Pakkracht nr3-2022 Online

P a k k r a c h t n r 3 2 0 2 2 21 C o l u m n Eco-modulatie is het concept waarbij het gebruik van materialen die minder goed zijn voor het milieu extra belast worden, en materialen die minder negatieve impact op het milieu hebben financieel aantrekkelijker gemaakt worden. Dit biedt de verpakkingssector geweldige kansen om de komende jaren flink te besparen! Iedere producent betaalt geld voor de hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat hij in Nederland op de markt brengt. Deze verpakkingsbijdrage wordt in Nederland geïncasseerd door Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Zij vergoeden hiermee de kosten voor inzameling, sortering en reprocessing van de verschillende verpakkingen. Zo betaal je voor plastics op dit moment 70 eurocent per kilo. Bij een ketchupfles van 35 gram betekent dat een afvalbijdrage van 2,5 eurocent. De verpakkingsbijdrage verschilt per type verpakkingsmateriaal: 2,2 eurocent per kilo papier, 4,8 eurocent per kilo glas en 16 eurocent voor een kilo aluminium. (Let op: hierbij moet je uiteraard niet vergeten dat een glazen verpakking vaak wel meer dan 10 keer zwaarder is dan een plastic verpakking.) Afhankelijk van je product, kun je met deze financiële verschillen tussen materialen dus al een beetje sturen. Om de recyclebaarheid van de plastic verpakkingen binnen Nederland nog verder te stimuleren is er iets extra’s bedacht. In aanvulling op deze basisbedragen per materiaal is er binnen de categorie ‘harde plastic verpakkingen’ sinds 2020 nog een extra bonus te behalen. Door middel van de zogenaamde ‘recyclecheck harde kunststoffen’ kun je per kilo plastic 37% korting krijgen op je verpakkingsbijdrage. Voor de ketchupfles van 35 gram betekent dit dat je nog maar 1,5 cent betaalt. Zeker voor producenten die jaarlijks miljoenen producten verkopen een interessant voordeel! Deze eco-modulatie beperkt zich niet tot Nederland. Ook in alle andere EU-landen zien we verschillen in de tarieven die het Afvalfonds van dat land per materiaal in rekening brengt. Deze tarieven verschillen helaas allemaal per land. Daarom is het van belang om met name naar de belangrijkste markten voor jouw product te kijken om te zien welke materialen gewenst zijn. Zo is in Frankrijk eco-modulatie een belangrijk stuurmiddel. Naast de verschillen in tarieven per materiaal zijn er ook nog bonussen of malussen waar je voor in aanmerking komt. Gebruik jij bijvoorbeeld niet-transparante PET-flessen, dan is jouw bijdrage 100% hoger dan bij kleurloos transparant PET. Door het gebruik van minerale oliën in papieren verpakkingen betaal je 50% meer. Voor stimulering van de consument om de verpakking op de juiste wijze weg te gooien kun je dan juist weer een korting krijgen van 8%. Ook het gebruik van gerecycled materiaal in jouw verpakking kan een mooie voordeel opleveren. Bij het gebruik van minimaal 10% gerecyclede plastics wordt in Frankrijk een korting op je bijdrage berekend die kan oplopen tot maar liefst 35 eurocent per kilo. Ook in Duitsland wordt door het centrale gezagsorgaan hard gewerkt om een financiële incentive te bepalen om zeker te zijn dat jouw verpakking aan minimum ecologische voorwaarden voldoet. Ik verwacht dat het gebruik van eco-modulatie zich de komende jaren verder zal ontwikkelen in meer en meer EU-landen om extra sturing te geven aan de recyclebaarheid en milieu- impact van verpakkingen. Voor brand owners biedt dit alles dé mogelijkheid om de prijs- concurrentiepositie van de producten op orde te houden. Tot op heden wordt de verpakkingsbijdrage niet altijd als een compleet geïntegreerd onderdeel gezien van het pricingmodel van een brand owner. Vaak zijn nog verschillende afdelingen verantwoordelijk voor de compliance zaken en het verpakkingsontwerp. Het is in mijn ogen zeer verstandig eco-modulatie goed op jullie netvlies te hebben en integraal onderdeel te laten zijn van al jullie verpakkings- en pricingsbeslissingen. Veel succes! WORD JIJ NET ALS VEEL CONSUMENTEN ENTHOUSIAST VAN 35% KORTING? IS 50% MINDER BETALEN VOOR JOU EEN MOOIE REDEN OM JE VERPAKKING NÈT IETS ANDERS TE ONTWERPEN? WIL JIJ ZOWEL ECOLOGISCH ALS ECONOMISCH SLIMME VERPAKKINGEN MAKEN? DAN IS ECO-MODULATIE IETS OM IN DE GATEN TE HOUDEN. HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. VINCENT MOOIJ, DIRECTEUR VAN CIRCPACK BY VEOLIA, INFORMEERT U OVER WAT ER SPE LT RONDOM DE RECYCLING VAN UW VERPAKKINGEN Directeur CIRCPACK by Veolia Vincent Mooij (Ver)pak je kans OP KORTING!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4