pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P918971) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | juni 2025 | 11e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 Special DUURZAAM VERPAKKEN & RECYCLING Een jaar Packademy: ‘Time flies when you’re having fun’
Met passie bouw ik uw Alpha. Therese, Assemblagemedewerkster De krachtige allrounder onder de lijmsmelters. Het is tijd voor generatie Alpha. Heroverwegen, vertrouwen op het beproefde. Omdat we maar één doel hebben: Uw succes. Hoge en betrouwbare smeltprestaties, robuuste componenten, compacte afmetingen, uitstekende werkveiligheid. Zodat u veilig de toekomst in kunt. Lees meer over Alpha go.robatech.com/alpha-en NIEUW
PAKKRACHT NR 3 2025 3 De klimaatcrisis is tastbaar en zet duurzaamheid dus hoog op de agenda. Toch worstelt de verpakkingsindustrie zichtbaar met het vinden van balans tussen milieuvriendelijkheid en efficiëntie. De recente Europese Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) brengt op papier duidelijkheid, maar ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Het zal u wel bekend zijn: de PPWR maatregelen verplichten bedrijven hun CO2-uitstoot drastisch te reduceren en verpakkingen volledig recyclebaar te maken. Een lovenswaardig streven dat niet alleen noodzakelijk is, maar ook consumenten aanspreekt. Toch ervaren veel bedrijven de nieuwe regelgeving vooral als een administratieve last. Recycling klinkt ideaal, maar in de praktijk blijkt het vaak gecompliceerd. Verschillende verpakkingsmaterialen vereisen aparte inzamel- en verwerkingsprocessen, wat leidt tot verwarring en extra kosten. Daarnaast zijn recyclingfaciliteiten niet altijd toereikend uitgerust om de nieuwe materialen effectief te verwerken. Gelukkig zorgen deze uitdagingen ook voor innovatieve ontwikkelingen binnen de verpakkingssector. Van bio-afbreekbare alternatieven tot slimme herbruikbare oplossingen: de industrie wordt gedwongen zichzelf opnieuw uit te vinden. Startups en gevestigde spelers investeren massaal in onderzoek naar alternatieve materialen en nieuwe technologieën. Hierbij spelen verpakkingsspecialisten een essentiële rol. Zij moeten diepgaande kennis hebben van de actuele wet- en regelgeving en deze complexe materie vertalen naar praktische oplossingen voor uiteenlopende verpakkingswensen. Hun expertise maakt het verschil tussen theoretische ambities en werkbare, duurzame oplossingen. Toch blijft er een spanningsveld. Zijn de PPWR-maatregelen een kans voor echte verandering of vooral bureaucratische rompslomp? De realiteit ligt ergens in het midden. Zonder duidelijke regelgeving blijven duurzame ambities vrijblijvende doelen. Tegelijkertijd moeten bedrijven ondersteund worden om deze omschakeling daadwerkelijk te kunnen realiseren. Duurzaamheid mag nooit gereduceerd worden tot een administratieve formaliteit. Het vraagt om een gedeelde verantwoordelijkheid, slimme oplossingen en vooral praktische ondersteuning. Alleen zo kunnen we een echte, positieve impact maken op onze planeet. Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P918971) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | juni 2025 | 11e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 Special DUURZAAM VERPAKKEN & RECYCLING Een jaar Packademy: ‘Time flies when you’re having fun’ DE VISIE DUURZAME VERPAKKINGEN: NOODZAAK OF BUREAUCRATISCHE ROMPSLOMP? Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht c.dejager@gpmedia.nl
4 PAKKRACHT NR 3 2025 INHOUD P. 6 Empack Mechelen De verpakkingsbeurs Empack Mechelen zet op 22 en 23 oktober 2025 een vernieuwende koers in met een reeks initiatieven die de beurservaring naar een hoger niveau tillen. Met het ambitieuze groeiplan als fundament, wordt deze editie een mijlpaal voor de Belgische verpakkingssector. P. 16 Akarton In een tijd waarin duurzaamheid niet langer een luxe, maar een noodzaak is, zijn er bedrijven die deze uitdaging met overtuiging en innovatie aangaan. Akarton, verpakkingsspecialist uit Venlo, bewijst dat duurzaam ondernemen verder reikt dan het gebruik van gerecyclede materialen of milieuvriendelijke verpakkingen. P. 10 Flex Film De regelgeving rondom verpakkingen en het reduceren van bijvoorbeeld kunststof zorgt voor de noodzaak om uw verpakkingen eens nader onder de loep te nemen. Kun je een reductie realiseren waarmee je nog beter voldoet aan de PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation)? Flex Film is een specialist die u rondom dit vraagstuk verder kan helpen. P. 21 Coverstory Packademy Het is alweer een jaar geleden dat Packademy (onderdeel van GetPact) werd opgericht. Packademy werd destijds gelanceerd als ‘het nieuwe kenniscentrum dat bedrijven door middel van cursussen en workshops helpt bij diverse verpakkingsvraagstukken’. In de praktijk heeft Packademy die belofte meer dan waar gemaakt. 16 10 6 21
PAKKRACHT NR 3 2025 5 P. 28 Nordex Flexibles Bedrijven zijn vandaag de dag op zoek naar verpakkingsoplossingen die niet alleen betrouwbaar en effectief zijn, maar ook aansluiten bij hun duurzaamheidsdoelstellingen. Nordex Flexibles, gevestigd in Heemstede, onderscheidt zich in de markt met innovatieve en klantspecifieke oplossingen die tegemoetkomen aan deze groeiende vraag. P. 36 VCU Robotics VCU Robotics presenteerde begin mei, tijdens Seafood Processing Global in Barcelona, de Depalletizer. Deze robotlijn automatiseert het proces van tillen en kiepen van zalmen vanuit de piepschuimdoos. Bovendien worden de straps rondom de dozen automatisch verwijderd. Visscher Seafood is de eerste visverwerker ter wereld die de Depalletizer in productie heeft gesteld. P. 32 Videojet De overstap naar 2D-codes zoals GS1 DataMatrix en QR-codes, gedreven door het GS1 Sunrise 2027-initiatief, is een cruciale en vergaande ontwikkeling binnen de verpakkingsindustrie. Videojet helpt haar klanten te voldoen aan alle voorwaarden van het GS1 Sunrise 2027-initiatief. P. 40 Drinktec Van 15 tot en met 19 september 2025 vormt Messe München opnieuw het wereldtoneel voor technologische innovatie, duurzame ontwikkeling en productvernieuwing in de dranken- en vloeibare voedingsmiddelenindustrie. Drinktec 2025 belooft een editie te worden die verpakkingsspecialisten niet mogen missen. 28 36 32 40
