Pakkracht nr.5 2017

P a k k r a c h t n r 5 2 0 1 7 23 Bij binnenkomst stuitten wij op een indrukwekkende foto van de fabriek uit de jaren vijftig, toen het bedrijf nog Kornelis’ Kunsthars Producten Industrie heette. Kornelis is inmiddels een gevestigde naam in de verpakkingsindustrie en kent een rijke geschiedenis. Dave Busstra, Sales Director bij het huidige Kornelis caps & closures, vertelt ons over de oorsprong van het bedrijf. “In 1936 begon Jelte Kornelis met het mengen van kunstharsen en zaagsel. Hieruit ont- stond bakeliet, waarmee diverse gebruiksvoorwerpen geperst konden worden. Vanwege de groei is hij er later ook flessen bij gaan blazen voor onder andere oliën en vetten. Toen in de jaren zestig eenmaal de spuitgietmachines op de markt kwamen, ontwikkelde het bedrijf zich in rap tempo en is Kornelis zich gaan richten op diverse productgroepen.” DUIDELIJKE FOCUS In de jaren tachtig heeft Kornelis ervoor gekozen om een duidelijke richting in te slaan en zich volledig te focussen op de markt van doppen en sluitingen. “Om dit duidelijk te communiceren naar de buitenwereld, is de oorspronke- lijke naam veranderd naar Kornelis caps & closures”, vertelt Sales & Marketing Assistent Willeke Lubbinge. “Het bedrijf is nog steeds in handen van de familie Kornelis en wordt door velen gezien als een sociale werkgever die betrokken is met de werknemers. Daardoor is er een hecht team ontstaan met vijftig vaste werknemers aangevuld met flexwerkers, waaronder studenten. Dat werkt heel goed voor ons.” Een ander sterk punt komt volgens Dave voort uit het feit dat Kornelis een relatief kleine organisatie is. “We kunnen snel reageren doordat we met korte lijnen werken. We hebben alles in eigen huis en kunnen dus snel schakelen tussen de verschillende disciplines.” PRODUCTAANBOD Kornelis heeft momenteel dertig spuitgietmachines van 60 tot 350 ton, waarvan er acht elektrisch zijn. Daarnaast beschikt het bedrijf over twee 2K spuitgietma- chines van 155 ton, waarmee doppen met twee soorten materiaal kunnen wor- den ontwikkeld met één matrijs. Met dit uitgebreide machinepark produceert Kornelis doppen en sluitingen voor klanten verspreid over Europa. “We hebben door de jaren heen een groot aanbod in standaard caps (31 tot 82 mm) ontwik- keld”, gaat Dave verder. “De wijdmondse doppen voor producten als pinda- kaas, chocopasta en creamers vormen ongeveer vijftig procent van de omzet.” Maar ook producenten die op zoek zijn naar een custom-made dop, klop- pen vaak aan bij de afdeling Research & Development. Dave: “De op maat gemaakte doppen vormen een leuke uitdaging voor ons en gaan voor veel omzetgroei zorgen. We hebben een R&D-afdeling om prototypes te kunnen ontwikkelen, maar ook om zelf matrijzen te fabriceren en te repareren. Als een klant een heel eigen ontwerp wil, gaan wij samen met hen kijken wat er moge- lijk is. Vervolgens maken we in samenwerking met Nederlandse leveranciers een passende matrijs. We zijn ons er wel van bewust dat de ontwikkeling van een nieuwe matrijs een grote investering is, daarom bieden wij de mogelijkheid om te amortiseren; de klant levert dan per dop een bijdrage aan de investering.” TAMPER EVIDENT Het verzegelen van een product is een belangrijk onderdeel van verpakken geworden. Kornelis heeft een stempel weten te drukken op de toepassing van tamper evident en biedt diverse mogelijkheden. “We leveren verschillende soorten folie; van duurzame en bedrukte varianten tot easy-open oplossingen. Daarnaast houden we rekening met de manier waarop de tamper evident folie aangebracht zal worden; door middel van inductie of met lijm. Met zestien assemblage- en inlage machines, inclusief inline cameracontrole, worden de folies gestanst en geassembleerd met de doppen waarna ze later door de klant kunnen worden aangebracht als verzegeling.” NIEUWE SEGMENTEN BENADEREN Kornelis heeft een gevestigd assortiment voor bepaalde productgroepen in de food- en non-food industrie. Om het aanbod te verbreden heeft het bedrijf de afgelopen jaren geïnvesteerd in de productie van sluitingen met een scharnier voor onder andere sauzen en het strooi- en schenksegment. Daarnaast zijn Dave en Willeke ervan overtuigd dat de dop van een product een belangrijkere marketingfunctie kan hebben. “We bieden de mogelijkheid om doppen bij- voorbeeld te graveren met een patroon of logo. Daarnaast is het mogelijk om, in plaats van etiketten, gebruik te maken van in mould labels. Dit is niet nieuw in de verpakkingsindustrie, maar we zien het nog niet veel toegepast worden in deksels. We hopen dit in de toekomst vaker te kunnen toepassen voor klanten”, zegt Willeke. NIEUWE PRODUCTIEHAL Binnen een korte tijd is de omzet van Kornelis van acht à negen miljoen naar vijftien miljoen gestegen. De snelle groei van het bedrijf heeft geleid tot de bouw van een nieuwe productiehal. “We hadden al snel door dat er een uit- breiding nodig was en zijn op tijd gestart met de voorbereidingen. De nieuwe hal heeft een grootte van 4000 m² en is helemaal geklimatiseerd. Dit werkt niet alleen prettiger voor de werknemers, maar het is ook beter voor de productie. Daarnaast is al het leidingwerk, voor onder andere de aanvoer van de grond- stoffen, onder de grond verwerkt. Dit scheelt in geluid, vermindert vuil en we besparen er veel ruimte mee. Omdat we graag maatschappelijk verantwoord ondernemen, hebben we het dak van de nieuwe hal bedekt met ruim duizend zonnepanelen.” SMART FACTORY Bij de rondleiding door de nieuwe hal leek het plaatje compleet te zijn, maar Kornelis caps & closures gaat een stap verder. “Toen we eenmaal hadden beslo- ten om de nieuwe hal te bouwen, wilden we het meteen goed aanpakken. Als begin volgend jaar alles op de juiste plaats staat, gaan we beginnen met de volgende stap: automatiseren en robotiseren. ‘Industry 4.0’ is het toverwoord binnen de industrie en wij willen daarin voorop lopen. We gaan op grote schaal automatiseren, zelfrijdende robots (AGV’s) introduceren en meer controles uit- voeren door middel van camerasystemen”, legt Dave uit. Een ander doel is om in de fabriek het karton en hout te vervangen door plastic om schoner en duurzamer te werken; kartonnen dozen worden plastic kratten en houten pallets worden vervangen door plastic varianten. Om het logistieke proces zo efficiënt mogelijk te maken, zit het in de planning om een wasstraat voor de kratten te installeren en een inpakstraat voor het inpakken en palleti- seren te integreren. Dave en Willeke kijken vooruit: “De grootste stappen voor een smart factory denken we eind 2018 te hebben gemaakt. We hopen dat deze ontwikkelingen ons volgende doel mogelijk gaan maken: groeien naar een omzet van 20 miljoen euro.” Meer informatie: Kornelis caps & closures Tel. 0521-512741 www.kornelis.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4