pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Juni 2024 | 10e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 Special ETIKETTEREN, CODEREN & PRINT COVERSTORY SCHMERSAL: Precisie op de lopende meter met Wachendorff Automation
DAT HOEFT U OOK NIET Eenvoudig lijmen met de nieuwe EasyLine. Exclusief voor applicaties die tot 2,5 l/u hotmelt vereisen. Ontdek nu: easyline.robatech.com OVER LIJMEN MAAKT HIJ ZICH GEEN ZORGEN
Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Celeste Roberts (hoofdredacteur) c.roberts@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. PAKKRACHT NR 3 2024 3 Colofon en De Visie ‘Don’t judge a book by its cover.’ Het is een welbekende uitdrukking: boeken moet je niet op hun kaft beoordelen. Toch doen we het allemaal wel, zo vermoed ik. Wellicht niet bewust, maar het is voor mij haast onmogelijk om mijn ogen niet op mooi glimmende kaften met prachtige designs te laten vallen als ik door een boekenwinkel loop. Het is precies waar die kaften voor zijn gemaakt: opvallen. Schrijvers en uitgevers steken veel geld, tijd en werk in een goed ontworpen kaft. Dat werk moet je toch bewonderen? Hetzelfde geldt voor verpakkingen. De verpakking waar een product in zit, moet opvallen, vooral in deze tijd, waarin consumenten een overvloed aan keuze hebben. Een verpakking moet uitblinken in de winkelschappen en ervoor zorgen dat consumenten naar het product toelopen, het vastpakken en – overtuigd door de verpakking en informatie daarop – het in hun mandje laten zakken. Verpakkingsontwerpers communiceren de aard van het product en het bedrijf via een etiket of verpakking door middel van onder andere kleuren, print en materiaalkeuze. Natuurlijk let een consument daarop. Ook geeft een etiket een weelde aan informatie via de voedingswaardetabel, merknaam, ingrediëntenlijst, et cetera. Er zijn echter wel enkele scenario’s waarin we producten niet op hun verpakking moeten beoordelen. Neem bijvoorbeeld een duurzaam product in een niet zo duurzame verpakking. Er lijkt hier een miscommunicatie tussen product en verpakking te ontstaan. Bart Lauwaert, de special guest van deze uitgave, vertelt in zijn column op pagina 17 over foliedruk en duurzaamheid. Hij legt uit waarom een minder duurzame verpakking soms de meest duurzame keuze is voor een product. Zou de stelling ‘don’t judge a product by its packaging’ dan toch steekhoudend zijn? Steeds meer informatie Tot nu toe heb ik het alleen nog over zichtbare informatie gehad, de dingen die je meteen kan zien als je een verpakking in je handen hebt. Maar er zit nog veel meer informatie verborgen achter een verpakking. Ik raakte in gesprek met Loek Boortman van GS1, de non-profit organisatie bekend van de barcode. Hij vertelde mij hoe informatie tussen verschillende partijen wordt uitgewisseld via bar- of QR-codes. Bedrijven onderling hebben steeds meer behoefte aan informatie over verpakkingen, bijvoorbeeld over de samenstelling van het materiaal of hoe vaak een verpakking kan worden hergebruikt. Effectieve communicatie heeft alleen maar voordelen. Meer informatie over hoe informatie wordt gedeeld en hoe GS1 hierbij helpt, vind je op pagina 10. Uiteraard mag je deze editie van Pakkracht natuurlijk op de cover beoordelen, waar Wachendorff Automation en systeemleverancier Schmersal op prijkt. Maar het is nog beter om ook de coverstory op pagina 22 erbij te pakken. Hierin lees je alles over de encoders van Wachendorff, die ervoor zorgen dat rollen folie consistent gewikkeld worden en dat fabrikanten altijd inzicht hebben in bijvoorbeeld de status van orders, folielengte per spoel en het aantal geproduceerde meters per shift. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | Juni 2024 | 10e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 Special ETIKETTEREN, CODEREN & PRINT COVERSTORY SCHMERSAL: Precisie op de lopende meter met Wachendorff Automation Celeste Roberts Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht c.roberts@gpmedia.nl DE VISIE ZOU DE STELLING ‘DON’T JUDGE A PRODUCT BY ITS PACKAGING’ DAN TOCH STEEKHOUDEND ZIJN?
4 PAKKRACHT NR 3 2024 INHOUD P. 18 PERSEVENEMENT ZOTEFOAMS Tijdens een exclusief preview-evenement in mei gaf Zotefoams een uitgebreide update over ReZorce, een mono-materiaal barrièreverpakkingsmateriaal, geschikt voor toepassingen in drankkartons. “ReZorce is een game-changer waar we de wereld van drankkartons mee wakker willen schudden.” P. 14 LEONHARD KURZ Leonhard Kunz is een specialist op het gebied van transfertechnologie en oppervlaktedecoratie. Thermische printlinten zijn al meer dan dertig jaar een integraal onderdeel van het productportfolio. Naast TTR inktlinten biedt Kurz sinds enkele jaren ook complete digitale inkjet printsystemen aan. P.17 COLUMN SPECIAL GUEST In de columnreeks Special Guest is steeds een gastcolumnist aan het woord met betrekking tot de special van de uitgave. Deze keer schrijft Bart Lauwaert, Sales & Marketing en Expert in Koudfoliedruk bij Grafische Groep Matthys, over foliedruk en duurzaamheid. P. 10 INTERVIEW GS1 Van grondstoffenleveranciers tot verpakkingsproducenten, fabrikanten, retailers en recyclers. Elke schakel heeft baat bij data die door iedereen die deze data nodig heeft, kan worden gedeeld en gebruikt. GS1, de non-profit organisatie bekend van de barcode, helpt daarbij. 17 18 10 14
PAKKRACHT NR 3 2024 5 22 28 P. 28 PROJECT ADOPTIDEE BIJ VERHOEVEN Verhoeven Family of Companies nam deel aan een project van AdoptIdee, dat door middel van bedrijfsbezoeken en opdrachten kinderen enthousiasmeert voor een loopbaan in de techniek. De leerlingen van Daltonschool De Polderhof ontwierpen een inpaklijn voor appelmoes. P. 32 EVENT DOMINO Domino, specialist op het gebied van complete print-, markeer- en codeersystemen, is verheugd om de terugkeer van het European Digital Spectrum Event aan te kondigen, zo meldt de organisatie. P. 36 POLY-CLIP SYSTEM Poly-clip System, de wereldleider op het gebied van clippingmachines en leverancier van complete oplossingen voor het sluiten van clipsluitingen, presenteerde tijdens Anuga FoodTec verschillende veilige en materiaalbesparende verpakkingsoplossingen voor een breed scala aan voedingsmiddelen. P. 22 COVERSTORY SCHMERSAL Tienduizend meter op één rol is niet ongewoon in de wereld van verpakkingsfolie. Om ervoor te zorgen dat alles perfect past, garanderen encoders en systemen van Wachendorff Automation de juiste afmetingen. 32 36