6 PAKKRACHT NR 3 2025 VOORBESCHOUWING De verpakkingsbeurs Empack Mechelen zet op 22 en 23 oktober 2025 een vernieuwende koers in met een reeks initiatieven die de beurservaring naar een hoger niveau tillen. Met het ambitieuze groeiplan als fundament, wordt deze editie een mijlpaal voor de Belgische verpakkingssector. Empack 2025 presenteert trots het allereerste Belgian Packaging Festival, een speciale zone op de beursvloer waar iconische Belgische merken centraal staan, samen met hun verpakkingspartners. Dit festival is dé ontmoetingsplek voor marketeers, ontwerpers en leveranciers rond primaire en secundaire verpakkingen. “Ons land herbergt uitzonderlijk sterke merken én knowhow. Met dit festival zetten we die troeven krachtig in de kijker”, aldus Nadine Francus, Group Event Director bij Easyfairs. Packathon: jong talent pakt echte verpakkingsuitdagingen aan In samenwerking met hogescholen AP Hogeschool, Arteveldehogeschool en LUCA vindt dit jaar ook een Packathon plaats: een hands-on wedstrijd waar studenten packaging design & branding in teamverband werken aan realistische verpakkingsvraagstukken. Aan het eind van de dag presenteren ze hun oplossing aan een professionele jury. Deze formule versterkt de connectie tussen industrie en onderwijs, en zorgt voor frisse inzichten. Live podcast ‘PakPraat’ op de beursvloer Ook nieuw op Empack is de live podcast PakPraat, een samenwerking tussen NowNewNext en L’Atarimae. Drie Nederlandse hosts – elk uit een andere generatie (Gen X, Y en Z) – gaan live in gesprek met experts uit de sector over trends en uitdagingen in packaging. De opnames vinden live plaats op de beursvloer. Inhoudelijk programma met sterke partners uit de sector Beleving staat opnieuw centraal met een uitgebreid contentprogramma dat de actuele thema’s binnen de verpakkingswereld grondig belicht. In samenwerking met een indrukwekkende lijst van kennispartners - waaronder Green Deal Anders Verpakt, Pack4Food, Fost Plus, Robovision, UGent, NowNewNext en het Vouwkarton Platform - worden bezoekers ondergedompeld in inzichten over duurzaamheid, digitalisering, Europese wetgeving, consumentengedrag, design voor e-commerce en meer. De sessies zijn gespreid over drie seminariezones op de beursvloer en zijn vrij toegankelijk voor alle bezoekers. Paviljoenen & themazones “Om het aanbod nog overzichtelijker te maken, hebben we dit jaar verschillende zones gecreëerd met een duidelijke thematische focus”, vertelt Nadine Francus. “In het Vouwkarton Paviljoen (i.s.m. Vouwkarton Platform) staat de kracht van karton centraal, als duurzaam én creatief verpakkingsmateriaal. De Pack Studio biedt exposanten de mogelijkheid om hun verpakkingen en -materialen op een aantrekkelijke manier te presenteren. Daarnaast tonen we in een aparte zone een selectie bekroonde ontwerpen uit de Pentawards. In het Service Pack Pavilion brengen we dan weer alles samen rond fulfilment, logistiek en ondersteunende diensten. Tot slot verzamelen we in de Partner Village en de Knowledge Corner onze kennis- en netwerkpartners en universiteiten en hogescholen die bedrijven begeleiden bij innovatie en duurzame groei. Zo helpen we bezoekers gericht navigeren é nieuwe oplossingen ontdekken.” EMPACK MECHELEN VAART NIEUWE KOERS MET BELGIAN PACKAGING FESTIVAL, PACKATHON EN LIVE CONTENT
PAKKRACHT NR 3 2025 7 Ruimere focus en sterke partnerschappen Met ruim 130 exposanten en meer dan 3.000 verwachte bezoekers blijft Empack Mechelen de grootste verpakkingsbeurs van België. Nieuw is de verbreding van het doelpubliek dankzij samenwerkingen met o.a. horeca- en foodservicefederaties. Empack mikt niet enkel op groei in aantallen, maar vooral op relevantie: “We willen niet enkel machines tonen, maar ook inspireren. Bezoekers moeten hier vertrekken met concrete ideeën en nieuwe contacten”, aldus Francus. Praktische informatie Empack Mechelen 2025 Woensdag 22 oktober: 10.00u – 18.00u Donderdag 23 oktober: 10.00u – 17.00u Nekkerhal-Brussels North
Meer weten over onze nieuwe Dx-Serie? Scan dan de QR-code! Perfect voor hoge productiesnelheden Ideaal voor lastige ondergronden zoals glas en PET Ondersteunt GS1-conforme 2D-codes Nieuw! Onze Dx-Serie CO2-lasers: uw toekomstbestendige markeeroplossing Member of Possehl Identification Solutions www.possehl-identification.com Novexx Solutions B.V. | Maarssenbroeksedijk 15 | 3542 DL Utrecht +31 (0)30 760 90 10 | info@novexx.nl IDENTIFICATION SOLUTIONS THAT WORK EVERY TIME
PAKKRACHT NR 3 2025 9 DUURZAAM VERPAKKEN & RECYCLING ARGOS PACKAGING & PROTECTION LOOPT VOORUIT OP PPWR MET CIRCULAIRE HANDWIKKELFOLIE Argos Packaging & Protection breidt haar assortiment circulaire verpakkingsoplossingen verder uit met de toevoeging van handwikkelfolie bestaande uit 30% Post Consumer Recycled (PCR) kunststof. Met deze uitbreiding zet Argos opnieuw een praktische stap naar verdere verduurzaming en biedt het klanten nog meer mogelijkheden om tijdig aan de aankomende Europese regelgeving (PPWR) te voldoen. De nieuwe PCR-wikkelfolie bevat gerecycled kunststof afkomstig uit consumentenafval. Hoewel dit zorgt voor een iets grijzere tint, blijft de folie transparant, sterk, uitstekend rekbaar en behoudt deze haar vertrouwde kleefkracht. Daarmee is ze geschikt voor alle gangbare toepassingen zoals transport, opslag en stabilisatie van goederen. PPWR "Bij Argos geloven we dat duurzaamheid begint met doen. Met deze PCR-folie bieden we onze klanten een haalbare en praktische manier om nu al impact te maken", aldus Miquel van den Ende, specialist Duurzaamheid & Innovatie bij Argos Packaging & Protection. "Daarnaast anticiperen we proactief op de Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR), die vanaf 2030 aanzienlijke stappen zet naar verdere verduurzaming van de verpakkingsketen door verplichte minimumpercentages gerecycled materiaal in kunststof verpakkingen." Scope 3 Naast het verminderen van fossiele grondstoffen ondersteunt de PCR-folie bedrijven bij het realiseren van hun Scope 3-doelstellingen binnen de CSRD-rapportage (Corporate Sustainability Reporting Directive). Door vooruit te lopen op de PPWR helpt Argos haar klanten toekomstbestendig en verantwoord te ondernemen. Meer informatie over circulair verpakken en de gevolgen van de PPWR-regelgeving is beschikbaar op www.argos.nu/ppwr. Bedrijven die met hun verpakkingen het verschil willen gaan maken en persoonlijk advies willen ontvangen, kunnen rechtstreeks contact opnemen met Miquel van den Ende via mdvandenende@argos.nu of telefonisch via +31 (0)174 630 634.
