pakkracht nr5 online

P a k k r a c h t n r 5 2 0 1 8 11 EUROPA STERK IN RECYCLING Eerder dit jaar organiseerde AIPIA een conferentie specifiek voor de Noord-Amerikaanse markt in NewYork. We vragen Eef wat de verschillen zijn met de ontwikkelingen daar en de manier waarop Europa het aanpakt. “Op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen loopt Europa echt voorop. Dat is ook de reden waarom het World Congress in Amsterdam plaats zal blijven vinden. Maar wat betreft augmented reality zijn ze in de Verenigde Staten toch een stap verder. Ik neem die ontwikkelingen wel mee in de organisatie van het World Congress in november. Sterker nog, twee Amerikaanse leveranciers van augmented reality die aanwezig waren in NewYork, komen nu ook naar Nederland.” In Europa richt de Active & Intelligent Packaging (A&IP) sector zich ook sterk op de technologieën om de recycling van verpakkingen te verbeteren en voedselverspilling tegen te gaan. Eef trekt opnieuw de vergelijking met de Verenigde Staten. “In Amerika zijn nog niet zo bezig met recycling en food waste. We hebben in het programma van het World Congress een belangrijke focus op het verminderen van verpakkingsafval en het verbeteren van verpakkingen om voedingsmiddelen beter te bewaren. Hiermee hopen we de bezoekers op nieuwe ideeën te brengen om de voedselverspilling tegen te gaan en de afvalberg te verkleinen. Vooral onze voorzitter Dick de Koning heeft zich hard gemaakt om deze onderwerpen sterk te vertegenwoordigen in het congresprogramma. En dat is goed gelukt. We hopen ook professionals uit andere landen, zoals de Verenigde Staten, in te laten zien wat er allemaal mogelijk is om actieve en intelligente verpakkingen in te zetten om nieuwe duurzaamheidsdoelen te behalen. Ik zie daarin een belangrijke taak voor AIPIA.” INTERACTIVITEIT MET DE CONSUMENT De technologie in actieve en intelligente verpakkingen ontwikkelt zich razendsnel. Iets wat je steeds meer terugziet in de schappen is connected packaging, waarbij de consument een interactie aangaat met het merk door middel van de verpakking. “Deze techniek is steeds beter geworden en heeft onder andere een boost gekregen doordat Apple nu ook de NFC-technologie (Near Field Communication) ondersteunt”, legt Eef uit. “Een ander onderwerp dat uitvergroot wordt tijdens het tweedaagse event is consumer engagement, een segment dat steeds maar groeit. De mogelijkheden van een interactieve verpakking zijn ongekend. Daar hebben we dan ook veel aandacht voor in het programma. Denk daarbij aan de technologieën die interactie met de verpakking mogelijk maken, maar ook de marketingmogelijkheden die deze verpakkingen kunnen bieden.” WATERMERK EN PAPIERBATTERIJ Nederlandse, maar vooral ook internationale bedrijven en start-ups maken tijdens het AIPIAWorld Congress van de gelegenheid gebruik om hun nieuwste uitvindingen voor te stellen aan verpakkingsprofessionals uit binnen- en buitenland. Eef noemt een greep uit innovaties op die we kunnen bewonderen op de beursvloer in de Beurs van Berlage. “Terugkomend op recycling: een mooi Nederlands bedrijf genaamd FiliGrade presenteert een interactief watermerk dat een bijdrage kan leveren aan een efficiënte manier van recyclen. Het watermerk wordt op de verpakking aangebracht en kan worden uitgelezen gedurende de afvalketen. Zo kunnen specifieke verpakkingen uit de afvalhoop worden gefilterd en gerecycled worden.” Ook in de papierindustrie zijn ze druk met de ontwikkeling van actieve en intelligente verpakkingen. Eef: “Het is ongelooflijk, maar de grote papierfabrikant BillerudKorsnäs heeft nu een batterij op basis van papier ontwikkeld. Mijn oren stonden te klapperen toen ik dat voor het eerst hoorde. De kleine papierbatterijen met sensoren kunnen in de toekomst worden opengesteld voor verpakkingen die door de hele transportketen kunnen worden getraceerd. Denk aan een verpakking die in realtime de temperatuur of positie meet en informatie geeft over wat er tijdens het transport met een artikel gebeurt. Dat komen ze ook laten zien in Amsterdam, je weet niet wat je ziet. Het is mooi om te zien dat zo’n traditionele club hier ook mee bezig is.” BEURSVLOER VOLGEBOEKT Eef vertelt enthousiast door over de ontwikkelingen die dit jaar op de markt hebben plaatsgevonden. Zo laat het Japanse bedrijf Asahi Kasei een doorzichtige RFID-tag zien en toont de Spaanse onderneming AIMPLAS een indicator op de verpakking die de status van de voedselkwaliteit aangeeft. Alle bovengenoemde bedrijven zijn op de beursvloer te vinden, die overigens helemaal volgeboekt is volgens Eef. “We hebben ongelooflijk veel belangstelling, waardoor de registraties vlot doorlopen. Ook het programma loopt over. Behalve de grote hoeveelheid sprekers, is de beursvloer die plaatsheeft voor dertig stands, nu ook volgeboekt. Daarnaast organiseren we wederom een challenge, dit keer in samenwerking met GlaxoSmithKlein (GSK). Professionals kunnen hun ideeën pitchen, waaruit een eventuele samenwerking zou kunnen komen. GSK wil namelijk met behulp van innovatieve verpakkingstechnologieën een betere interactie en betrokkenheid met hun klanten bereiken. Dat bedrijven als GSK van deze gelegenheid gebruik willen maken, bewijst maar weer dat het AIPIA World Congress hét moment is om elkaar te inspireren op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen”, sluit Eef af. Aanmelden kan via www.aipia.info, hier vind je ook meer informatie over het sprekersprogramma en de exposanten. Eef de Ferrante tijdens de vorige editie van het AIPIA World Congress in de Beurs van Berlage Voorzitter van AIPIA Dick de Koning vestigt in het bijzonder de aandacht op recycling en voedselverspilling

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4