Pakkracht nr 4 2024 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | September 2024 | 10e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 Special DUURZAAM VERPAKKEN & RECYCLING COVERSTORY: Domino en GS1 helpen bedrijven met overstap naar QR-codes: ‘Iedereen heeft er profijt van’

DAT HOEFT U OOK NIET Eenvoudig lijmen met de nieuwe EasyLine. Exclusief voor applicaties die tot 2,5 l/u hotmelt vereisen. Ontdek nu: easyline.robatech.com OVER LIJMEN MAAKT HIJ ZICH GEEN ZORGEN

Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.n Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. PAKKRACHT NR 4 2024 3 Colofon en De Visie Dit is de eerste visie van mijn hand als uw nieuwe hoofdredacteur van vaktijdschrift Pakkracht. Zoals u goed kunt zien door de vorige Pakkracht en deze naast elkaar te leggen op de derde pagina, heeft er een wisseling van de wacht plaatsgevonden en heb ik Celeste Roberts opgevolgd. Zij heeft een uitdaging buiten onze uitgeverij gevonden, waar ik de afgelopen zestien jaar al met veel plezier de rol van hoofdredacteur op mij genomen heb van diverse (industriële) magazines in ons uitgebreide portfolio, met nu als nieuw hoogtepunt deze functie voor dit prachtige vaktijdschrift. De afgelopen tijd heb ik me ruimschoots verdiept in de verpakkingsbranche en zonder te willen overdrijven ben ik zeer positief verrast. De vooruitstrevendheid, innovatiedrang en oplossingsgerichtheid springen meteen bij mij in het oog sinds ik jullie volg. Ik kan me voorstellen dat je in de huidige markt voor grote uitdagingen staat als verpakkingsspecialist. Zeker een onderwerp als duurzaamheid staat natuurlijk hoog op iedere agenda op dit moment – in iedere industrie – en dat zie je ook terug in deze uitgave. Recycling is ook een hot topic en dat komt ook duidelijk naar voren in de hierna te lezen artikelen. Vooropgesteld: de terminologie moet ik me zeker nog eigen maken, maar de verpakkingsbranche is mij niet vreemd, aangezien ik ook al jaren hoofdredacteur ben van NBT Magazine (ons vaktijdschrift voor de industriële bakkersbranche). Wat voor mij heel prettig is, is dat ik de komende tijd nog veel meer kan ontdekken door het bezoeken van bijvoorbeeld Empack Gent en Fachpack. Deze twee vakbeurzen geven mij de mogelijkheid de branche beter te leren kennen, exposanten te spreken en de laatste trends te ontdekken. Eigenlijk zoals een gewone bezoeker die op zoek is naar een oplossing voor een verpakkingsvraagstuk, kan ik me zo voorstellen. Ik kan u ieder geval voor de toekomst een belofte doen: in grote lijnen zal er niks veranderen aan Pakkracht. Al het laatste nieuws, trends, updates, interviews, verslagen van belangrijke events vindt u terug in onze papieren editie en op onze diverse online kanalen. Mijn doel is om jullie optimaal te informeren over alle ontwikkelingen in de branche en de kwaliteit die jullie gewend zijn van Pakkracht te waarborgen en waar het kan verder te verhogen. Via deze weg roep ik ook iedereen op om mij op de hoogte te houden van jullie ontwikkelingen, want als ik iets geleerd heb de afgelopen zestien jaar, is dat je de juiste connecties en ‘inside information’ nodig hebt om tot het beste resultaat gekomen. Stuur mij dus zeker een mail of een connectieverzoek op LinkedIn. Voor nu heel veel leesplezier gewenst met deze editie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | September 2024 | 10e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 Special DUURZAAM VERPAKKEN & RECYCLING COVERSTORY: Domino en GS1 helpen bedrijven met overstap naar QR-codes: ‘Iedereen heeft er profijt van’ Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht c.dejager@gpmedia.nl DE VISIE DE VOORUITSTREVENDHEID, INNOVATIEDRANG EN OPLOSSINGSGERICHTHEID SPRINGEN METEEN BIJ MIJ IN HET OOG SINDS IK JULLIE VOLG

4 PAKKRACHT NR 4 2024 INHOUD P. 22 COVERSTORY DOMINO Elke merkeigenaar, toezichthouder, distributeur, detailhandelaar en consument krijgt binnen nu en 2027 te maken met de verplichte overstap van barcodes naar QR-codes, ook wel Project Sunrise genoemd. “De manier waarop bedrijven deze transitie maken, kan een hoop veranderen”, laat Ralph Rietveld, Sales Director bij Domino Benelux, weten. P. 14 SOMIC Matthijs B.V., een snoepfabrikant uit Hoogerheide, heeft al honderd jaar ervaring verzameld in het produceren van snoepgoed voor allerlei verschillende merken. Voor de secundaire verpakking van al deze zakjes snoep gebruikt Matthijs B.V. een Wraparound Packer van Somic. P.18 GROWN.BIO Mycelium, het wortelnetwerk van paddenstoelen, is misschien niet het meest voor de hand liggende verpakkingsmateriaal, maar zoals Grown.bio uit Heerewaarden laat zien, is het uiterst geschikt. Jan Berbee, CEO van Grown.bio., vertelt ons over zijn visie: een wereld waarin piepschuim volledig is vervangen door mycelium verpakkingsmateriaal. P. 10 FACHPACK FACHPACK belooft dit jaar een van de belangrijkste bijeenkomsten in Europa te worden voor de verpakkingsindustrie. Van 24 tot 26 september vindt de beurs plaats in het expositiecentrum Neurenberg. 22 18 10 14

PAKKRACHT NR 4 2024 5 25 26 P. 26 DE GOUDEN NOOT Door middel van de verpakkingsinnovatiewedstrijd De Gouden Noot stimuleert het NVC (Nederlands Verpakkingscentrum) holistisch innoveren in verpakte producten en verpakkingen. De tien finalisten zijn bekend gemaakt en gaan strijden om de massief gouden walnoot. P. 32 CIRCULAR PLASTIC Minder plastic (zwerf)afval, minder CO2-uitstoot en minder gebruik van fossiele brandstoffen. De Rijksoverheid heeft als doel om een volledig circulaire economie te vestigen in Nederland in 2050. In de NWO-call: ‘Plastics circulair maken: technische innovaties’ zijn tien onderzoeksprojecten toegewezen die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL. P. 39 COCA COLA Als onderdeel van het verduurzamen van haar portfolio aan verpakkingen, kondigt Coca‑Cola Europacific Partners Nederland aan dat haar iconische rode kratten nu zullen worden gemaakt van 97% gerecycled plastic. Het gerecyclede materiaal bestaat uit 85% oude rode kratten en 15% gerecyclede tulpennetten. P. 25 COLUMN SPECIAL GUEST In de columnreeks Special Guest is een gastcolumnist aan het woord met betrekking tot de special van de uitgave. Deze keer: Zwerfinator Dirk Groot, een strijder tegen zwerfafval en plastic soep die veel verder gaat dan alleen maar zwerfafval rapen. 32 39

