Pakkracht nr4 2022 Online

Pa k k r a c h t n r 4 2 0 2 2 27 Co l u m n Eind juni was ik uitgenodigd om deel te nemen aan een paneldiscussie op de Paris Packaging week. Dit was voor mij een mooie gelegenheid om de prachtige stands van verpakkers en luxe (en minder luxe) cosmetica merken te bekijken. Zo’n rondgang op een beurs geeft altijd een goed beeld van de huidige staat van een industrie en de wijze waarop zij naar duurzaamheid en recycling kijkt. En om met de woorden van Rob Geus te spreken: “Daar werd ik niet vrolijk van!” Op een aantal niche-uitzonderingen na is recycling geen zichtbaar onderdeel van alles wat gepresenteerd wordt. En dat terwijl de top vier van recyclingissues voor de cosmetica-industrie vrij makkelijk te benoemen is: veel (te) kleine componenten, niet transparant glas, veel harde ronde verpakkingen, en veel verschillende materialen. Ik zal de issues een voor een toelichten. 1. VEEL (TE) KLEINE COMPONENTEN De meeste verpakkingen (of verpakkingscomponenten) worden gesorteerd op grootte. Hiervoor moeten ze een minimale grootte hebben om voor recycling in aanmerking te komen. In de meeste landen is zo’n kleine 5 cm hierbij de ondergrens. Als een verpakking eenvoudig door een gat van 5 x 5 cm past, dan wordt hij meestal vaak niet gerecycled. Een lipstick, potje oogschaduw of mascara vallen dus buiten de boot. 2. NIET TRANSPARANT GLAS Bij glazen verpakkingen is het belangrijk om te weten dat meestal alleen transparant glas gerecycled wordt. In veel parfumflessen wordt het glas deels (of zelfs compleet) ingekleurd of met print bedekt waardoor het niet langer transparant is. Die delen zullen dus niet gerecycled worden. 3. HARDE RONDE VERPAKKINGEN Bij plastic verpakkingen worden regelmatig harde ronde verpakkingen gebruikt. Denk aan deo, maar ook aan potjes voor gezichtscrème of miniatuur bodywash verpakkingen. Deze producten hebben vaak een relatief klein formaat èn een relatief dikke en harde plastic buitenkant. Tijdens inzameling en transport zullen ze hierdoor eigenlijk nauwelijks van vorm veranderen: ze blijven rond en worden niet plat geperst. Hierdoor zullen ze tegengesteld gaan rollen als ze op een lopende band in de sorteerinstallatie terechtkomen. Dit rollen, maakt het zeer lastig om dit soort verpakkingen er met luchtdruk uit te schieten. 4. VERSCHILLENDE MATERIALEN Voor veel cosmeticaverpakkingen geldt dat er vaak verschillende materialen in gebruikt worden die zeer moeilijk van elkaar te scheiden zijn. Denk aan verschillende typen plastics, waarbij ze een verschillende smelttemperatuur hebben. Maar ook rubber en silicone elementen worden vaak gecombineerd met recyclebare plastics. Het gebruik van metaal en zelfs magneten is ook nog steeds een gewild iets om de producten er luxueus uit te laten zien. Recycling zal steeds meer geëist worden van producenten. Alles minder dan recyclebaar zal dan niet langer geaccepteerd worden. Ook vanuit de regelgeving is deze eis overigens al lange tijd bekend. In de Essentiële Eisen van verpakkingen staat: Het volume en gewicht van de verpakking moet worden beperkt tot de minimale hoeveelheid waarbij de verpakking nog aan de functie-eisen voldoet, en hergebruik of terugwinning van de verpakking moet mogelijk zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de Inspectie Leefomgeving en transport (ILT) meer en meer partijen zal aanspreken op slecht ontworpen verpakkingen. Alles begint uiteraard met een goed ontwerp. Hier kan iedere verpakkingsdesigner het verschil maken. Ik wens je daarbij veel plezier en veel succes! WAAR VELE MERKEN HARD BEZIG ZIJN OM RECYCLEBARE EN DUURZAME VERPAKKINGEN TE REALISEREN, LOOPT DE COSMETICA-INDUSTRIE GIGANTISCH ACHTER. EEN COMBINATIE VAN EEN SLECHT ONTWERP, FOCUS OP UITERLIJKHEDEN EN ACCEPTATIE DOOR RETAIL EN CONSUMENT, MAAKT DAT RECYCLING HELAAS NOG VAAK EEN NON-ISSUE IS VOOR DE COSMETICAFABRIKANTEN. HOE LANG KOMT DEZE INDUSTRIE HIER NOG MEE WEG? HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. VINCENT MOOIJ, DIRECTEUR VAN CIRCPACK BY VEOLIA, INFORMEERT U OVER WAT ER SPE LT RONDOM DE RECYCLING VAN UW VERPAKKINGEN Directeur CIRCPACK by Veolia Vincent Mooij De cosmetica-industrie heeft een probleem! IS DIT NOG LANG TE MASKEREN?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4