6 PAKKRACHT NR 3 2024 KORT NIEUWS ATÉCÉ INSTALLEERT NIEUW NOVA PREMIA CTP-SYSTEEM BIJ ELBURG-SMIT AtéCé Graphic Products, totaalleverancier voor nagenoeg alles voor (pre)press in offset en flexo, heeft onlangs bij Elburg-Smit een nieuw Nova Premia CTP-systeem met plateprocessor geïnstalleerd. “Onze vorige CTP was aan vervanging toe”, zegt technisch directeur Richard Snik. “Dan merk je dat de tijd niet heeft stilgestaan en de innovaties bij deze nieuwe generatie CTP-configuratie verder zijn gegaan.” TRADEPACK CODING & LABELING VOEGT CITRONIX THERMAL INKJET PRINTERS TOE AAN PORTFOLIO De TIJ-printers van Citronix zijn volledig aan te passen aan de behoefte van de klant. “Het is een complete lijn printers vanaf de meest eenvoudige toepassing waarbij er één compacte printkop een 12 mm hoge tekst op een doos print, tot een opstelling waarbij 4 printkoppen van elk 25 mm hoog een volledig etiket kunnen vervangen”, vertelt Fred Simon, CEO van TradePack. “Daarnaast kunnen klanten kiezen voor een levering met of zonder apart bedieningsscherm en kunnen zij kiezen uit meerdere kleuren.” Ook voor niet-poreuze producten zijn de Citronix-printers geschikt. “Er zijn nu sneldrogende inkten voorhanden met een extra lange gebruikstijd.” Daarnaast zijn klanten bij TradePack aan het juiste adres voor hun diverse codeer- en etiketteringsbenodigdheden, zoals het aanbrengen van coderingen als THT-codes, tellers en batch- en barcodes, of het etiketteren van producten en omdozen, ook in kleine batches. TradePack TradePack is al meer dan 25 jaar gespecialiseerd in het leveren, plaatsen en onderhouden van codeer- en etiketteersystemen. Sinds 2007 levert het bedrijf uit Stompetoren inkjet-systemen van Citronix, onderdeel van de Brother Group. Citronix introduceert, naast de klein karakter inkjetprinters, nu ook een serie Thermal Inkjet (TIJ) printers. levert bijvoorbeeld print- en etiketteersystemen van Evolabel, een vooruitstrevende leverancier uit Zweden, die een eenvoudig te bedienen systeem heeft ontwikkeld, met een gebruiksvriendelijk groot kleurenscherm en een eenvoudig te vervangen etikettenrol. Meer informatie: TradePack Coding & Labeling B.V. Tel. +31 (0)850 06 30 59 | www.tradepack.nl | info@tradepack.nl De nieuwe Nova Premia heeft een hogere productiviteit en is uitgerust met een palletloader. “Er wordt aan de voorkant een pallet met 1.500 offsetplaten geplaatst. Dat scheelt onze CTP-operators veel werk en dus tijd en is ook arbo-technisch beter. Wij zijn bij de komst van onze nieuwe CTP overgestapt op Nova Aventus offsetplaten, het eigen AtéCé CTP-merk. Die platen doen niet onder voor platen van andere gerenommeerde CTP-merken. Onze drukkers hebben van de overstapt niks gemerkt en dat zegt alles, toch?” AtéCé Graphic Products produceert in eigen huis op verschillende locaties perschemie, dispersie- & UV lakken, rubberdoeken, lakdoeken, lakplaten, onderlegmaterialen en wasdoekrollen. Deze worden onder eigen merknamen of onder private labels op de (internationale) markt gebracht. In licentie worden – exclusief voor AtéCé en volgens eigen specificaties – Nova offsetplaten en Deutsche Druckfarben drukinkten bij gespecialiseerde fabrikanten geproduceerd. Deze worden in de Benelux, Duitsland en wereldwijd via een dealernetwerk gedistribueerd. Meer informatie: AtéCé Graphic Products Tel. +31 (0)251 31 91 09 | info@atece.nl | www.atece.nl (vlnr) Remco Smit (AtéCé) en Richard Snik (Elburg-Smit) bij het nieuwe Nova Premia CTP-systeem. Beeld: Giuseppe Toppers | Danto
PAKKRACHT NR 3 2024 7 DRUPA De printindustrie in West-Europa is divers. Boeken, kranten, tijdschriften, graphics, fotoboeken, labels en verpakkingen. Allemaal komen ze in contact met print en allemaal waren ze goed vertegenwoordigd op de drupa in Düsseldorf. De printindustrie was collectief bijna $167.5 billjoen waard in 2023, het equivalent van 8.13 triljoen A4-prints. Tussen 2018 en 2028 waren verpakkingen en etiketten twee van de snelst groeiende onderdelen van de printindustrie, waarvan de combinatie van digitale print en verpakkingen het snelst groeit. “We merken vooral de stap van commerciële print naar verpakkingsdrukwerk”, merkt Andreas Plesske, drupa president en CEO van Koenig & Bauer. “Vooral de groeiende middenklasse zal meer print en verpakkingen gebruiken, vooral in ontwikkelingseconomieën.” Duurzaamheidsplicht De eis van consumenten dat verpakkingen steeds duurzamer worden, zorgt voor een domino-effect door heel de verpakkingsketen. Ook print krijgt hier steeds meer mee te maken. Volgens de German Printing Industrie Association (Verband der Deutschen Druckindustrie) bedraagt de CO2voetafdruk van de printindustrie minder dan 1% van de totale uitstoot. De uitstoot van bijvoorbeeld digitale media bedraagt meer dan 8%. Toch wordt de printindustrie door mensen gezien als een vervuilende industrie. Het is dus van groot belang dat de consument wordt geïnformeerd over de feiten, maar het is ook zeker belangrijk dat de printindustrie nóg milieuvriendelijker wordt. DRUPA LEGT FOCUS STEEDS MEER OP VERPAKKINGEN EN ETIKETTEN Van 28 mei tot 7 juni kwam de grafische en verpakkingsindustrie bijeen in Düsseldorf voor drupa, de toonaangevende vakbeurs voor druk en print, waar wederom innovatieve technologieën, oplossingen en onderwerpen werden gepresenteerd, vooral op de gebieden van digitalisering en duurzaamheid. ▲ ROI-drukpers Lithrone GX40 advance op de stand van Komori Op drupa kregen exposanten en bezoekers de gelegenheid om stappen te zetten naar een duurzamer printproces. Er waren bijvoorbeeld specialisten en consultants aanwezig die bedrijven kunnen helpen bij het bijhouden van gegevens over hun uitstoot, papier- en inktgebruik. Het is van groots belang dat print professionals informatie krijgen over regelgeving rondom duurzaamheid en zich voorbereiden op bedrijfsbrede emissie-boekhouding. Het kiezen van de juiste materialen, printprocessen en -locaties kan een enorm verschil maken voor duurzaamheidsdoelstellingen. Duurzame keuzes zijn op het moment al een concurrentievoordeel. In de toekomst zal heet een plicht worden voor heel het bedrijf. Meer informatie via www.drupa.de