6 PAKKRACHT NR 4 2024 KORT NIEUWS Deze strategische acquisitie is gericht op het versterken van de marktposities van beide partijen en het bieden van nieuwe kansen voor innovatie en groei. De complementaire productportfolio’s van Silgan- en WP zullen naar verwachting nieuwe productontwikkelingsmogelijkheden opleveren. De overname zal naar verwachting leiden tot creatie een sterkere entiteit, goed gepositioneerd om te voldoen aan de veranderende marktbehoeften en -verwachtingen. De voltooiing van de overname is afhankelijk van goedkeuringen van de regelgevende instanties en andere gebruikelijke voorwaarden. De afronding wordt in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht. Het managementteam van WP is optimistisch over de potentiële synergieën en verbeterde mogelijkheden die de overname zal brengen. “De overname markeert een belangrijke stap voorwaarts in ons streven naar uitzonderlijke waarde voor onze klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. We zijn enthousiast over de kansen die deze overname zal bieden”, zegt Adrian Whitfield, CEO van Weener Kunststof. “Door onze krachten te bundelen brengen we een nieuwe dynamiek in ons klantenaanbod en hebben we profijt van uitgebreide innovatie-, operationele en technische expertise.” Meer informatie: Weener Plastics Tel: +31 (0)318 74 97 49 www.wppg.com Het Amerikaanse Silgan Holdings Inc. heeft een overeenkomst getekend om alle aandelen van Weener Plastics over te nemen. De complementaire productportfolio’s maken het creëren van opwindende nieuwe aanbiedingen voor klanten mogelijk en de gecombineerde middelen en expertise stimuleren duurzame groei. WEENER PLASTICS OVERGENOMEN DOOR AMERIKAANSE SILGAN HOLDINGS INC De dynamische en volledig geautomatiseerde kartonneermachines stellen normen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en beschikbaarheid wereldwijd. Dankzij voortdurende innovatie en waardevolle vakkennis biedt SOMIC maatwerkoplossingen die niet alleen de efficiëntie verhogen, maar ook focussen op flexibiliteit en betrouwbaarheid. “Klanten van over de hele wereld profiteren van de hoge mate van automatisering van SOMIC-verpakkingsmachines. Dit helpt productieprocessen te optimaliseren en concurrentievermogen te vergroten. Klanten kunnen altijd vertrouwen op de hoogste kwaliteit en duurzaamheid.” Bezoekers van Fachpack kunnen kennis maken met de nieuwste trends en technologieën op het gebied van kartonnen verpakkingen in een aantrekkelijke en uitnodigende sfeer. Het SOMIC-bedrijfsjubileum zal ook in stijl gevierd worden op stand 215 in hal 1. SOMIC is al een halve eeuw aanwezig in de verpakkingsindustrie en viert dit jubileum samen met klanten op Fachpack dit jaar, van 24 tot 26 September. SOMIC VIERT 50-JARIG JUBILEUM OP FACHPACK 2024 Meer informatie: SOMIC Packaging Machines Tel. +49 8075 916-0 | info@somic-packaging.de | www.somic-packaging.com

PAKKRACHT NR 4 2024 7 Een verbintenis met duurzame verpakking Bij Videojet is duurzaamheid niet zomaar een trend; het is een fundamenteel onderdeel van onze nieuwe visie. Wij geloven dat duurzame verpakking meer is dan alleen het naleven van industrienormen - het gaat om het nemen van proactieve stappen om een toekomst te vormen waarin milieubeheer en zakelijk succes intrinsiek met elkaar verbonden zijn. Als wereldleider in markeren en coderen investeert Videojet in innovatieve oplossingen die een duurzamer klimaat en milieu ondersteunen. Onze vooruitgang in de laserindustrie en onze ontwikkeling van inktoplossingen voor duurzamere verpakkingen zijn enkele voorbeelden van hoe we proberen onze ecologische voetafdruk te verkleinen en tegelijkertijd onze klanten te ondersteunen in hun duurzaamheidsdoelstellingen. Betrokkenheid op de top De Sustainable Packaging Summit 2024 biedt Videojet Technologies een uniek platform om in contact te komen met leiders uit de industrie, onze duurzaamheidsinitiatieven te delen en samenwerkingsmogelijkheden te verkennen. Ons team is beschikbaar om te bespreken hoe onze markeer- en codeeroplossingen kunnen bijdragen aan duurzamere verpakkingsprocessen. Wij nodigen alle bezoekers uit om onze stand te bezoeken en meer te leren over onze inspanningen om onze klanten te helpen hun duurzaamheidsdoelen te bereiken en om onze eigen bedrijfsvoering continu te verbeteren door duurzaamheid in alle aspecten van onze activiteiten te integreren. We kijken ernaar uit om in contact te komen met partners uit de gehele verpakkingswaardeketen om te bespreken hoe we samen kunnen werken aan een duurzamere toekomst. Als onderdeel van de Veralto-familie profiteert Videojet Technologies van een sterke toewijding aan duurzaamheid die zich uitstrekt over al onze activiteiten. Veralto is een actief lid van de Sustainable Packaging Coalition (SPC) en draagt bij aan collectieve inspanningen om innovatie te stimuleren, best practices te delen en een tastbare impact te maken op wereldwijde duurzaamheidsuitdagingen. Het SPC Engage-evenement, dat op 11 november samenvalt met de Sustainable Packaging Summit, zal het belang van deze gezamenlijke inspanningen verder onderstrepen. Videojet Technologies, een wereldwijde leider in markeer- en codeeroplossingen, kondigt met trots haar deelname aan als exposant op de Sustainable Packaging Summit 2024, die plaatsvindt op 12 en 13 november in Amsterdam. Dit prestigieuze evenement brengt belangrijke belanghebbenden uit de hele verpakkingswaardeketen samen, met delegaties van zes continenten, waaronder vertegenwoordigers van grote merken, verpakkingsconverters en innovatieleiders in de industrie. ADVERTORIAL VIDEOJET TECHNOLOGIES EXPOSEERT OP DE SUSTAINABLE PACKAGING SUMMIT 2024 Over Videojet Technologies Videojet Technologies is de wereldleider in markeer- en codeeroplossingen en biedt innovatieve producten, diensten en expertise aan klanten wereldwijd. Onze focus op duurzaamheid stimuleert ons om oplossingen te ontwikkelen die de milieu-impact minimaliseren en tegelijkertijd uitzonderlijke prestaties en betrouwbaarheid leveren. Videojet zet zich in om klanten te helpen hun duurzaamheidsdoelen te bereiken en bij te dragen aan een groenere, duurzamere toekomst. Voor meer informatie over de Sustainable Packaging Summit 2024, bezoek de Summit Website. Voor meer informatie over Veralto’s inzet voor duurzaamheid, lees het Veralto 2024 Sustainability Report. Voor meer informatie over Videojet’s inzet voor duurzaamheid, lees over Videojet EcoVision.

