Pakkracht nr5 online

P a k k r a c h t n r 5 2 0 1 9 42 C o l u m n De meeste van die papiertjes zijn onbeschreven. Deze zouden dan van de koeriers afkomstig moeten zijn. Dwarrelen de papiertjes uit de bestelbus telkens wanneer hij de zijdeur met schrapend geratel openschuift? Loopt de koerier met een handvol briefjes naar de voordeur en verliest hij (ik geloof niet dat ik ooit een koerierster zag) de helft achteloos onderweg? Of is hij als een klein duimpje bang om z’n witte busje niet meer terug te vinden en markeert hij daarom zorgvuldig de gelopen route? Het is me werkelijk een raadsel. Hij kan ze toch niet bewust dumpen om een succesvolle dag te veinzen. Alhoewel ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat er wel heel vaak een “we hebben u gemist”-briefje wordt bezorgd omdat het makkelijker is een stapel pakketjes bij een ophaalpunt achter te laten dan nog een tweede keer aan te komen bellen. De koerier is nogal nonchalant met de stapels papiertjes die hij mee op pad neemt als legitimatie voor het plichtsverzuim. Ook dit zwerfvuil van de witte briefjes is toch vooral het resultaat van lompe veronachtzaming en ongeïnteresseerdheid. Statiegeld moet aan asociaal wegwerpgedrag een einde maken want zonder die prikkel denken veel mensen blijkbaar niet na over waar afval weg te werpen. Per 2021 komt er statiegeld op kleine plastic flesjes en per 2022 ook op blikjes. Hoe statiegeld te heffen op papiertjes? Misschien moet de koerier ze voor 10 cent per stuk aanschaffen? En kan het papiertje daarna voor de ontvanger bijvoorbeeld als korting op een verzending gelden om zo de keten te sluiten. ‘Herken de aap in jezelf’ stond op de cover van het recente nummer van het magazine van het Wereld Natuur Fonds. Dat magazine heet tegenwoordig ‘be ONE with NATURE’, een ‘leuke’ anglicistische zinsspeling voor een blad dat eerst olijk Panda heette, maar dat terzijde. De tekst verwees naar een geinig artikel over apensoorten en hun verschillende karaktertrekken. Het eerste waar ik aan dacht was dat achteloos iets wegwerpen ‘de aap in jezelf’ is. Banaantje op, weg ermee. Blikje leeg, weg ermee. Papiertje teveel, weg ermee. Iets teveel één met de natuur dat wegwerpgedrag. En hoe charmant de poging van de koeriersdiensten ook is om de boodschap ‘leuk’ te brengen; ik zou die papiertjes op straat graag missen. DE THUISBEZORGBRIGADE VAN POSTNL, UPS, DHL EN AL DIE ANDERE KOERIERS ZORGT VOOR NIEUWE VORM VAN ZWERFVUIL. OVERAL SLINGEREN VAN DIE PAPIERTJE MET DE LIEFLIJK GEFORMULEERDE BOODSCHAP “WE HEBBEN U GEMIST”. ALSOF ER EEN TICKER-TAPE PARADE VOORBIJ IS GETROKKEN WAARBIJ EEN DOLENTHOUSIASTE MENIGTE EEN HULDEBLIJK GAF AAN DE NOESTE POSTRUITERS VAN DE 21E EEUW. TERWIJL DEZE PAPIERTJES ER TOCH DUIDELIJK BLIJK VAN GEVEN DAT DE POSTNL-MAN TEVERGEEFS LANGSKWAM EN EEN TWEEDE KEER MOET KOMEN AANBELLEN. NET ZOALS MET ALLE ANDERE ZWERFVUIL ZIE JE MAAR ZEER ZELDEN IN EEN HETERDAADJE HET VUIL OP STRAAT BELANDEN. DAAR WAAR IK DE SITUATIESCHETS, VAN HOE EEN BLIKJE OF EEN LEEG PATATBAKJE MOEDWILLIG OP STRAAT BELANDT WEL KAN UITTEKENEN, IS HET ME EEN RAADSEL HOE EN WAAROM ER ZO VAAK EN ZOVEEL VAN DIE EXCUUSPAPIERTJES BUITEN RONDSLINGEREN. DE AAP IN JEZELF Stefan Hermsen Docent Food Packaging HAS Hogeschool IN ELKE EDITIE VERTELT STEFAN HERMSEN, DOCENT FOOD PACKAGING OP DE HAS HOGESCHOOL, OVER DIVERSE ACTUELE ONDERWERPEN BINNEN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4