10 PAKKRACHT NR 3 2025 REPORTAGE FLEX FILM: ONAFHANKELIJKE SPECIALIST IN MAATWERK OPLOSSINGEN IN FLOW-PACK-, TOPSEAL-, SKIN- EN KRIMPFOLIES De regelgeving rondom verpakkingen en het reduceren van bijvoorbeeld kunststof zorgt voor de noodzaak om uw verpakkingen eens nader onder de loep te nemen. Kun je een reductie realiseren waarmee je nog beter voldoet aan de PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation)? Flex Film is een specialist die u rondom dit vraagstuk verder kan helpen. Niet alleen vanwege de aanwezige kennis, maar zeker ook met de innovatieve verpakkingsoplossingen op het gebied van flow-pack-, topseal-, skin- en krimpfolies. Wij spreken met Tom Kruiper over hoe Flex Film klanten volledig kan ontzorgen. In bijna dertig jaar is Flex Film uitgegroeid tot een onafhankelijke specialist in bedrukte krimp-, flowpack- en topseal folie. Met ruime ervaring in zeer uiteenlopende branches, waaronder de AGF en de vleesverwerkende industrie, weten de mensen achter Flex Film wensen van klanten te vertalen naar de juiste en passende oplossingen. “We maken in goed overleg met onze klanten de gewenste folie passend, helemaal afgestemd op het te verpakken product. Maatwerk dus, want vlees heeft nu eenmaal andere verpakkingsrichtlijnen dan een stuk kaas. Door de aanwezige kennis en ervaring aan onze kant én het feit dat we als onafhankelijke leverancier alle mogelijke oplossingen voor iedere machine kunnen aanbieden, zorgen we ervoor dat we onze klanten in het hele proces kunnen ontzorgen. Daarnaast zijn we voor onze grote klanten ook voorraadhoudend en zorgen we ervoor dat ze altijd verzekerd zijn van continuïteit in het verpakkingsproces ”, aldus Tom Kruiper.
PAKKRACHT NR 3 2025 11 Kennisniveau Dat ontzorgen gaat overigens veel verder dan alleen de te leveren folie. “We onderscheiden ons echt op kennisniveau, buiten het feit dat we een kwalitatief hoogwaardig product leveren. We nemen onze klanten alles rondom het verpakkingsvraagstuk uit handen: van het verduurzamen door recyclebare mono-materiaal te gebruiken, tot het zorg dragen van de voorraad. Zo hebben wij sinds kort een hoge barrière krimpfolie toegevoegd aan ons assortiment. Dit is een recyclebare folie die uitstekend gebruikt kan worden om verse maaltijden, verse kip, vlees en kaas te verpakken met een lange houdbaarheid.” Grote stappen gezet Tom heeft samen met zijn broer Jeroen de dagelijkse leiding in handen bij Flex Film. “Vroeger leek mij dit een saaie branche, met plastic folies waar ik geen toekomst voor zag. Nu ik hier dag in dag uit bezig ben met het oplossen van verpakkingsvraagstukken, zie ik de vele mogelijkheden en weet ik dat het juist heel veel toekomst heeft, mits we een verduurzamingsslag kunnen maken. Daar zijn we dan ook druk mee bezig en daar hebben we al grote stappen in gezet.” Verduurzamen Flex Film is met bestaande en nieuwe klanten continu bezig om verpakkingen te verduurzamen, horen wij van Tom. Omdat het productaanbod van Flex Film zo goed als volledig bestaat uit goed recyclebare materialen ligt de focus vooral op het verlagen van het folieverbruik door bijvoorbeeld dunnere of smallere folie te gebruiken. De inspanningen van Flex Film en haar klanten dragen bij aan een duurzamere toekomst en benadrukken het belang van samenwerking om een positieve impact op het milieu te realiseren. “Wij zijn dagelijks bezig om voorop te blijven lopen op dit gebied”, aldus Tom, “waarbij we voortdurend op zoek zijn naar oplossingen en nieuwe producten die onze klanten verder kunnen helpen. Door te anticiperen op veranderingen in wetgeving en industrienormen, zorgen we ervoor dat onze klanten voldoen aan alle wettelijke voorschriften, terwijl we tegelijkertijd de ecologische voetafdruk minimaliseren. Het is niet alleen ons doel om hoogwaardige verpakkingsoplossingen te bieden, maar ook om een positieve impact te hebben op het milieu en de samenleving als geheel. Producenten in de voedingsmiddelenindustrie hebben vaak te weinig tijd en mensen om alle regelgeving op de voet te volgen. Daarom kunnen ze daarvoor rekenen op onze kennis en hulp. Ik geef zelf ook presentaties op dit gebied bij klanten, want we merken dat er veel vraag is naar kennisverbreding op het vlak van verduurzaming.” Vleesverwerkende industrie Als het gaat om ervaring in de vleesverwerkende industrie, kan Flex Film een indrukwekkend track record overleggen in de Belgische markt. “Met onze topseal folies kunnen we een hoge mate van voedselveiligheid, houdbaarheid, versheid en hygiëne van producten garanderen en in België hebben we dat reeds bewezen. We kunnen specialistische oplossingen bieden, die perfect inspelen op de wensen van de producent en we denken dat we zeker een besparing aan materiaal, maar daarbij ook in prijs kunnen realiseren. Zeker op het gebied van verdere verduurzaming kan er nog een slag gemaakt worden in de vleesverwerkende industrie. Er wordt nog veel gebruik gemaakt van niet recyclebare verpakkingsmaterialen, terwijl dat wél mogelijk is. Wij bieden dat ook al aan, zonder dat het nadelen heeft voor de kwaliteit van het te verpakken product. De mogelijkheden zijn er en wij weten dat we een toegevoegde waarde kunnen bieden. Dat laten we producenten graag ervaren”, aldus Tom tot besluit. Meer informatie: Flex Film Tel. +31 (0)182 388 700 | info@flexfilm.nl | www.flexfilm.nl
12 PAKKRACHT NR 3 2025 DUURZAAM VERPAKKEN & RECYCLING THE LCA CENTRE BREIDT TESTCAPACITEIT UIT VOOR PLASTICDETECTIE IN VERPAKKINGEN In een tijd waarin de verpakkingsindustrie onder toenemende druk staat om te verduurzamen, wordt het belang van betrouwbare materiaalanalyses steeds groter. Met de komst van de nieuwe Europese Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) en de Green Claims Directive groeit de behoefte aan transparantie en wetenschappelijke onderbouwing. The LCA Centre speelt hierin een actieve rol en ziet een duidelijke toename in de vraag naar het beoordelen van verpakkingen op de aanwezigheid van plastics. Om aan deze groeiende behoefte te voldoen, is recentelijk het laboratorium uitgebreid met een DSC-analyse-instrument (Differential Scanning Calorimetry) en de FTIR-spectra bibliotheek verrijkt met maar liefst 30.000 extra referentiespectra. Deze investeringen stellen The LCA Centre in staat om de samenstelling van verpakkingsmaterialen nog nauwkeuriger te analyseren. Daarnaast is het team versterkt met een nieuwe verpakkingstechnoloog met een PhD in de chemie, wat the LCA Centre in staat stelt om nog diepgaandere materiaalanalyses en adviezen te leveren. Deze uitbreidingen komen bovenop de bestaande diensten op het gebied van verpakkings-LCA’s en forward regulatory advies, waarmee zij klanten ondersteunen in hun route naar duurzame en wetgevingsconforme verpakkingsoplossingen. Meer informatie: The LCA Centre | www.theLCAcentre.com CDP ERKENT METSÄ BOARD MET EEN DRIEVOUDIGE 'A'-SCORE Metsä Board, onderdeel van Metsä Group, is door de wereldwijde milieuorganisatie CDP erkend voor haar leiderschap in transparantie en prestaties op het gebied van klimaatverandering, bossen en waterveiligheid. O p basis van gegevens gerapporteerd via de thematische vragenlijsten 2024 van CDP over klimaatverandering, bossen en waterveiligheid, is Metsä Board een van de weinige bedrijven die triple A heeft behaald, van de meer dan 22.000 bedrijven die een score hebben behaald. Dit is de derde keer dat Metsä Board de prestigieuze triple 'A' score krijgt. “We hebben ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen, waaronder 100% fossielvrije productie en producten, en minder gebruik van proceswater tegen het einde van 2030. In onze houtvoorziening bevorderen we regeneratieve bosbouwpraktijken om de status van de bosnatuur te versterken. De hoge score in de CDP-beoordelingen jaar na jaar is een bevestiging van de positieve vooruitgang van ons systematische werk,” zegt Mika Joukio, CEO van Metsä Board. Dit is het negende jaar dat Metsä Board de positie op de CDP Climate A-lijst en de CDP Water A-lijst heeft behaald, en de derde keer op de CDP Forest A-lijst. De maatregelen die het bedrijf neemt om de 2030-doelstellingen op het gebied van klimaatverandering en watergebruik te behalen, zijn publiekelijk beschikbaar in een gedetailleerde en interactieve routekaart op de website van het bedrijf.
