Pakkracht nr3-2022 Online

P a k k r a c h t n r 3 2 0 2 2 22 C o v e r s t o r y – G e t P a c t EXTRA ONDERSTEUNING Edward vertelt ons over de vragen waarmee klanten bij hem komen. “Er is bijvoorbeeld (tijdelijk) behoefte aan een packaging project- of designmanager, vaak op locatie bij de klant. Dit kan komen omdat klanten bijvoorbeeld in een redesign-traject zitten waarbij er ineens veel meer verpakkingen ontwikkeld moeten worden in een korte tijd en extra ‘handjes’ en expertise nodig zijn. Of als er tijdelijke vervanging nodig is door vakanties, ziekte of anders. Soms maar voor enkele maanden, maar steeds vaker ook voor een langere periode (half jaar tot zelfs jaren). Onze twintig medewerkers zijn inmiddels zo ervaren dat ze vaak direct aan de slag kunnen. Een paar dagen inwerken en dan gelijk aan de slag.” PROCESVERBETERING Een andere klantvraag draait om het beter inrichten en organiseren van het packaging proces. “Wij spreken op dit gebied wel van de ijzeren driehoek: kan de kwaliteit omhoog, kan het sneller en kan het tegen minder kosten? Wij hebben hierin inmiddels zoveel ervaring opgedaan dat we er een duidelijke visie over hebben. Ons werk is altijd tailor made, dus specifiek gericht op de organisatie die wij adviseren, maar wel met de benchmark en ervaring van al die andere bedrijven die wij geadviseerd hebben.” Enthousiast vertelt Edward: “Wij beginnen vaak zo’n adviestraject met interviews met belangrijke stakeholders. Dan komen er al heel leuke, interessante inzichten naar boven. Vervolgens starten we een zogenoemde brown paper sessie; dat is letterlijk een groot bruin papier waarop een van onze specialisten met stickynotes en viltstiften de huidige processen vastlegt in zogenoemde swimminglanes. Door middel van het visualiseren en in kaart brengen van het proces wordt duidelijk hoe een proces nou daadwerkelijk loopt en bovendien wordt inzichtelijk waar de knelpunten zitten.” VERPAKKINGSPROCES MANIFEST Op basis van alle input uit de interviews en Brown Paper sessie, schrijven de experts van GetPact een analyse, advies en verbeterd proces – ditmaal digitaal. “Naast het advies is natuurlijk de uitvoering en naleving ervan erg belangrijk”, vertelt Edward verder. “Wij hebben daarvoor een eigen verpakkingsproces manifest opgesteld met tips en tricks over hoe je je proces blijvend strak en soepel kunt laten verlopen. Bovendien zijn wij in de uitvoering ook vaak betrokken met onze eigen mensen.” Een goed voorbeeld van een procesoptimalisatie in het artworkproces is design en executie van elkaar losknippen: “Door dit anders te organiseren – door de ‘knip’ te maken – zijn er voordelen te behalen Er komt best veel kijken bij het proces van artworkontwikkeling voor verpakkingen. Veel eisen, veel items en veel stakeholders. Edward somt op: “Een stansmestekening, gevalideerde tekst, een goedgekeurd design en technische specificaties. Op die vier punten komt het uiteindelijk neer, maar wat daarachter schuilgaat is nog een stukje complexer. Bovendien gaat het bij onze klanten vaak om een groot aantal SKU’s. Als bureau adviseren en ondersteunen wij hen om ervoor te zorgen dat elk traject vlekkeloos verloopt en tot het gewenste eindresultaat leidt.” HET ONTSTAAN VAN GETPACT In 2010 al, bestond er grote vraag naar professionele begeleiding van het design, artwork en prepress- proces van verpakkingen. Om die vraag te beantwoorden is GetPact opgericht, als onafhankelijk onderdeel van de FroQ groep, vertelt Edward: “We profileren ons graag als thought leader in de nichemarkt van verpakkingsartwork, als onafhankelijke, betrouwbare partner met specifieke kennis van het vakgebied. Dat gaat heel goed, al bijna twaalf jaar. We leveren continue kwaliteit en zijn flexibel in de samenwerking, waardoor klanten geregeld bij ons terugkomen voor een volgend project. Onze eerste klant, C1000, vroeg ons te helpen bij een omvangrijke herpositionering, ofwel re-design van de eigen merkverpakkingen. Een enorm project. Als eerste klant van GetPact vormde dit een goede basis voor wat we vandaag de dag met veel plezier én succes doen voor veel verschillende retailers, fabrikanten en merkeigenaren.” BIJ HET ONTWIKKELEN VAN VERPAKKINGEN HEBBEN RETAILERS, MERKEIGENAREN, FABRIKANTEN EN DESIGNBUREAUS VAAK BEHOEFTE AAN PROFESSIONEEL ADVIES EN VAKKUNDIGE BEGELEIDING. ALS ADVIES- EN PROJECTMANAGEMENTBUREAU VOORZIET GETPACT HEN HIERVAN, AL BIJNA TWAALF JAAR. SAMEN MET JOHAN KOK STUURT MANAGING DIRECTOR EDWARD FUCHS GETPACT AAN. WE SPREKEN EDWARD EN JOHAN OP HUN INSPIRERENDE WERKPLEK IN AMSTERDAM NOORD OVER DE VELE MOGELIJKHEDEN VAN HET BEDRIJF. “EEN GESTROOMLIJND VERPAKKINGSTRAJECT IS sneller, goedkoper en duurzamer” Johan Kok en Edward Fuchs van GetPact

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4