8 PAKKRACHT NR 4 2024 KORT NIEUWS Geert Kraak, nieuw in de verpakkingsindustrie, heeft uitgebreide ervaring in het leiden van organisaties naar omzet- en resultaatgroei, zowel organisch als door overnames. Zijn carrière begon als accountant bij EY en omvat internationale ervaring bij DAF Trucks en DLL Group (onderdeel van Rabobank), evenals grotere mkb’s in de regio. Geert zal als CEO bij Tenfold Group de algehele leiding op zich nemen. Tenfold Group, specialist in duurzame, innovatieve en hoogwaardige verpakkingsoplossingen, kondigt met trots de versterking van zijn managementteam aan met de toevoeging van twee ervaren professionals, Geert Kraak en Eric Hageman. Eric en Geert zullen, samen met eigenaar-directeur Dimitri Romeijnders, leidinggeven aan de volgende fase van Tenfold Group’s groeistrategie met vier locaties in en nabij de Brainport-regio. TENFOLD GROUP VERSTERKT DIRECTIE Eric Hageman heeft een rijke ervaring als operationeel manager en heeft gewerkt in diverse managementposities zowel binnen als buiten de verpakkingsindustrie. Hij zal als COO binnen de directie verantwoordelijk zijn voor de gehele Operatie en de divisies Industrial Packaging en High Tech Packaging. Dimitri Romeijnders, oprichter van de Tenfold Group, zal binnen het directieteam de verantwoordelijkheid nemen voor de commerciële aansturing en business development. “Mede als gevolg van bovenstaande wijzigingen heeft, na een waardevolle periode bij ons bedrijf, Joost Meijs besloten om weer een internationale uitdaging in zijn carrière te starten en de Tenfold Group te verlaten. Wij zijn Joost zeer dankbaar voor zijn inzet en leiderschap, waaronder zijn bijdrage aan onze strategische doelen en de versterking van onze marktpositie. Wij zijn ervan overtuigd dat met deze wijzigingen de basis voor toekomstig succes van de Tenfold Group is gelegd. Onze toewijding aan het leveren van innovatieve en duurzame verpakkingsoplossingen blijft onveranderd en we zijn enthousiast over de groeipotentie van de Tenfold Group.” Meer informatie: Tenfold Group B.V. Tel. +31 (495) 626 385 E: info@tenfoldgroup.com www.tenfoldgroup.com In de ALL4PACK CIRCULARITY-zone zullen diverse start-ups hun innovatieve oplossingen presenteren. Denk hierbij aan nieuwe materialen, herbruikbare en slimme containers, en tools voor robotprogrammering. Deze start-ups krijgen een podium om hun zichtbaarheid te vergroten en in contact te komen met investeerders en industrieën die circulariteit in hun waardeketen integreren. Enkele geregistreerde start-ups zijn Bag’Innov, een familiebedrijf dat recyclebare stazakken tot 5 liter ontwikkelt, geschikt voor zowel voedingsmiddelen als niet-voedingsmiddelen. Ecocert Greenlife, dat zich richt op plastic materialen en GRS-certificering biedt, stimuleert duurzame oplossingen door middel van certificeringen en garanties. Magma Technologie presenteert een geavanceerd visibility-systeem dat containers omzet in “slimme containers” door IoT-technologie en een webplatform te combineren, wat de optimalisatie van logistieke activa vergemakkelijkt. Deze en andere innovatieve bedrijven zullen in november aanwezig zijn op de ALL4PACK EMBALLAGE PARIS. Meer informatie: www.all4pack.com De verpakkings- en intralogistieke sector ondergaat ingrijpende veranderingen door economische, technologische, milieu- en regelgevingsuitdagingen. Van 4 t/m 7 november 2024 wordt in Paris Nord Villepinte de ALL4PACK EMBALLAGE PARIS gehouden, een belangrijke bijeenkomst voor professionals die de toekomst van de sector willen verkennen. Dit jaar introduceert de beurs de ALL4PACK Circularity-ruimte, speciaal voor bedrijven en start-ups die zich richten op circulariteit door middel van verminderen, hergebruiken en recyclen. Deze ruimte biedt een agora waar onderwerpen worden besproken via workshops en pitches, gericht op het versterken van de sector. CIRCULARITEIT CENTRAAL IN DE VERPAKKINGSSECTOR TIJDENS ALL4PACK

PACKAGING MACHINES & MATERIALS machines WWW.PACOMAEUROPE.COM DE BESTE INGREDIËNTEN VOOR UW COMPLETE VERPAKKINGSLIJN Een meesterkok werkt met de beste ingrediënten om een subliem gerecht samen te stellen. Zo benaderen wij ook uw verpakkingslijn: een totaalconcept waarbij de verschillende verpakkingsmachines op elkaar afgestemd zijn, met elkaar communiceren en perfect aansluiten bij uw behoeften. Ons gedreven team staat klaar om u te voorzien van deskundig advies. Samen maken we hét recept voor uw verpakkingslijn.

10 PAKKRACHT NR 4 2024 VOORBESCHOUWING FACHPACK 2024: PIONIER EN DRIJVENDE KRACHT VOOR DE INDUSTRIE In elf beurshallen zullen ongeveer 1.400 exposanten innovatieve verpakkingsoplossingen voor industriële en consumptiegoederen uit een breed scala aan segmenten presenteren. Het meest urgente en tegelijkertijd meest interessante onderwerp voor de sector is de EU-richtlijn verpakking en verpakkingsafval (PPWR), die eind april werd aangenomen. Ook hier zal FACHPACK antwoord geven op vragen over zaken als recycleerbaarheid, herbruikbaarheid en het gebruik van gerecyclede materialen. Heike Slotta, Executive Director Exhibitions bij NürnbergMesse, legt uit: “In de verpakkingsindustrie kun je simpelweg niet om FACHPACK heen. Het is simpelweg het evenement waar je bij moet zijn! FACHPACK brengt de Duitse en internationale verpakkingsprofessionals en ideeënzoekers samen met gerenommeerde marktleiders, gevestigde MKB-bedrijven en recente start-ups in niet minder FACHPACK belooft dit jaar een van de belangrijkste bijeenkomsten in Europa te worden voor de verpakkingsindustrie en haar gebruikers. Van 24 tot 26 september vindt de beurs plaats in het expositiecentrum Neurenberg en biedt het een compact maar uitgebreid inzicht in alle relevante kwesties in de verpakkingsindustrie. Het thema dit jaar is: ‘Transition in Packaging’. dan elf beurshallen. Maar niet alleen verpakkingen, verpakkingsmaterialen, accessoires, verpakkingsmachines en verpakkingstechnologie zijn te zien. De belangrijkste processen die verband houden met automatisering, coderen en etiketteren, het bedrukken en afwerken van verpakkingen en intralogistiek zijn ook te zien op de locatie in Neurenberg.” Hands-on mentaliteit Exposanten zullen de nieuwste technologieën en verpakkingsoplossingen presenteren die van dag tot dag relevant zijn voor tal van sectoren, zoals voeding, luxe voedingsmiddelen en dranken, farmaceutische producten, cosmetica, chemicaliën, gezondheidszorg, non-food, huisdiervoeding en andere consumptiegoederen. Bezoekers uit segmenten als de automobielsector, technische artikelen, medische technologie en andere industriële goederen zullen in september ook massaal naar Neurenberg komen. Bijzonder aan FACHPACK is dat het een “werkende” vakbeurs is met een hands-on mentaliteit. Het doel is dat de gemeenschap de problemen samen aanpakt. In Neurenberg worden ideeën voor innovatieve en duurzame verpakkingsoplossingen en concrete benaderingen ontwikkeld wanneer mensen naar forumpresentaties luisteren, dingen bespreken met hun collega’s, met elkaar netwerken en buiten de gebaande paden denken. Dit is de essentie van FACHPACK en in overeenstemming met het motto “Wij creëren de toekomst”.