PAKKRACHT NR 3 2025 13 REGELGEVING KLIMAATBELEID 2025: NIEUWE KANSEN EN UITDAGINGEN VOOR DE VERPAKKINGSINDUSTRIE Het Nederlandse kabinet presenteerde recentelijk nieuwe klimaatmaatregelen die direct van invloed zijn op bedrijven in de verpakkingssector. Hoewel industriële bedrijven niet geheel worden vrijgesteld van de nationale CO₂-heffing, krijgen ze de komende jaren meer ruimte om CO₂ uit te stoten zonder hierover belasting te betalen. Hiermee wil de overheid bedrijven financieel wat lucht geven, al blijft de druk bestaan om op termijn te verduurzamen. Daarnaast trekt het kabinet bijna 500 miljoen euro uit om grote stroomgebruikers te ondersteunen die kampen met hoge energieprijzen. Hierbij is bepaald dat bedrijven minstens de helft van deze subsidie moeten investeren in verduurzaming. Dit biedt verpakkingsbedrijven mogelijkheden om innovatieve en energie-efficiënte processen te ontwikkelen en daarmee hun concurrentiepositie te versterken. Aramis-project Verder wil het kabinet investeren in grootschalige opslag van CO2 onder de Noordzee, onder meer via het Aramis-project. Hoewel oliemaatschappijen Shell en TotalEnergies zich deels terugtrokken uit de aanleg van infrastructuur, blijven zij betrokken bij de opslag zelf. Dit initiatief biedt de industrie perspectief om hun CO2-uitstoot significant te reduceren, wat verpakkingsspecialisten de kans geeft hun duurzaamheidsprofiel te verbeteren. Geen plastictaks Toch betekent het nieuwe klimaatpakket ook dat geplande belastingmaatregelen, zoals de invoering van een heffing op nieuwe plasticproductie uit aardolie, niet doorgaan. Ook komt er geen verplichte nationale norm voor het gebruik van gerecyclede materialen in plastic verpakkingen. Dit besluit volgt op zorgen van chemiebedrijven over mogelijke negatieve gevolgen voor de concurrentiekracht van de sector. Hoewel dit op korte termijn gunstig lijkt voor producenten van plastic verpakkingen, blijft de noodzaak tot verduurzaming op de lange termijn bestaan. De overheid wil daarom samen met de sector alternatieve wegen zoeken om recycling toch te stimuleren en verdere CO2-reducties te realiseren. Daarnaast heeft het kabinet besloten om de verplichting voor het gebruik van 'groen gas' met een jaar uit te stellen naar 2027. Vanaf dat jaar moet het aandeel biologisch geproduceerd gas in gebouwen, glastuinbouw en kleinere industrieën stapsgewijs toenemen. Dit biedt verpakkingsspecialisten extra voorbereidingstijd om hun productieprocessen hierop af te stemmen. Duurzame investeringen Al met al biedt het klimaatbeleid voor verpakkingsspecialisten zowel nieuwe kansen als uitdagingen. De sector krijgt tijdelijke financiële ruimte en investeringsmogelijkheden, maar de noodzaak tot verduurzaming blijft onverminderd actueel. Bedrijven in de verpakkingsindustrie worden dan ook aangemoedigd om proactief te investeren in duurzame technologieën en oplossingen.
PAKKRACHT NR 3 2025 15 ETIKETTEREN, CODEREN & PRINT DOMINO INTRODUCEERT PIEZO INKJET-OPLOSSING VOOR GECOATE, SCHAPKLARE VERPAKKINGEN “In de hedendaagse, snelle en consumentgerichte wereld zoeken merken steeds vaker naar manieren om op te vallen en hun aantrekkingskracht in het schap te vergroten. Hierdoor stappen ze vaker af van eenvoudige, bruine kartonnen verpakkingen en kiezen ze voor bedrukte, niet-poreuze materialen voor retail- en displayverpakkingen”, zegt David Edwards, Product Manager – PIJ bij Domino. “Bij niet-poreuze verpakkingen kan de duurzaamheid van codes een uitdaging zijn, zeker wanneer het gaat om materialen die in contact komen met voedsel. Oplossingen die aan de regelgeving voldoen, schieten vaak tekort als het gaat om leesbaarheid en duurzaamheid, en zijn bovendien inefficiënt in inkt- en energieverbruik. Precies met deze uitdagingen in gedachten hebben we de Cx150i ontwikkeld.” Duurzaam In vergelijking met alternatieve printmethodes levert het Cx150i UV-inktsysteem superieure kwaliteit, densiteit en duurzaamheid, met minimale uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOC’s). De printer zelf is ontworpen met duurzaamheid als uitgangspunt: voorzien van energiezuinige LED-uithardingslampen en een innovatieve inktverpakking dat afval minimaliseert. In tegenstelling tot andere technologieën zijn regelmatige reiniging, inktspoelingen of persluchtvoorziening niet nodig – wat de verspilling en het energieverbruik verder verlaagt. Industry 4.0-ready De Cx150i kan zelfstandig worden ingezet of geïntegreerd worden in Domino’s geautomatiseerde codeer- en visionsystemen als onderdeel van een gesloten systeem voor printen en verificatie. De printer is Industry 4.0-ready en biedt uitgebreide connectiviteitsopties, waaronder integratie met externe labelcreatiesoftware, ERP-systemen en diverse verpakkings- en verwerkingslijnen. Optionele aansluiting op Domino’s cloudgebaseerde services biedt 24/7 inzicht in de prestaties en het gebruik van de printer. “We zijn erg trots om de Cx150i op de markt te brengen”, zegt Paul Clarke, Director – Printers & Consumables bij Domino. “We begrijpen de uitdagingen waarmee fabrikanten te maken hebben bij het printen op gecoate en niet-poreuze schapklare voedselverpakkingen en zijn blij een duurzame, conforme oplossing te kunnen bieden die uitstekende printkwaliteit én betrouwbaarheid levert.” Meer informatie: Domino www.dominobenelux.com | tel. +31 (0)30 363 3333 De nieuwe Cx150i van Domino biedt een essentiële oplossing voor het printen van duurzame, grootkarakter productcodes met hoge resolutie op niet-poreuze oppervlakken. Deze nieuwste piezo inkjet printer (PIJ) is speciaal ontwikkeld voor het printen van duurzame, grootkarakter productcodes met hoge resolutie op niet-poreuze oppervlakken, waaronder schapklare en secundaire verpakkingen. Cx-Serie De Cx150i maakt deel uit van Domino’s bewezen Cx-Serie PIJ-printers en is ontworpen voor grootkarakter coderen met duurzame, UV-uithardende inkten die uitstekende kras- en wrijfbestendigheid bieden. Het systeem kan met hoge resolutie (tot 600 dpi) zeer kleine tekens afdrukken – tot slechts 1 mm – wat het ideaal maakt voor kleine Aziatische karakters en compacte 2D-codes, waaronder de QR Code powered by GS1. Er is een breed scala aan inkten beschikbaar, waaronder varianten die voldoen aan internationale GMP-standaarden en EuPIA-richtlijnen, geschikt voor veilig gebruik op secundaire voedselverpakkingen.
