdeling op het hoofdkantoor. “Dat is typisch Robatech”, weet Kevin. “We hechten veel waarde aan klantenfeedback: Wat vinden onze klanten van onze producten en wat kan er beter? Dan blijkt bijvoorbeeld dat we de grootte van lijmkoppen moeten herzien, omdat de ruimte voor apparatuur in machines kleiner wordt. Met dergelijke feedback weten wij precies waaraan we moeten werken om ervoor te zorgen dat onze producten perfect aansluiten op de veranderende wensen. En ook dit proces is gebaat bij de huidige digitalisering”, besluit Kevin. Meer informatie: Robatech Group Tel. +41 (0)56-6757700 www.robatech.com ◀ SpeedStar Compact Kevin Ahlers, Head of Marketing bij Robatech

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4