8 PAKKRACHT NR 3 2024 BEDRIJFSNIEUWS DS SMITH ELIMINEERT 1 MILJARD PLASTIC VERPAKKINGEN Tot en met mei 2024 heeft DS Smith meer dan 1,2 miljard stuks plastic gereduceerd in zijn internationale markten en heeft daarmee het doel 16 maanden voor de deadline overtroffen. Het bedrijf had als doel om alle primaire of secundaire plastic verpakkingen te verminderen of volledig te verwijderen uit de verpakking van klanten. Dit succes is te danken aan een programma voor het reduceren van plastic en het reductieprogramma, dat in 2020 werd opgezet als onderdeel van de Now & Next Sustainability Strategy van DS Smith. Circular Design Principles Belangrijk voor het behalen van het doel van 1 miljard en een fundamenteel onderdeel van het ontwerpproces bij DS Smith, zijn de Circular Design Principles en Circular Design Metrics van DS Smith, die in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation zijn ontwikkeld. Elk van de bijna 800 ontwerpers van DS Smith is getraind in Circular Design Principles en kan de duurzaamheid van een verpakkingsoplossing beoordelen op gebieden zoals gerecycled materiaal en recyclebaarheid, indicatieve schatting van CO2uitstoot en het beoordelen in samenwerking met klanten van overmaat aan afvalniveaus en supply chain parameters. DS Smith Research & Development (R&D) en Innovation Centre De overgang naar een circulaire economie kan alleen worden bereikt door innovatie en technologie, die een kritische factor vormen voor duurzame verandering. Slechts enkele maanden geleden lanceerde DS Smith zijn wereldwijde Research & Development (R&D) en Innovation Centre, 'R8'. Deze faciliteit is bedoeld om onderzoek te leiden op het gebied van productie, met maximale aandacht voor de groeiende vraag naar duurzame DS Smith heeft in samenwerking met enkele van de meest iconische FMCGmerken ter wereld meer dan één miljard stukken plastic geëlimineerd, zestien maanden voorafgaand aan zijn Now & Next duurzaamheidsdoelstelling voor 2025. Dit markeert een belangrijke mijlpaal op het gebied van duurzaamheid voor de toonaangevende wereldwijde leverancier van duurzame verpakkingen. verpakkingen en de benodigde innovatie om deze te leveren. Het bedrijf kondigde eerder al een R&D- en innovatiepakket ter waarde van £100 miljoen aan om zijn werk in de circulaire economie te versnellen. Een reeks nieuwe en innovatieve vezel gebaseerde ontwerpen heeft het mogelijk gemaakt om het doel – 1 miljard minder plastic verpakkingen – te halen. Ten eerste de Lift Up, ontwikkeld in samenwerking met Coca-Cola. De Lift Up vervangt plastic krimpfolies, die worden gebruikt voor multi-pack flessen, door een volledig recyclebare kartonnen handgreep. Ten tweede de RoundWrap, die een alternatief biedt voor traditionele flessenverpakkingen in de drankindustrie. De RoundWrap is een recyclebare oplossing die is ontworpen om beschadiging te voorkomen. Ten derde kartonnen punnets voor groenten en fruit die conventionele plastic wegwerpbakjes vervangen door een vezelgebaseerde recyclebare oplossing. Meer informatie: DS Smith Tel. +31 (0)313 67 79 11 | www.dssmith.com RoundWrap & Lift Up ▲ Punnets voor groenten en fruit ▶
10 PAKKRACHT NR 3 2024 CODEREN GS1 EFFENT DE WEG VOOR PROBLEEMLOOS DELEN VAN VERPAKKINGSINFORMATIE Door wetgeving en de noodzaak voor het reduceren en verduurzamen van verpakkingen, wordt het steeds belangrijker om informatie te delen met alle partijen in de verpakkingsketen. Van grondstoffenleveranciers tot verpakkingsproducenten, fabrikanten, retailers en recyclers. Elke schakel heeft baat bij data die door iedereen die deze data nodig heeft, kan worden gedeeld en gebruikt. GS1, de non-profit organisatie bekend van de barcode, helpt daarbij. De identificatiestandaarden en data-uitwisselingsystemen van GS1 zijn opgezet om bedrijven data met elkaar te laten delen. “We hebben natuurlijk al een hele stap gemaakt met de barcodes op producten die in retail al breed worden gebruikt. We bouwen nu verder op ditzelfde principe. Bedrijven kunnen data over hun verpakkingen ‘linken’ aan deze code en de QR-code van GS1 gebruiken om informatie door te geven over verpakkingen”, vertelt Loek Boortman, Chief Technology Officer bij GS1. Bedrijven lopen tegen problemen aan bij het delen van informatie. Ze moeten bijvoorbeeld aangifte doen bij Verpact, maar hebben daarvoor eerst informatie nodig van leveranciers van verpakkingsmaterialen. Dit gebeurt vaak via e-mails of Excel-bestanden die vervolgens in een intern systeem worden opgeslagen op een manier die niet aansluit bij hoe je moet rapporteren aan Verpact. “De uitwisselingsformaten, codes en definities zijn allemaal anders. Het is allemaal niet efficiënt.” GS1 biedt een systeem dat informatie standaardiseert en structureert en zo die problemen verhelpt. “Als je allemaal over dezelfde types plastic en verpakkingsmaterialen praat en die data op eenzelfde manier vastlegt en deelt, elimineer je misverstanden en kan je verpakkingsinformatie door heel de keten delen”, verzekert Boortman. E-commerce Het werk van GS1 is misschien het beste uit te leggen met een voorbeeld. Neem een systeem voor herbruikbare verzendverpakkingen. “De consument bestelt online een boek en kiest daarbij voor een herbruikbare verzendenvelop. Het afrekensysteem van de webshop brengt het verschuldigde statiegeld voor de verzendverpakking in rekening. Vervolgens bezorgt een bezorger het pakket bij de consument, die de envelop bijvoorbeeld weer retour aan de bezorger meegeeft. De leverancier die de retourzending ontvangt moet weer registreren dat de consument de envelop heeft geretourneerd zodat die zijn statiegeld terugkrijgt. In dit scenario moet er, over dezelfde envelop, informatie worden uitgewisseld tussen drie verschillende actoren in de keten. “In een gesloten keten kan je je eigen coderingen en symbolen aanhouden. Maar zodra je te maken hebt met bedrijven die niet in één productketen zitten, moet je een datastandaard afspreken die iedereen kan gebruiken. Anders plakt elke ketenspeler zijn eigen code op de verpakking, waardoor medewerkers de juiste informatie niet kunnen vinden of de verkeerde codes gaan scannen. Dat leidt tot misverstanden, irritatie en informatieverlies.” GS1 zorgt ervoor dat alle data via één en dezelfde code toegankelijk is en dat data in verschillende systemen in hetzelfde formaat kan worden geregistreerd. Iedereen kan dezelfde code scannen en krijgt te zien waar ze de benodigde informatie kunnen vinden. Groene claims bewijzen Steeds meer bedrijven hebben herbruikbare of recyclebare verpakkingen en verkondigen dit in hun marketing. Sommigen van deze bedrijven worden echter op de vingers getikt omdat ze hun claims niet kunnen onderbouwen. Goed georganiseerde data kan hierbij helpen. “Voor bedrijven is het moeilijk om een duurzaamheidsclaim hard te maken als ze de juiste data niet hebben. Door de standaard van GS1 kan een bedrijf bijvoorbeeld bijhouden hoe vaak een herbruikbare verpakking daadwerkelijk wordt gevuld en hoeveel aflevercycli de verpakking meegaat voordat deze moet worden vervangen. Deze informatie kan je delen met overheidsinstanties, maar ook met consumenten die steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid. Daarnaast bieden de codes extra garantie als het gaat