16 PAKKRACHT NR 3 2025 DUURZAAM VERPAKKEN & RECYCLING DUURZAAMHEID ZIT BIJ AKARTON OPGESLOTEN IN HET DNA In een tijd waarin duurzaamheid niet langer een luxe, maar een noodzaak is, zijn er bedrijven die deze uitdaging met overtuiging en innovatie aangaan. Akarton, verpakkingsspecialist uit Venlo, bewijst dat duurzaam ondernemen verder reikt dan het gebruik van gerecyclede materialen of milieuvriendelijke verpakkingen. Bij Akarton vormt duurzaamheid de kern van zowel hun producten als hun bedrijfsvoering. “Duurzaamheid zit ingebakken in ons DNA en gaat veel verder dan het besparen van energie, recyclebaarheid enzovoorts. Het gaat vooral om het duurzaam omgaan met relaties en medewerkers voor ons”, zo horen wij onder meer van Mike Noldus.
PAKKRACHT NR 3 2025 17 Als producent van op maat gemaakte golfkartonverpakkingen zet Akarton sowieso stevig in op milieuvriendelijke grondstoffen en circulair ontwerp. Verpakkingsoplossingen zoals Hexpand™, een volledig recyclebare en plasticvrije innovatie, tonen hoe ecologie en efficiëntie hand in hand kunnen gaan. Maar Akarton gaat verder dan alleen ‘groene’ producten: het bedrijf kiest ook bewust voor sociale duurzaamheid. Door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen te bieden, laat Akarton zien dat maatschappelijk verantwoord ondernemen over meer gaat dan CO2-reductie en recyclingpercentages. Deze dubbele benadering - ecologisch én sociaal duurzaam - maakt Akarton tot een inspirerend voorbeeld binnen de verpakkingsindustrie. Duurzaamheid is voor Akarton eerder een voorwaarde dan een doel, zo zet Mike meteen uiteen. “Dat je goed omgaat met energieverbruik en de inzet van materialen, dat mag geen bijzonderheid zijn. Dat is een gegeven en bij ons een vanzelfsprekendheid. Wij werken al tientallen jaren op een duurzame manier, dat het voor ons niet meer bijzonder is, maar in de praktijk blijkt dat we zeer vooruitstrevend zijn. Zo voldoen wij al drie jaar aan de CSRD richtlijnen die helemaal niet noodzakelijk is voor een bedrijf van onze grootte.” Sociaal ondernemerschap Akarton hecht niet alleen waarde aan milieuduurzaamheid, maar ook aan sociaal ondernemerschap. Het bedrijf biedt werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waaronder personen met een beperking of langdurige werkloosheid. Door deze inclusieve benadering draagt Akarton bij aan een samenleving waarin iedereen de kans krijgt om deel te nemen aan het arbeidsproces. “Dat is iets dat wij al sinds 2013 doen en belangrijk vinden. Maar ook de betrokkenheid van onze medewerkers in het hele bedrijf is van groot belang. Door iedereen in alle geledingen te betrekken rondom belangrijke beslissingen die effect hebben op de organisatie en ze te stimuleren om met verbeterpunten en ideeën te komen, is de betrokkenheid heel groot. Dat zorgt voor minder verloop en ziekteverzuim, wat onder aan de streep een kostenbesparing betekent.” Duurzaam ondernemen Akarton integreert duurzaamheid dus in alle aspecten van hun bedrijfsvoering. Naast het gebruik van gerecycled materiaal, maakt het bedrijf gebruik van hernieuwbare energie, die het onder meer ruim 400 zonnepanelen op hun productielocatie. “Wij beschikken verder over diverse duurzaamheidscertificeringen, zoals FSC, ISO 9001, 14001 en 26000 en ook Ecovadis. We streven ernaar om onze ecologische voetafdruk continu te verkleinen. Door inzet van onze eigen circulaire bedrijfsprincipes zoals hernieuwbare energie, duurzame inkoop, verantwoorde grondstofkeuzes en slim ontwerp, kunnen wij blijven zorgen voor de meest hoogwaardige verpakkingsoplossingen. Wij ontwikkelen duurzame verpakkingsoplossingen en -concepten van golfkarton. Dat doen we binnen onze dienst PackLab. En met name voor opdrachtgevers in de maakindustrie, machinebouw, logistiek, e-commerce, food en medical equipment. In die branches zien wij ook veel toepassingsmogelijkheden voor Hexpand™. Voor elk product is er wel een Hexpand™-oplossing te bedenken.” Hexpand™ Akarton is sinds 1988 een toonaangevend verpakkingsbedrijf gespecialiseerd in op maat gemaakte golfkartonverpakkingen. Met een sterke focus op duurzaamheid en innovatie bedient Akarton diverse sectoren, waaronder de maakindustrie, food, machinebouw, logistiek, medisch en e-commerce. Het bedrijf streeft ernaar om verpakkingsoplossingen te bieden die zowel functioneel als milieuvriendelijk zijn, waarbij minstens 83% gerecycled materiaal wordt gebruikt in hun producten. Sinds 1 oktober 2024 is Akarton de exclusieve producent van Hexpand™ voor Europa en het Midden-Oosten. Hexpand™ is een gepatenteerde verpakkingsoplossing die volledig uit recyclebaar golfkarton bestaat. Het unieke ontwerp maakt gebruik van een rekbaar mechanisme dat zich aanpast aan verschillende productvormen en -maten, waardoor extra opvulmaterialen zoals bubbelfolie overbodig worden. Voordelen van Hexpand™ • Duurzaamheid: 100% recyclebaar en volledig plasticvrij, wat bijdraagt aan een lagere ecologische voetafdruk. • Efficiëntie: het minimaliseert materiaalgebruik, optimaliseert opslag en reduceert transportkosten. • Flexibiliteit: Hexpand™ past zich aan diverse productvormen aan zonder extra opvulling, ideaal voor sectoren zoals elektronica, cosmetica en automotive. • Eenvoudige Implementatie: compatibel met zowel handmatige als geautomatiseerde verpakkingslijnen, waardoor bedrijven zonder grote investeringen kunnen overstappen. Klimaatneutraal Om te blijven optimaliseren, heeft Akarton een tiental punten opgesteld waarin het zich continu probeert te verbeteren. Denk daarbij aan het inzetten van hernieuwbare energie en het algehele energieverbruik verminderen, maar ook zaken als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en circulair inkopen zijn benoemd. “We toetsen onszelf regelmatig op deze punten om te zorgen dat we continu blijven optimaliseren. We zijn op alle punten op de goede weg, ook om volledig klimaatneutraal te produceren, maar de beperkingen komen vooral door overheidsbemoeienis. Regelgeving die verduurzaming zou moeten stimuleren, werken averechts. Kijk naar de PPWR die meer vragen oproept en onduidelijkheid geeft, dan stimuleert om te investeren en jezelf te verbeteren. Maar dat betekent niet dat je het niet moet proberen, zo is onze overtuiging. Wij moeten onszelf blijven uitdagen, maar ook goed op de hoogte blijven van wet- en regelgeving.” Met de introductie van bijvoorbeeld Hexpand™ en de voortdurende focus op duurzame innovaties positioneert Akarton zich als een pionier in de verpakkingsindustrie. Hun aanpak biedt bedrijven de mogelijkheid om hun verpakkingsprocessen te verduurzamen zonder concessies te doen aan kwaliteit of kosten en Akarton geeft daarnaast zelf het goede voorbeeld op het gebied van duurzaam ondernemen. Dit maakt Akarton een waardevolle partner voor organisaties die streven naar een circulaire en milieuvriendelijke toekomst. Meer informatie: Akarton | tel. +31 (0)77 324 8700 | www.Hexpand.eu | www.karton.nl
