Pakkracht nr4 2023 Online

PAKKRACHT NR 4 2023 23 doosjes, zorgt voor een hoop minder busjes op de weg met onze pakketten. De ESG-richtlijnen zijn ook voor de vervoerders belangrijk, waardoor wij met hen voordeligere pakketprijzen kunnen afspreken omdat we de pakketgrootte verkleinen. En dát is hoe wij deze machine gaan terugverdienen!” Duurzamere verzendoptie Samen met de vervoerders hebben we ook projecten lopen gericht op duurzaamheid. “Zij hebben daar net als wij belang bij; minder busjes is voor hen een belangrijke doelstelling”, weet Edwin. “Wij hebben onlangs met een klant een proef gedraaid waarbij de eindconsument de keuze krijgt: ofwel vandaag besteld is morgen bezorgd, ofwel levering na twee tot drie werkdagen. Een derde van de consumenten kiest voor die laatste optie. Als wij een aantal dagen extra de tijd krijgen voor bezorging, kunnen we de machine nog efficiënter laten draaien. En de bezorgers kunnen dan efficiënter op pad. Zij hoeven namelijk minder ritjes te maken; de pakketjes kunnen meer worden opgespaard op deze manier. Dit maakt het proces weer duurzamer. Voor onze klant is het wenselijk om een duurzamere verzendoptie te kunnen bieden, want de consument vraagt daarom. Maar wel tegen een lagere prijs: kiezen voor duurzaamheid moet geld opleveren in plaats van geld kosten. Het mooie is dat we dat dus met deze optie kunnen realiseren: het uitstellen van een levering is efficiënter, duurzamer én de consument profiteert van een korting! Steeds meer webshops vragen ons zo’n optie in de check-out te bouwen. Wat dat betreft is e-commerce nog een jonge sector, waar nog veel in te ontwikkelen valt. Wij trekken graag de kar, want wij hebben de mogelijkheden. Deze machine speelt er ook een grote rol in en precies dáárom hebben wij ‘m gekocht. We hopen zo veel mogelijk webshops mee te krijgen om met zijn allen een beetje beter voor onze wereld te gaan zorgen.” Uitrollen bij andere vestigingen De keuze voor een automatische verpakkingsmachine van Sparck was voor Edwin heel logisch: “We willen het vooral in één keer goed doen. Geen halve oplossing waarmee we onze doelstellingen niet of maar net zouden halen. Ik ken Sparck al lang en heb me door hun experts laten informeren. De technologie verkoopt zichzelf dus we waren er zo uit. Bovendien was de levertijd heel kort.” Arnoud verklaart: “Wij maken elke twee weken zo’n machine, eigenlijk al voor het ordermoment. Daardoor kunnen wij deze levertijden waarmaken.” Edwin vervolgt: “De eerste CVP Impack hebben we vorig jaar aangeschaft voor de locatie in Lelystad. Implementatie en training waren in een paar dagen geregeld. Nadat die machine twee weken stond te draaien hebben we al gebeld om er nog een te bestellen voor in Breda. En ik kan alvast verklappen dat we dit ook naar andere vestigingen gaan uitrollen. Deze machines voldoen perfect aan de verwachtingen; die doelstelling van zeventien procent volumevermindering is voor ons essentieel en dat gaan we probleemloos halen!” Van alle CVP Impacks die Sparck wereldwijd heeft verkocht, draait er niet een zo’n hoge productie als bij Monta in Breda, bemerkt Arnoud. Vestigingsmanager Vincent Poppe vertelt: “We draaien nu op deze machine ongeveer 80.000 pakketjes per maand, dit aantal zal aankomende maanden nog wel wat verder omhoog gaan lopen naar een miljoen pakketjes per jaar. Ik denk dat ik vast ruimte ga maken voor de volgende Sparck-machine.” Edwin reageert enthousiast: “En dat na drie maanden al! De ontwikkelingen bij Sparck Technologies Sparck Technologies is gespecialiseerd in het automatisch op maat verpakken van producten; reeds tien jaar bieden zij de CVP Impack en zijn grote broer CVP Everest. In 2013 zette Sparck dus haar eerste stappen in de wereld van automatische verpakkingsmachines voor webshops. Met de hoge vlucht die e-commerce toen al nam, stonden logistieke diensterverleners toen al te springen om een oplossing voor het snel, efficiënt en milieuvriendelijk verpakken van de vele dagelijkse bestellingen. Vandaag de dag zijn er nog andere ontwikkelingen relevant, waar Sparck zich tevens druk mee bezighoudt. Arnoud: “Wat op dit moment speelt in wet- en regelgeving heeft te maken met de Europese Green Deal. Een belangrijk onderdeel daarvan, wat nu nog in draft version is maar er hoe dan ook aankomt, is dat er in de toekomst maximaal veertig procent lucht in een verzenddoos mag zitten. Deze regel benadrukt het nut van de machines die wij leveren; onze klanten weten zeker dat ze met de investering in onze technologie absoluut op de goede weg zitten. Bovendien is het op de CVP Everest sinds een paar maanden mogelijk om pakketjes zo klein te maken dat ze door de brievenbus passen. Dat is een uitkomst omdat je brievenbuspakketjes en grotere pakketten over eenzelfde route kunnen. Dat scheelt ruimte. En ook qua tarieven scheelt het enorm. Wij blijven onze technologie doorontwikkelen om aan de veranderende markt te voldoen.” Een andere ontwikkeling waarover Arnoud vertelt betreft het probleem rondom werknemerstekorten. “Automatisering biedt hierin echt een uitkomst. Eén CVP Impack werkt net zo snel als circa twaalf manuele verpakkers. Wij ontwikkelen nog verder door ook te werken aan een automatische voeding, zodat single item-bestellingen geautomatiseerd kunt invoeren in de machine”, vertelt Arnoud enthousiast. Meer informatie: Sparck Technologies | Tel. +31 (0)512-589300 | www.sparcktechnologies.com Monta | Tel. +31 (0)85-0208690 | www.monta.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4