Pakkracht nr3-2023 Online

PAKKRACHT NR 3 2023 13 Marion Richter, oprichter van Lytz – The Packaging Recruiter, neemt je in haar column mee in de verhalen van mensen uit de verpakkingsindustrie. Want we staan voor een grote uitdaging: de transitie naar een duurzame sector. Een duurzame verpakkingsindustrie gaat over meer dan verpakkingen, materialen en techniek. Deze transitie gaat ook - en vooral - over mensen. Hoe zorg je dat zij die transitie versnellen? Marion Richter KRACHTPATSER (M/V/X) Afgelopen week was het zo ver: na zes jaar pauze opende een van de grootste verpakkingsbeurzen ter wereld eindelijk weer haar deuren. LinkedIn stroomde al weken vooraf vol met posts van bedrijven, die hun deelname en nieuwe producten en oplossingen aankondigden. Ikzelf had drie dagen voor een bezoek uitgetrokken en was zeer benieuwd, welke innovaties voor de transitie naar een duurzamere industrie gepresenteerd zouden worden. Maar het meest verheugde ik me op de gesprekken met verpakkingsspecialisten van over de hele wereld. Ik zette mijn auto op de eerste dag op een van de grote parkeervelden niet ver van de beurs en liep dan in een grote stoet van mannen, veelal in pak, mee naar de ingang van de beurs, waar de lange rijen door de poortjes werden geperst en de hallen in stroomden. Mijn eerste interpack-dag was een zondag maar desondanks was de beurs drukbezocht, voor het overgrote deel door mannen. Ik liep mijn vooraf opgestelde lijst van exposanten af en stelde vast, dat ook op de stands het beeld werd beheerst door mannen in pak. Vrouwen waren duidelijk in de minderheid en meestal hostessen, ingehuurd voor de beurs. Mijn conclusie al na mijn eerste interpack-dag: onze sector is nog steeds een van mannen gedomineerde wereld! De volgende dag was ik uitgenodigd voor het event ‘Women in Packaging’, georganiseerd van de Messe Düsseldorf in samenwerking met de World Packaging Organisation (WPO). Hier was de verhouding omgekeerd; een paar enkele mannen zaten in de zaal tussen meer dan tweehonderd vrouwen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik sceptisch was, want ik hou van diversiteit. Maar omdat deze nu juist op de beurs ver te zoeken was, ben ik de uitnodiging gevolgd en werd positief verrast. Op het podium vertelden eerst zes succesvolle vrouwen uit verschillende generaties en met diverse achtergronden over hun eigen weg. En daarna was gelegenheid, om tijdens een etentje met elkaar in gesprek te gaan en te netwerken. In deze gesprekken heb ik veel krachtige en inspirerende verhalen gehoord en heb ik mijn netwerk van vrouwelijke verpakkingsexperts wereldwijd kunnen uitbreiden. Ze zijn er dus wel. Ik heb er in een van mijn eerdere columns al over geschreven, dat in onze industrie te weinig vrouwen in topposities te vinden zijn. In Düsseldorf werd me echter duidelijk, dat dit nog steeds en eigenlijk voor alle functies geldt, ook heb ik geen flauw idee wat hiervoor de reden is. Sinds vorige week denk ik echter wel dat evenementen zoals ‘Women in Packaging’ ervoor kunnen zorgen, dat vrouwen in onze sector zichtbaarder worden, elkaar inspireren en versterken. Over drie jaar vindt de volgende Interpack plaats. Als het aan mij ligt met een hele dag over het thema ‘Women in Packaging’. En misschien krijgen we zelfs een eigen hal. Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. WOMEN IN PACKAGING

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4