PAKKRACHT NR 4 2024 11 Duurzaamheid en de PPWR Om oriëntatie en nieuwe impulsen te geven aan de belangrijkste kwesties en veranderingen in de verpakkingsindustrie, zal FACHPACK 2024 zich concentreren op de krachtige trends die momenteel de sector beïnvloeden en het evenementthema “Transition in Packaging” weerspiegelen. Duurzaamheid staat voorop, en in deze context uiteraard de onlangs aangenomen EU-verpakkingsrichtlijn PPWR. Het ambitieuze doel van deze verordening is het verminderen van afval en het terugdringen van de milieuvervuiling. Bedrijven worden aangespoord om te investeren in nieuwe en milieuvriendelijker oplossingen. Grotere transparantie voor consumenten door verbeterde etiketteringseisen is nu ook verplicht. Er is echter ook aanzienlijke kritiek op de wetgeving geuit door verschillende spelers uit de sector, bijvoorbeeld met betrekking tot de praktische haalbaarheid van de vereiste recycleerbaarheid en het gebruik van recyclaten, vooral bij toepassingen die met voedsel in contact komen. Een ander punt van kritiek is de last voor het MKB. De PPWR is daarom een ​evenwichtsoefening tussen ecologische verantwoordelijkheid en economische levensvatbaarheid, die grotendeels de koers zal bepalen voor het toekomstige Europese milieu- en economisch beleid. Op FACHPACK zal dit onderwerp veel besproken en fel bediscussieerd worden. Gegarandeerd nieuwe inspiratie Bij FACHPACK is er daarom een ​duidelijke focus op duurzaamheid en de toekomstige levensvatbaarheid van de sector, niet alleen op de beursstands, maar ook in het gevarieerde ondersteunende programma met interessante presentaties en discussies in de PACKBOX, INNOVATIONBOX en SOLPACK (powered by pacoon) forums, inspirerende speciale shows en prijsuitreikingen. De onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer de circulaire economie, het beheren van de PPWR-vereisten, merken en consumentengedrag, automatisering en AI, mens en machine, alternatieve verpakkingsoplossingen, nieuwe vezelgrondstoffen en innovaties en technologische ontwikkelingen. Wetenschappelijke projecten en mogelijke oplossingen voor verschillende industriële problemen zullen ook worden onderzocht. Het programma biedt een schat aan onderwerpen die geen enkele verpakkingsprofessional mag missen. Het is nooit te vroeg om te beginnen met uw voorbereidingen voor uw bezoek aan FACHPACK in september. De ticketshop voor bezoekers is nu geopend en biedt de mogelijkheid om vouchers in te wisselen. Meer informatie via www.fachpack.de.

A giant step for your process Benieuwd wat wij voor uw productieproces kunnen betekenen? Bel dan +31 (0)416 37 52 25 of stuur een e-mail naar info@van-beek.nl. WWW.VAN-BEEK.NL Van Beek ontwikkelt en produceert schroeftransportsystemen voor een optimaal productieproces in onder andere de milieu- en recyclingindustrie. Het transporteren en mengen van kunststofrecyclaat of het transporteren en opvoeren van gebruikte PET-flessen zijn hier slechts enkele voorbeelden van. Member of Possehl Identification Solutions www.possehl-identification.com Novexx Solutions B.V. | Maarssenbroeksedijk 15 | 3542 DL Utrecht +31 (0)30 760 90 10 | info@novexx.nl Bezoek onze stand 2205 EMPACK Gent 17 en 18 september 2024

PAKKRACHT NR 4 2024 13 VOORBESCHOUWING Wat te verwachten op Empack Gent 2024 1. Innovatieve exposanten: Ontmoet toonaangevende bedrijven en start-ups die de nieuwste technologieën en producten presenteren die de verpakkingsindustrie transformeren. Van duurzame verpakkingsmaterialen tot geavanceerde automatiseringsoplossingen, er is voor elke professional iets te ontdekken. 2. Lezingen en workshops: Leer van de besten in de industrie met een reeks boeiende lezingen en hands-on workshops. Deskundigen delen hun inzichten over actuele trends, marktontwikkelingen en de toekomst van verpakkingsinnovatie. Onderwerpen variëren van e-commerce tot duurzaam verpakken. 3. Netwerkmogelijkheden: Empack Gent biedt een uitstekende gelegenheid om te netwerken met vakgenoten, leveranciers en klanten. Breid uw professionele netwerk uit en ontdek nieuwe zakelijke mogelijkheden tijdens de verschillende netwerksessies en after-hour events. 4. Interactieve zones: Bezoek de speciale zones en de Sustainability Track, deze begeleide route biedt u de mogelijkheid om te leren over een scala aan milieuvriendelijke producten en diensten die worden tentoongesteld door exposanten die zich inzetten voor duurzaamheid. Empack Gent, het toonaangevende event in de verpakkingsindustrie, komt op 17 en 18 september 2024 voor de tweede keer naar Flanders Expo. Door Empack samen met Transport & Logistics en Logistic & Industrial Build te organiseren krijgt u in één oogopslag een overzicht van de volledige supply chain: van afvullen en verpakken tot transport en (intra)logistiek. Maar liefst 200 exposanten staan voor u klaar. Ervaar hoe innovatieve verpakkingsoplossingen naadloos integreren met geavanceerde logistieke processen, allemaal onder één dak! EMPACK GENT: DE VOLLEDIGE SUPPLY CHAIN ONDER ÉÉN DAK Speciale zones - Partner Village: Experts, sectorfederaties en onderzoekscentra staan voor u klaar met gericht advies. Ze luisteren graag naar uw uitdagingen en noden, en vertalen deze naar oplossingen. - Service Pack Pavilion: Op zoek naar outsourcing partners? Of u nu uw verpakkingsactiviteiten wilt uitbesteden of op maat gemaakte verpakkingsoplossingen nodig hebt, de exposanten kunnen u helpen om uw verpakkingen naar een hoger niveau te tillen. - E-commerce zone: De groei van online winkelen vereist innovatieve verpakkingen en bezorging, met een focus op personalisatie, technologie & AI, en het voldoen aan hoge klantverwachtingen voor snelle levering en eenvoudige retours. Ontdek hier aanbieders die u kunnen helpen met uw uitdagingen op e-commerce. - Pack Studio: Ontdek de toekomst van verpakken in de Pack Studio – een galerij die de nieuwste innovaties in de verpakkingssector tentoonstelt. Een must-visit voor iedereen die voorop wil blijven en de laatste trends in de industrie wil ontdekken. - Job Day: Tezamen met Transport & Logistics wordt de Job Day georganiseerd tijdens Empack. Ben je gepassioneerd door de sector en opzoek naar een nieuwe uitdaging? Dan is de Job Day dé plek waar u moet zijn. - Co-working space: Even snel mailen, uw presentatie finetunen, of gewoon in alle rust werken? Dit kan in een co-working space. Registratie & toegang De toegang tot Empack Gent 2024 is gratis voor bezoekers die zich vooraf registreren via de Empack website. Met 1 ticket krijgt u toegang tot de drie beurzen: Empack, Transport & Logistics en Logistic & Industrial Build. Meer informatie Bezoek www.empack.be voor meer informatie en om u in te schrijven. Wilt u nog deel uitmaken van dit (netwerk)event voor de verpakkingsindustrie? Contacteer empack-be@easyfairs.com. Praktische informatie Empack Gent Dinsdag 17 september: 10.00u – 18.00u Woensdag 18 september: 10.00u – 17.00u Flanders Expo Gent