om certificaten zoals een FSC-keurmerk. We kunnen bijhouden en checken welke certificaten een verpakking of bedrijf heeft en of ze nog geldig zijn.” Data helpt bedrijven ook bij het vinden van obstakels in de verpakkingsketen. “Als je weet dat je een verpakking minstens tien keer moet gebruiken voordat deze klimaatneutraal is, maar je kan zien dat de verpakking na vijf keer stukgaat, dan weet je dat je je ontwerp moet herzien. Je hebt de data ontzettend hard nodig om te zien wat er aan de hand is en hoe je het kan verbeteren.” Van en voor bedrijven Deelnemers die onze standaarden gebruiken krijgen advies over hoe ze die het beste kunnen gebruiken en hebben invloed op de standaarden en tools die GS1 ontwikkelt. “Ze kunnen een verzoek indienen voor bepaalde functies. We kijken dan of er meerdere bedrijven behoefte hebben aan deze functie en dan passen we onze standaarden en tools aan. We zorgen ervoor dat wijzigingen zo snel mogelijk worden doorgevoerd, want flexibiliteit is nodig. Soms heb je
PAKKRACHT NR 3 2024 11 maar enkele weken voordat een regeling verandert en je andere informatie bij moet houden. Wij moeten ervoor zorgen dat bedrijven deze gegevens dan ook snel in ons systeem kunnen vastleggen. We zijn bezig om een specifieke functionaliteit te ontwikkelen waarmee bedrijven makkelijk aangifte kunnen doen bij Verpact.” Learning expedition Onlangs organiseerde GS1 een learning expedition om ketenspelers met elkaar in contact te brengen, zodat ze inzage kregen in welke informatie verschillende partijen nodig hebben. “We hebben bijeenkomsten georganiseerd om een aantal aspecten van het informatie delen met elkaar te bespreken. Zo kwamen ze erachter waar andere ketenspelers mee bezig zijn, welke data ze daarbij nodig hebben, en hoe ze deze het liefst willen ontvangen. We zijn bijvoorbeeld naar verpakkingsspecialisten gegaan om hen te vragen naar de specifieke eisen van voedselverpakkingen. Ook voor de recycling hiervan gelden andere eisen. Door te delen welke obstakels andere partijen in de keten tegenkomen, kan je ze wegnemen.” DOOR TE DELEN WELKE OBSTAKELS ANDERE PARTIJEN IN DE KETEN TEGENKOMEN,KAN JE ZE WEGNEMEN Snelweg Boortman vergelijkt het GS1-systeem met een snelweg. “Als je de snelweg eenmaal hebt liggen, dan kan je er met grote hoeveelheden auto’s overheen rijden zonder dat je steeds weer nieuwe wegen moet aanleggen. Dat is wat we doen. Wij hebben al een data-snelweg aangelegd tussen bijvoorbeeld leveranciers en retailers. We lossen knelpunten op, verlengen en verbreden de snelweg en zorgen ervoor dat er geen files ontstaan. Zo zorgen we ervoor dat het voor iedereen veilig, efficiënt en goedkoop blijft. Je hoeft ook niet meteen de hele keten in beeld te hebben. Je kan met een klein stukje weg beginnen. Kijk of de route bevalt, en rij daarna verder!” Meer informatie: GS1 Nederland Tel. +31 (0)205 11 38 88 info@gs1.nl www.gs1.nl Loek Boortman, Chief Technology Officer bij GS1
SPEEDCOVER is toonaangevend op het gebied van perfect sluitende plastic afdekhoezen voor kunststof palletboxen (Dolav’s), pallets, kisten, normwagens en onder andere fish tubs. Onze scheurbestendige polyethyleen (PE) afdekhoezen zijn voordelig, tijdbesparend, betrouwbaar, effectief en zorgen voor een hygiënische en geur isolerende afdichting. +31 (0)20 726 70 13 • info@speedcover.com • www.speedcover.nl
PAKKRACHT NR 3 2024 13 BEDRIJFSNIEUWS Bekroonde technologie De opkomst van e-commerce leidde tot de introductie van de CVP Impack, een van de eerste automatische verpakkingsmachines ter wereld voor dozen op maat. Het prototype werd in 2013 in gebruik genomen bij Bol.com en na een succesvolle testperiode werd het systeem officieel geïntroduceerd. Door dozen strak op maat om de orders te vouwen kregen online retailers de mogelijkheid aanzienlijk te besparen op verzendvolume terwijl het tegelijkertijd een enorme boost betekende voor de snelheid waarmee verpakt kon worden. In 2019 introduceerde Sparck Technologies de CVP Everest, de grote broer van de Impack. Deze verpakkingsmachine kan meer dan 1.100 dozen per uur verwerken, wat het ideaal maakt voor e-commercebedrijven die tijdens piekperiodes een snelle en duurzame orderverwerking nodig hebben. Beide machines zijn internationaal bekroond voor hun innovatieve en duurzame karakter. Ze wonnen onder andere de Logistica Award en de NL Packaging Award in Nederland. Made in Holland Sinds medio 2021 is Sparck weer een zelfstandige Nederlandse onderneming die blijft innoveren. Zo is er voor de verpakkingsmachines een print-on-the-box-functie ontwikkeld die gebruikers in staat stelt om persoonlijke boodschappen op elke doos te printen. In 2023 introduceerde de CVP Everest de mogelijkheid om dozen met een ultra-laag profiel van slechts 28 mm te produceren, waardoor webshops kunnen profiteren van verzendverpakkingen in brievenbusformaat. Begin 2024 werd de automatische inductie geïntroduceerd, die de aanvoer van orders naar de machine volledig automatiseert. Toekomst Het hoofdkantoor van Sparck Technologies is sinds 1947 gevestigd in Drachten, waar alle verpakkingssystemen worden geproduceerd, getest en gedistribueerd. Met kantoren in Europa en de Verenigde Staten wordt de snelgroeiende markt in inmiddels meer dan 15 verschillende landen bediend. De passie voor innovatie blijft de drijvende kracht van Sparck Technologies en in 2024 worden de nodige activiteiten georganiseerd om het 100-jarig bestaan gepast te vieren. Wat de toekomst zal brengen, is niet te voorspellen, maar als het aan Sparck ligt, belooft het opnieuw een eeuw vol innovatie te worden. Meer informatie: Sparck Technologies Tel. +31 (0)512 58 93 00 | www.sparcktechnologies.com/nl SPARCK TECHNOLOGIES VIERT 100 JAAR INNOVATIE Sinds de oprichting in 1924 onder de naam HaDeWe – een afkorting van oprichter Heert de Wit – loopt innovatie als rode draad door de geschiedenis van Sparck Technologies. Het bedrijf begon met de automatisering van het klompenmaakproces. In de jaren 1950 introduceerde Sparck de zogeheten couverteerapparaten. Deze systemen maakten het mogelijk om op grote snelheid enveloppen automatisch te vullen met post, wat destijds de productiviteit van kantoorpersoneel enorm verhoogde. Niet lang na deze stap werd Sparck ingelijfd door Quadient (voorheen Neopost) en was vervolgens tot en met 2021 onderdeel van deze beursgenoteerde Franse onderneming. Sparck Technologies bestaat op 20 juni 2024 precies 100 jaar. Wat begon als een producent van klompenmachines is uitgegroeid tot een wereldspeler in geautomatiseerde verpakkingssystemen voor op maat gemaakte dozen voor de e-commerce.
