C
o l o f o n
e n
D
e
V
i s i e
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P 918971)
Vakinformatie voor de verpakkingsindustrie in food,non-food,handel en industrie
|
Oktober 2016
|
2e jaargang no. 5
|
Prijs
€
10,50
SPECIAL:
...
pakkracht
SPE IAL
A
LL
4
PACK
P
ARIS
COVERSTORY
ROBATECH
AL 25 JAAR EEN BEGRIP IN NEDERLAND
NABESCHOUWINGEN
FACHPACK & EMPACK
P
a k k r a c h t
n r
5 2 0 1 6
3
Vakinformatie voor de verpakkings-
industrie in food, non-food, handel
en industrie
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.pakkracht.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Else Witten (hoofdredacteur)
e.witten@gpmedia.nlDaan Rieken (redacteur)
d.rieken@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Verkoopleider: Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlMedia-adviseur: Jeroen Koebrugge,
j.koebrugge@gpmedia.nlEmiel Bruning:
e.bruning@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
42,-
(excl. 6% BTW)
Losse verkoop
€
10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever
Pakkracht besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit
te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook, die is ontstaan
als gevolg van handelingen en/of beslis-
singen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
Najaar in Nederland. De bladeren vallen van de bomen en in verpakkingsland dient
zich de ene na de andere beurs aan. Het valt niet mee om een selectie maken, want
ze bieden elk een keur aan onderwerpen waar ondernemers iets mee kunnen. De
seminars die tijdens de beurzen worden aangeboden, trekken niet voor niets een grote
schare belangstellenden. Soms wordt er een concreet idee gelanceerd, dat navolging
verdient. Een andere keer zet een beurspresentatie aan het denken. Daar had ik nog
niet aan gedacht! Of: zo had ik het nog niet bekeken! Empack in Brussel en Fachpack
in Neurenberg boden volop inspiratie. All4Pack in Parijs staat voor de deur. Petje af
voor de standhouders, sprekers en organisatie.
Innovaties gaan al lang niet meer uitsluitend over verpakkingsmateriaal. Ook logistiek
vormt een belangrijk onderdeel van de hele productieketen. Neem de snelle ontwik-
keling van nieuwe pallets. Ze zijn er nu ook in kunststof, demontabel, goed te reini-
gen, gemakkelijk op te slaan en op maat leverbaar. Transport wordt steeds efficiënter.
Dat is maar goed ook, want de Nederlandse wegen raken steeds voller. Dus hoe
minder transportbewegingen, hoe beter. Dat is nog goed voor het milieu ook.
Over dat milieu gesproken: we kunnen er niet meer omheen. Na de spraakmakende
milieutop van vorig jaar in Parijs is het wereldwijd duidelijk geworden dat we geza-
menlijk moeten inzetten op het verder tegengaan van de opwarming van de aarde.
Nou moet ik bekennen dat het heerlijke najaar me goed beviel. Maar de opwarming
moet niet omslaan in een milieucatastrofe. Wat dat betreft is het vijf voor twaalf.
De regering ziet dat ook en presenteerde onlangs een nota over de circulaire econo-
mie. Pakkracht besteedt er aandacht aan, want een belangrijke rol is weggelegd voor
de verpakkingsindustrie. Terugdringen van de afvalstroom is een belangrijke bijdrage
aan het milieu. Overigens is mijn ervaring dat de industrie de handschoen al lang
heeft opgepakt. Steeds lichtere folies en plastics worden gebruikt, er wordt efficiënter
gewerkt, ondernemers houden de biobased ontwikkelingen nauwgezet in de gaten.
Ook wordt steeds intensiever nagedacht over het terugdringen van foodwaste, het
weggooien van voedsel. Daartoe komt er ook hier steeds meer consumentgericht
verpakkingsmateriaal op de markt.
Najaar 2016, de natuur maakt zich op voor winterrust. Voor de verpakkingsindustrie
geen ontspanning, die gaat dynamisch de winter tegemoet!
Veel leesplezier,
De Visie
Else Witten
DE VERPAKKINGSINDUSTRIE GAAT
DYNAMISCH DE WINTER TEGEMOET!