Pakkracht nr4 2020 Online

P a k k r a c h t n r 4 2 0 2 0 23 3. Je hebt het dan over jullie vorig jaar gelanceerde optische controlesysteem. Hoe loopt het daarmee? “De belangstelling is groot. Heel bijzonder om mee te maken. We bieden ook grotere en duurdere controlesystemen aan, maar wat ons onderscheidt van veel anderen is dat dat voor ons geen ‘Plan B’ is voor wanneer klanten nee zeggen tegen het grotere systeem. Waarom zou ik iets aanbieden voor 45.000 tot 50.000 euro als iets van 15.000 euro ook geschikt is? Ik weet dat niet iedereen zo denkt, maar zo zitten wij nu eenmaal in elkaar. We horen weleens van klanten dat onze offerte te goedkoop is. Ze denken dan dat we dingen vergeten zijn. Dat is natuurlijk niet zo. We bieden simpelweg geen dingen aan die een klant niet nodig heeft.” 4. Hoe belangrijk is innovatie voor jullie? “Uiteraard zeer belangrijk. Maar ik wil wel een nuance aanbrengen. De meeste klanten willen geen ontwikkeling, ze willen zekerheid. Ze willen wel nieuwe snufjes, maar het liefst pas als anderen ze zijn voorgegaan. Niemand is graag proefkonijn. We hebben veel innovatiedrang in onze genen en dat kan soms een nadeel zijn. Maar we hebben onderhand zoveel ervaring dat we daarin de juiste balans wel weten te vinden. Zo is een nieuwe configuratie van bekende modules voor velen een ontwikkeling, maar voor ons gewoon dagelijks werk.” 5. Hoe lukt het om als relatief klein bedrijf innovatief te zijn? “Vaak ontstaat het als ik na een bezoek aan een klant naar huis rij en in de auto na ga denken. Dan begint het te broeien, ’s avonds gaat dat nog even door en de volgende dag valt het kwartje helemaal, vooral ook na overleg met de engineers en de servicemonteurs, waardoor alle kennis en ervaring op tafel komt. Je moet soms gewoon van de gebaande paden af durven te wijken. Het hebben van een relatief klein bedrijf is dan juist een voordeel. We zijn flexibel en snel, hoeven niet op allerlei afdelingen te wachten, en als iets een keer niet helemaal uitpakt zoals gehoopt, dan zijn de gevolgen nog goed te overzien.” 6. Waarin zijn jullie anders dan anderen? “Hoe lang heb je de tijd? Ik wil een paar dingen noemen. Allereerst bieden we klanten veel vrijheid en flexibiliteit. Die visie loopt als een rode draad door al onze oplossingen. Klanten zitten na de aankoop niet meer aan ons vast als ze bijvoorbeeld onderdelen of software nodig hebben, want die zijn meestal vrij in de markt verkrijgbaar. Klanten aan de ketting leggen, daar geloven wij niet in. Zeker niet als het om softwarepakketten gaat. Het is ook niet meer van deze tijd. Daarnaast hebben we de complete engineering en productie in eigen hand. We ontwerpen en bouwen alles zelf. Dat doen we op basis van de werkelijke vraag van een klant. Alle technische kennis en ervaring zit in de eigen organisatie en we kunnen daardoor heel ver gaan in het leveren van maatwerk. Ook maakt dat het mogelijk om sneller te schakelen. Dat we meedenken met klanten blijkt ook uit het traject van akkoord geven op een opdracht. Als we overeenstemming hebben bereikt, dan gaan we aan de slag met het optekenen van de hele lijn. Dat noemen wij de OK-tekening. Als een klant tijdens of na het maken van die tekening ineens toch andere of nieuwe wensen heeft, dan is dat voor ons geen probleem. Je kunt als klant niet alles vooraf helemaal bedacht hebben. Soms zien ze pas op de definitieve tekening dat iets toch anders uitpakt dan gedacht. Ook op dat soort momenten zijn we heel flexibel. Tot slot zijn onze systemen heel software-gedreven en intuïtief in gebruik. Bij geïntegreerde oplossingen werken we met één bedienunit. We gebruiken ook één database, waar alles onder hangt. Daar zijn we heel sterk in. Ik durf te zeggen dat we daarin echt voorop lopen.” 7. Volgend jaar bestaan jullie 25 jaar. Hoe kijk je terug op de eerste kwart eeuw? “Om eerlijk te zijn kijk ik zelden terug, maar bijna alleen maar vooruit. Maar natuurlijk ben ik trots. We hebben een grote hoeveelheid ervaring en technische kennis en daarmee doen we met zijn allen echt heel erg leuke dingen. Als je me nu vraagt om wel terug te kijken, dan denk ik aan mijn eerste order ooit, van 5000 gulden. Dat vond ik extreem spannend, want dat voelde als heel veel geld. Wat dat betreft is er wel wat veranderd. Maar tegelijkertijd ook niet, want elke klant en elke opdracht, hoe groot of klein ook, is voor ons extreem belangrijk. Daar leven we met z’n allen van.” Meer informatie: Zomerdam Produktidentificatie B.V. Tel. +31 (0)486-420980 www.zomerdam.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4