▼ Kurz-printlinten voor een haarscherpe QR-code op farmaceutische-verpakkingen 14 PAKKRACHT NR 3 2024 PRINT Ongeacht het toepassingsgebied heeft thermisch transfer printen een essentiële functie: vanwege de hoge duurzaamheid en robuustheid van de technologie biedt TTR effectieve communicatie binnen de supply chain en zorgt zo voor een hoog veiligheidsniveau - ongeacht of het nu gaat om een houdbaarheid van verpakt voedsel of de duidelijke identificatie van een origineel product in vergelijking met een namaakproduct. Omdat labels met Kurz TTR niet langer “alleen” procesbetrouwbaarheid garanderen, maar dankzij een grote verscheidenheid aan kleuren ook individueel kunnen worden aangepast aan de merkuitstraling. Communiceren, branding, beschermen Kurz-printlinten zijn compatibel met vrijwel elke thermische transferprinter en leveren scherpe printresultaten die bijzonder geschikt zijn voor het printen van kleine bar- en 2D-codes. De technologie is ook aantrekkelijk omdat er een breed scala aan verschillende materialen mee kan worden bedrukt: op papier, karton, voorbedrukte of gelakte etiketten en op verschillende kunststofoppervlakken levert het juiste thermotransferlint printresultaten die bestand zijn tegen slijtage, vocht, extreme temperatuurverschillen, KURZ BIEDT NAAST TTR PRINTLINTEN OOK COMPLETE INKJET PRINTSYSTEMEN AAN Leonhard Kunz is een wereldwijd toonaangevende specialist op het gebied van transfertechnologie en oppervlaktedecoratie. Thermische printlinten zijn al meer dan dertig jaar een integraal onderdeel van het productportfolio. TTR-technologie wordt voornamelijk gebruikt voor het betrouwbaar coderen van etiketten en verpakkingen en wordt in de meest uiteenlopende industrieën gebruikt. Het spectrum aan toepassingen varieert van de farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie tot de automobiel- en logistieke sector. maar ook oplosmiddelen en zonlicht. Binnen het Kurz TTR-portfolio staat het gebied ‘Communiceren’ voor het garanderen van nauwkeurige gepersonaliseerde communicatie langs de gehele logistieke procesketen. Kurz beschrijft de evolutie van thermische printlinten met het trefwoord ‘branding’. Weg van de zwarte klassieker, naar kleurrijke en individuele markeringen op etiketten en verpakkingen - passend bij het betreffende merkdesign. Briljante standaardkleuren, neonlooks, indrukwekkend glinsterende metallisatie en nu zelfs holografische effecten zijn het resultaat van de TTR-evolutie aangedreven door Kurz. Naast een uitgebreid assortiment bestaande kleuren kan het Colormatch-ontwikkelteam bij Kurz vrijwel elke MPrint Monojet op machine met vacuümzuigband
PAKKRACHT NR 3 2024 15 universeel installatieplatform beschikbaar. Het maakt niet uit of de drukeenheid op een achterwand, op een railsysteem, op een tafel of op een frame moet worden geïntegreerd. Een klant- of machinespecifieke aanpassing aan de betreffende klantmachine wordt door MPrint gerealiseerd. Naast deze integratieoplossingen voor roll-to-roll-toepassingen biedt MPrint ook een eenvoudig geïntegreerde totaaloplossing voor variabel verpakkingsdrukwerk op basis van de Monojet-drukeenheid van 1c tot 4c of meer kleuren. De beschikbare installatiekit maakt het mogelijk om de Monojet geheel onafhankelijk van de basismachine te bedienen, zodat inbouw in bestaande machines geen hindernis is. De eigen incrementele encoders met hoge resolutie voor nauwkeurig printen zijn net zo standaard als, indien gewenst, sensoren voor het detecteren van productranden, stanssporen of registergaten voor nauwkeurig digitaal printen op materialen die al bedrukt en afgewerkt zijn. De MJETeco is het stand-alone systeem specifiek voor laat stadium maatwerk voor het 1C printen van teksten, diverse datacodes of features voor product- en merkbescherming op voorgeproduceerde (b.v. door flexo) labels. De MJETbasic is ontwikkeld als stand-alone machine en biedt digitaal printen van 1C tot CMYK plus wit of andere steunkleuren in vergelijking met de Eco-versie. De MJETplus is het alles-in-één-systeem om digitale labels in één handeling te produceren. Het bevat een verdere verwerkingseenheid waarmee de inline bedrukte labels kunnen worden gelamineerd, gestanst, et cetera. Het hart van alle systemen is de beproefde Monojet-printeenheid van MPrint. Het beschikt over een geïntegreerde inkttoevoer, een zelf ontwikkeld besturingssysteem en diverse units voor automatische of handmatige reiniging. De printeenheid wordt daarom beschouwd als een geschikt element voor het modulaire systeem. Door gebruik te maken van uniforme software voor alle omstandigheden kan bijvoorbeeld 4C-printen en het printen van variabele beveiligingscodes in één handeling worden gerealiseerd. Meer informatie: Leonhard Kurz Benelux B.V. Tel. +31 (0)243 78 18 40 | info@kurz.nl | www.kurz.nl gewenste kleur van hun klanten realiseren. Dit betekent dat klanten maximale vrijheid hebben als het gaat om het ontwerp van hun productetiketten. Product- en verpakkingslabels kunnen daardoor CI-conform (Corporate Identity) worden uitgevoerd, maar ook als designelement worden gebruikt, om zich bijvoorbeeld met bijzondere kleuren te onderscheiden van de concurrentie. Zelfs holografische printlinten, de Kurz TTR NOVA-productlijn, met een echt diepte-effect, fascinerend kleurenspel en opvallende designeffecten zijn voor Kurz geen probleem. De oppervlaktespecialist realiseert de revolutie op het gebied van thermische overdrachtstechnologie via ‘beschermen’, de derde pijler van het TTR-programma. TTR Unique UV en TTR Unique VEROSPEC® zijn inktlinten met geïntegreerde veiligheidskenmerken die niet met het blote oog zichtbaar zijn. Digitale inkjet printsystemen Naast TTR inktlinten biedt Kurz sinds enkele jaren ook complete digitale inkjet printsystemen aan. De vraag naar kleine oplagen en geïndividualiseerde prints blijft groeien. Digitaal printen belooft ook de bedrijfskosten te verlagen en efficiënter met hulpbronnen te produceren. Dat is allemaal leuk en aardig, maar het is niet altijd de moeite waard om alles digitaal af te drukken. Bovendien blijft het een grote uitdaging voor het midden- en kleinbedrijf om deze technologie te adopteren. Kurz met haar dochteronderneming MPrint, een bedrijf gevestigd in Baiersbronn, Duitsland, wil hier verandering in brengen en ontwikkelt oplossingen waarmee de instap in digitaal printen tegen lagere investeringskosten