Pakkracht nr3-2021 Online

P a k k r a c h t n r 3 2 0 2 1 21 C o l u m n Pre-corona had ik al een Sodastream gekocht. We drinken thuis veel bruiswater, dus dat zou een hoop verpakkingen schelen. Als er een nieuw koolzuurpatroon nodig was, ging ik naar de winkel en wisselde deze lege herbruikbare unit om voor een volle variant. Door inlevering van het oude patroon krijg je dan een korting van EUR 12,50 op je nieuwe patroon. Een soort statiegeld dus. Prima geregeld! (Deze korting krijg je overigens alleen als je een nieuwe aanschaft, maar geen probleem, ik ben blij met het product, dus wil het ook blijven gebruiken.) Nou ben ik er achter gekomen dat mijn mannetje een beetje bijzonder is. Hij wil wel lege statiegeldflessen innemen aan de deur, maar het terugnemen van deze herbruikbare koolzuurpatronen weigert hij hardnekkig. Hij wil met alle liefde (nog meer) nieuwe patronen aan mij leveren, maar ze zelf weer meenemen doet hij pertinent niet. Door dit gedurende een half jaar te doen (toen ik ook niet meer bij zaken als de Blokker, Expert en MediaMarkt terecht kon) had zich inmiddels een aanzienlijke voorraad van deze lege patronen opgebouwd in mijn bijkeuken. Dan uit armoede toch maar langs de winkel. Hier worden ze echter alleen 1-op-1 omgewisseld. Dus als ik er 7 wil inleveren moet ik direct 7 nieuwe kopen. Dat was nou ook weer niet de bedoeling. Daarnaast lost dat het daadwerkelijke probleem natuurlijk niet op. Aangezien ik er maar twee nodig heb (een in gebruik en een voorraad) wil ik er 5 weer inleveren. Dat gaat dus niet. Het statiegeld van 60 EURO (5 maal EUR 12,50) is daarmee weg… Overigens, ook bij andere retailers wordt het omruil-adagium strikt gehanteerd. Het systeem lijkt dus in de volle breedte niet op orde. DUURZAAMHEID & KLANTVRIENDELIJKHEID Ik begon de overstap naar dit product ooit om materiaal en CO 2 te besparen. Nu zit ik echter met 5 zeer zware stalen patronen, waarbij de CO 2 -uitstoot voor materiaal en productie zeer waarschijnlijk nog láng niet terugverdiend is. Vanuit duurzaamheid wordt de plank dus behoorlijk misgeslagen. Ook vanuit klantvriendelijkheid lijkt dit natuurlijk nergens op. Hoe kan je goedwillende klanten wél de producten blijven verkopen, maar het terughaalsysteem niet ondersteunen. Dan ben je in mijn ogen niet geschikt om als distributiekanaal op te treden. Vanuit juridisch oogpunt zal het allemaal vast wel kloppen. Zo spreekt men niet over statiegeld, maar over licentiekosten en wordt ook aangegeven dat het een inruil-systeem is. Maar we hebben door de tijd heen toch wel geleerd dat datgene wat volgens de wet recht is, in de praktijk behoorlijk krom kan zijn. Het leukste vond ik nog de website van mijn mannetje. Hij schrijft daar: “Hoe vaker je iets opnieuw gebruikt, hoe duurzamer je bezig bent. Daarom zetten we hier vol op in.” Dussss... Je kan zeggen van mijn mannetje wat je wilt, maar hij heeft wel humor! Ik blijf het volgen! KEN JE DIE MENSEN DIE OVERAL EEN ‘MANNETJE’ (M/V) VOOR HEBBEN? WERK IN DE TUIN, HUIS VERVEN, AUTO ONDERHOUD? SOMMIGEN HEBBEN ALTIJD WEL EEN HANDIGE HARRY (OF HENRIETTE) DIE SNEL EN EFFICIËNT KAN HELPEN WAAR HET MAAR NODIG IS. SINDS EEN JAAR HEB IK EINDELIJK OOK MIJN EIGEN MANNETJE! LATEN WE HEM ALBERT NOEMEN. ALBERT KOMT EEN KEER IN DE WEEK BIJ MIJ THUIS OM MIJN BOODSCHAPPEN AF TE LEVEREN. IDEAAL. ZEKER IN DE CORONA-PERIODE IS MIJN EIGEN MANNETJE EEN UITKOMST! ZO MIN MOGELIJK IN DE SUPERMARKT RONDLOPEN OM DE KANS OP BESMETTINGEN TE MINIMALISEREN. HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. VINCENT MOOIJ, DIRECTEUR VAN SUEZ.CIRCPACK ® , INFORMEERT U OVER WAT ER SPE LT RONDOM DE RECYCLING VAN UW VERPAKKINGEN Directeur SUEZ.circpack® Vincent Mooij Meer hergebruik, jazeker! MAAR ‘MIJN MANNETJE’ WERKT NIET MEE…

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4