14 PAKKRACHT NR 4 2024 “De Echte Mannekes zijn verpakt in stazakken van 225 gram, maar er komen nieuwe formaten bij in de toekomst. Ons andere snoepgoed, waaronder de originele Manneken Pis-dropjes verkopen wij ook in kiloverpakkingen, bijvoorbeeld voor schepsnoep-installaties.” Om al deze verschillende formaten stazakken in omdozen te verpakken, had Matthijs B.V. een flexibele verpakkingsmachine nodig. Tijdens een beursbezoek in Antwerpen vonden ze de juiste oplossing voor hun nieuwe verpakkingslijn: de Wraparound Packer van Somic. Deze verpakkingsmachine verzamelt, groepeert en verpakt producten snel en efficiënt in dozen van verschillende kartontypes. Bij Matthijs B.V. zijn de invoerbanden van meerdere producten aangesloten op de Somic-machine. Matthijs B.V., een snoepfabrikant uit Hoogerheide, heeft al honderd jaar ervaring verzameld in het produceren van snoepgoed voor allerlei verschillende merken. Ze produceren voor A-merken, huismerken en zijn daarnaast bekend van hun eigen unieke snoepje: de Manneke Pisdropjes, die zij nu ook onder de naam Echte Mannekes in verschillende smaken aan de man brengen. Voor de secundaire verpakking van al deze zakjes snoep gebruikt Matthijs B.V. een Wraparound Packer van Somic. “We zagen meteen voor ons hoe onze nieuwe verpakkingslijn eruit kon zien”, vertelt Nick Matthijs, CEO van Matthijs B.V. CASESTUDY: SOMIC BIJ MATTHIJS B.V. ‘DE SOMIC WRAPAROUND PACKER BIEDT DE FLEXIBILITEIT DIE WIJ NODIG HEBBEN’ Tijdens de Pop-Up show in Antwerpen kregen Nick en Walter Matthijs, vader en zoon en de huidige en voormalige CEO van Matthijs B.V., te zien hoe een volledige oplossing voor hun verpakkingslijn eruit zou kunnen zien. Jan-Willem, Area Sales Manager bij Somic, herinnert het zich goed. “We hebben Nick en Walter laten zien wat we kunnen betekenen voor hen: zowel 225 gram als 1000 gram stazakken verpakken in omdozen van hetzelfde formaat, zonder dat de machine moet worden omgesteld. De heren hebben de eerste Somic-machine enkele dagen na de demo gekocht. We zijn toen samen aan de tekentafel gaan zitten om alles voor te bereiden.” ‘Een mooi samenspel’ “Het hele planningsproces is een wezenlijke”, weet Jan-Willem. “Je moet de juiste samenstelling hebben en voor alle formaten van je product investeren. Het Pareto-principe is een goede leidraad. We hebben op verzoek van de technische afdeling één doosmaat geconstateerd die we voor verschillende inhouden kunnen gebruiken.” De hele verpakkingslijn van Matthijs B.V. is op elkaar afgesteld. De producten worden gevuld in een VH verticale verpakker, gewogen, gecheckt met een OCS Wipotec systeem en verpakt in omdozen voorzien van een code en op de juiste pallet gezet. “Het is een mooi samenspel”, vindt ook Nick. “Alles loopt strak in elkaar over en de lijndelen communiceren met elkaar. De Somic kan alle machines vóór hem in de lijn stoppen en de palletiser kan de hele lijn pauzeren. Het hele proces is heel soepel gerealiseerd. Zodra de Somic geleverd en opgesteld was, produceerde hij al.”

PAKKRACHT NR 4 2024 15 Capaciteit verdubbeld Matthijs B.V. zet in op verdere automatisering en standaardisering: “Wellicht komt er in de toekomst nog een Somic naast de eerste te staan, maar met de machine die we nu hebben, kunnen we onze huidige productie uitstekend bijhouden. De Mannekes zijn nog een vrij nieuw product met veel verschillende smaken. We draaien daarom kleine batches. Maar omdat we dezelfde machine ook kunnen gebruiken voor kiloverpakkingen, kunnen we flexibel en efficiënt te werk gaan. De inpakcapaciteit ging van 35 naar 70 zakken per minuut met de helft minder mensen. Een verdubbeling van de capaciteit, terwijl tegelijkertijd de kwaliteit verhoogd wordt. Het is een ideale oplossing. In de toekomst willen we nog meer formaten verpakkingen toevoegen aan het assortiment. Met de Somic kan dit gemakkelijk, omdat we met een plug-and-click-systeem onderdelen kunnen wisselen en de machine aan kunnen passen op andere formaten, zoals 100 gram mini-verpakkingen.” Jan-Willem licht toe: “Bij Somic worden de wensen geanalyseerd en zullen wij de formaatdelen indien mogelijk voor meerdere formaten gebruiken, om zo de investeringskosten en omsteltijden zo laag mogelijk te houden. Je kan met dezelfde formaatsetter als voor de kiloverpakkingen ook de 225 gram verpakkingen verwerken. Dan gaan er twee keer zoveel zakjes in dezelfde doos.” Van silo’s naar folie Voorheen verpakte Matthijs B.V. al het snoepgoed in silo’s (emmers en bakjes van hard plastic). “We hadden eerst zeven medewerkers nodig om deze silo’s handmatig in dozen te stoppen”, vertelt Nick. “Nu hebben we de Somic. Het enige dat de operator hoeft te doen is lijm en dozen aanvullen en ingrijpen als er iets fout gaat. En er gaat niet zo snel iets fout. De machine is een stuk consistenter dan mensenwerk. Daarnaast wisten we, mede door de Somic, een duurzaamheids- en efficiëntieslag te realiseren door de hoeveelheid verpakkingsmateriaal van onze producten te verminderen. In plaats van 33 pallets met silo’s en Amerikaanse vouwdozen, staat er nu alleen nog een pallet folie en een pallet met vlakke plano’s in het magazijn. De overstap naar stazakken bespaart al zeker 80% aan CO2-uitstoot, enkel en alleen door het efficiënter transport.” De Somic zorgt ervoor dat de dozen met stazakken even stabiel zijn als de dozen met silo’s. Jan-Willem legt uit: “RSC-kartons die met de hand worden verpakt, veroorzaken soms instabiele dozen en/of pallets. De dozen kunnen bol staan of indrukken, een risico voor het palletiseren. Met een WA sluiten we dit uit. Eerst groeperen we de producten. De casette schuift de producten op een platliggende plano en comprimeert ze. De vouwkop positioneert de producten en de plano wordt van onder om de vouwkop heen gevouwen. Het karton wordt aangedrukt en de deksel wordt aan de bovenkant over de producten heen gevouwen en vastgelijmd. Hierdoor worden de producten gelijkmatig verdeeld in de verpakking en de omdoos. Er is minder kans op problemen en ook het recyclen van verpakkingsafval wordt gemakkelijker. We gebruiken namelijk geen tape voor het sluiten van de dozen of etiketten voor het coderen, waardoor de vouwdozen gewoon bij het oud papier kunnen.” Automatiseren is een noodzaak “De bevolking groeit, mensen consumeren meer, maar het aantal beschikbare werknemers neemt af. Daarom is het nodig om te investeren in automatisering”, constateert Jan-Willem. “Je hebt automatische systemen met korte lijnen in de productie nodig om je bedrijf toekomstbestendig te maken.” Matthijs B.V. is daarom nu al bezig met de volgende stappen. “Er zullen in de toekomst nog meer Somic-machines bij komen ”, vermoedt Nick. “Zodra je begint te automatiseren, zie je hoe snel zo’n investering zich terugverdient en bouw je steeds verder uit. Bovendien zijn de Total Costs of Ownership van de Somic laag. De kwaliteit van de machine is hoog en service is erg goed geregeld. We krijgen direct ondersteuning bij problemen en 80% van de meldingen kunnen remote worden opgelost.” Meer informatie: Somic Telefoon: +31 (0)201 22 08 03 | info@somic.de www.somic-packaging.com/nl DE INPAK-CAPACITEIT GING VAN 35 NAAR 70 ZAKKEN PER MINUUT MET DE HELFT MINDER MENSEN

