Pakkracht nr3-2020 Online

P a k k r a c h t n r 3 2 0 2 0 39 K r a c h t p a t s e r ( m / v ) Niet zo lang geleden was ik voor een internationaal opererende folieproducent op zoek naar een Accountmanager, die de Benelux markt zou moeten beheren maar vooral verder uitbouwen. Na de voorselectie bleef uiteindelijk één kandidaat over, waarmee alle gesprekken zeer goed waren verlopen. Deze uitermate intelligente en ambitieuze jonge man (noemen we hem voor het gemak even Bas) kon overtuigend aantonen, dat hij over alle gevraagde kennis en ook ervaring op salesgebied beschikte. En niet onbelangrijk: er was duidelijk een klik met de toekomstige leidinggevende, de verkoopleider. De arbeidsovereenkomst werd dus getekend en de jonge man ging een maand later enthousiast aan de slag. Maar nog binnen de eerste vier weken werd Bas al weer ontslagen. Wat was er gebeurd? PERSOONLIJKE VS. BEDRIJFSWAARDEN Bas werd als accountmanager binnengehaald, om het bedrijf te helpen haar ambitieuze groeiplannen te realiseren. Kijkend naar zijn trackrecord bij vorige werkgevers en zijn sterke hunter mentaliteit scheen Bas hiervoor de perfecte match. Echter kwam hij in een zeer warme, bijna familiaire cultuur terecht, waar samenwerking en het team zeer hoog in het vaandel stonden. Maar Bas was een Einzelgänger. Een zeer succesvolle, dat wel – hij had in vrij korte tijd al twee nieuwe klanten binnengehaald – maar hij maakte het zijn collega’s moeilijk dan niet onmogelijk om met hem samen te werken. Zijn gestelde doelen halen en snel resultaat boeken; alleen dit telde voor Bas. Het team zag hij uitsluitend als ondersteuning voor zijn werk, hij toonde geen enkel respect of empathie tegenover zijn collega’s. De sfeer in het verkoopteam verslechterde met de dag en uiteindelijk besloot de verkoopleider toch weer afscheid van Bas te nemen. BEDRIJFSCULTUUR Als een bedrijf op zoek gaat naar een nieuwe medewerker, ligt de focus in eerste instantie op de vakinhoudelijke eisen zoals specifieke technische kennis, ervaring op verkoopgebied of met specifieke productieprocessen. Daarnaast worden ook een aantal persoonlijkheidskenmerken genoemd, die als belangrijk gezien worden voor een succesvolle invulling van de functie. Resultaatgericht werken of goede communicatieve vaardigheden zijn bijvoorbeeld vaak genoemde competenties. En als dan tijdens de sollicitatiegesprekken ook nog een klik blijkt te zijn tussen de kandidaat en de toekomstige collega’s, dan is men zeker de juiste man of vrouw gevonden te hebben. Wat echter nog vaak word vergeten bij het selecteren van nieuwe medewerkers is de cultuur binnen een organisatie. Volgens Wikipedia omvat een organisatiecultuur alle normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de leden van de organisatie en die de leden aan elkaar en aan de organisatie bindt. Als medewerkers hun eigen bedrijfscultuur goed kennen, en kunnen verwoorden, dan zijn zo ook in staat een kandidaat hierop te toetsen. CULTURAL FIT Persoonlijke competenties geven dus niet alleen aan, hoe succesvol iemand zijn werk zal kunnen doen, maar ook, of diegene goed zal integreren in het bedrijf en het team. Bedrijven die in sollicitatieprocedures regelmatig ook op de zogenoemde cultural fit toetsen, zullen op lange termijn succesvoller zijn. En het mes snijdt aan twee kanten: medewerkers die bij de cultuur passen, hebben meer plezier in hun werk en behalen betere resultaten. DE DIKKE VAN DALE DEFINIEERT HET WOORD KRACHT - PAT - SER ZO: BIJZONDER GESPIERD, STERK IEMAND. ALS JE DIT NET EVEN WAT BREDER UITLEGT IS HET PRECIES WAAR DE VERPAKKINGSINDUSTRIE NAAR OP ZOEK IS: IEMAND MET BIJZONDERE SPECIFIEKE KENNIS, STERKE ACHTERGROND IN DE VERPAKKINGEN, EEN KEI IN ZIJN OF HAAR VAK, EEN KRACHTPATSER DUS. UITERAARD (M/V) - MANNELIJKE EN VROUWELIJKE KEIEN DUS, WAT MIJ BETREFT GRAAG NOG MEER VAN HET LAATSTE. MAAR HOE VIND JE ZO IEMAND? WAAR ZIJN ZE EN HOE HAAL JE ZE BINNEN? EN MISSCHIEN NOG BELANGRIJKER: HOE HOUD JE ZE BINNEN JE ORGANISATIE? DAAROVER GAAT HET IN DEZE RUBRIEK. Marion Richter Heb je een specifieke vraag of wil je graag een bepaald onderwerp hier besproken hebben? Stuur dan een mail aan marion@lytz.nl “Culture eats STRATEGY FOR BREAKFAST” MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER DE ARBEIDSMARKT IN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4