kan worden gerealiseerd. Kurz en MPrint zien digitaal printen niet als vervanging van conventionele printprocessen, maar eerder als een aanvulling daarop. Synergieën gebruiken tussen conventioneel en digitaal. Typerend voor MPrint is de modulariteit van haar systemen. Hierdoor kunnen we elke opgave in kaart brengen. Klanten krijgen oplossingen die precies zijn afgestemd op hun behoeften, waardoor ze flexibel en snel aan verschillende markteisen kunnen voldoen. De MPrint-systemen MPrint biedt haar modulaire inkjet-afdruksystemen aan in 1c, 4c of meer kleuren voor latere integratie in bestaande druk- of verdere verwerkingsmachines met printbreedtes van 108 tot 540 mm. Deze bieden de mogelijkheid om de bestaande machine te gebruiken zonder drukeenheden te verliezen en de voordelen te combineren. Flexografisch drukwerk, folieafwerking, zeefdruk en stanseenheden kunnen samen met digitaal drukwerk worden gebruikt. Personalisatie en codering zijn geen probleem, aangezien de digitale printeenheid zowel vaste als variabele gegevens kan afdrukken tot 75 m/min. Het inkjetprintsysteem is ontwikkeld voor het gebruik van UV- en watergebaseerde inktsystemen. Als zelfvoorzienend systeem dat alleen elektriciteit, perslucht en een veiligheidssignaal nodig heeft, kunnen één- of meerkleurensystemen in vrijwel elk print- of afwerkingssysteem worden geïntegreerd. Voor elk printerformaat en elke baanbreedte is een installatiekit als MPrint: twee monojets geïntegreerd in één verpakkingsmachine
16 PAKKRACHT NR 3 2024 KORT NIEUWS CODIPACK INTRODUCEERT REVOLUTIONAIRE GSI NOLABEL EN GSI COLORIZE PRINTERS De GSI NoLabel is een innovatief UV-printing systeem dat traditionele etiketten overbodig maakt. Met dit systeem kunnen bedrijven direct op het oppervlak van verpakkingen afdrukken, zonder in te leveren op afdrukkwaliteit. De GSI NoLabel kan variabele gegevens, barcodes en QR-codes afdrukken met een snelheid van meer dan 150 meter per minuut, integreert naadloos in bestaande productielijnen en vermindert afval door papieren etiketten te elimineren. De GSI Colorize is een full colour printer die verpakkingen tot leven brengt met levendige kleuren. Of het nu gaat om voedingsmiddelen, cosmetica of farmaceutische producten, de GSI Colorize biedt levendige, fade-vrije kleuren die de aandacht trekken, SmartWHITEtechnologie die het afdrukken op donkere achtergronden eenvoudiger maakt, en een hoge mate van flexibiliteit, waardoor barcodes, lotnummers en vervaldatums moeiteloos kunnen worden toegevoegd. Meer informatie: Codipack nodigt bedrijven uit om de GSI NoLabel en GSI Colorize in actie te zien. Neem contact op voor een persoonlijke demonstratie. Codipack Group Tel. +31 (0)402 41 00 30 info@codipack.com www.codipack.com Codipack, een toonaangevende leverancier van print- en etiketteeroplossingen, kondigt met trots de lancering van twee nieuwe producten in haar assortiment aan: de GSI NoLabel en de GSI Colorize. Deze geavanceerde printers zijn ontworpen om de efficiëntie en kwaliteit van verpakkings- en labelafdrukken naar een hoger niveau te tillen. GSI Colorize GVO EN PRINT2PACK BUNDELEN KRACHTEN Met de samenvoeging van GVO en Print2pack creëert deze nieuwe alliantie een ijzersterke organisatie die nog beter in staat is om te voldoen aan de eisen van de moderne verpakkingsindustrie. Door de krachten te bundelen, profiteren beide bedrijven van de uitgebreide expertise, ervaring en technologieën om klanten hoogwaardige verpakkingsoplossingen te bieden. Bovendien maakt de samenwerking de productieprocessen efficiënter en flexibeler, wat resulteert in snellere levertijden en hogere klanttevredenheid. Missie en visie “De gezamenlijke missie van GVO en Print2Pack is om de meest betrouwbare en flexibele verpakkingsspecialist te zijn en om hoogwaardige verpakkingsoplossingen te leveren. De visie is om te groeien als bedrijf door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die inspelen op de veranderende behoeften van Met trots delen GVO uit Ede en Print2pack uit Duiven dat zij met terugwerkende kracht, per 1 januari 2024 hun activiteiten hebben samengevoegd. Deze strategische alliantie markeert een nieuw tijdperk waarin beide bedrijven hun unieke expertise combineren om een breder scala aan diensten te bieden en beter in te spelen op de behoeften van de klanten. de markt. We willen langdurige relaties opbouwen met klanten en partners en een positieve impact hebben door duurzame en milieuvriendelijke verpakkingsoplossingen te bieden.” De producten – vouwdoosjes, labels, bijsluiters en diverse andere soorten verpakkingen van karton – zijn duurzaam en waar gewenst voorzien van een FSC-certificering. Beide bedrijven zijn ISO 9001 en 14001 gecertificeerd. Meer informatie: Print2Pack | Tel. +31 (0)575 55 10 10 | info@print2pack.nl | www.print2pack.nl GSI NoLabel
PAKKRACHT NR 3 2024 17 In de columnreeks Special Guest is een gastcolumnist aan het woord met betrekking tot de special van de uitgave. Deze keer: Bart Lauwaert, Sales & Marketing en Expert in Koudfoliedruk bij Grafische Groep Matthys, over foliedruk en duurzaamheid. Bart Lauwaert Sales & Marketing bij Grafische Groep Matthys Misschien verbaast het je dat de antwoorden ‘nee’ en ‘ja’ zijn. ‘Nee’ op de eerste vraag en ‘ja’ op de tweede. Meer nog, de antwoorden zijn zelfs onafhankelijk van het feit of je de vraag waarmee deze column opent als jouw eerste vraag ervaart en dus niet als tweede vraag na jouw vraag die altijd als eerste gesteld wordt en in deze column als tweede vraag neergepend staat. Dus ‘ja’ en ‘nee’ mag ook. Zucht. Waarom moet je een column over print en duurzaamheid altijd drie keer lezen om die te begrijpen? Stel dat duurzaamheid zo eenvoudig was als een verkiezingsprogramma. Dan kleurden we met één rood bolletje, mits zorgvuldig rasteren, de toekomst meteen rooskleurig in. Nee, foliedruk is geen duurzamere optie. Althans, foliedruk maakt een vouwkarton verpakking niet zomaar duurzamer dan de variant zonder foliedruk. Jammer, maar helaas. Ondertussen kijk je nog eens met lichte vertwijfeling naar mijn functie: Sales & Marketing en Expert in Koudfoliedruk, en je vraagt je af wat ik dan eigenlijk verkoop? Maar stel dat ik nu een blinkende strik om jouw vragen heen drapeer. Die strik symboliseert dat jij een product hebt gecreëerd dat in opvallende mate duurzamer is dan dat van jouw concurrenten. Een product dat voor klanten