16 PAKKRACHT NR 4 2024 Bereken uw prijs KANAALPLAAT DIRECT VAN DE PRODUCENT Gerecycled polypropyleen geproduceerd in de EU Edgar Kolesnik, partner bij Abris Capital Partners, zegt: “Naast het enorm toegewijde en vastberaden management en het bredere senior team hebben we met succes de transformatie van DOT2DOT voltooid van drie door de oprichters geleide bedrijven naar een geïntegreerd bedrijf met een goed gediversifieerde omzet, twee moderne productie-installaties, een sterke cultuur en uniforme technologienormen. We zijn blij dat het bedrijf in een fantastische vorm verkeert om samen met Van Genechten de volgende fase van haar groeiverhaal in te gaan.” Frank Ohle, CEO van Van Genechten Packaging Group voegt hieraan toe: “Behalve dat we hetzelfde DNA delen, benutten we onze capaciteiten in verschillende strategische marktsegmenten. Met deze overname versterken we niet alleen onze Europese marktpositie in premiumverpakkingen, maar breiden we ook ons multinationale klantenbestand aanzienlijk uit. We kijken uit naar een succesvolle samenwerking en de opwindende kansen die ons te wachten staan.” Over DOT2DOT DOT2DOT SA, in zijn huidige vorm, is het resultaat van de fusie in 2017 van drie toonaangevende Poolse bedrijven in de verpakkingsindustrie: Graf-Pozu, opgericht in 1987 en gevestigd in Batorowo; Druk Markuszewscy gevestigd in Gdansk; en Drukpol opgericht in 1989 en gevestigd in Sulejówek. DOT2DOT was eigendom van een dochteronderneming van een fonds beheerd door Abris Capital Partners. Met hun huidige locaties in Gdańsk en Warschau opereert DOT2DOT in overeenstemming met ISO 9001:2015, ISO 14001:2015 en BRCGS Packaging-normen, waardoor de hoogste productieveiligheidsnormen worden gegarandeerd. Daarnaast bieden ze op beide locaties verpakkingsoplossingen volgens de FSC®- en PEFC-normen. Van Genechten Packaging (VGP) maakt met trots bekend dat zij 100% van de aandelen heeft overgenomen van de Poolse DOT2DOT Groep, die opereert vanuit twee locaties in Polen. Deze groep bedrijven is gespecialiseerd in premiumverpakkingen voor de sectoren beauty, zoetwaren, persoonlijke verzorging en gezondheidszorg en premium sterke drank. Met het solide klantenbestand van DOT2DOT, de geavanceerde verpakkingsontwerpen en de robuuste productiecapaciteit zijn zij de perfecte partner om deel te nemen aan Van Genechtens groeistrategie. De transactie is onderworpen aan de gebruikelijke goedkeuringen van de anti-trustautoriteiten. BEDRIJFSNIEUWS VAN GENECHTEN PACKAGING NEEMT HET IN POLEN GEVESTIGDE DOT2DOT SA OVER Over Van Genechten Verpakkingen (VGP) VGP gelooft al 190 jaar in de unieke impact van verpakkingen voor merken en producten, voor mensen en de planeet. VGP is aanwezig in negen landen, met een hoofdkantoor in Turnhout, België, en twaalf vouwkartonsites, één extrusiesite en één ontwerp- en productiecentrum voor dozen. Klanten zijn zowel deze aanwezigheid als deze onafhankelijke geest gaan waarderen: inclusief VGP’s ‘mensen eerst’-aanpak, waarbij klantgerichte samenwerking de sleutel tot succes is. Het heeft het bedrijf vele toonaangevende prijzen in de sector opgeleverd. Als toonaangevende leverancier van verpakkingen voor Europese fastmoving consumer products blijft het bedrijf groeien in bedrukte vouwdozen, offset gelamineerd golfkarton, POS-displays en een breed scala aan andere verpakkingsoplossingen. Meer informatie: Van Genechten Packaging www.vangenechten.com Advertentie

PAKKRACHT NR 4 2024 17 Citronix® inkjet printers betrouwbaar, betaalbaar, simpel en competent Nieuw ontwerp printkop Perfecte bedrukking, gering onderhoud Kijk op de vernieuwde website www.tradepack.nl TradePack Coding & Labeling BV Melkweg 2 1841 JJ Stompetoren tel:+31(0)85-003059 info@tradepack.nl “Onderscheidend in coderen en etiketteren...”

18 PAKKRACHT NR 4 2024 Ondanks het kabaal van het lossen, is Berbees passie luid en duidelijk te horen. “Het begon allemaal met een project van twee Amerikaanse studenten”, begint Jan. “Zij zagen mycelium op een boom groeien, en dachten dat de natuur als inspiratie kon dienen voor een innovatieve nieuwe verpakking. Biomimicry was het leidende principe voor hun startup Ecovative.” Berbee, die al jaren actief was op het gebied van duurzame verpakkingen, kreeg er weet van en wilde dit naar Europa brengen. Hij contacteerde Ecovative en zette zijn eerste stappen naar grootschalige productie van mycelium verpakkingen. Mycelium, het wortelnetwerk van paddenstoelen, is misschien niet het meest voor de hand liggende verpakkingsmateriaal voor visproducten. Maar zoals Grown.bio uit Heerewaarden laat zien, is het er wel uiterst voor geschikt. De dag dat de redactie van vaktijdschrift Pakkracht langskomt op de productiefaciliteit, is het losdag. “Vandaag is de luidruchtigste dag van de week”, vertelt Jan Berbee, CEO van Grown.bio. “We zijn heel de dag bezig om de mycelium verpakkingen uit de mallen te kloppen.” Hij neemt ons mee door een rondleiding van de productielocatie en vertelt ons over zijn visie: een wereld waarin piepschuim volledig is vervangen door mycelium verpakkingsmateriaal. DUURZAAM VERPAKKEN EN RECYCLING ‘ONZE MYCELIUM VERPAKKINGEN ZIJN VOLLEDIG COMPOSTEERBAAR, OP LAND EN IN ZEE’ “We zijn licentieonderhandelingen gestart en een paar maanden later begon ik met de productie van mycelium verpakkingen, gewoon bij mij thuis in de schuur. Al snel groeide het project daar uit zijn voegen. Nu hebben we een productiefaciliteit met een vriezer, twee groeikamers en een droogkamer. We zitten echter niet stil en zijn van plan de gehele operatie nog verder uit te breiden.” De inzet van Grown.bio gaat niet onopgemerkt. In 2022 veroverde het bedrijf de eerste plek in de KvK Innovatie Top 100 en een jaar later won het de Duitse Duurzaamheidsprijs. Hoe werkt het? Jan loopt ons langs het proces van begin tot eind. “Het begint vaak met een huidige verpakking. We krijgen een product binnen van een klant die zijn piepschuim verpakking wil vervangen. Wij kijken hoe we de verpakking effectiever kunnen maken en ontwerpen een nieuwe verpakking op de computer. Daarna maken we een plastic groeivorm van gerecycled PET, die we vullen met substraat, een mix van mycelium en reststromen uit de landbouw. Wij gebruiken voor deze mix vooral hennep, maar eigenlijk elk gft-product is geschikt. Daarna gaan de gevulde mallen enkele dagen de groeicel in, waar het mycelium zich volledig door de hennep wortelt. Deze verpakkingen bevatten nog veel water en natuurlijk een levend organisme. Daarom gaan ze ook nog in de droogcel, een oven/sauna waar de verpakkingen twee dagen op zestig of tachtig graden Celsius worden verwarmd. Het water verdampt, de schimmel sterft, en wat overblijft, is een lichtgewicht, beschermende en volledig composteerbare verpakking.” Koelbox: Mycelium koelboxen voor de visindustrie