18 PAKKRACHT NR 3 2025 Het certificeringsprogramma van G7 evalueert digitale druksystemen grondig in realistische productieomgevingen. Daarbij doorstaat de Truepress LABEL 350UV SAI-S strenge testen op cruciale parameters zoals kleurnauwkeurigheid, uniformiteit, duurzaamheid en repeteerbaarheid. Het behalen van de Extended Gamut CRPC7-rating, een van de meest veeleisende standaarden voor kleurweergave, benadrukt de uitzonderlijke capaciteiten van de pers om een uitgebreid kleurenspectrum nauwkeurig te reproduceren. Intelligente kleurbeheersing dankzij EQUIOS Software De G7-certificering bevestigt niet alleen de mechanische superioriteit van SCREEN’s Truepress LABEL 350UV SAI-S, maar ook de geavanceerde kleurmanagementmogelijkheden van het EQUIOS workflowplatform. Deze innovatieve software analyseert kleurdata van ontwerpbestanden op basis van spectrale gegevens, simuleert overlappende kleuren en optimaliseert inktgebruik. EQUIOS compenseert automatisch voor variaties in substraten, waardoor labels uiterst consistent geproduceerd worden. In tegenstelling tot traditionele analoge processen, waarbij drukresultaten sterk afhankelijk zijn van de operator, garandeert EQUIOS een voorspelbaar en herhaalbaar drukresultaat onafhankelijk van externe omstandigheden. Hierdoor vermindert verspilling aanzienlijk, versnellen productiecycli, en neemt het aantal noodzakelijke herdrukken drastisch af. Nieuwe standaard in verpakkingsproductie Deze certificering kijkt verder dan enkel het eindproduct: het onderzoekt de complete drukoplossing, inclusief digitale front-end, drukpers en substraten in daadwerkelijke productieomstandigheden. Dit bevestigt SCREEN’s toewijding om verpakkingsspecialisten te ondersteunen in het behalen van maximale efficiëntie, betrouwbare resultaten en verhoogde winstgevendheid. Met deze unieke certificering positioneert SCREEN's Truepress LABEL 350UV SAI-S zich definitief als voorloper in de markt voor hoogwaardige verpakkingslabels en zet daarmee een nieuwe standaard neer in UV-inkjettechnologie. Meer informatie: SCREEN Europe | Tel. +31 (0)20 456 7800 | www.screeneurope.com NIEUWS TRUEPRESS LABEL 350UV SAI-S VAN SCREEN ONTVANGT G7 DIGITAL PRESS CERTIFICATION De Truepress LABEL 350UV SAI-S, SCREEN's toonaangevende UVinkjetpers, is de eerste in zijn soort die officieel het prestigieuze G7 Digital Press Certification ontvangt. Dit certificaat, toegekend door Idealliance, bevestigt dat de pers voldoet aan de hoogste internationale standaarden voor printkwaliteit, kleurconsistentie en betrouwbaarheid binnen de verpakkingsindustrie.
PAKKRACHT NR 3 2025 19 DUURZAAM VERPAKKEN & RECYCLING TRIOWORLD ZET NIEUWE STANDAARD IN CIRCULAIRE VERPAKKINGSOPLOSSINGEN Trioworld Apeldoorn heeft onlangs haar nieuwe productielijn geopend: Lijn 19. Deze productielijn vormt een belangrijke mijlpaal in de strategische koers van het bedrijf en is volledig gericht op duurzame innovatie. Met de officiële openingshandeling door wethouder Nick Derks van de gemeente Apeldoorn, is een nieuwe standaard gezet in circulaire verpakkingsoplossingen. Lijn 19 is specifiek ontworpen om PCR-materialen te verwerken op een manier die zowel technisch als commercieel schaalbaar is. Dankzij tientallen miljoenen euro’s aan investeringen in eigen recyclingcapaciteit beschikt Trioworld over unieke expertise én grip op de gehele keten. Van afval tot hoogwaardige folie. De nieuwe productielijn stelt Trioworld in staat hoogwaardige stretchfolie te produceren met tot wel 50% Post-Consumer Recyclaat (PCR), zonder concessies te doen aan prestatie of kwaliteit. Door de inzet van nanotechnologie zijn de folies niet alleen sterker en lichter, maar ook efficiënter te produceren. “Lijn 19 is het resultaat van samenwerking, visie en doorzettingsvermogen”, aldus Ger Knegt, Managing Director van Trioworld Apeldoorn. “Het is meer dan een technische mijlpaal: het is een belofte aan de toekomst. Wij zijn trots dat we deze stap mogen zetten.” Regionale kracht, nationale impact Trioworld investeert fors in de toekomst: in technologie, werkgelegenheid en verduurzaming. De nieuwe lijn is niet alleen een impuls voor de regionale economie en innovatie, maar speelt ook een centrale rol binnen het SKILLSproject, onderdeel van het Nationaal Groeifondsprogramma Circulair Plastics NL. Samen met partners zoals Grolsch, Broeckx Plastic Recycling en het NTCP werkt Trioworld aan een gesloten loop voor het recyclen van stretchfolie. Deze ketensamenwerking biedt niet alleen nieuwe inzichten, maar creëert ook schaalbare oplossingen voor de sector. “We geloven dat échte verduurzaming alleen kan door samen te werken, kennis te delen en elkaar te versterken,” vertelt Knegt. “Trioworld is echt een bedrijf waar Apeldoorn trots op is. Een toonaangevend en inspirerend voorbeeld voor andere bedrijven op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Het is een eer om de nieuwe productielijn vandaag mede te mogen openen met de vele Apeldoornse medewerkers”, aldus Nick Derks tijdens de opening van Lijn 19. Toekomstbestendig produceren De ingebruikname van Lijn 19 markeert de start van een nieuw hoofdstuk binnen Trioworld. Met als doelstelling om in 2030 minimaal 35% van alle gebruikte grondstoffen uit PCR te laten bestaan, wordt vol ingezet op het versnellen van de circulaire transitie. Ook internationaal staan nieuwe investeringen gepland, onder andere in Zweden en Canada, geïnspireerd op de voortrekkersrol van Apeldoorn.