elke dag dus een veel duurzamere keuze inhoudt. Omdat je niet enkel financiële waarde belangrijk vindt maar ook heel veel aandacht besteedt aan waarde voor mens en milieu. Bijvoorbeeld een ‘Certified B Corporation’ als gouden strik rond je organisatie. Duurder, aantrekkelijker en duurzamer Dan kan het zomaar zijn dat het toevoegen van beleving en verleiding aan jouw vouwkarton verpakking, bijvoorbeeld via foliedruk, ervoor zorgt dat net jouw duurzamere product vaker over de toonbank gaat. Duurder wordt zo aantrekkelijker, wordt in essentie dus minder duur, en verleiden wordt plots duurzamer. Je mag de strik losmaken, je hebt het geheim ontrafeld, het mee uitgepakt. Of voel je jou nu ingepakt, gestrikt … verleid? Als je maar kritisch naar de duurzame kernwaarden van je product en organisatie blijft kijken, mag dat. EEN STRIKVRAAG MET EEN GOUDEN STRIK EROMHEEN Ja, geef maar toe, je wil me heel graag vragen of “Foliedruk op een vouwkarton verpakking een duurzamere optie is?” En je wacht vervolgens glimlachend het antwoord af, want het is toch een beetje een gelaagde strikvraag. Het is overigens een van de meest gestelde vragen binnen mijn vakgebied, uiteraard wel op jouw eerste vraag na, de vraag of “Foliedruk als optie ook écht zoveel duurder is?” SPECIAL GUEST Special Guest
18 PAKKRACHT NR 3 2024 VERPAKKINGSMATERIALEN Het traditionele drankkarton werd in de jaren vijftig op de markt gebracht en het ontwerp is vandaag de dag nog steeds fundamenteel hetzelfde. De nieuwe technologie van Zotefoams brengt hier verandering in. Door atmosferische gassen te injecteren in polymeren, wordt de dichtheid van de polymeren 10 tot 15% gereduceerd, waardoor de verpakking lichter en flexibeler wordt. Het is een technologie van Mucell, een bedrijf dat sinds 2011 onder Zotefoams valt. Door de jaren heen is deze Mucell-technologie in veel verschillende sectoren gebruikt om een diversiteit aan producten te vervaardigen. Nu investeert Zotefoams in drankkartons. “In 2019 lukte het Mucell en Zotefoams om een monomateriaal verpakkingsmateriaal te maken met negen lagen, met dezelfde barrière-eigenschappen als aseptische kartonnen verpakkingen met aluminium en plastic laminaten”, aldus David Stirling, CEO van Zotefoams. “De bubbels vormen de barrière” ‘Enorm potentieel’ Tijdens het evenement prees keynote spreker Paul Polman, voormalig CEO van Unilever en wereldwijd erkend campagnevoerder op het gebied van duurzaamheid, dat ReZorce enorm potentieel voor circulariteit biedt in een markt waar dit voorheen niet mogelijk was. “Wat hebben we nodig om klimaatverandering tegen te gaan? Nieuwe denkpatronen, partnerschappen en technologieën.” Tevens benadrukte hij dat eenvoud van materialen en ontwerp de sleutel is tot de ontwikkeling van een circulaire economie. “Drankkartons zijn een aantrekkelijke manier om producten aan de klant te brengen, het probleem is dat de huidige drankkartons moeilijk te recyclen zijn. Als we doorgaan met deze gang van zaken, zullen de problemen voor recycling ons achtervolgen.” Polman merkte ook op dat de compatibiliteit van ReZorce met standaard huishoudelijke recyclingstromen een belangrijke factor is om ervoor te zorgen dat het product wordt gerecycled, terwijl hij een waarschuwing laat horen ZOTEFOAMS LANCEERT REZORCE®, DE TOEKOMST VOOR DUURZAME DRANKKARTONS Tijdens een exclusief preview-evenement in mei gaf Zotefoams een uitgebreide update over ReZorce, een mono-materiaal barrièreverpakkingsmateriaal, geschikt voor toepassingen in drankkartons. Het monomateriaal is een volledig recyclebaar plastic met dezelfde barrière-eigenschappen als laminaten in op karton gebaseerde drankkartons. Zotefoams, pionier op het gebied van cellulaire materiaaltechnologie, werkte samen met Refreshco, 's werelds grootste onafhankelijke leverancier van drankoplossingen, om ReZorce te ontwikkelen. “ReZorce is een game-changer waar we de wereld van drankkartons mee wakker willen schudden”, meldt Neil Court-Johnston, president van de business unit MuCell Extrusion LLC van Zotefoams. over het woord ‘recyclebaar’. “Zoveel soorten verpakkingen verkondigen dat ze recyclebaar zijn, terwijl sommige hiervan in werkelijkheid zeer moeilijk te recyclen zijn. Het is een betekenisloze term”, zegt Polman: “de sleutelterm moet ‘gerecycled’ zijn”, aldus Polman. Lager water- en energieverbruik Neil Court-Johnston sprak over de reis van concept tot commercialisering van dit revolutionaire nieuwe verpakkingsmateriaal. “De barrière-eigenschappen van ReZorce lenen zich voor een aantal verpakkingstoepassingen, maar we kozen ervoor om ons te concentreren op drankkartons. We zagen dat niemand in deze markt circulariteit probeerde te realiseren, en wilde dat veranderen. Het monomateriaal van ReZorce is voedselveilig en gemaakt van bijna 100% gerecycled materiaal.” “Het jaarlijkse rapport van de Ellen MacArthur Foundation is een duidelijke illustratie van de uitdagingen waarmee FMCG-fabrikanten (Fast-Moving Consumer Goods) worden geconfronteerd bij het behalen van hun afval- en CO2-reductiedoelstellingen”, vervolgt Court-Johnston. “Wat drankkartons betreft is ReZorce de oplossing. Uit collegiaal getoetste levenscyclusanalyses blijkt dat een literverpakking van ReZorce-materiaal voor de helft minder water en energie verbruikt dan een traditioneel drankkarton. Daarnaast bleek dat het mondiale opwarmingspotentieel van een ReZorce-verpakking 55% lager ligt. Bovendien voldoet het aan alle huidige en toekomstige wetgeving die richting een meer circulaire economie leidt.” Het ReZorce-verpakkingsmateriaal is geschikt voor nog meer applicaties, waaronder bag-in-box verpakkingen, sachets, pouches en trays. “De verpakkingen zijn bijvoorbeeld zeer geschikt voor kant-en-klare maaltijden, omdat het materiaal magnetronbestendig is.” Eenvoudige overstap Terwijl hij het publiek op de hoogte hield van de voortgang van het gezamenlijke project van het bedrijf met Refresco, meldde Court-Johnston dat ReZorce-kartons worden geproduceerd in een van Refresco's faciliteiten in Europa. Met een kleine aanpassing aan de onderlas, kan het nieuwe materiaal met dezelfde machines verwerkt worden op machines die zijn ontworpen voor traditionele samengestelde drankkartons. De bedrijven zijn nu bezig met het initiëren van kwaliteits- en conformiteitstestprocedures die nodig zijn voor de commerciële productie van toepassingen voor drankkartons.