PAKKRACHT NR 4 2024 19 Terwijl piepschuim kostbare aardolie gebruikt, zijn mycelium verpakkingen gemaakt van een hernieuwbare grondstof. Berbee: “CO2-technisch is dit wel echt een wondertje. De natuur zit ontzettend effectief in elkaar en wij leren daar alleen maar van. De schimmels zelf produceren zo weinig CO2 dat het, vergeleken met plastic luchtkussens of piepschuim, verwaarloosbaar is. En mycelium is veel makkelijker te recyclen. Het kan in de natuur composteren.” Visverpakking Een van de markten waar Grown.bio actief in is, is de visbranche. Een Noors bedrijf nam contact op met Grown.bio. Ze wilden geen standaard piepschuim dozen met deksel gebruiken om zalm naar Europa te transporteren. “Je kan je wel voorstellen dat het recyclen van deze piepschuim dozen lastig is. Ze kunnen niet worden hergebruikt omdat ze naar vis ruiken en een lichtgewicht materiaal zoals piepschuim belandt te gemakkelijk in zee, wat funest is voor het milieu. Daarom was deze visserij op zoek naar een duurzame oplossing.” Mycelium verpakkingen zijn isolerend en waterbestendig, waardoor de verpakking goed geschikt was voor toepassingen in deze sector. “We zijn aan de slag gegaan met het ontwerp en hebben rekening gehouden met de juiste wanddikte en sluiting van de koeler. Hierdoor zorgen we dat de inhoud, vis, ijs en water, gekoeld blijft. En deze koeldozen zijn volledig afbreekbaar in water, omdat ze zijn gemaakt van uitsluitend organisch materiaal. Zo hebben ze geen negatieve invloed op het milieu als de verpakkingen in zee belanden.” CO₂-TECHNISCH IS DEZE VERPAKKING WEL ECHT EEN WONDERTJE Gestage groei Er komen steeds meer onderzoeken naar buiten die de negatieve gevolgen van piepschuim rapporteren. Door deze onderzoeken worden wet- en regelgeving aangescherpt. In Nederland zijn single-use voedselverpakkingen van piepschuim verboden. Andere landen pakken het probleem grootser aan, zoals Frankrijk, waar het gebruik van piepschuim vanaf januari 2025 volledig verboden is. Berbee ziet hierdoor een grote vraag van leveranciers die naar Frankrijk exporteren en door deze wetten nu met de handen in het haar zitten. “Wij staan klaar om deze leveranciers te helpen”, zegt hij. “Grown.bio groeit met de vraag mee. We hebben plannen om te verhuizen naar een grotere locatie en om het proces te automatiseren. We maken op het moment 300.000 verpakkingen per jaar, maar dat willen we naar negen miljoen brengen.” Meer informatie: Grown.bio Tel. +31 (0)651 57 51 13 | www.grown.bio/nl Eén van de groeicellen bij Grown.bio Op maat gemaakte verpakkingen voor luxe-producten

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws Meld je aan voor de nieuwsbrief door de QR-code te scannen en je gegevens in te vullen. Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va Pakkracht

PAKKRACHT NR 4 2024 21 DUURZAAM VERPAKKEN Sinds jaar en dag ligt het verzuimpercentage in de logistiek relatief hoog. Medewerkers benoemen ernstige rugpijn en andere werkgerelateerde lichamelijke klachten als reden voor langdurig ziekteverzuim. Vooral het stabiliseren van palletladingen, karren en kratten vindt op een niet-ergonomische manier plaats; operators brengen de folie met een gebogen rug, achteruitlopend aan. Fromm wist dat hier verandering in moest komen. De gezondheid van werknemers is natuurlijk prioriteit, en als bijkomend voordeel resulteert weinig ziekteverzuim in lagere operationele kosten. XTE-motion handwikkelsysteem Fromm introduceert daarom een innovatief handwikkelsysteem: XTE-motion. De XTE-motion elektrische handwikkeldispenser rekt de folie uit tot het optimale punt van elasticiteit en stijfheid zonder de folie te scheuren of te breken. Door het motor-aangedreven pre-stretch systeem in de dispenser wordt dit werk uitermate licht. Door het lange handvat van de dispenser hoeven medewerkers minder te bukken en ze hoeven de rol niet boven en onder vast te pakken, terwijl ze om de pallet lopen. Voor veel bedrijven in de verpakkingsindustrie is het moeilijk om genoeg handen te vinden voor aan de lijn. Daarom moet je goed zorgen voor de handen die je hebt. Fromm introduceert het innovatieve XTEmotion handwikkelsysteem, een ergonomisch handwikkelsysteem dat zowel het ziekteverzuimpercentage als de hoeveelheid plastic verpakkingsmateriaal verlaagt. Met alle voordelen van dien. FROMMS NIEUWE XTE-MOTION® SYSTEEM MAAKT HANDWIKKELEN ERGONOMISCHER Het XTE-motion-systeem combineert de voordelen van handmatig én machinaal wikkelen. Bedrijven profiteren van de kwaliteit en consistentie van het machinale wikkelproces, terwijl ze tegelijkertijd de snelheid en flexibiliteit van het handmatige wikkelproces behouden. Het stabiliseren gebeurt hiermee efficiënter, wordt minder inspannend en simpelweg leuk. “We hebben het XTE-motion handwikkelsysteem al bij verschillende bedrijven gedemonstreerd. De reacties van de magazijnmedewerkers zijn duidelijk: zij willen er het liefst vandaag nog mee werken”, meldt Fromm. CO₂-voetafdruk verkleinen Een ander groot voordeel van XTE-motion is, dat het - door het voorreksysteem - minder plastic wikkelfolie verbruikt ten opzichte van handwikkelen. Hierdoor kunnen bedrijven hun CO2-voetafdruk aanzienlijk verkleinen en betalen zij minder verpakkingsbelasting. Om bedrijven inzicht te geven in wat zij mogelijk kunnen besparen op wikkelfolie, heeft Fromm de Folie Besparingstool ontwikkeld. Kortom: met minder fysieke inspanning is het mogelijk om beter gestabiliseerde pallets met een minimum aan nanofolie te realiseren. Bedrijven kunnen vrijblijvende een demo op locatie aanvragen om het XTEmotion-systeem te ervaren. Meer informatie: FROMM Nederland B.V. Tel. +31 (0)302 02 09 69 | info@fromm.nl | www.fromm.nl