NO-NONSENSE SERVICE & SOFTWARE Coding - Labeling - Inspection 24/7 support Next day service Servicebussen vol onderdelen Machines op voorraad +31 (0)26 741 00 00 info@dekoningh.nl | www.dekoningh.nl
COVERSTORY PACKADEMY PAKKRACHT NR 3 2025 21 EEN JAAR PACKADEMY: ‘TIME FLIES WHEN YOU’RE HAVING FUN’ Het is alweer een jaar geleden dat Packademy (onderdeel van GetPact) werd opgericht. Packademy werd destijds gelanceerd als ‘het nieuwe kenniscentrum dat bedrijven door middel van cursussen en workshops helpt bij diverse verpakkingsvraagstukken’. In de praktijk heeft Packademy die belofte meer dan waar gemaakt. Onder de bezielende leiding van Stefan Hermsen als Manager Packademy en GetPact’s directeur Edward Fuchs hebben al heel wat cursisten hun kennisniveau naar een hoger plan getild. “Het jaar is voorbijgevlogen en we kijken met heel veel voldoening terug op wat we tot nog toe allemaal aan kennis hebben mogen delen, maar dit is pas het begin. Over de hele keten bestaat grote behoefte aan kennisverbreding en -verdieping, en wij bieden dat aan via leuke, toegankelijke en leerzame workshops en cursussen”, zo horen wij van beide heren.
22 PAKKRACHT NR 3 2025 COVERSTORY PACKADEMY Bruggen slaan ‘Time flies when you’re having fun’. Deze gevleugelde uitspraak geldt zeker voor Stefan en Edward. Met de nodige passie vertellen beide mannen over verpakkingen in het algemeen, maar ook over het hele proces daaromheen en over de kennis die door alle geledingen van een bedrijf aanwezig moeten zijn om tot het beste resultaat te kunnen komen. “Het is van cruciaal belang dat alle afdelingen binnen een organisatie dezelfde taal spreken als het gaat om de totstandkoming van een verpakking. Er treedt geregeld miscommunicatie op doordat mensen elkaar niet begrijpen en niet weten wat de ander doet en nodig heeft. Met een stukje bewustwording en kennisverbreding, kun je heel veel problemen op voorhand tackelen. Wij slaan bruggen tussen interne (en externe) stakeholders, zodat ze elkaar begrijpen en tot de beste verpakkingsoplossing komen.” Waarom is Packademy opgericht? Packademy is een jaar geleden opgericht om bedrijven te begeleiden bij belangrijke vraagstukken rondom het verpakkingsproces door de kennis van hun medewerkers te vergroten. Edward: “In de loop der jaren klopten steeds meer van onze klanten bij GetPact aan met een veelheid aan vragen over verpakkingen en verpakkingstrajecten. Om deze opdrachtgevers en andere partijen nog beter te kunnen helpen, ontstond bij ons het idee voor kenniscentrum Packademy. Nu bieden we een breed scala aan cursussen en workshops aan. Van eendaagse sessies op maat tot meerdaagse programma’s, waarin onderwerpen als projectmanagement, design & artwork, duurzaamheid, verpakkingsmaterialen en druktechnische onderwerpen voorbijkomen.” Packaging Projectmanager Een voorbeeld uit het aanbod van Packademy is de cursus 'Packaging Projectmanager'. Deze cursus is bedoeld voor professionals die meer inzicht willen krijgen in het gehele verpakkingsproces - van ontwerp tot schap - en willen leren dat te managen. In de cursus komen onderwerpen als projectorganisatie, stakeholdercommunicatie en procesoptimalisatie langs. Stefan: “Tijdens deze cursus behandelen we het hele proces. Van design, marketing en duurzaamheid tot inkoop en wetgeving: in negen sessies
PAKKRACHT NR 3 2025 23 nemen we je mee in het hele verpakkingstraject. De lessen zijn een mooie mix van theorie, praktijkvoorbeelden en interactie. Het is goed om je los te maken van je eigen werkplek en het volgen van een cursus moet óók een cadeautje zijn. Vandaar dat we de cursus hier in een bijzondere en inspirerende omgeving (het gebouw OpZeezand in Noord-Amsterdam waar Packademy gevestigd is red.) organiseren en mensen uit hun eigen bubbel halen. Inhoudelijk moet het kloppen, maar ook qua beleving. Het moet ook leuk zijn.” Tailormade workshops Naast vaste cursussen, verzorgt Packademy ook tailormade workshops. In deze sessies voor een tot vijftien personen worden klantspecifieke vraagstukken of disciplines behandeld. “Door alle kennis die we zelf in huis hebben en de kennis die we van buitenaf ‘inhuren’, kunnen we elk verpakkingsvraagstuk behandelen. We hebben op Empack & Packaging Innovations – waar wij als exposant en spreker aanwezig waren – heel veel belangstellenden langs gehad op onze stand met de vraag of we iets voor hen kunnen betekenen. Dat geeft aan dat er veel behoefte is aan onze kennis, leuk om te merken. Wij onderscheiden ons echt doordat we ons richten op de schil rond de verpakkingsprofessionals. Op de mensen die in hun werk wel met verpakkingen te maken hebben, maar er niet hun professie van gemaakt hebben. Denk aan brand managers, marketeers, product owners, et cetera. Juist door hen verder te informeren, gaan de verschillende stakeholders in het verpakkingstraject dezelfde taal spreken en elkaar beter begrijpen. We streven er daarom ook altijd naar dat mensen van verschillende bedrijven en verschillende functiegroepen aan onze trainingen meedoen. Dan wordt meteen duidelijk waar iedereen zoal tegenaan loopt. Je leert van elkaars kennis en elkaars uitdagingen. Soms worden problemen ter plekke opgelost!” Packaging Jellyfish Een belangrijk onderdeel van de cursussen van Packademy is een model dat Stefan zelf heeft ontworpen: de Packaging Jellyfish. Dit model biedt een holistische kijk op de levenscyclus van verpakkingen, van productie en verspreiding tot gebruik en afdanking, licht Stefan toe. “In elke stap in de keten kun je werken aan verbeteringen of verpakkingsreductie. De goed ingevoerde verpakkingskundige weet dat wel, maar bij veel andere stakeholders ontbreekt dat inzicht vaak nog. De Packaging Jellyfish benadrukt dat elk schakeltje in de verpakkingsketen, van producent tot consument, een rol speelt in de verduurzaming. Niet alleen ontwerpers, maar ook transporteurs, retailers en afvalverwerkers kunnen slimme interventies plegen. Door intensiever samen te werken binnen de keten, ontstaan er veel meer mogelijkheden om verpakkingen te herontwerpen, afval te verminderen en tot echt circulaire oplossingen te komen. Ik heb 31 stappen geïdentificeerd. Als je inzicht krijgt in deze stappen, snap je het hele proces richting verduurzaming beter. Het model helpt om een complex onderwerp inzichtelijker en begrijpelijker te maken. Maar het model maakt ook duidelijk hoeveel kennis er ongemerkt al binnen een organisatie is. Door de Jellyfish zien de deelnemers aan onze trainingen veel beter wat hun eigen plek in de keten is, en welke invloed ze binnen en buiten hun bedrijf hebben. Meestal is die invloed groter dan ze dachten en leren ze met meer zelfvertrouwen