PAKKRACHT NR 3 2024 19 Samenwerking Südpack Zotefoams maakte op de dag van het persevenement ook bekend dat het overeenkomsten heeft gesloten met Südpack Verpackungen SE & Co. KG, al jarenlang leider op het gebied van polymeerextrusie. Südpack zal een potentiële capaciteit van maximaal 100 miljoen ReZorce-dozen per jaar zal bieden. Dirk Hardow, Chief Executive, Functional Films & Compounds bij Südpack, zegt: “Met onze functionele folie zullen we bijdragen aan de productie van een verpakkingsconcept dat zal voldoen aan de eisen van de EU-richtlijn PPWR op het gebied van recycleerbaarheid en gerecyclede materialen." Mijlpaal Tijdens een levendig paneldebat werden Polman en Zotefoams Group CEO David Stirling vergezeld door Coert Michielsen, Chief Procurement & Manufacturing Officer bij Refresco, Willemijn Peeters, Founding Director van milieuduurzaamheidsadviesbureau SEArious Business en Chris Hanlon, Commercial Director for Polymers bij recyclingspecialist Biffa. Stirling merkt op: “De aankondigingen die we vandaag hebben gedaan, zijn indicatief voor het toenemende momentum voor dit project. We zijn er trots op dat Refresco, een wereldleider in zijn vakgebied, het potentieel van ReZorce heeft onderkend en samenwerkt met ons om de commerciële lancering ervan te versnellen. We zijn blij dat we deze mijlpaal hebben bereikt, wat duidelijk aantoont dat ReZorce goede vorderingen maakt in de richting van het worden van een volledig gecommercialiseerd product dat schaalbaar is met de bestaande infrastructuur. Retailers en merkeigenaren begrijpen de behoefte aan een duurzaam alternatief voor LPB-kartons en ReZorce voldoet aan die behoefte: het is volledig recyclebaar via reguliere collecties, bevat gerecycled materiaal in overeenstemming met de drempelwaarden die zijn vastgelegd in de EU-richtlijn Verpakking en Verpakkingsafval en heeft een lagere CO2-voetafdruk.” Meer informatie over ReZorce Circulaire Verpakkingen vindt u op www.zotefoams.com Court-Johnston sprak over hoe Zotefoams “een coalitie voor betere drankkartons” heeft gecreëerd, waarbij toonaangevende bedrijven op het gebied van extrusie, print, conversie, vullen, verpakken en recycling samenkomen met als doel ReZorce, als circulair en wellicht closed-loop alternatief voor samengestelde drankkartons, op de markt te brengen. “We hebben met verschillende partijen samengewerkt om ervoor te zorgen dat aan alles wordt gedacht. We werkten bijvoorbeeld samen met Biffa, een Brits afvalverwerkingsbedrijf, om te garanderen dat de verpakkingen recyclebaar zijn met de huidige infrastructuur, en met Refresco om de verpakkingen te testen op vullijnen.” Literverpakkingen van ReZorce monomateriaal ReZorce materiaal kan worden verwerkt op bestaande machines
Craig Stobie Global Sector Development Director Domino Printing Sciences Bram Broeks Chief Relations GS1 Nederland Scan en kijk terug Meer weten over de transitie van 1D- naar 2D-codes? Gratis online kijken: “Exploring Opportunity: Unlocking the potential of 2D Barcodes in Modern Business”
PAKKRACHT NR 3 2024 21 VERPAKKINGSMATERIALEN De verbeterde scheurbestendige polyethyleen (PE) afdekhoezen zijn ontworpen met drie kernprincipes in gedachten: kostenefficiëntie, tijdbesparing en effectiviteit. Ze bieden een hygiënische en geur isolerende afdichting voor producten en zijn dankzij hun rekbaarheid snel, betrouwbaar en eenvoudig aan te brengen en te verwijderen. Kwaliteit en veiligheid De kwaliteit van de Speedcover afdekhoezen wordt gewaarborgd door productie uit 100 procent voedselveilig polyethyleen. Dit garandeert dat de afdekhoezen veilig zijn voor gebruik in de voedingsindustrie. "Dankzij de geoptimaliseerde elasticiteit kunnen wij eenvoudig ons product afdekken zonder het tijdrovend wikkelen of tapen van een vel", aldus een tevreden klant. Eén van de opvallende kenmerken van de afdekhoezen van Speedcover is de mogelijkheid om de hoezen volledig aan te passen aan de wensen van de klant. Speedcover gaat echter verder dan alleen efficiëntie. De producten voldoen aan de strengste kwaliteits- en veiligheidsnormen, ondersteund door certificeringen zoals ISO-9001, QA-Cer System 2 en BRC-IoP. Deze certificeringen garanderen dat de afdekhoezen de hoogste standaarden in de industrie naleven. Daarnaast zijn de afdekhoezen verkrijgbaar in verschillende kleuren en diktes, wat zorgt voor een breed scala aan toepassingen. BETERE EFFICIËNTIE ÉN KOSTENBESPARING MET SPEEDCOVER®-AFDEKHOEZEN In de dynamische wereld van de verpakkingsindustrie heeft SPEEDCOVER® opnieuw de lathoger gelegd met hun nieuwste generatie disposable afdekhoezen. Deze nieuwe Speedcoverafdekhoezen bieden een perfecte pasvorm voor fish tubs, pallets, normwagens en kunststof palletboxen, waardoor ze (bijna) onmisbaar zijn voor voedselproductie, verwerkingsindustrieën, koelopslag en rauwe producten. Duurzame keuze Door te kiezen voor Speedcover, profiteren industrieën van zowel milieuvriendelijke als kostenbesparende oplossingen. Deze afdekhoezen verminderen niet alleen het plasticgebruik, maar ook de hoeveelheid handmatige arbeid. Daarnaast zorgen ze voor een aanzienlijke tijdsbesparing en bieden ze verbeterde bescherming voor uw producten. Alle Speedcover-hoezen zijn volledig recyclebaar. Meer informatie: SPEEDCOVER® Tel. +31 (0)207 26 70 13 | info@speedcover.com | www.speedcover.com ▲ De perfecte pasvorm voor fish tubs, pallets, normwagens en kunststof palletboxen
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4