22 PAKKRACHT NR 4 2024 COVERSTORY: DOMINO BENELUX DOMINO EN GS1 HELPEN BEDRIJVEN MET OVERSTAP NAAR QR-CODES: ‘IEDEREEN HEEFT ER PROFIJT VAN’ Op de huidige markt groeit de behoefte naar meer informatie en inzicht in producten exponentieel. De verplichte transitie van barcodes naar QR-codes is hier een resultaat van. “Een barcode is eendimensionaal en bevat een beperkte hoeveelheid informatie”, begint Stobie zijn uitleg. “Om te voldoen aan de groeiende vraag naar informatie, stappen we over op tweedimensionale codes. Deze komen ook in verschillende vormen, waaronder datamatrices, DOT-codes en QR-codes. QR-codes worden op dit moment al veel gebruikt, maar bevatten meestal alleen een vaste code: een link naar de website van een merk of een Global Trade Item Number, bijvoorbeeld. De GS1-standaard QR-codes bevatten zowel vaste als variable data. De codeerapparatuur is deel van de productielijn en voorziet verpakkingen van informatie zoals batchcodes, lotnummers, houdbaarheidsdatums en meer.” Elke merkeigenaar, toezichthouder, distributeur, detailhandelaar en consument krijgt binnen nu en 2027 te maken met de verplichte overstap van barcodes naar QR-codes, ook wel Project Sunrise genoemd. “De manier waarop bedrijven deze transitie maken, kan een hoop veranderen”, laat Ralph Rietveld, Sales Director bij Domino Benelux, weten. “Een bedrijf kan ervoor kiezen om het minimale te doen, of ze kunnen meer waarde uit de transitie halen, voor ongeveer hetzelfde kostenplaatje.” Domino en GS1, beide grote spelers op het gebied van coderen en codeerapparatuur, helpen ondernemers bij de transitie en delen in dit artikel hun adviezen. “Begin vroeg, handel op de juiste manier met de juiste stakeholders (intern en extern), en ontgrendel zo de voordelen van QR-codes”, summeert Rietveld. We spraken met Rietveld en Craig Stobie, Director Global Sectors, van Domino Benelux, en Bram Broeks, Chief Business Development bij GS1.

Wat moet er dan allemaal gebeuren om de transitie soepel te laten verlopen? Stobie legt uit: “Om ervoor te zorgen dat de structuur van de GS1-standaard code klopt en geschikt is voor wereldwijde interoperabiliteit, moet er met van alles rekening gehouden worden: Is er op de verpakking plek voor de code? Zijn de materialen geschikt om de code mee en op te printen? Kunnen onze machines de code printen? Kunnen de machines van de klant de code printen? Allerlei stakeholders moeten op de hoogte worden gebracht en samenwerken: ontwerp, productie, data-management en IT, logistiek en retail. Het hele systeem moet effectief werken zodat iedereen van designer tot recycler er profijt van heeft. Samen met GS1 nemen we een consulterende rol om bedrijven te begeleiden tijdens dit proces. Zo kunnen we vanaf de beginfase kijken hoe de hele keten gezamenlijk kan profiteren van QR-codes. We zullen altijd een code op de verpakking moeten aanbrengen, maar hoe we dit precies doen en hoe het proces eruitziet, daar kunnen we nog veel aan veranderen en in verbeteren.” PAKKRACHT NR 4 2024 23 Duurzaamheidsplicht De eis van consumenten dat verpakkingen steeds duurzamer worden, zorgt voor een domino-effect door heel de verpakkingsketen. Ook print krijgt hier steeds meer mee te maken. Volgens de German Printing Industrie Association (Verband der Deutschen Druckindustrie) bedraagt de CO2-voetafdruk van de printindustrie minder dan 1% van de totale uitstoot. De uitstoot van bijvoorbeeld digitale media bedraagt meer dan 8%. Toch wordt de printindustrie door mensen gezien als een vervuilende industrie. Het is dus van groot belang dat de consument wordt geïnformeerd over de feiten, maar het is ook zeker belangrijk dat de printindustrie nóg milieuvriendelijker wordt. “De Digital Link, ook een GS1-standaard, fungeert als gateway naar nog meer variabele informatie”, vertelt Broeks. “Je deelt online informatie waardoor het mogelijk is om consumenten meteen op de hoogte te brengen van veranderingen. Stel dat er opeens iets aan de ingrediëntenlijst verandert, dan kan je dit meteen updaten en via dezelfde QR-code met je klanten delen. De Digital Link geeft je toegang tot al deze informatie, en de standaard zorgt ervoor dat iedereen in de industrie zich houdt aan deze standaard en dat alle ketenspelers deze code kunnen lezen. Er zitten gestandaardiseerde Link-types in, voor bijvoorbeeld handleidingen. Overal ter wereld is het link-type voor handleidingen, ingrediënten, duurzaamheid, enzovoorts, hetzelfde.” Het belang van samenwerking “Veel partijen in de verpakkingsindustrie vragen zich af of het wel mogelijk is om voor 2027 volledig over te stappen op QR-codes. Ze zijn zich niet bewust van het feit dat ze op dit moment al stappen kunnen zetten”, meldt Rietveld. “We hebben de krachten met Domino en GS1 gebundeld om hiervoor meer bewustzijn te creëren in de verpakkingsindustrie. Het is een relatief nieuwe techniek en mensen hebben veel vragen. Wij willen mensen duidelijk maken dat de overstap naar QR-codes niet alleen mogelijk is, maar dat wij bij Domino en GS1 al veel ervaring hebben met deze codes en dat we ze kunnen helpen. We slaan de vraag ‘kan dit überhaupt?’ over en gaan meteen naar ‘hoe gaan we dit precies doen?’. Klanten vragen ons soms hoe het kan dat we al zover vooroplopen op het gebied van QR-codes. Wij werken al meer dan twintig jaar met tweedimensionale codes zoals datamatrices voor diverse industrieën. Deze kennis passen we nu toe op QR-codes.” WE SLAAN DE VRAAG ‘KAN DIT ÜBERHAUPT?’ OVER EN GAAN METEEN NAAR ‘HOE GAAN WE DIT PRECIES DOEN?’ Casestudy bij Domino De samenwerking tussen GS1 en Domino was ook waardevol voor het vinden van casestudy’s, zodat klanten kunnen zien hoe de QR-codes in de praktijk werken. “We hebben de casestudy’s nodig om mensen te laten zien wat we kunnen. Om de verbeelding te laten spreken. Daarom zijn al Domino’s after-market producten voorzien van een QR-code”, vertelt Stobie. “Klanten plukken hier de vruchten van. De QR-code is alles wat klanten nodig hebben om alle nodige informatie over deze producten te bemachtigen. Er staat basisinformatie in de code, zoals wat het product is, het global item trade number en de houdbaarheidsdatum. Daar blijft het niet bij. Klanten kunnen via de QR-code ook reserveonderdelen kopen, de handleiding inzien, of de veiligheidsinformatie bekijken. We hebben onze eigen expertise gebruikt om te verzekeren dat de codes op de juiste manier worden toegepast. We zorgen er natuurlijk voor dat de juiste data op de juiste producten komt en dat de codes goed te lezen zijn, niet alleen nu, maar ook ver in de toekomst.” Inzicht in duurzaamheid Consumenten en retailers hechten steeds meer waarde aan duurzaam geproduceerde producten. Maar hoe weten ze dat hun aankoop duurzaam is? We hanteren nu industriestandaards voor, bijvoorbeeld, de productie van een trui of het transport van een kilo rundvlees. QR-codes kunnen daar verandering in brengen en duurzaam ondernemen in een stroomversnelling brengen, meldt Broeks. “Een van onze klanten heeft onlangs de stap van glas naar karton gemaakt. Via de QR-code gaven ze retailers meer informatie over de CO2impact van deze stap. Met de GS1-codes kan je heel specifiek informatie geven over de herkomst van je product en de reis die het heeft afgelegd. Stel dat je een rek met identiek-lijkende truien voor je hebt staan. Sommige truien komen uit Turkije, andere uit Bangladesh, en de truien uit Bangladesh komen ook nog eens van drie verschillende producenten. De klanten kunnen de QR-codes van elke trui scannen en degene met de laagste CO2-voetafdruk kopen. Zo krijgt de consument inzage in de verschillen en worden bedrijven beloont voor duurzame initiatieven.” Meer informatie: Domino Benelux Tel. +31 (0)306 36 33 33 | info@dominobenelux.com | www.dominobenelux.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4