Pakkracht nr5 online

P a k k r a c h t n r 5 2 0 1 9 18 V e r d u u r z a m i n g Rico IJzerman, Corporate Sustainability Director Royal FrieslandCampina en gastheer van de ontbijtsessie neemt het woord over en vertelt over het dagelijks belang van drankenkartons en de ambitie van FrieslandCampina. De zuivelgigant streeft ernaar te leiden in duurzaamheid, met de aansluitende doelstelling: circulariteit van verpakkingen. In 2025 wil het bedrijf namelijk 100% reusable of recyclable verpakkingen gebruiken. De afsluitende boodschap van Rico: “Samen zetten we concrete stappen richting het ultieme doel, het circulaire zuivelpak.” ZUIVELPAK-CAMPAGNE Suzanne van der Pijll geeft nadere toelichting rondom de Zuivelpak- campagne: “We moeten sámen op weg naar circulariteit, daarbij is bewustwording onder consumenten essentieel. Het doel van de campagne is daarom de consument te informeren over het zuivelpak. Allereerst met betrekking tot voedselverspilling. Drankenkartons zijn namelijk steeds beter volledig leeg te maken middels een speciale vouwtechniek volgens de nieuw aangebrachte vouwlijnen, maar daarbij moet wel worden gecommuniceerd hóe dat werkt. Het tweede verhaal ging over natuurlijke grondstoffen. Zelfs het dopje bovenaan het pak is gemaakt van biobased plastic. Het derde punt, eveneens het onderwerp van deze bijeenkomst, is het feit dat de zuivelpakken vandaag de dag steeds beter recyclebaar zijn. Dat is essentieel voor het doel van circulaire verpakkingen.” MILIEU-IMPACT VAN DRANKENKARTONS Chris Bruijnes (directeur KIDV) en Marc Jansen (directeur CBL) gingen met elkaar in gesprek over brancheverduurzamingsplannen. Het CBL vertegenwoordigt een aantal grote leden in de branche, en stelt ambitieuze doelen voor 2025. Zo moet 95% van de verpakkingen tegen die tijd recyclebaar zijn. “Producten ontstaan en verdwijnen niet zomaar. De verantwoordelijkheid houdt niet op bij de toonbank van de supermarkt. Daarom leggen wij de verantwoordelijkheid ook voor een deel bij de consument, wat betekent dat wij op 100% van onze producten een weggooiwijzer willen vermelden. Voornamelijk wat betreft de inzameling en/of recycling van de drankenkartons is namelijk nog een mooie slag te slaan. Op dat gebied denk ik dat we er gebruik van moeten maken dat drankenkartons minder in de aandacht staan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld kunststof.” Chris merkt aan de andere kant dat producenten en importeurs van verpakte producten nog te weinig kennis hebben van hoe de afvalverwerking in de praktijk gaat. Het KIDV zet zich in voor duidelijke en vanzelfsprekende communicatie in de verpakkingsketen. Chris benadrukt dat we vooral nuchter moeten blijven kijken naar duurzaam verpakken, en daarbij best ambitieus mogen zijn. “Verpakken gaat over meer dan alleen het materiaal. Er wordt gezocht naar alternatieven voor plastic en dat leidt vaak tot combinatieverpakkingen, wat de recycling niet altijd ten goede komt”, stelt hij. DAGVOORZITTER SUZANNE VAN DER PIJLL HEET DE BEZOEKERS VAN DE ZUIVELPAK ONTBIJTSESSIE WELKOM OP DE VROEGE VRIJDAGMOR- GEN IN AMERSFOORT. NA EEN PORTIE YOGHURT EN EEN GLAS MELK ZOEKEN DE GEÏNTERESSEERDEN EEN PLEKJE IN DE ZAAL, WAAR HET VANDAAG ZAL GAAN OVER HET ZUIVELPAK. PROFESSIONALS UIT DE BRANCHE ZULLEN SPREKEN OVER HET MILIEUPROFIEL, DE VERDUURZA- MING, INNOVATIES EN RECYCLING VAN DRANKENKARTONS. Chris Bruijnes opent de verdiepingsbijeenkomst Zuivelpak: ECHT WAAR, IK BEN GOED RECYCLEBAAR!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4