Previous Page  10 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 44 Next Page
Page Background

I

n t e r v i e w

HIJ ZAT ACHT JAAR IN HET BESTUUR VAN DE VERENIGING NEDERLANDSE VERPAKKINGSKUNDIGEN EN LIEP ALS PRODUCTIEMANAGER MEER

DAN TIEN JAAR ROND IN DE VERPAKKINGSWERELD. TOCH HEEFT STEFAN HERMSEN PAS ECHT HET IDEE DAT HIJ VERSCHIL MAAKT SINDS HIJ

IN 2010 AFSTUDEERCOÖRDINATOR FOOD PACKAGING WERD OP DE HAS HOGESCHOOL IN DEN BOSCH. EEN KENNISMAKING MET DE

VERPAKKINGSPASSIE VAN DE PAKKRACHT-COLUMNIST.

Wie met Hermsen door het gebouw van de HAS Hogeschool stapt, wordt

geprikkeld door diens enthousiasme. Vergezeld van een waterval aan

woorden geeft hij een snelle rondleiding langs de praktijkruimtes die deze

hbo-opleiding bijzonder maken. We passeren onder meer een kooklokaal,

een kleine fabrieksruimte én een werkplaats om handmatig verpakkingen te

fabriceren. Wie binnen de opleiding Food Innovation kiest voor de afstudeer-

richting Packaging moet kennis hebben van het hele productieproces, vindt

hij. “Het is noodzakelijk dat je weet of een verpakking te máken is, hoe het

voedsel dat je erin verpakt tot stand is gekomen én op welke manier het

in fabrieken op grote schaal wordt verwerkt. Al die basisbeginselen krijgen

studenten hier mee. Zo leren ze de hele keten kennen. Dat zorgt ervoor dat

ze niet alleen verpakkingen kunnen maken die er gaaf uitzien, maar die ook

daadwerkelijk te produceren zijn en op het schap kunnen verschijnen.”

IN JE WOORDEN KLINKT – NET ALS IN JE COLUMNS – EEN ECHTE

PASSIE VOOR VERPAKKEN DOOR. HOE IS DIE ONTSTAAN?

“Tijdens een vakantiebaantje bij een ijsfabriek. Ik stond bij een machine

die bakken ijs verpakte. Mijn belangrijkste taak was om niet op de stopknop

te drukken. Wat bleek: als ijs stil staat, raakt het heel snel microbiologisch

vervuild. Wist ik niet. Net zo opvallend vond ik het dat de bakjes eerst een

deksel kregen van een kwaliteitsmerk en vervolgens van een veel goedkopere

variant. Terwijl het om precies hetzelfde ijs ging. Toen is mijn interesse voor

“VERPAKKINGSINDUSTRIE

MOET INSPELEN

OP

INDIVIDUELE KEUZEBEHOEFTE”

P

a k k r a c h t

n r

5 2 0 1 6

10