Pakkracht nr3-2022 Online

P a k k r a c h t n r 3 2 0 2 2 8 D u u r z a a m v e r p a k k e n & r e c y c l i n g Berlin Packaging kent zijn oorsprong in Amerika. In 2016 nam het bedrijf het Italiaanse Bruni Glass over, waarmee ze voor het eerst voet aan wal zette in Europa. Verdere uitbreiding was dan ook een no brainer: in 2019 nam het bedrijf het Nederlandse Novio Packaging over en heeft het daarnaast ook vestigingen in Spanje, Portugal, Duitsland en Zwitserland. En er zitten nog meer acquisities in de pijpleiding. “We willen de uitbreiding in Europa voortzetten, maar we trekken ook naar de Asian Pacific. Onze ambitie is om in drie continenten de grootste te zijn”, vertelt Hans Toussaint, Purchasing Director bij Berlin Packaging. Op iedere locatie wordt sterk vastgehouden aan de ‘think global, act local’-gedachte. “We zijn allemaal lokale bedrijven met Europese slagkracht. Iedere locatie heeft een eigen bedrijfsvoering, -grootte en -cultuur. Wel doen we het allemaal onder dezelfde vlag.” GROEI De belangrijkste verandering die door de overnames wordt gerealiseerd, is een uitgebreider netwerk. “De vestiging in Italië bijvoorbeeld, wat tevens ook ons Europees hoofdkantoor is, focuste uitsluitend op glascontainers voor parfum, voeding en dranken. Sinds de overname door Berlin Packaging kunnen zij nu ook aluminium en plastic oplossingen aanbieden. Iedere locatie heeft een eigen specialiteit, maar door onze krachten te bundelen kunnen we makkelijker alle markten bedienen, van personal care, tot wijn en vitaminepillen. Binnen Novio Packaging was groei altijd al een doelstelling. Dat wordt doorgezet, maar onder een nieuwe naam”, legt Michel Baudet uit, Marketing Manager bij Berlin Packaging. DUURZAAMHEID Momenteel zijn er verschillende trends zichtbaar binnen de branche, maar duurzaamheid loopt op kop. “Plastic wordt vaak gezien als de grote boosdoener, maar soms is het duurzamer dan andere materialen. Ook zien we dat er nu vaak gekeken wordt naar hoe plastic verpakkingen met minder materiaal gemaakt kunnen worden. Zo wegen ze minder en zijn ze minder belastend voor het milieu. “Sustainability wordt een steeds belangrijker onderdeel van onze bedrijfsstrategie”, vertelt Toussaint. Ook de materiaalprijzen en productiekosten zijn de laatste maanden sterk toegenomen. “Tijdens de pandemie waren de prijzen lager, want er was minder vraag. Post-covid beginnen de prijzen te stijgen. Voeg daar nog eens de oorlog in Oekraïne, stijging van transportkosten en de recessie aan toe, en je hebt het perfecte recept voor extreem hoge prijzen. Dat zien we niet alleen in onze sector, het is een algemene tendens. Daarom kijken we steeds vaker naar meer lokale oplossingen, zodat we minder afhankelijk zijn van hoge transportkosten.” OPLOSSINGEN De trends op de markt zorgen er ook voor dat klanten hun perspectief bijstellen. “Er wordt niet alleen naar materialen gekeken, maar ook naar oplossingen. Zo kiezen klanten vaker voor een navul-oplossing. Daarbovenop komt het deel premiumization en personalization. Tegenwoordig wil iedereen iets nieuws en unieks. Om in die behoefte te voorzien, hebben we Studio 111 toegevoegd aan onze dienstverlening. Deze ontwerpstudio is rechtstreeks overgewaaid uit Amerika en denkt visueel en innovatief. Daardoor voeren we andere gesprekken met onze klant. We zijn niet alleen een leverancier, maar denken mee over de beste verpakkingsoplossingen. Onze business gaat dus niet alleen meer over kostprijs en materialen, we willen we de ideale sparringpartner zijn”, aldus Baudet. Meer informatie: Berlin Packaging Tel. +31 (0)24-3442360 www.berlinpackaging.nl VAN GLASCONTAINERS TOT PLASTIC FLESJES EN ALUMINIUMVERPAKKINGEN: BIJ BERLIN PACKAGING VIND JE ZE ALLEMAAL. ALS HYBRID SUPPLIER BEDIENEN ZE VERSCHILLENDE MARKTEN. DAARNAAST KUNNEN KLANTEN OOK VOOR HET DESIGN BIJ HEN AANKLOPPEN. MET GROTE INTERNATIONALE IMPACT WEET HET BEDRIJF ALS GEEN ANDER WAT ER GAANDE IS IN DE BRANCHE. De internationale blik VAN BERLIN PACKAGING OP DE VERPAKKINGSINDUSTRIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4