hun eigen rol te pakken.” Kunstmatige intelligentie Net als in elke industrie, is ook in de verpakkingsbranche innovatie heel belangrijk. Ook daar is binnen Packademy aandacht voor, legt Edward uit. “Zeker als het gaat om kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld is de juiste kennis enorm belangrijk. AI kan een sterke tool zijn in het verder vergemakkelijken van het verpakkingsproces, maar je moet wel weten wat je aan AI kunt vragen en je moet ook de kennis van zaken hebben om te weten of het antwoord dat je krijgt relevant is. Ook daarin zien we een belangrijke rol voor Packademy weggelegd.” Soep uit een zak Hoe een gemiddelde trainingsdag bij Packademy eruitziet? Stefan: “We beginnen altijd met wat lekkers en dan gaan we van start met het interactieve programma, waarin veel ruimte is voor het stellen van vragen en het delen van ervaringen. We kijken ook hoe je inspiratie kunt halen uit andere verpakkingen. Verbreed je horizon! Ook al is elk nieuw verpakkingsproces een experiment, je hoeft echt niet steeds weer het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn genoeg voorbeelden van verpakkingen die ook voor andere doeleinden geschikt zijn. In een supermarkt kun je dat goed zien. Een mooi voorbeeld vind ik soep uit een zak. Dat leek een soort eurekamoment, maar Capri-Sun werd vijftig jaar geleden al in een dergelijke zak verpakt. Het duurt soms even, maar dan zie je dat een bepaalde verpakking veel breder toe te passen is.” Elkaar beter begrijpen Packademy onderscheidt zich door een informele en interactieve leeromgeving te creëren, waarbij leren ook leuk mag zijn. De trainingen worden gegeven in een relaxte lounge-sfeer, wat bijdraagt aan een prettige leerervaring. “Zo delen we onze schat aan praktische kennis en inzichten toegankelijk en laagdrempelig. Doordat de deelnemers elkaars werk beter leren begrijpen en zo beter rekening met elkaar kunnen houden, maken we de verpakkingsketen én de sfeer binnen en tussen teams en ketenpartners beter.” GRONDSTOF/HALFFABRIKAAT VERPAKKING AFDANKEN PRODUCT-VERPAKKINGSCOMBINATIE GRONDSTOFFEN VERPAKKING AFVAL/GRONDSTOF ONTWERP Materiaalkennis Wassen Sorteren wassen Afval sorteren Werktuigbouwkunde Reuse vs recycling Garnulaat maken Verwerken reuse composteren verbranden Afvalverwerking Sorteren Chemisch recycling Materiaal degradatie Granulaat Vezels Verwerking van gerecyclede materialen tot nieuwe grondstoffen Recycling Technische recycling Winning van grondstoffen (bijv. olie voor kunststoffen, bomen voor papier) Grondstoffen Mijnbouw Olie-industrie Bosbouw Primaire (agrarische) industrie Fossiel Inzetten recyclaat, oud papier Alternatieve vezels Materiaalkennis Energiegebruik, energiebronnen Staal/ aluminiumindustrie Productie van bijv. polymeren, granulaat voor kunststoffen vezels voor papier, staal, glas, ...) Halffabrikaat Biosource Productie verpakkingsmateriaal (kunststof, karton, papier, staal) Verpakkingsmateriaal Nieuwe materialen (kunststoffen) Barriere eigenschappen Materiaalkennis Materiaal samenstelling (extrusie, lamineren) Verzending naar DC, groothandel winkels of (eind)gebruikers Collo verspreiden DC Retail HDRP Logistiek 3D design Productie van verpakkingen (doosjes, flessen, blikjes) Converter Materiaalkennis Ontwerptechnieken Productietechnieken Levensmiddelentechnologie Lithografie Bedrukken (stanzen vouwen) labels, flessen van verpakkingen Converter Druktechnieken Handelaren in (onbedrukte) verpakkingen Groothandelaren Marketing Materiaalkennis Verzending verpakking naar verpakker Verpakking verspreiden Leeg transport Voedselveilig Pallettisering BCT Bewaren opslag (al dan niet geconditioneerd DC, online store, groothandel Levensmiddelentechnologie Logistiek Sales unit verspreiden Verzending PVC naar POS DC Retail HDRP Logistiek 3D design afdanken verpakking door consument/ gebruiker Afdanken Retour Scheiden Restafval Productresidu Weggooigedrag Consumentenpsychologie Afdanklocatie bepaalt wie sorteerder (o.a. geografisch) Afdank-locatie Afval infrastructuur Retailmanagement Inzamelmogelijkheden / wetgeving Afvalinzameling (bijv. ophalen van gebruikte verpakkingen) meerweg, 1-weg verpakkingen Inzamelen Lokale ophaal logistiek Wetgeving Politiek Afdanklocatie Pre-post consumer waste Gescheiden wegwerpen/ inzamelen Bronscheiden, nascheiden tombra Machinebouwer (vul- sluitmachines) Constructie/adaptatie verpakkigsmachines Werktuigbouwkunde Materiaalkennis LCA Levensmiddelentechnologie Vullen, sluiten, sealen Productverpakkingscombinatie Machinetechniek Levensmiddelentechnologie Wetgeving Materialen Training operators Materiaalkennis Wetgeving Lijmen Sleeven, etiketteren Aanbrengen branding Machine technologie Wetgeving Primiaire verpakking Sales unit Materiaalkennis Marketing Levensmiddelentechnologie Marketing Secundaire verpakking SRP/RRP Materiaalkennis Logistiek Bundelen Primiaire verpakking Logistiek Wetgeving Verzendgereed Tonen van PVC (aan prospect/ consument/gebruiker). via diverse kanalen online store out of home on the go food services cash & carry groothandel POS Marketing Levensmiddelentechnologie Branding (2D design) 3D design Wetgeving Logistiek Retailmanagement LCA Ergonomie (fysiek, cognitief, sensorisch) Aankoop PVC door consument/gebruiker (beslismoment) consumentenperceptie, achieved vs perceived, promotie, communicatie, informati Transactie Marketing Communicatie transport PVC naar gebruikslocatie Verspreiden fijn distributie (consumer) Materiaal Online verpakking Contaminatie Ergonomie (fysiek, cognitief) gebruiks-locatie / bewaren Gebruik Gebruiks instructies Ergonomie Consumenten psychologie Openen Doseren Gebruik (over engineering) gebruiks-locatie / bewaren Bewaren Bewaar instructies Ergonomie levensmiddellen technologie materiaalkennis Volume / inhoud bewaren (over engineering) Technisch ontwerp van verpakkingen (enginering design) Prototyping en testen van verpakkingen Optimalisatie voor functionaliteit. Technisch ontwerp 3D Prototyping Testen LCA Materiaalkennis Materiaalkennis Esthetisch 3D ontwerp van verpakkingen (structural design): esthetiek en ergonomie Esthetisch ontwerp 3D Marktonderzoek Esthetisch 2D ontwerp van verpakkingen (grafisch design): branding Esthetisch ontwerp 2D Marktonderzoek Creativiteit Ontwerpsoftware Materiaalkennis (light) Druktechnieken 2D en 3D executie Optimalisatie wetgeving, identificatie Contentorchestration Artwork Compliance Proofing Wetgeving Content management Druktechniekencontent management DISTRIBUTIE/OPSLAG KORTE OF LANGE (DISTRIBUTIE) KETEN INTERN TRANSPORT? POINT OF SALE GEBRUIKER VERPAKKING PRODUCTIE sluiten
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4