Pakkracht nr3-2023 Online

PAKKRACHT NR 3 2023 29 In de columnreeks Special Guest is steeds een gastcolumnist aan het woord met betrekking tot de special van de uitgave. Deze keer: Loek Boortman, Chief Technology Officer bij GS1 Nederland. Loek Boortman, Chief Technology Officer bij GS1 De streepjescode bestaat vijftig jaar. Zijn toegevoegde waarde is enorm geweest en nog altijd groot. De informatie-explosie van de afgelopen jaren vraagt echter om een nieuwe oplossing: een alles-in-ééncode, die veel meer gegevens kan ontsluiten. Gelukkig staat de opvolger van de streepjescode al klaar: de QR-code van GS1. Deze voegt nieuwe waarde toe voor consumenten, ketenpartners en het milieu. De introductie van de streepjescode in de jaren zeventig was een enorme vooruitgang voor supermarkten. Ze hoefden producten niet meer van prijsstickers te voorzien. Kassières hoefden prijzen niet meer uit het hoofd te leren en de wachtrij voor de kassa werd korter. Het werd aantrekkelijker om het assortiment te verbreden, wat de supers ook volop hebben gedaan. Zo heeft de barcode ontegenzeggelijk de inhoud van Nederlandse keukenkastjes en magen beïnvloed. Maar er is vraag naar meer. Om die huidige informatiehonger te stillen komt het einde van de streepjescode in zicht, omdat een andere code veel meer gegevens kan ontsluiten. Waar komen deze avocado’s precies vandaan? Welke gewasbeschermingsmiddelen zijn in het verbouwingsproces gebruikt? Wat kan ik allemaal voor lekkers maken met die avocado’s? En hoe doe ik dat? Het zijn voorbeelden van vragen waar consumenten antwoorden op zoeken. Wat is er handiger dan die te ontsluiten via een scan van de verpakking met de smartphone, de persoonlijke assistent die altijd dichtbij is? De streepjes volstaan niet om antwoord te geven op alle hedendaagse informatiebehoeften. In de afgelopen jaren hebben veel fabrikanten andere symbolen op verpakkingen geplaatst, bijvoorbeeld voor intern voorraadbeheer, operationeel beheer van de toeleveringsketen of consumentgerichte toepassingen. Meerdere symbolen op een verpakking kunnen problemen met scannen veroorzaken voor POS-systemen en daarnaast neemt elk symbool waardevolle ruimte in op verpakkingen. De blokjes van de QR-code bieden de oplossing. Door zijn extra dimensie en blokjesstructuur kan een QR-code sowieso al veel meer gegevens ontsluiten dan een streepjescode. Waar ‘normale’ QR-codes verwijzen naar één webpagina, kan de QR-code van GS1 naar verschillende websites verwijzen, afhankelijk van het apparaat of de app waarmee deze wordt gescand. Zo biedt deze QR-code tal van nieuwe mogelijkheden en kansen om de bedrijfsvoering in ketens te verbeteren. Consumenten, ketenpartners en het milieu zijn geholpen met de uitgebreide informatie, bijvoorbeeld ook in recyclingprocessen. Behalve de identificatiecode (GTIN), die nu in de streepjescode is opgenomen, kunnen ook serienummer, batchnummer en houdbaarheidsdatum in de QR-code van GS1 worden verwerkt. Met recht een alles-in-één-code dus; één symbool volstaat om te voldoen aan alle denkbare informatiebehoeften op het gebied van marketing, klantenservice, logistiek, wet- en regelgeving et cetera. In 2027 moeten alle scanapplicaties in winkels klaar zijn voor het scannen van de QR-code van GS1, smartphones zijn dat al. Iedereen die een artikelcode van GS1 heeft (of aanschaft) kan de QR-code van GS1 gebruiken, zonder bijkomende kosten. Voordelen zijn er nu al, mogelijkheden voor de toekomst schier oneindig. Op naar de volgende vijftig jaar. NIEUWE GENERATIE BARCODES VOOR DE VOLGENDE 50 JAAR COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4